FISKEDAGBOK 2000

Här kommer rapporter från vinterns och vårens fiske.

Januari
Februari
Mars
April
Maj

2000-01-06

Torsdag

VÄDER
Någon minusgrad på natten, hård blåst men flera plusgrader på dagen. Solglimtar mellan molnen.

REDOGÖRELSE
Hade bestämt träff med en bekant och dennes son vid Skällön för att visa flugfiske. Både som

sådant och speciellt varianten efter gädda. Kom dit först och började fiske lite. Tyvärr var vinden

helt fel där, nämligen ost-syd-ost så den låg på vid badplatsen. Hård motvind och besvärligt. Men

när vi pratat en stund och de tittade på fick jag i snabb följd tre gäddor. Visserligen släppte en av

dem och de andra var små men ändå var dagen räddad. Gick vidare men fick inget mer. Det blåste

både för mycket och för direkt in, tror jag. När vi skilts åt hade jag en som följde efter men det

var allt.

Gädda
Västra Skällön 1,5
Kg Vit Gäddsara  Nej 11:15

Västra Skällön 1,0
Kg Vit Gäddsara Nej 11:00
2000-01-09

VÄDER
Frisk till hård västlig till sydvästlig vind. Mulet med lite lättande molntäcke då och då.

REDOGÖRELSE
Träffade en styrelsemedlem i klubben vid parkeringen vid Gökalv. Pratade en stund. Han hade inte

fiskat utan gått ut med hunden. Vadade ut vid slutet av vassbältet och började kasta. Där är det ju

ren sandbotten men lite högvatten. Och där högg det efter bara några kast. Trodde först det var en

smågädda för något annat brukar det inte finnas där. Men det visade sig vara en regnbåge i

lekdräkt. Och stor! Blev nervös att den skulle släppa. Den höll sig lugn men ville inte komma in.

Länge höll den på att sega. Det var en bit till stranden och ingen håv hade jag. Men till sist

lyckades jag få grepp om den och slå ihjäl den. Kul!

Då var ju den dagen räddad. Jag fortsatte förstås att fiska men fick faktiskt inte ens en gädda till.

Hade något hugg men gav snart upp. Vinden verkade öka och låg på som attan där. Tyckte därför

det inte var någon idé att fortsätta.

Regnbåge
Gökalv 4,0
Kg Vit Gäddsara Ja 10:30

2000-01-14

VÄDER
Någon minusgrad på natten. Lite snö hemma. Svag till måttlig nordväst som vred mot väst, sydväst.

Uppklarnande och soligt.

REDOGÖRELSE
Åkte iväg ganska tidigt. Ivrig att pröva på regnbågen! Till Gökalv då förstås. Nordlig till

nordvästlig så jag började med att gå ner till gravfältet. Hade ett mystiskt napp där. Först en liten

dragning i linan och efter nytt kast, avklippt tafs!

Stor gädda uppenbarligen. Hade en "one size fits all"-fluga på. Passande både för gädda, regnbåge

och havsöring. Men sedan hände absolut ingenting mer. Inte mer än jag upptäckte att jag inte

borde ha gått ner till norra delen först eftersom vinden vred sig till mer och mer sjöbris. Alltså i

sydvästlig riktning. Hade därför motvind hela tiden och det blev nästan omöjligt att fiska effektivt.

Dessutom var det lite högt vatten.

Träffade en annan bekant styrelsemedlem vid parkeringen som nästan var full med bilar. Pratade

en god stund innan jag körde hem.

Gökalv Kg

2000-02-13

VÄDER
Frisk till hård Väst-sydväst. Mulet med lite uppsprickande molntäcke.

