Fiskedagbok Söndagen den 17 december år 2000

(extended version)

I morse kände jag mig inte så särskilt pigg och kry. Kroppen värkte och huvudvärken annonserade sin ankomst pö om pö. Nej, det hade inget att göra med lördagskvällen och de drycker som en del folk brukar inta. Istället verkade det röra sig om virus, kanske österifrån, som mer och mer attackerade min organism.
En fullt normal person hade väl i det läget om inte gått och lagt sig igen, så i varje fall stannat hemma och tagit det lugnt. Men så icke jag. Har man bestämt sig att åka ut och fiska så brukar jag göra det. I synnerhet som vädret verkade OK och jag hade en ny kamera att testa. Dessutom hade jag inte fiskat på flera dagar heller. Däremot hade jag planerat och förberett mig väl. Nu skulle jag pröva bort vid Gökalv med one-size-fits-all-flugor. Man kan nämligen inte negligera hotet från de prickiga fiskarna.

Därför hade jag bundit några nya allroundflugor. För den oinvigde kanske det liknar de vita gäddsarorna lite väl mycket, men de här är mycket mindre. Det syns mycket tydligare när de kommer i vattnet.
Här till vänster hänger de på tork efter ytterligare ett lager lack.

Jag hade också i tankarna att kontakta en flugfiskande ungdom en lämplig dag, förslagsvis under jullovet för en fiskedag. Han har bara ett lättare spö, har jag för mig och därför kan det vara bra att några mindre flugor till hands. Tydligen finns det undantag från det allmänna mönstret som jag beskrev tidigare
Vi får väl se hur vädret utvecklar sig...

Nå, jag körde hemifrån så sent som vid niotiden och befarade att badplatsens parkering nästan skulle vara full med söndagspromenerande hundägare men jag kom först. Är man här får man se upp i bakkastet på vissa ställen. Det är tjockt med promenerare från Ronneby nämligen. Fast på den längsta sträckan är man oåtkomlig för kommentarer när man står udvadad som tur är.

Något vidare väder var det dock inte. Nordlig isande vind, sol och högvatten. Ungefär det sämsta man kan tänka sig. Men jag blev varm när jag gick ner och bort mot Gravfältet.

Mitt emot Gravfältet ligger Ronnebyhamn. Det välskötta fornminnesmärket är en udde som skjuter ut en bit med grunt vatten utanför och runt om. Fast idag är det mycket djupare och mycket brunt. Det gick inte alls att fiska där idag så jag fortsatte tillbaka istället.

Efter någon timmes fruktlöst fiskande, vadande och (faktiskt) frysande, trodde jag att det var helt kört och att jag för första gången sedan i våras få sätta en nolla i fiskejournalen. Då inträffade det som jag bara trodde hände ovana amatörfiskare, nämligen bottennappet som visade sig vara storgäddan. Nå, min var ju bara på sex kilo men i alla fall. Det inträffade precis efter en förflyttning. Det var ett grunt och stenigt parti och då brukar jag kasta ut flugan och låta den ligga där medan jag tar upp vadarstaven och snubblar och halkar vidare till ett nytt ställe. Jag hade precis gjort det och drog in flugan. Jag såg att flytlinan låg över några tångklädda stenar och tänkte att de kan jag inte gärna undgå att fastna i. Mycket riktigt blev det stopp och jag spände linan för att dra loss bottennappet när sexkilosgäddan for upp vilt plaskande i det grunda vattnet!
Kul och överraskande!
Snabbt glömde jag att jag frös och kände mig lite sjuk. Stark och envis var den och det dröjde en bra stund innan den blev tillräckligt spak för att jag skulle kunna få upp den på stranden för en bild. Jag tog massvis med kort på den i vattnet men bara ett blev tillräckligt bra för att visa. Man ser här tydligt hur brunt vattnet är av Ronnebyåns höga vattenföring.
Fast det gjorde ingenting; att man slösade med kort alltså, för man har ju numer digital kamera...

Fast jag tycker att färgerna på gäddan där den ligger i gräset ser för ljusa och onaturliga ut. Nå, jag har inte riktigt lärt mig alla inställningar och finesser på den än. Ett tag funderade jag på om det här var samma gädda som jag fick här i närheten den 28/11. Omöjligt är det inte. Fast jag tyckte att den här var lite längre, men det är svårt att avgöra.

