Sommarfisket

Datum: 00-06-20
Väder: Mulet på morgonen, senare lättande molntäcke och supervarmt. Svaga sydvästliga vindar som ökade och vred till väst.
Redogörelse: Kom iväg hemifrån vid femtiden. Hade inte startat motorn sedan den 28 april men den gick igång på andra draget vilket väl får räknas som godkänt. Satte kurs mellan Aspö och Bollöarna. Där finns en bra holme som jag kallar Channel Island och är ett erkänt bra gäddställe. Mycket riktigt fick jag de tre första gäddorna i snabb följd och både såg och tappade flera stycken andra. Den största snodde in sig i ankarrepet men jag lyckades lösa upp den situationen. Glad i hågen fortsatte jag längre ut till havs till Bollöarnas yttersta skär där jag vet att de riktigt stora brukar hålla till vid den här årstiden men där var tomt. Inte en gädda jag såg. Vände in mot Bollöarna och kajkade runt dem en bra stund utan att få upp något. Ett och annat napp fick jag och en riktig gädda följde efter men det var allt.
Började bli trött i armarna för det är skillnad att vifta med ett klass 5-spö och en 8 med rejäla flugor på tafsen minsann och jag var ovan. Dessutom började det blåsa upp. Körde tillbaka samma väg och stannade till ytterligare en gång vid Channel Island och fick där den sista trekilosgäddan.
Någorlunda bra start på gäddfiskesommaren

Datum: 00-06-23
Mulet på morgonen. Senare lite uppsprickande molntäcke och solglimtar. Svag, lagom sydvästlig vind.
Redogörelse
: Körde hemifrån vid 04:30. Var nere vid båten vid 05. Satte kurs mot Hasslöbron och vattnen på andra sidan.
Vinden var helt perfekt. Svag men inte bleke som är värdelöst. Flugfiske efter gädda har en, säger en nackdel och det är att man är väldigt vindkänslig. Blåser det för mycket driver man för fort och man har svårt att hinna med. Man kan inte låta linan sjunka någonting heller.
Kan man inte ankra då, undrar kanske någon, det var ju tal om ankarlina härom dagen?
Nej, käre någon, svarar jag, det är emot mina principer. Blåser det så mycket att man behöver ankra blåser det helt enkelt för mycket och jag avbryter fisket. Men så fort jag får napp brukar jag slänga i draggen. Detta för att jag inte ska driva upp på stenar, land eller över fiskbara områden.  Tillbaka till midsommaraftonens fiske:
Det tog mig nästan en hel timmes fiskande på absolut bästa tid, väder och plats för att få upp den första gäddan som kan ses i tabellen. (07:15). Hade ett hugg och en efterföljare som säkert vägde 7-10 kg visserligen men där brukar vara fiskrikare. Funderade under tiden på om inte fisket överlag blivit sämre. Samt om den mystiska fiskdöden i Kalmarsund spridit sig hitåt. För lite har jag tyckt att det blivit gäddfattigare kring Sturkö och Tjurkö, mina östligaste fiskevatten. Jag skall pröva där nästa gång jag fiskar så om det inte blir så många i statistiken då så vet vi varför.
Nå, gäddorna flyttar på sig lite år från år. Precis som öringen. Förra årets toppenställe kan vara tomt och andra tar deras plats. Det har jag lärt mig. Och idag var ett litet skär som jag kallar Arpö Nål väldigt bra i gengäld. Jag tar mig friheten att använda mina egna, påhittade namn på ställen och holmar ibland. Ofta står ju inte namnen med på sjökortet på varenda grund eller holme. Men Stora Kråkan står det på sjökortet och där kan det vara mycket bra. Så inte idag men dagens största gädda fick jag där efter en god stunds fiskande. Jag bokade den till 4,5 kg men kanske vägde den ett halvt kilo till. Den var nämligen väldigt bred över ryggen. Jag har ganska gott ögonmått men jag kalibrerar det då och då med vågen. Brukar väga de flesta över 5 kg för de kan vara svåra att uppskatta.
Efter Arpö körde jag upp mot Hasslö för att försöka toppa dagens resultat men utan att lyckas. Körde tillbaka mot Karlskrona och nu kunde man se att det var midsommarafton ty det var massvis med nöjesbåtar ute och körde inomskärs.