REDOGÖRELSE
Körde till Gö. Kom dit vid halvelvatiden och då var det tomt på parkeringen. Vinden låg lite väl

mycket på, men längs vassen var det hyggligt lä. Lite högvatten också. Men gick i och fiskade mig

bortåt som jag brukar. Hade ett napp borta vid stenarna på bästa stället. Men bara ett säkert och

jag kunde inte se spår av fisken. Egentligen tydde det på en av "ädelt" slag eftersom den inte

försökte igen. Fast det var nog lik förbannat en gädda.

Inga mer napp dock. Såg och pratade lite med en metare(?) lite längre bort. Skulle meta lax,

påstod han men hade aldrig fått någon. Gick ner till Gravfältet och försökte lite där utan lycka.

Gick tillbaka.

Gökalv Kg

2000-03-25

VÄDER
Mulet hela dagen. Måttlig till frisk sydostlig vind.

REDOGÖRELSE
Var inte nere vid båten förrän 07,30 men det var frost så jag jäktade inte. Tog en stund att ställa

i ordning allting nu på premiärturen. Men allt funkade bra. De nya årorna är nog lite för långa

men man vänjer sig väl. Motorn startade snällt efter bara ett par dragningar.

Körde ut genom Brohålan och vidare ut genom handelshamnen och satte kurs mot sundet mellan

Sturkö och Tjurkö. Väderleksmässigt var det det enda rätta. Ostlig till sydostlig vind skulle ge

medvind hem.

Man är alltid lite extra rädd och försiktig i början på säsongen, åtminstone jag. Så jag kollade

hela tiden noga på vinden. Tyvärr verkade den öka och solen försvann allt djupare bakom grå

moln.

Fiskade mig runt Tjurkö på utsidan. Stora dyningar gick det. Vita bränningar där jag skulle

fiska.

Det var inte att tänka på att sätta ihop flugspöt. Nära Maren fick jag ett litet hugg. Jag varken såg

någon efterföljare eller någon virvel men jag vet ändå att det var en liten öring.

Fiskade mig ända ner till Kungsholmens fort och körde hemåt in mot stan. Tog vägen mellan

varvet och Saltö. Var iland redan klockan tolv. Passade på att ordna med förtöjningen och lacka

sittbrädorna en extra gång.

Ett litet napp. Men jag är varken besviken eller förvånad. Så brukade det vara i mars. Fast hade

vädret varit bättre hade jag naturligtvis fiskat längre och på fler ställen. Men som premiärtur var

den ändå bra. Allt funkade som det skulle och på måndag är det dags igen. Då är jag extraledig och

har vikt den dagen till öringfiske. Nu gäller det bara att vädret inte sätter käppar i hjulet.

Kring Tjurkö Kg

2000-03-31

VÄDER
Svag nordlig vind på morgonen samt lite frost. Senare stiltje och fortfarande mulet.

REDOGÖRELSE
Körde hemifrån vid 07. Såg mycket lovande ut. Vindarna skulle vara på nord och ost så jag gick ut

mot Aspös östsida för att fiska mig runt på utsidan. Kände på mig att idag blir det ny kontakt!

Och det blev det också fast bara av en liten. Som dessutom var felkrokad!

Hade fiskat flitigt med flugspöt men den här tog, eller snarare fastnade på Toby och spinn.

Lyckades lossa den utan att ta i den och släppte naturligtvis tillbaka den igen. Så dog vinden helt

ut och det är värdelöst. Inte ett liv såg eller kände jag.

Förrän jag såg ett par E%#j03 och &&¤J¤%"@£$ nätfiskare! Även om just dessa kanske var

några gamla pensionerade Aspöfiskare ute efter ål men jag vet ju att lite senare på säsongen

ligger de tätt både kors och tvärs.

Öringfisket går ju mest till så att man kör, ror eller driver mot hot spots, ställen där man vet att

man kan få kontakt med de blanke. Det spelar ingen roll hur ofta man än fiskar av

"mellanställena" för man får ändå aldrig något där. Åtminstone nästan aldrig. Men nu fiskade jag

omväxlande med fluga och spinn och försökte ta varannan hot spot med fluga och varannan med

spinn för att se om det blev någon skillnad. Fast idag fick jag inga mer kontakter med öring.

