Nyårsdagen år 2001

01-01-01

Ibland blir det inte som man tänkt sig. I synnerhet vädret. Innan nyår lovade de milt men igår kväll och imorse låg tempen på minus fyra. Hade jag inte lovat vitt och brett att på nyårsdagen minsann, skulle jag köra ut till Gö och bli där först av alla, hade jag förstås stannat hemma. Länge gick jag och tvekade. Första kastet när det var mörkt som jag också sagt, var i alla fall uteslutet. Jag väntade till nästan nio innan jag körde iväg.

Först var jag och ensam blev jag på Gökalvs badplats. Varken hundägare eller öringfiskare så långt blicken nådde på parkeringsplatsen. Men kallt var det.

Förresten tur att det var folktomt för jag tog mig en joggingrunda på vägen innan jag gick ner i vattnet.

Inte vill jag folk skall tro

att jag avlagt något nyårslöfte om att börja med jogging. I synnerhet inte klädd i vadarbyxor.

Särskilt för fingrarna tar det en stund innan värmen strömmar till. Men det gör den även om det är minusgrader hela tiden. Jag är i alla fall välsignad med ett inbyggt värmesystem som leder ända ut i fingerspetsarna. När det väl kommer igång kan jag även hålla på att blaska i vinterkallt havsvatten hela dagen utan att jag fryser nämvärt.

Minusgrader betyder is i spöringarna och det hade jag bekymmer med hela dagen. Dessutom var det högvatten och det tycker vi inte om.

Det enda som hjälper mot isen är att hålla ner spöt under vattenytan då och då under ett eller två kast för då smälter den.

Även fluglinan blir stel och konstig.

Det konstiga var att jag inte fick några gäddor. Inte en på hela dagen. Inte ett enda napp av gädda. Inte ens efterföljare. Jag tror att det har att göra med den gångna veckans köldknäpp. Vattnet kyls ner och det gillar inte gäddan. Jag har märkt det förr om åren hur gäddfisket drastiskt försämras efter den första kylan. Måhända går de ut på djupare vatten för att bara sporadiskt gå inte på det grunda när vindarna passar.

Många kast lade jag in mot de ställen där det brukar stå en och annan och lura.

Timmarna gick och det började kännas bekymmersamt. Ska första fiskedagen sluta med ett totalt fiasko...?

Jag hade fiskat mig ner mot Gravfältet och de trakterna när jag fick gå upp ur vattnet för att ta en värmande promenad. Det hade också börjat blåsa en kall nordostan. Då och då såg det ut som om solen skulle bryta igenom molnen men hon nådde inte ända fram.

Där, på ett ställe på ditvägen hade jag märkt en sak. På det ställe som jag menat när jag sade att jag visste var öringen brukade göra sina svep alltså. Där märkte jag att jag trots allt inte var ensam i vattnet. Och då menar jag banne mig inte heller de skräniga, störande svanarna som håller på och bråkar med varann hela tiden. Högfärdiga, väsande och störande fåglar är det! Ständigt är de i vägen, flaxar och stör fisken!

Nej, jag avser att på ganska grunt vatten gick en flock med möjligtvis stora fiskar. Svaga virvlar och kårar i vattnet snarare anade jag än såg. Naturligtvis kastade jag efter dem men ingenting hände. Jag spekulerade i om det kunde vara ort, eller id som det kallas annorstädes. Öringen går inte i stim på hösten vad jag vet. Och siken befinner sig uppe i åarna, så vad återstår...?
Regnbåge...?
Men fisken brydde sig inte om min one-size-fits-allsara ju. Men på något sätt kändes det ändå som om regnbågar vore det troligaste på det viset som de uppträdde.

När jag så för andra gången, tre timmar senare kom tillbaka till ungefär samma ställe, hände det: Någon virvel i vattnet i närheten. På nästa kast ser jag en kraftig fisk komma rusande och kasta sig över flugan. Det sker på tre eller fyra meters håll så jag ser allt som händer. Den tar och fastnar!
Hurra! Stor och tung är den när den i inledningsskedet knycker, vänder och virder på sig. Så rusar den iväg och jag får ett väldigt sjå att se till att löslinan kan löpa ut genom spöringarna.

Öring är både min första och andra tanke. Ty den är alldeles blank.

Jag vet inte vad det är med mig, för inte borde kameran vara min första tanke när jag har stor, blank fisk på. Men automatiskt har jag fått fram min Pentax och tar bilder.

Istället borde jag försöka tänka ut ett sätt att landa fisken på. Jag har nämligen varken håv eller huggkrok med mig. Och långt från land är jag.

Efter några långa, l-å-n-g-a rusningar är den mogen för att tas om hand. Men jag får inget grepp om den. Den är trind och fet som en julgris. Precis som en regnbåge...

Och jag ser också det skvallrande regnbågsmönstret vid mittlinjen. Skulle jag tvivla mer bevisar de snedklippta stjärtfenorna det utom allt tvivel att det inte är öring utan regnbåge.

Jag får offra fingarna och sticker ner dem i fiskens gap. Ett bra grepp får jag och kan slå ihjäl den och bogsera iland den.

Då först fattar jag turen jag haft. En regnbåge på fyra kilo! Igen. Jag fick ju en inte så långt häriftån för nästan exakt ett år sedan.

Samtidigt börjar jag undra hur det var förra gången jag var här. Då jag hade en öring på, som jag trodde. Den här var ju blank och inte alls i lekdräkt. Då kunde det i och för sig ha rört sig om en regnbåge då också.

Men vem bryr sig!?
Inte jag i alla fall. De är lika kämpastarka och lika goda att äta.

Hm... jag får inte glömma att de här prickiga fiskarna bara är surrogat när inte gäddorna är på plats!

Jag bokade den på fyra kilo. Ingen våg hade jag med mig visserligen men jag vägde den rensad när jag kommit hem. Då vägde den 3,2 så jag tror inte jag ljuger om de fyra kilona. Kolla in så bred den är på bilden här under.

Igen flödar blodet. Så går det när man stoppar fingarna i munnen.

Wow! Kolla in den vita gäddsaran! När väl Kamasankroken fått fäste släpper den inte sitt grepp.   One-size-fits-all!

Naturligtvis fortsatte jag fiska ytterligare en stund efter mer men såg eller kände inget. Skulle tro att de sporadiskt drar runt i mindre flockar och då och då kommer in på grundare vatten. Så gör ju regnbågar i sjöar så varför skulle de inte göra det här i havet.

Träffade en annan fiskare vid parkeringen som mest hade varit ute på udden. Där hade han inte fått något. Han skulle pröva längre in i vikarna, sade han. Undrar just om han fick något.

En ganska lovande inledning på det nya fiskeåret fick i alla fall jag.