07:15

08:45

Stora Kråkan

Stora Kråkan

10:15

Datum:00-06-29
Mest mulet på morgonen. Svaga vindar. De växlade från NV på morgonen till ren Ostlig.
Redogörelse:
Satte kurs på Djupasund. Så heter av någon anledning det grunda sundet mellan Sturkö och Tjurkö. Började vid den fina, steniga udden alldeles till höger, förlåt styrbord. Fick ett par smågäddor. Likaså borta på Sturkösidan. Men det gjorde ingenting. Jag hade varit lite orolig för att Kalmarsundsyndromet hade spridit sig till mina fiskevatten men så illa verkade det inte ha blivit. Jag både såg och hade på flera andra av samma, mindre dimensioner. Nu mitt på sommaren brukar heller inte större gäddor finnas nära land. Om man menar fastlandet och dit hänför jag nu både Sturkö och Tjurkö säkerligen till öbefolkningens förtret. Det visade sig så fort jag kört ut till Kråkan som är ett friliggande skär. Två riktiga kämpagäddor som det var mycket kul att få. Sådana som bara rasade ut med all löslina och hade man stått på den eller den trasslat in sig det minsta skulle ha slitit tafsen som sytråd!
Men sedan dog fisket ut. Den lagoma vinden dog ut och solen tittade fram mer och mer. Skönt men förödande för fisket. Vid middagstid vände vinden och ökade ordentligt så jag körde hem. Precis innan Långö började det regna igen.

Tjurkö

Skälören

vxl moln,  bleke

Datum:00-07-04
Spegelblankt och soligt ända till kl 08. Då kom en liten bris som varade någon timme. Sedan åter stiltje och supervarmt.

Redogörelse:
Körde ut extra tidigt idag. Redan lite över 04 var jag klar hemma. Det hade jag dock ingenting för eftersom det var helt och hållet stiltje. Inte en vindkrusning. Körde västerut genom Hasslöbron och började vid de där holmarna och skären som kallas Långörarna. På nästan tre timmar inte ett napp. Såg en gädda stå med huvudet nere i en tångruska. Drog flugan över den ett par gånger utan att den reagerade. Bytte till en mindre fluga. Då fick jag åtminstone ett napp.
Men så hände det! En vindkåre uppstod och plötsligt kluckade små vågor mot båten. En alldeles lagom bris kom som på beställning. Och nu började de nappa! Se på tabellen. Vinden försvagades men lite dröjde kvar i drygt två timmar. När jag fått den sista gäddan kunde jag alltså lika gärna åkt hem för därefter tog stiltjen åter vid. Och varmt blev det så man knappt kunde vistas i båten. Rodde ut till Asla utgrund och Asla självt. Hade ett par hugg och några efterföljare men mer blev det inte.
En som jag gärna skulle vilja ha tittat närmare efter på. Och vägt den...
Här är det lämpligt att göra ett par reflektioner. Den allmänt kända och så gott som självklara gäller vindens betydelse. Här blev det extra uppenbart. Men på knappt en timme högg 4 fina gäddor på nästan samma ställe så fort sjön började röra på sig. När vinden senare dog ut tappade gäddorna helt lusten att nappa.
Den andra tanken gäller storleken på kroken visavi dess krokningsförmåga. Det har nämligen varit någon som hört av sig och undrat.
De första fyra gäddorna fick jag på samma fluga. En liten en som jag annars använder till flytlina. På samtliga satt den djupt ner i käften. Men efter den fjärde var jag tvungen att byta för både tafsen och flugan började bli farligt slitna och tog en stor. Och då tappade jag två gäddor efter varandra. Bägge var i fyrakilosklassen. En slump säkerligen.
Med tanke på vädret kan man inte klaga på resultatet. Nu är det bara en tungviktare som saknas i statistiken. Men den tar jag säkert nästa gång.