Fast mot slutet tyckte jag så en fiskstjärt röra sig där jag hade flugan och kastade på nytt. Och

mycket riktigt kände jag hur det stramade till för att bara lätta. Tafsen avbiten!

En gammal bortglömd gädda måste det ha varit som inte hade fattat att den inte skulle vara

utomskärs den här årstiden. En antydan till sjöbris hade startat men nu orkade jag inte fortsätta

längre. Man börjar bli gammal och så här i början på säsongen orkar jag inte med en hel dags

roende, kastande och fiskande. Så vid ett-tiden drog jag igång motorn och satte kurs hem mot

Långö igen.

Men en havsöring landad även om den inte var stor men det är i alla fall en början. Förra gången

blåste det för mycket och idag för lite. Men så är det ofta nu på våren. Förra måndagen blåste ju

inne. Av nordlig snöstorm dessutom. Nu får vi se på söndag...

Havsöring
Aspö, norra sidan 0,8
Kg Toby 12 g S  Nej 09:00

2000-04-02

VÄDER
Mulet på morgonen och svag sydlig vind. Senare stiltje och lite uppsprickande molntäcke.

REDOGÖRELSE
Körde hemifrån vid 07. Toppenväder. Lagom svag sydlig vind. Körde ut mellan Bollöarna och

Hasslö. Började vid Gylvan. Väntade på napp hela tiden så fint såg allting ut. Men ingenting. Nå,

vidare till Bollöarna, där brukar det alltid finnas någon öring, men icke. Växlade mellan fluga och

spinn men förgäves. Och nu dog vinden ut igen!

Annars brukar det vara tvärtom. Några lugna morgontimmar och så blåser det upp så man inte

kan fiska. Det var i alla fall skönt att vara ute. Plockade av mig yttersta lagret kläder och fiskade

på flitigt i alla fall. Men såg inte spår efter fisk ens.

Höll på att kasta, ro, kasta ro ända tills jag började tröttna och förberedde hemfärden. Hade fiskat

mig till Aspö, precis på samma ställe där jag avslutade i förrgår. Där jag hade en gädda på som bet

av flugtafsen (använder inte ståltafs).

Så när jag anar en fisk bakom Tobydraget, sliter jag till för att inte gäddan ska hinna nappa. För

sent ser jag att det är en öring som snor efter draget som så snöpligt försvann!

En mindre bit på ca 2 kg. Efter ett par ytterligare kast ser jag en annan långt efter draget men den

vänder en bra bit innan båten. En halv minut till och en mycket kraftig virvel bildas efter Tobyt!

Så är det att fiska öring. Först sliter man i 6 timmar utan minsta känning och så tre kontakter på

två minuter.

Nu högg ingen av dem men det är i alla fall kul att se att de finns där. Det är också typiskt för

öringen att dra runt i små gäng. Har sett det ofta.

Hade det blåst lite mer är jag övertygad om att någon satsat lite rejälare. Nu fick jag köra hem

utan att ha använt håven idag igen.

Ja ja, en öringfiskares vardag är tuff. Nu blir det inget fiska av förrän i slutet på veckan.

Bollöarna Kg

2000-04-07

VÄDER
Frost på morgonen och ganska frisk NV. Sol sol sol! Senare avtagande och vridande till sjöbris.

REDOGÖRELSE
Kom inte ut förrän sent. Lämnade hamnen på Långö vid 0730. Lite läskigt med vindar på nord ty

man blir lurad när man kör i medsjö. Det kan blåsa betydligt mer än man tror nämligen. Nå, ur

fiskesynpunkt kan den här nordvästan vara bra. Dels blir det halvlä borta vid Arpö och dels är inte

nordan dålig när det gäller öring till skillnad mot gädda.

