01-05-04

Vädret: Mycket växlande och konstigt. Först frisk sydvästlig vind och ganska molnigt. Så mojnande och regnskyar. En kort stund nordliga vindar. Så uppklarnande och åter sydvästlig vind. Den ökade ganska snabbt till frisk för att inte säga hård.

Sluttur

Där hittade jag ett passande namn på detta dagboksblad; sluttur. För säkerhets skull upprepar jag ordet slut-tur. (Lägg märke till att jag använder bindestreck och inte använder den förhatliga ovanan att skriva särskrift. Jag hatar sär skrift!) Var väl nere vid båten cirka kvart i fem. Tyckte vädret verkade hyggligt. Inte så klar himmel men det kommer väl, tänkte jag optimistiskt.

Åh, här kan vi klämma in både en vacker stämningsbild, en sevärdhet samt även en väderindikation. Nämligen att man kan se flaggorna som fladdrar duktigt borta till vänster.

Ty knappt hade jag lämnat Handelshamnen i kölvattnet bakom mig förrän det friskade i så dant att jag allvarligt funderade på att vända om. Men då hade både morgonen och dagen redan blivit fördärvade så jag härdade ut.

Ibland kan det faktiskt vara så konstigt att det är annorlunda väder utanför de stora öarna än innanför. Igår rådde högsommarvärme och då kan temperaturskillnaderna säkert spela en del spratt.

Mycket riktigt såg det lugnare ut på andra sidan bron. Det är Djupasundsbron mellan Sturkö och Tjurkö vi talar om här. Lägg märke till den strida strömmen i sundet.

Alldeles till vänster brukar det förresten stå en eller annan fiskare vid den här tiden. Kanske inte tiden på morgonen men datummässigt. Det brukar nämligen vara dags för årets begivenhet för många sportfiskare nu, nämligen sillfisket.
De brukar stå alldeles bredvid "Fiske förbjudet på bron"-skylten.

Min strategi idag gick ut på att fiska av alla yttre skär och grund. Som vanligt förutsatte jag att det skulle vara samma väder idag som igår. Det blev det nu inte, men i början fullföljde jag intentionerna. Det gick ganska hög dyning men nyvinden höll sig i skinnet. Fiskade av en liten holme vid Tjurkös allra sydostligaste udde där det finns fullt med lömska klipphällar utan att få eller se något. Ibland brukar det gå ett gäng småöringar där men inte idag. Tog mig så småningom in till Tjurkös allra bästa A-plätt. Där gick det kvar ett par mindre öringar som följde efter. Det kunde vara samma som jag hade uppe till påseende premiärturen, men de hade väl lärt sig läxan och högg inte.

Å jag som trott regnbågssäsongen var över!

Varför det plötsligt dök upp en regnbåge över Aspö vet jag inte riktigt. Lite senare dog vinden ut helt och det kom ett par droppar regn i och för sig. Kan just undra om det finns en kruka guld dold någonstans i Drottningskärs kastell? Ty det är där som den slutar. För någon öring fanns det inte vid Tjurköudden som den också kan peka på.

Fiskade mig igenom Marens område utan att se eller känna något. Konstigt, men i år har hela den delen av Tjurkö varit fisktom. Men så är det också, att det här med klassindelningen i A och B-ställen kan skifta lite år från år.

Här kommer färjan från Polen. Kolla in dess vackra linjer och gracila charm som endast kan överträffas av en vit skokartongs!

Men den är säkert bra för stauns näringsidkare. Den brukar vara full av unga lettiska och litauiska affärsmän. Fast de gör ju förstås sina inköp på en parkering någon okänd stans av någon okänd person.

Där kan de inhandla stora partier bilsteror, kameror, jeans, m.m, m.m. väldigt billigt. Allt enligt rättegångsreferaten. Polska affärskvinnor kan också medfölja ibland. Nej, nu avviker vi för mycket från ämnet. Raskt tillbaka till fisket.

Solen hade kommit fram och sjöbrisen kommit så smått igång så jag vågade mig ända hit ut. Det är Kungsholmens Fort rakt fram och ännu längre in skymtar staun. Här ute finns vidsträckta, ibland svårfunna grundflader som borde löna sig att scanna av för havsöring. Men jag såg inga.