09:45

Datum:00-07-12
På morgonen sv ostlig vind och mulet. Senare sydlig vind. Kl 09 kom tjocka dimbankar från havet. Vinden vred till V.
Redogörelse:
Körde hemifrån vid 04. Mot och igenom Hasslöbron igen. Idag var det perfekta förhållanden. Skillnad mot i söndags då jag också satsade på fiske men fick vända om för att det blåste för mycket. Började där jag brukar på det hållet, nämligen vid några holmar som kallas Kåsaskär (tror jag). Jag var också ivrig att pröva en ny, snabbsjunkande lina som jag satt på sedan sist. Den fungerade perfekt redan från början. Kul.
Men fick bara upp en mindre trots utmärkta förhållanden. Hade ett par tre napp också. Körde vidare till Arpö Nål. Och där! Jepp, både detta och förra årets största gädda fick jag där efter en kvarts fiske! Jag blev tvungen att plocka fram vågen för i de viktklasserna är det svårt bara med ögonmåttet. 8 kilo är ju inte så stort egentligen men där går en gräns som jag har väldigt svårt att komma över. Den var mycket kort och kraftig. Sedan hade jag bra fiske en timme till. Kul.
Anmärkningsvärt är att den på 4,5 kg, där satt flugan på utsidan. Alltså tafsen genom munnen och flugan ut genom gälbågarna! Förklara det den som kan...
Särskilt om man betänker att man bara har en liten enkelkrok framtill på flugan.
Körde därpå över till Arpö. Då dog vinden helt ut. Fisket blev dåligt och till råga på allt kom dimma drivande. "Blåser kallt, kallt väder ut från sjön..." som det står i visan. Det sabbade alltihopa. Jag hade tänkt mig att få en ordentlig svit till med fina gäddor för jag kände ju att förutsättningarna fanns idag. Jag är nämligen lite feg av mig och vågade inte ge mig ut i dimman och leta reda på ett par fina rev strax utanför där jag var. Istället degade jag och väntade på att dimman skulle lätta utanför en holme vid namn Ljungskär. Fick en gädda där och hade ett par napp. Gav upp och beredde mig på en besvärlig hemresa. Fick helt köra på kompass. Hade dock tur och kom rätt på Hasslöbron. Därifrån ny kurs på Karlskrona. Men närmare land var dimman svagare så det blev inga problem. Skönt.

06:00

8,0

08:10

08:20

08:45

Ljungskär

Dimma, sv V

Datum: 00-07-16
Sol. Svag till måttlig ren västlig vind
Redogörelse
: Semesterns sista dag (snyft)... Nåja, livet tar inte slut för det och det blev en hygglig avslutning på fisket i alla fall, he, he, he...
Jo, en gädda på 9,5 kg tar man inte varje dag. Inte jag i alla fall. Tyvärr kan jag inte rapportera om en vild och häftig kamp utan den var ganska snäll och beskedlig. Ett mycket kritiskt läge uppstod alldeles i början när den rasade ut med all löslina i båten. Det går så snabbt att det är lätt hänt att den snor sig om någonting eller att den trasslar sig. I så fall säger det bara snapp! Men det gick bra och så småningom var det bara att lyfta in den i båten och plocka fram kameran som turligt nog hade med mig. Första gången på hela semestern för övrigt. Men tyvärr blir det inga bra bilder tagna i en båt. Men vi och ni får se. Det var mycket frestande att sätta vikten till jämnt 10 kg, men det fattades någon halv mm på viktskalan, tyckte jag. Så jag bokade den till nämnda vikt. Kul.
I övrigt en mycket skön dag. Lagom sol och lagom vind. Men oväntat dåligt på andra, i vanliga fall säkra ställen.