Det tar lite över en timme att köra till Hasslö och igenom Hasslöbron med min gamla 6-hästars.

Fiskade igenom fyra hot spots utan att varken se eller känna någonting. Borde ha gjort det tyckte

jag för blåsten var fullt hanterlig. Efter fyra timmars fiske tog jag en liten mat- och vilopaus. Lade

mig ner i båten och njöt av solskenet. Funderade på att köra hem för vinden avtog inte alls. Och

inte en fiskstjärt på hela tiden...

Somnade nog till en stund också. Men när jag reste mig upp igen så hade det märkbart lugnat ner

sig så jag drog upp ankaret och satte kurs mot Hasslös sydsida. Allt kändes nu toppen. Solskenet

flödade och vinden var precis lagom. Hade inte kastat många gånger på ett hot spot förrän jag såg

hur en fisk var framme och slet till i Tobyt, men fastnade inte. Ett hugg är alltid uppmuntrande så

jag fiskade och rodde mig till Plattgrundet, ett toppenställe.

Samtidigt dog vinden helt ut och efter ett par minuter svängde den helt runt. En begynnande

sjöbris krusade ytan söderifrån och snart hade det blåst upp en lagom bris från sydväst.

Det var lite oroligt kring Tobyt märkte jag. Och mycket riktigt, på nästa kast högg en fyrakilos

öring. Ah, vilket blänk i solskenet! Men den fastnade inte heller...

Efter ett par minuter ytterligare ett hugg, nu av en tvåkilos. Fastnade inte heller...

Körde bort till Borren. Där bara vimlade det av öring. Mest tvåkilos. De följde efter, nafsade och

äntligen fastnade en ordentligt!

Den tog alldeles nära båten och hoppade och sprattlade rent förskräckligt. Höll nästan på att

hoppa in i båten av sig själv. Och det är ovanligt så här pass tidigt att de är så livliga. Och så gick

det som det gick också. Kombinationen kort lina och mycket hopp medförde linbrott. Adjö med

både fisk och Toby. Den vägde bara omkring två och ett halvt kilo också. En sådan ska bara inte

slita linan...

Nå, nu slapp jag rensa fisk idag också för sedan såg jag inte en öring till. Klockan tre var jag

tvungen att avbryta för jag hade tid att passa iland.

Arpö, Hasslö Kg

2000-04-09

VÄDER
Minusgrader och frisk NV på morgonen. Senare mulet och avtagande vind. Vred sig till sydväst

fram på em.

REDOGÖRELSE
Åkte hemifrån vid 06:30. Trodde det skulle bli samma fina väder som igår och i förrgår men icke.

Det klarnade aldrig upp trots att man såg blå himmel vid horisonten hela dagen. Körde till Hasslö

genom bron. Till samma ställen som i förrgår. Nu skulle de upp. Åtminstone en av dem, tänkte

jag. Med ny lina och nytt Toby. Men icke. Trots fint, åtminstone fiskeväder.

Fiskade av stora områden kring Hasslö. Där det i förrgår vimlade av öring var det helt tomt. Sånär

som på ett litet nyp vid Plattgrundet. Rodde och fiskade i flera timmar utan en känning.

Börjar ångra det här med internetpublicering. Det blir ju bara fiaskofisken att rapportera.

Ankrade upp och åt lite. Fortsatte runt Hasslö och vidare mot Bollöarna. Vinden hade vänt nu så

jag drev och fiskade mig ända bort till Aspö utan den minsta lycka. Körde hem.

Kom inte iland förrän kl 17:00. Ganska mör.

Nästa gång åker jag åt andra hållet.

Hasslö, Bollöarna Kg

2000-04-11

VÄDER
Lite snö på morgonen. Mulet och kallt, dock ej minusgrader. Svag ostlig vind. Den ökade och vred

sig till sydost. Molntäcket lättade och från middagstid lite solglimtar.

