01-04-26

Vädret: Dimma och regn, först svag ostlig vind som senare vred över till väst-sydväst och höll sig ganska lagom.

Ännu en dag då man slapp rensa fisk. Ännu en fisktom dag med andra ord. Egentligen skulle jag inte fiska idag men blev lurad av det fina vädret igår. Då blev det nämligen soligt och varmt med svaga, fina vindar. Det gjorde att jag försökte bli extraledig från jobbet som idag, vilket också lyckades. Men vädret lurade mig skändligen även om jag för ingen del vill skylla på det att jag blev utan fisk.
Det finns väder som det är skönt att vara ute i och det finns dåligt fiskeväder. Ibland kan de begreppen konvergera och ibland kan de divergera. Idag divergerade de.
Få se om jag kan reda ut det... Jo, idag var det otrevligt att vara ute på sjön men som fiskeväder betraktat var det ganska bra.
Det regnade större delen av tiden samtidigt som dimman kom och gick så man vågade sig inte ut till de yttre skären och grunden.

Så här såg det ut när Hasslöbron framträdde ur dimman. Jag gick på instrument (och alla vet vilket det är vid det här laget) hela vägen även om jag kunde skymta land eller öar då och då under färden, vilket underlättar.

Men inget kul är det att få regn på smörgåsen och regnvatten i téet.

"Regnskurar och växlande molnighet" hade det stått i tidningen, men skuren höll i sig ända till middagstid. Solen visade sig inte förrän det var dags att avsluta fisket fram på eftermiddagen heller.
Nå, idag körde jag alltså ut genom Hasslöbron för att testa vattnen i väster. De runt Arpö och de småöar på Hasslös västra sida. Den enda väderleksfaktor som skötte sig var vinden. Lagom och sydvästlig kan man beteckna den som. Så egentligen borde jag ha haft fler kontakter än de jag egentligen fick. Där finns det nämligen flera A-ställen och stora B-områden som jag kunde fiska av ordentligt. Vilket jag också gjorde både med spinn och fluga. Men inte en fisk jag såg på de bäst klassade platserna. Och då vågade jag mig ändå ut till ett litet skär vid namn Stora Kråkan där väldiga undervattenshällar gör det riskfyllt att vistas vid blåst.

Här ute kan man komma i kontakt med öringen om man har tur. Nu ser man både Ljungskär rätt fram och även Arpö skymtar åt styrbord men när jag fiskat färdig där, hade dimma åter lägrat sig så jag fick köra efter kompass den korta sträckan in till Ljungskär.

För några år sedan hade jag här på en stor öring. Och vi talar riktigt stor! Så väldig att jag fick sätta mig ner med hjärtklappning och knäna som kokta sparrisar. När den släppt. Den var på över tio kilo för jag såg den tydligt. Men det var då det. Det är lustigt, men tack vare att jag tvingades hålla mig längs Ljungskär och Arpö kom jag i kontakt med dagens enda öringar. För jag vågade mig inte ut och söka upp Långörarna och Boastyr som namnen lyder på de flikiga småholmar utanför Hasslö där det finns mycket sten och tång. Att köra rätt ut mot havet i dimma och bara med kompass för att leta upp några små skär... nej, det är jag alldeles för feg till. Därför tvingades jag invänta att dimman skulle lätta vilket den dröjde med. Istället fick jag fördriva tiden längs med Arpös väst- och sydsida. Bland annat fiskade jag på oklassade områden. Det vill säga ställen där jag aldrig kommit på tanken att söka öring. Men där fanns det minst två stycken stora. Den första såg jag bara virveln av när den vände några meter från båten. En virvel som bara växte och växte...
Lite senare på samma ställe såg jag en lite större öring som också vände. Då tog jag till knepet att ro tillbaka och försöka med fluga men utan att det hände någonting.

Nej, håv och dragg fick ligga oanvända hela dagen idag också.

Det var blött överallt. Även om man är regnskyddat klädd sipprar det in här och var ändå.

Långt om länge lättade dimman fläckvis och solen skymtade fram. Klockan var nog kring 13-tiden då och jag kunde äntligen köra ut till Långörarna och pröva. Men det gav heller ingenting och runt Hasslö mot Sandvik till orkade jag inte försöka. Utan jag körde hemåt, tillbaka samma håll som jag kommit. Då fick jag ändå ha kompassen beredd för nya dimbankar kom inrullande.

Jag har heller ingen bra förklaring till varför det är så dåligt.
-Äsch, det är väl du som är dålig! Försök inte skylla på vädret.
-Jag skyller inte på vädret men det enda jag kan komma på är att vinden har växlat så dant den sista tiden. Först har det rått nordliga vindar i dagar. Så blev det tillfälligt sydvästliga i fredags. Så åter friska nordliga. Igår var det ostliga och idag västliga... Kanske havsöringen tröttnat på att ständigt flytta på sig till lämpliga uddar utan gått ut på djupet och står där och tjurar...?
-Du kan väl åtminstone byta drag någon gång. Det finns kanske massvis med öringar där du kastar men de bryr sig inte dina Toby-drag.
-Nej, det tror jag rakt inte. Jag hävdar att jag lockar fram alla som ser det. Att de inte hugger är en sak, men de följer efter och visar sig, det är jag säker på.
-Så varför får du inga då?
-Nästa gång får jag!

Kanske det. Nästa gång bör i alla fall bli på lördag. I morgon orkar jag inte och har lite annat att göra. Men det var trots allt bättre att vara ute på sjön än på jobbet!