St Kråkan

Stångskär

Stångskär

07:45

9,5

Datum: 00-07-30
Sol. Lugnt, spegelblankt ända tills tiotiden. Då kom lite sjöbris. Superhett.
Redogörelse
: Typisk sommarfiskedag. Jag fick bara 4 gäddor. Och flugfiske som skulle vara så bra! Men jag skulle vilja se den spinnfiskare som tog en enda gädda idag. Stiltje och hett! Dessutom hade algblommningen börjat så smått även om det inte var så där störande. Där kom jag förresten på en teori om fiskdöden i Kalmarsund: Kan man inte tänka sig att det för några år sedan när det var riktigt varma somrar, massvis med giftiga alger drev in i vikarna och slog ut en generation gäddyngel. Alternativt vad gäddynglena skulle ha levt av. Och eftersom Kalmarsund av namnet av döma är ett sund, är det ringa vattengenomströmningen så algbältena ligger kvar länge. Det var väl en fin teori...
Jag fick bara 4 gäddor... Men det berodde också på att jag satsade på de yttersta skären och grunden. Där är det även i vanliga fall inte så tätt mellan gäddorna och grundtopparna kan vara svåra att hitta ibland. Jag kan tillägga att jag såg ganska många som följde efter. Nästan samtliga i 4-6 kilosklassen. Det är också typiskt för en riktig högsommarfiskedag. Jag hade även en riktigt stor gädda på. Tror jag. Att den var stor alltså. Den högg vid Vitbådan. Jag såg den aldrig trots att jag hade den under mig på ganska kort lina. Det är typiskt för stora gäddor. De vänder inte sidan till i onödan. Dessutom satte jag ganska hård press på den med detsamma för att dels fästa kroken och dels få den att börja röra på sig så man får ut löslinan. Men den här kunde jag inte rubba. Den bara gick makligt. Helt stumt nästan. Det är typiskt för stora gäddor. Så lossnade kroken. Synd.
Jag fick bara 4 gäddor. Men ganska hyfsad medelvikt...

Västra Bollö

sol, lugnt

Busörens utgrund

sol, lugnt

Busören

Busören

6,5

Datum: 00-08-03
Mulet på morgonen. Svag till måttlig västlig vind. Ökande till frisk framåt morgonen. Uppklarnande och lite sol.
Redogörelse
: Nej, det är bara att konstatera; idag borde jag ha stannat hemma. Vädret kunde knappt ha varit mer annorlunda än sist jag var ute. De sista dagarna hade det varit en del mindre regnväder som kommit och gått. Fast det hade inte blåst så mycket så jag tyckte att jag gott kunde chansa. Jag har ju inte så många lediga dagar nu heller så jag åkte ut. Trots lite blåst men jag trodde det skulle mojna när de svarta molnen försvann. Det gjorde det inte. OK, molnen försvann och solen tittade fram men vinden ökade istället. Den var väst till nordväst så lite lä vid Arpö skulle jag kunna få. Körde dit och fiskade någon timme och väntade på avtagande vind. Som aldrig kom.
Nej, det fanns ingenting annat att göra än att åka hem. Körde tillbaka genom Hasslöbron men stannade till för att vila på båtbottnen en stund precis utanför mina vadfiskevatten på Almö, i lä. När det blev tråkigt, för jag hade ingen bok med mig, fick jag för mig att jag skulle ro hem. Det var soligt, skönt och kraftig medvind så det gjorde jag. I alla fall till Smörpundsholmarna.