REDOGÖRELSE
Ha! Äntligen kan jag fylla i en fisk! Visserligen en liten som jag släppte tillbaka men i alla fall...

Kom inte ner till båten förrän 07:30 eftersom jag först måste sätta av Ethel vid jobbet. Den andra

bilen på lagning nämligen. Gjorde om samma runda som premiärturen. Ut till Tjurkö alltså med

kringliggande öar och skär. Utmärkta fiskeförhållanden; det var bara fisken som fattades.

Inte förrän middagstid i närheten av Maren, nästan på samma ställe som premiären där jag hade

hugg och jag så självsäkert skrev: "Jag varken såg någon efterföljare eller någon virvel men jag

vet ändå att det var en liten öring".

Rätt hade jag där ty där fanns det två små öringar som högg på var sitt kast. Högg, sprattlade lite

och släppte.

Rodde in i lä vid Maren och fikade. Tog ett par kort i båten.

Fiskade färdigt Tjurkö och körde över gattet mellan Kungsholmen och Drottningskär. Började

vid Lotsbryggan och fiskade mig runt Aspö. Hade hugg av en liten på exakt samma ställe där jag

fick den felkrokade förra gången!

Det hade nu blåst upp och jag hade tid att passa så jag skyndade på. Lite längre bort på ett hot spot

fick jag i alla fall upp en liten och kunde kroka av den helt oskadd och utan att röra vid den.

Där jag sett ett litet stim förut var det tyvärr tomt. Körde hemåt 15:20.

Ständigt dessa småöringar! Men borde inte bli förvånad ty varje år är det ju så att det mest är små

som befolkar skärgården. De stora är ju fortfarande uppe i åarna. Men visst kan det förekomma

undantag. Det är ju dem jag är ute efter. Men snart kommer de stora...

Fast nu dröjer det nog några dagar innan jag sticker ut igen. Får se...

Havsöring
Aspö, nordväst 1,0
Kg Toby 12 g S   Nej 14:30

2000-04-19

VÄDER
Klar himmel hela dagen. Svag nordostlig vind på morgonen. Vridande mot sydost och kraftigt

ökande från kl 1.

REDOGÖRELSE
Körde hemifrån vid 06. Förhållandena såg toppen ut. Soligt och lite lagom blåst. Körde ut mellan

Aspö och Bollöarna. Men icke...

Det är som förgjort. Inte en enda "riktig" öring jag såg! Med det menar jag sådana i

fyrakilosklassen. Jag vet ju att det är nu, de sista två veckorna i april som de brukar visa sig. Då

har de hunnit ut i havet och i de flesta fallen hunnit äta upp sig och bli blanka och feta. Och

huggvilliga...

Jag fick inte upp någonting i dag och lika bra var väl det för det var bara smått som visade sig och

högg. En tvåkilos var på i flera sekunder innan den släppte och flera ännu mindre nafsade och

följde efter.

Som det nu ser ut blir det här den sämsta säsongen någonsin. Men nät såg jag i massor på en del

av de bästa platserna utanför Hasslö. Man blir inte glad då.

Rodde, drev och fiskade av någon del av Aspö, hela Bollöarna och större delen av Hasslö utan att

starta motorn. Men vid ettiden blåste det plötsligt upp en varm vind rakt österifrån. Tyckte inte det

var lönt att fortsätta utan packade ihop och styrde kosan mot Hasslöbron. Tog på mig regnbyxor

och sydväst och beredde mig på en stötig och stänkig resa hem eftersom jag skulle få ren motsjö

hela vägen. Det fick jag.

Det enda jag fick som sagt, fast en skön dag på sjön hade jag ju haft ändå. Och fläskkotlett är

också gott att äta.

Funderar på att lägga av att fiska. Hur vore det att lära sig spela dragspel i stället? Eller golf?