Å andra sidan såg jag heller inga näbbgäddor för det är ett mycket dåligt tecken för havsöringsfiske. Inget annat fanns att göra än att köra över och bort till Aspöskär. En ganska bra bit att köra, men vinden visade tendens att öka och bli allt mer åt väst så det var inget annat att göra om jag inte ville driva tillbaka dit jag kom ifrån. Vid Aspöskär har jag tagit en del öring genom åren. Men absolut inte alla år. Vinden ökade alltmer och då känns det lite vanskligt att befinna sig där. Ett par efterföljare såg jag skymten och virvlarna av, men kunde inte bedöma deras storlek. Försökte köra ut till några grundområden utanför och väster om Aspöskär men då gick vågorna så pass höga att jag inte vågade mig ända ut. Stannade på något ställe däromkring och försökte. Men man drev så fort att det inte blev effektivt.
Tidig sjöbris idag för klockan var nog inte mer än elva när den friskade i. Tänkte nästan avbryta och köra hem men tänkte att va fan, jag måste försöka ta mig bort till A-stället vid Bollöarna.
Fick köra på halvfart för att inte bli helt genomstänkt. Stod upp också för att rätt kryssa mellan bränningar och grund, stenar och skär. Det fick bli snabba kast och mycket roende för att undvika att hamna i farligheter. Nja, nu överdriver jag nog lite. Så illa var det inte, men svårfiskat i alla fall. Men såg en öring slå följe med draget och det är ju alltid kul. Inte så stor.
Drev snart utom fiskhåll och hade bara ett hyggligt ställe kvar att fiska på. Ett ställe där jag aldrig varken sett eller haft napp på öring men trots det alltid sett lovande ut. I och för sig definitionen på ett C-ställe men från och med idag får jag väl göra en omklassning. Jepp, där högg det ordentligt. Mitt bland några stenar så jag fick brått att fälla draggen.

Hm... hur skall man beskriva den kampen? Årets hugg, har jag redan varit flitig på att utdela den sista tiden. Men den här inte så stora öringen kan faktiskt ta upp den kampen. Ty den här havsöringen var helt perfekt. Perfekt form och kondition. Den hoppade. Den drog ut lina i vinande fart. Och hoppade igen. Helt outtröttlig verkade den. Uttrycket "explosivt kraftpaket" som "Så skriver du fiskeartiklar" varnar för att använda i onödan, känns här helt riktigt.
Jag knäppte bild på bild och trodde verkligen jag hade fäst något hopp i blidminnet men tyvärr. Jag kan väl säga så här; hade sjukilosöringen från i förrgår sett ut som den här, hade jag hållit på och kämpat med den än.
Till sist fick den ge upp och jag kunde håva in den.

Vackrare än så här kan ingen havsöring bli!

3,5 kilo.

Nu begriper ni kanske vad jag menade med sluttur. Att turen dyker upp i slutet alltså. När man får sin fisk på absolut sista stället. Hur ofta inträffar det?
Inte så värst, skulle jag vilja säga.

Det var väl ingen som trodde det här var sista gången? Ånej, på söndag bär det ut igen.

Då blir det sista gången efter havsöring i alla fall. Fast vädret bestämmer ju förstås.

En lustig sak hände på vägen in. Karlskrona är omgivet av en undervattensvall, den så kallade försänkningen. En så liten båt som min brukar gå över utan vidare men man får alltid se upp när det är lågvatten som idag. Därför brukar jag stanna motorn och ro över. Men det gick inte idag. Jag rodde och rodde men det hände inget.

Det bildades så kraftig ström utåt där, att den inte bara motverkade vinden utan även rodden. Det var som att befinna sig i en brusande älv. Jag fick verkligen ta i för att komma över.

Nöjd sätter jag kursen in mot staun. Det blir perfekt medvind ända in till Saltö Fiskhamn.

Nu har jag fått duglig fångst tre gånger i rad och det är minsann inte dåligt. För det mesta brukar det jämna ut sig så jag tar årets lyckade fiske som lite kompensation för förra årets katastrofalt misslyckade vårfiske.

Får se om jag inte till och med byter krok på tobydraget till på söndag, vare sig det behövs eller inte.

Är det då absolut nödvändigt att använda ett 12 g Toby flash white?

Nej, huvudsaken är att man har förtroende för draget. Men långsmalt och likna tobis tror jag är

nödvändigt att det gör.

Infarten till Saltö Fiskhamn:

Här har vi några seekers på plats igen. Lägg märke till batteriet med metspön som är uppställt till höger på bryggan.

Ganska övertygad är jag att de inte fått en lika fin fisk som jag i alla fall.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2001-05-04 Havsöring Bollö 3,5 Toby 12 g S Ja Nej Nej Nej
Sol, f SV 12:00 Ja Toppenfin!