Datum: 00-08-13
Mulet på morgonen. Svag till måttlig västlig vind. Avtog till stiltje några timmar. Så uppsprickande molntäcke, svag sjöbris och mer och mer sol.
Redogörelse
:Äntligen en riktigt sommarfiskedag. Mycket skönt väder framemot förmiddagen. Hade dock ett par timmars stiltje både vindmässigt och fångstmässigt. Det föreligger mycket starkt samband dem emellan.
Det finns en myt om gäddor som säger att en som fått gälarna skadade obönhörligen dör. Det gör den inte. Inte av skadorna nödvändigtvis, menar jag. En av de jag fick vid Arpö Nål hade nämligen en gälbåge avsliten. Den hängde och dinglade utanför. Det är absolut inte första gången jag ser det heller.
Fick ett rejält hugg 200 m ifrån det ställe där jag fick den på 9,5 för ett par veckor sedan. Trodde för ett ögonblick att det var samma. Men när jag fick den inom synhåll kunde jag konstatera att den här var mindre. När den kom ännu närmare trodde jag ett tag att jag misstagit mig för den var så otroligt grov och bred över ryggen. Jag blev tvungen att ta fram vågen och väga den. Vägde exakt 7 kilo. Kul.
Hade sedan ett par sköna fisketimmar i solen. Fast det var ganska dåligt med fisk. Kunde dock avsluta med en liten fining på 5 kilo.Tänkte på hemvägen att inom det här fisket kan man både äta kakan och ha den kvar. Om ett par månader hoppas jag ju på att ännu en gång ta både 5-kilosgäddan och 7-kilosgäddan en gång till. Då väger de säkert 6 respektive 8 kilo...
Tänkte också på vilket som är roligast; sommarfisket från båt eller höst- och vinterfisket med vadarbyxor. Men kunde inte bestämma mig.  Någon gång ska jag göra upp en plus och minuslista för de olika fiskesätten. Den allra största fördelen med vadarfisket kan jag nog fastställa redan nu; nämligen att det är så gott som väderoberoende. Ty väder för mig som gäddfiskare utgörs helt och hållet av vindförhållandena. Blåser det för lite är det inte bra och det blir väldigt lätt för mycket. Flugfisket ombord en båt är helt enkelt mycket vindkänsligt. Om hösten må kuling råda, jag kan ändå söka upp en lävik och ha utmärkt fiske.

Båt

Arpö nål

10:30

7,0

12:30

5,0

13:00

Datum: 00-08-26
Klart och lugnt på morgonen. Senare soligt och svag till ökande sydostlig sjöbris.
Redogörelse
: Den här dagen är inte värd många rader egentligen. Helt misslyckad. Befann mig ständigt på fel plats på fel tidpunkt. Började utanför Tjurkö. Söder om Kungsholmen finns flera friliggande, knappt skönjbara grynnor och grund som vanligtvis kan vara mycket bra. Men under morgonfisket då det var spegelblankt och solen gick upp, kände jag inte ett nyp. Helt dött.
Inget att göra åt det. Ett par timmar senare körde jag över till lotsbryggan på Aspö och med en svag ostlig vind kunde jag börja avfiskningen av öns södra sida. Faktiskt, på ett ställe följde det efter tre fina gäddor på kanske fem kast. Samtliga gick så där tätt efter flugan som klistrade och gjorde ingen ansats till attack. En liten stund senare såg jag flera andra också, bl a minst en på över fem kilo. Ingen högg. Men det gjorde inte så mycket, huvudsaken är att de finns där. Så fick jag en liten på. Typiskt att det var det minsta av alla jag såg som högg!
Det blev läge att köra ut till Aspöskär men där hade jag inte större tur. Såg en femkilos och en som kanske var dubbelt så stor. Fast den sistnämnda bara en skymt av. Nu hade det börjat blåsa upp så jag körde tillbaka till själva Aspö och fiskade en liten stund till då jag fick de sista smågäddorna.
Ja, ja... Snart får jag börja vänja mig med de här lite mindre fiskarna. Då det blir dags för vadfiske. Då kommer jag att tycka att en fyrakilos är stor. Och det är den egentligen; det är bara det att man blir bortskämd här ute till havs. Men inne i vikarna, med flytlina och lite mindre flugor ändrar fisket karaktär lite grann. Fast än återstår september då jag tänker fiska från båt. Kanske det blir en solig och fin inledning på hösten efter den mulna och regniga sommaren...?