Detta med nätfiske. Man undrar lite över hur Adolf Hitler skulle ha blivit om han inte växte upp i

en nätläggarfamilj? Jo, det är ett mindre känt vetenskapligt faktum att han ägnade hela

barndomen att lägga nät i den lilla österrikiska alpsjön och därigenom bli som han blev.

Bollöarna, Hasslö Kg

En bild på båten som jag är ute i om dagarna och fruktlöst försöker få några hyggliga havsöringar. Efter att ha tänkt igenom saken vet jag numer också vad det beror på. Min dåliga fiskelycka alltså.
 Det är ert fel!
Eftersom jag aldrig tidigare fått så dåligt och det är första gången jag publicerar fiskedagboken på nätet är ju sambandet uppenbart...

Det bästa vore då helt logiskt, att ni slutade gå in här och tjuvläsa andras dagböcker!
Det går heller inte att skylla på att jag byter drag för sällan. Häromdagen bytte jag minsann mitt 12 g Toby mot ett 10 grams Toby, så det så!

2000-04-22

VÄDER
Disigt men ingen riktig dimma på morgonen. Lugnt, soligt och varmt. Skönt men värdelöst

fiskeväder!

REDOGÖRELSE
Idag kunde jag åtminstone skylla på vädret att jag inte fick något. Åkte ut mot Tjurkrös sydvästra

spets vid Kungsholmen alltså. Kav lugnt. Fiskade med fluga. Och helt överraskande slet det till i

linan och jag såg en tvåkilosvirvel! Kul med napp på fluga. Men bara ett hugg.

Lite senare vid Maren hade jag ännu en av de små som alltid verkar uppehålla sig där att följa

efter. Det verkar som om de simmar mer parallellt än bakom Tobyt. Dessutom ser man en ljus

fläck som uppenbarar sig och försvinner. Det är när de gapar. Men de hugger inte.

Det var allt. Fram mot förmiddagen blev det nästan outhärdligt hett. Helt vindstilla gjorde att jag

slutade fiska redan kl 12.

I fisket brukar det vara på det viset att det jämnar ut sig. Flera dagars oflyt och otur brukar vända

till det bättre. Så stay tuned! Nästa gång kanske jag rapporterar om 5-6 jättestora öringar!

Tjurkö

2000-04-24

Måndag.

VÄDER
Sol, sol, sol! Svaga till måttliga ost till sydostliga vindar.

REDOGÖRELSE
Jag har fått en del kritik för min fiskesait. Eller site, jag vet inte. Man har tyckt att jag är

skrytsam...

Jo, ni läste rätt! Skrytsam...

Jag begriper det inte! Vari ligger det skrytsamma att dag efter dag rapportera blanka dagar? Här

fiskar man gång efter gång utan få ett riktigt napp och så säger man sådant. Som idag. Inte ett

napp. Inte en känning. Körde ut genom Hasslöbron och vidare bort mot Arpö. Vädret var väl hyfsat

och jag började som vanligt optimistiskt. Och minsann, på ett känt storöringstillhåll kommer det

en femkilos lojt seglande efter Tobyt. Ljusblå, lite slank men minst fem kilo! Den kommer på

sådant avstånd och så långsamt att jag vet att den inte är allvarligt intresserad men det ger mig

förnyat hopp. Det är alltid kul att se att det verkligen finns fisk i sjön.

Men det var också allt att rapportera för idag. Men vädret var osedvanligt skönt. Som en ovanligt

varm sommardag. Jag brukar ro en hel del när jag är ute och vid ett tillfälle kom det två

hjälpsamma killar i en utombordare och undrade om jag hade fått motorstopp. Det visade sig att de

var ute för att fiska sill.

Jag såg mycket nät också. Det brukar annars vara ganska befriat från det otyget häromkring.

Skrytsam! Jag säger då det…

Hasslö, Arpö

2000-04-28

VÄDER
Disigt och halvmulet på morgonen. Frisk nordostlig vind. Senare soligare.

