01-04-24

Vädret: Frisk sydvästlig vind på morgonen. Mulet. Långsamt mojnande under dagen.

Vi har ett tingel-tangel hängande på väggen vid ytterdörren. Det är några tunna cylindrar i ljudande malm som hänger nära varandra i snören. När det blåser skall de höras. Eller kanske de kallas vindspel...?
Hör man dem klinga redan innan gryningen vet man i alla fall att det är kört för båtfiske den dagen. Och i morse klingade de och klang så vackert. Men jag var beredd på det eftersom det blåst på ganska duktigt de senaste dagarna. Jag tog till alternativplan B.

Positivt var ändå att vinden kantrat till sydväst. En annan mildhet i luften hade det också blivit. Då tänkte jag att det vore perfekt på Almös östsida. Halvlä och fullt med hungriga gäddor.
Körde dit och parkerade  Fiestan vid Hajvar.
Nej, vill jag lugna oroliga läsare, Saaben håller ihop fortfarande, det berodde bara på vissa cykeltransportproblem som skulle lösas med Saabens dragkrok.

Promenerade därifrån ända ut till brofästet och gick ner i vattnet där. Trodde jag skulle få napp på napp men det fick jag inte alls. Trögt och dött under lång tid. Det var nästan som om jag fiskade havsöring. På tafsen hade jag en liten gäddsara också, bara utifall att en havsöring skulle vara i närheten. En teoretisk chans finns det naturligtvis.  Nästan hade jag börjat misströsta när jag fick det första nappet. Ett välkommet hugg och en ganska stor en, till det.

Enligt "Så skriver du fiskeartiklar" bör man ha med bilder som visar djupt böjda spön. Har man sedan lyckats pricka in stora virvlar så kan det knappt bli bättre.
Inte så mycket att stimma upp sig för egentligen; en gädda i femkilosklassen bara. Men gäddor är ju så fotochenick... så fotogen... nej det eldar man med... så fotogénique, är ju ordet jag söker. Jag bokade den till 5,0 kg. Den verkade faktiskt ha lekt färdigt vilket förvånade mig eftersom de lite större leker sist, enligt vad man har lärt sig.

Den lilla Kamasankroken satt för omväxlings skull på utsidan så den gick lätt att lossa och släppa tillbaka.

Kul, tänkte jag att äntligen få känna på en rejäl fisk. Var detta förresten årets hittills största fisk?

Nej, en koll visar att den 11/3 fick jag en på 6,5 här på Almö. Och på nästan exakt samma ställe också. Och hade den här varit tjock och fet av rom skulle den säkert ha vägt så mycket också... Kan det vara samma?
Tja, säg det. Inte omöjligt. Sedan blev det åter lugnt. I dubbel bemärkelse. Vinden verkade mojna och så pass västlig att den här sidan av Almö hamnade rent i lä. Spegelblankt, och det är inte bra.

Det syns väl här för övrigt.

Egentligen är jag lite novis på att fiska gädda under april för då håller jag mig annars utomskärs och där är gäddor en styggelse. Men nog trodde jag att de skulle stå i en lång rad utifrån Hasslöbron och ända in till Hajvar och bara gapa. Men där hade jag fel.

Långt om länge fick jag i alla fall en till.

Bara en trekilos, som för övrigt inte verkade ha lekt färdigt.

I det sammanhanget kan jag passa på att demonstrera hur man håller gäddor. Jag har nämligen fått mängder med mail som undrat det. I alla fall några... OK då, ett. I synnerhet de lite större. Och så får jag anledning att  visa upp dagens två största gäddor en gång till.

Till vänster, det vanliga sättet. De under cirka fem kilo tar man helt enkelt över nacken så där.

Fem kilo och däröver går inte det. Det går inte att fatta.
Hm... låt mig omformulera det.
Det går alltså inte att greppa över deras feta nackar, som det står i visan.

Då gör man som till höger. För det mesta kan man lossa greppet utan alltför mycket blödningar. Men du kan lyfta i princip hur stora gäddor som helst med det greppet. Utan vare sig håv eller huggkrok. Samtidigt uppfyller jag normen för en fiskeartikel att vara informativ och komma med tips. Det har jag läst någonstans att den skall vara.

Den ornitologiska vinklingen.

Nå, sedan gick jag tillbaka till Hajvar där jag parkerat för att fiska i den grunda viken precis nedanför. Där är lättvadat och kan hålla en och annan gädda ibland. Fick också en liten enkilos med detsamma.
En annan bil hade kommit som det stod "SR, Radio Blekinge" på. Och längre bort syntes två personer nere vid udden. Radio Blekinge är en station som jag aktivt undviker att lyssna på men ändå känner jag till lite om inslagen (det är därför jag stänger av när jag kan). De har bland annat en naturkännare som antagligen är känd i fågelkretsar, Björn-Eyvind Swahn. Han brukar vara ute i naturen och spana på fåglar och nu stod han och en reporter där och pekade ut de olika fågelsorterna för lyssnarna. På tillbakavägen stannade de till och han gick ner till stranden och pratade lite. Undrade om jag fått någon fisk och så. Men jag vadade inte iland för risk att bli intervjuad förelåg uppenbarligen.
Här går de tillbaka till sin bil. Föga anade de vilka ornitologiska insikter jag sitter inne med och vilka ovanliga sorter jag brukar se när jag är ute på sjön. Kunskaper och upptäckter som säkerligen skulle förvåna Björn-Eyvind Swahn oerhört.

När jag fiskat färdigt i den viken, gick jag tillbaka och över näset till andra sidan Almö. Där konstaterade jag att jag återigen blivit lurad på vädret. Ty i motsats som det brukar vara, hade vinden faktiskt mojnat. Annars brukar det ju vara så att det är lugnast på morgonen och så ökar det. Det är smällar man får ta och inget att göra åt.

Inte heller fick jag någon fisk i den något jolmiga viken intill vägen. Vid halv två-tiden avslutade jag fisket och kunde konstatera att de gamla vinyl-vadarna nog behövde ytterligare lappar för vänsterbenet var ganska genomfuktat. Nu pratas det om bättre väder till helgen och det passar mig utmärkt för både fredag och lördag är jag fri till att fiska.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2001-04-24 Gädda Almö 5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina m SV mulet 09:30 Nej färdiglekt
2001-04-24 Gädda Almö 3 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina m SV mulet 10:30 Nej
2001-04-24 Gädda Almö 1 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina m SV mulet 11:30 Nej