Båt

Datum: 00-09-10
Växlande molnighet men mest sol. Frisk, byig vind. Väst till sydväst. Varmt.
Redogörelse
: Tala om succé! Den första vadningsdagen. Egentligen lite väl tidigt på året men som i går blåste det ordentligt och idag också. Alla fördelarna med ut-och-gå-i-vattnet upplevde jag idag i rika mått.
Först att inte behöva köra ut så tidigt på morgonen. Därpå att man är så gott som väderoberoende. Med den friska väst, sydvästvinden som flaggorna signalerade styrde jag kosan ut till Hasslö. Där finns det ett område allra ytterst som det är lä och bra fiske tidigt på hösten. Raskt på med vadarna och jag hoppades de inte skulle läcka alltför mycket. Det gjorde de inte. Knappt alls. Det enda jag hade glömt var halsduken och en hatt med rem. Men det gjorde ingenting för det var ganska varmt i luften.
Här finns en halvcirkelformad stor vik med sandbotten. Mycket grunda sandbankar som vetter ut mot djupare vatten. Och man står med ryggen mot vinden och kastar i medvind. Perfekt.
Jag fick vandra mig runt allra ytterst först för att fiska mig tillbaka. Fick ta det lugnt och stanna då och då för att inte bli svettig. Hade väl inte alltför stort hopp om ett bra fiske men redan på första stället kunde jag ta två styckena inte oävna gäddor. Jag hade nästan glömt hur kul det är att ta dem på grunt vatten med flytlina. Snabba ruscher och mycket plask blir det. Ett råd jag också kan ge är att alltid veva in löslinan även om fisken inte är så stor. Risken är nämligen väldigt stor att gäddan trasslar in sig i löslinan när man ska haffa den.
Nu hade jag kommit längst ut och ännu längre ut gick dyningen hög och skummet yrde på reven. Glad var jag att båten låg kvar på Långö. Fiskade av en dålig sträcka med bara en liten känning och så vände jag. Började fiska där jag fick de bägge fiskarna och gick sedan långsamt tillbaka. Då fick jag ett kraftigt napp. Stor virvel och lång rusning. Man såg att den var stor. Ångrade att jag inte tagit kameran med. För tar man bilder på gäddor i vattnet helt nära sig kan de bli utmärkta. Men trodde väl inte att jag skulle få några stora.
Nå, efter ett tag visade det sig att det "bara" var en fyrakilos. Den satt ytligt och var lätt att lossa.
Men så hände det märkliga att bara ett par kast efteråt högg det till ordentligt igen. Jag vet inte om ni minns "Hajen" men jag kom att tänka på den! Häftiga plask och så rätt ut mot havet! En seg och långdragen dragkamp följde.
 Nu ångrade jag ännu mer att jag lämnat kameran hemma!
Sedan kom den ångande in där jag stod. Då gällde det att se var man hade vadarstaven så den inte snodde in den i remmen som den hängde i. Det har hänt förr. Då det varit ytterst nära att en pigg gädda snott in hela mig och jag sånär fallit som en fura. Men jag klarade mig och efter ytterligare några minuter kunde jag lyfta upp gäddan och väga den åtminstone i handen. En mycket kraftig bit. Den satt också ganska ytligt.
En lika rolig som oväntad upplevelse minsann.
Kom så in i smågäddscountry. Fyra stycken i rask följd den sista sträckan där man fiskar i själva strandzonen. Såg visserligen en stor virvel och lite senare en 4-5 kilos simma över en sandfläck men jag var nöjd ändå.

Alla gäddorna tagna på samma fluga. En som är bunden på en liten Kamasankrok. Den kroken kommer nog hädanefter att bli min melodi. Av kanske 12 hugg fick jag upp 10. Mycket bra.
Förresten, en av kilosgäddorna hade minst två gälbågar avslitna och hängde utanför. Helt läkta och bleka. Hur den lilla gäddan kunde klara av den skadan förvånade mig. Och nu fick den chansen en gång till för än behövde jag inte ta hem fisk till katterna vilket jag brukar göra om höstarna. Det blir längre fram.