Kanske jag får den en tredje gång innan säsongen är slut, vem vet. För oskadd och pigg simmade den sedan ut med virvlar och plask i släptåg. Den som blev mest illa åtgången var nog jag. Ständigt får man sår på pekfingrets ovansida när man tar ut fingret från gäddornas "handtag". Måste försöka tillverka en slags skyddshylsa för just vänstra pekfingret!

En till gädda fick jag. En mycket pigg trekilos som höll på att ställa till det ordentligt för mig. Jag glömde helt och hållet att jag hade vadarstaven hängande efter mig i sin läderrem. Gäddan for under remmen, vände och trasslade in sig. När jag försökte föra under spöt höll det på att sluta illa. Både för spöt och för mig. Men det löste sig genom att gäddan tjänstevilligt stannade så jag kunde trassla ut mig ur den situationen.

Mer och mer kända jag mig frusen och därför avbröt jag fisket långt i förväg. Högvattnet gjorde också att man ständigt gick på betydligt djupare vatten än man borde. En mycket uppseendeväckande händelse i min lilla värld återstår dock att berätta om:
Hotet från de prickiga fiskarna nämligen. Det var ju därför jag fiskat med en så liten sara hela tiden. På ditvägen funderade jag över hur jag skulle göra om jag nu mot förmodan skulle få en öring. Under alla fiskeår har det i och för sig aldrig hänt under hösten så speciellt orolig var jag väl inte. Men här hade jag fått en regnbåge förra vintern för Ronnebyån är ju känd för sina stora regnbågars skull. Och på andra sidan fjärden ligger det en regnbågsodling, vet jag. Öringen blir ju inte lovlig förrän om 14 dagar; på nyåret.
Men tänkte jag, kan jag släppa tillbaka tiokilosgäddor kan jag väl släppa tillbaka en femkilosöring! Efter att grundligt ha fotograferat den förstås. Fast visst skulle det bli frestande att behålla den för, som sagt, vårfisket på den blanka öringen blev ju en katastrof.
Och faktiskt... Med nöd och näppe undgick jag det moraliska dilemmat. Ja, jag hade en fin öring på. Mellan tre och fyra kilo. Utan tvekan var det en havsöring för regnbågen är inte ljusgrå utan starkt färgad i sin lekdräkt vid den här tiden. Så här var det:
Precis efter sexkilosgäddan högg det till. Mycket överraskad blev jag över den vilda farten som fisken satte av i. Den simmade blixtsnabbt och knyckigt tio meter på en halv sekund, kändes det som. Linan bara fräste i vattnet! Så gick den upp, ställde sig på stjärten och slog vilt fram och tillbaka. Varpå linan fjädrade tillbaka mot mig! Havsöringen släppte!
Ja ja, så kan det gå...

Så här ser min fiskejacka ut som jag använder. Lägg märke till handduksupphängaren som är fastlimmat på den. Till höger om tången och under nagelbitaren. Den är det viktigaste i hela utrustningen. Helt perfekt att hänga upp slingor av löslinan i. Dagens fluga ligger där vid sidan om tången och ser liten ut.

Men sannerligen att den gjorde skäl för namnet, one-size-fits-all!
Sexkilosgädda, havsöring och trekilosgädda..

Så här ser den i alla fall ut, dagens fluga. Lägg märke till den hopsnurrade wire-tafsen. Men den byter jag ut till nästa fisketur och lägger dessutom till både lack och några extra strutsherl, så blier den som ny.

Hm... Får se hur jag gör framöver med mina fiskerapporter. Det här med digitalkamera ändrar förutsättningarna lite grann. Frestande är att ta alldeles för mycket bilder. Jag är medveten om den långa nerladdningstiden. Förhoppningsvis lugnar jag mig lite. Idag använde jag mig också av alldeles för hög kvalité på upplösningen. Ändå kör jag bilderna genom en pixelkvarn för att få ner antalet pixlar men det går inte så bra ändå, om man utgår från en hög upplösning, tror jag. Bildbehandling har aldrig varit min starka sida. Heller.

Så se till att skaffa bredband eller åtminstone ISDN!