REDOGÖRELSE
Hade offrat ett par morgontimmar och åkte hemifrån extra tidigt. Var nere vid båten 04,30 och

körde ut. Ganska hård vind så pass tidigt men den var nordostlig så jag hade sned medsjö till

Aspö. Perfekt läge att fiska av hela södra strandlinjen. Men icke ett napp! Inte en efterföljare!

Fiskade i ett par timmar sedan började jag gråta och åkte hem...

Nja, inte riktigt kanske men det är bara att konstatera att nu är det slutfiskat efter havsöring för

i år för min del. Slutfacit är det sämsta någonsin. Inte en enda duglig.

Även om jag har ett par lediga dagar till i reserv är det nog ingen idé. Det här varma vädret ökar

nog också näbbgäddsfaran också. När de invaderar fiskevattnen brukar det vara helt kört.

Det blir nog fiskepaus ett par veckor tills vi har klubbutflykt till Harasjömåla.

Det var inte riktigt sant det där jag sade om efterföljare. Tobis följde efter Toby-draget. Jag reflekterade att det var nog inte för att försöka äta upp det utan att det ingick i deras lekbeteende. Då fick jag en idé. Tidernas affärsidé egentligen!

Varför inte låta tobisen helt enkelt hinna upp draget och fullborda leken!
 Tänk vilket billigt sätt att få nya drag! Och vilka drag sedan! Ännu mer naturtrogna och fiskliga.

Hm... Vissa kanske tycker det låter både dumt och tramsigt. Det hör inte hemma på en allvarligt syftande hemsida som den här. Ni som tyckte det var pinsamt dåligt kan trycka på knappen (och vänta en liten stund).

Aspö

2000-04-28

VÄDER
Disigt och halvmulet på morgonen. Frisk nordostlig vind. Senare soligare.

REDOGÖRELSE

Fiskade i ett par timmar sedan började jag gråta och åkte hem...

i år för min del. Slutfacit är det sämsta någonsin. Inte en enda duglig.

Aspö

2000-05-19

VÄDER
Regn på morgonen. Under färden till Olofström dock lättande och senare växlande molnighet.

REDOGÖRELSE
Körde hemifrån vid 0620. Hämtade Christer och körde vidare till Tving där vi hämtade upp

Ingemar. Regn och risk för vattenplaning. Kom till Harasjömåla fiskecamp och löste kort. Där

hade redan Bernt och Janne Lindgren anlänt. Vi åkte vidare till Mjöldrängen där vi startade

fisket. Ingen fick någonting. Ingen såg någon fisk. Kanske någon enstaka som visade sig men

många var det inte. Inga napp från regnbåge.

Körde tillbaka och hämtade stugnycklarna. Packade in och åt lunch. Under tiden kom Anders,

fjärde man i vår stuga. Efter vila, glass och fiskeprat var det dags för eftermiddagsfisket. En av

mina favoritsjöar Mellanbäckasjön utgjorde målet. Jag ville nämligen få en fisk och var får man

det säkrare än där?

Men icke. Inte ett napp och knappt ett vak under de timmarna vi var där. Jo, Eivind hade visst en på.

Han och de andra i gänget hade nämligen anslutit. Det verkade misstänkt men vi skyllde på

vädret. Jag menar; fem veckors högtryck och nu regn och mulet, klart att det påverkar fisken.

Det hade man sett vid andra vatten. Fast jag menade att det gäller mest för den riktigt stora fisken.

Nå, inget annat att göra än att köra vidare. Nu skulle Hallagylet testas.

Vi både körde och gick över stock och sten dit. Ganska mycket folk. Tre flytringar och ett par

båtar kajkade omkring över hela sjön. Ett par vak i början sedan totalt dött. Ingen fick någonting

på hela kvällen vad vi kunde se. Allra minst någon av oss.

Vid 20-tiden åkte vi tillbaka. Korv plus lägereld är en svårslagen tröst när man inte får någon

fisk. Någon hade visst också något som kluckade.

Av vi åtta från Nättraby SFK som fiskat hela dagen hade visst två fiskar landats.

Nåja, korven var god.

Harasjömåla

2000-05-20

VÄDER
Kallt under natten. Men klar himmel och solen värmde. Knappt någon vind på hela dagen. Mot

eftermiddagen mörka moln och åskmuller. Lite regn kom då och då men inte så det störde allt för

mycket.

REDOGÖRELSE
Nu hade vi bestämt oss för gamla hederliga Björngylet. Christer och Ingemar vill säga. Jag

traskade förbi Flugströmmen och vidare ner till Gategylet. Där var jag alldeles själv ända till

tiotiden när en fiskeuppsyningsman kom och ville titta på fiskekortet. Ett par vak och en liten

regnbåge som pilade fram precis när jag skulle lyfta flugan ur vattnet. Den högg alldeles nedanför

fötterna på mig men jag kunde inte göra mothugg i det läget med spöt bakom mig så den spottade

ut flugan igen. Ja, ja inget att göra åt och den var som sagt liten.

Men det var en skön morgon och solen värmde. Ingemar och Christer kom och berättade att den

förstnämnde hade fått två regnbågar i Björngylet. En hade han behållit och släppt tillbaka en. Icke

överraskande hade han använt Montana. De stannade i Gategylet och jag gick tillbaka till

Björngylet för att fiska en timme. Klockan var vid pass tolv.

Efter en stunds fiske fick jag faktiskt ett napp. Men flugan hade trasslat in sig i tafsen så hur

gärna den än ville fastna så var det omöjligt för den.

Så kom de andra tillbaka från Gategylet och Christer hade faktiskt fått en.

Så lunch, glass och vila. Andra kom tillbaka till baslägret och hade ungefär samma dystra

historia att berätta; ingen fisk, inga vak, helt dött.

Mer och mer stod det klart att sjöarna nästan är fisktomma!

Det är min teori. Det duger inte att skylla på vädret. Och det dåliga fisket hade inte bara drabbat

oss utan de flesta andra man pratade med.

Men skam den som ger sig. Vi utrustade en ny expedition. Mjöldrängen igen. Hade vi betalt extra

för att fiska i dyra vatten skulle vi banne mig göra det också. Trots att det inte fanns någon fisk

där. Eller knappt någon. När vi fiskat där flera timmar utan att känna något, kom ett sällskap

glada danskar och slängde sig själva och en massa grejor ner i ett par båtar och rodde ut en liten

bit och satte igång att kasta. För mina ögon såg det ut som grova kustfiskespön med 100g

kastpilkar på längden av kasten att döma och de sjunkbombsliknande krevaderna vid nedslaget!

Så orättvist är livet beskaffat att de fick fisk. En grov regnbåge på kanske två eller tre kilo

vevades in på nolltid. Även kompisen i båten bredvid fick fisk.

Då gav vi mer eller mindre upp. Där kunde vi stå och veva och harva med våra flugspön!

Vid det laget hade jag bestämt mig för att köra hem samma kväll. Inte så mycket för det dåliga

fiskets skull ty det är jag van vid i år utan för att jag hade saker att göra.

Ingemar hade också ärenden hemma så vi två packade ihop sovsäckar och våra grejor och tog adjö

av de andra sex tappra som skulle stanna kvar till söndagen.

Så gick det i stort till när vi åtta från Nättraby SFK hade vårutflykt till Harasjömåla, Olofström,

Blekinge.

Nästa gång jag fiskar sker det i havet och med gäddor som mål!

Harasjömåla
Kg

Med den för min del misslyckade fiskeexpeditionen till Olofström, Harasjömåla avslutar jag vinterns och vårens fiskerapporter. Jag gör det med en bild som jag tog när jag fikade.