01-05-10

Vädret: Spegelblankt, soligt och varmt. Mot middagstiden begynnande sjöbris och lite molnigare.

Säsongsskifte

Verkligen synd att söndagens planerade fisketur blåste inne. Då hade jag haft chans på stor blank fisk, är jag säker på. Men fyra soliga, varma, nästan högsommarlika dagar mellan omintetgjorde den chansen. För idag blev det bara liten blank fisk. Just det, mina vatten har åter blivit infekterade med näbbgäddor.

Oj, så många båtar det har kommit i sjön nu. Men det är ingen risk att missa min båt. Det är den minsta.

Står nere vid bryggan i fullmånens sken tjugo minuter innan soluppgången.

Fick jag inget annat så fick jag en hel del fina bilder.

Har jag sedan också lovat att visa stauns samtliga broar är ju detta ett lämpligt tillfälle. Detta är Långöbron som jag snart kör under.
Eftersom det inte är fullmåne varje dag, får ni även stå ut med den här bilden. Det är alltså inte redden i Monte Carlo, Monaco utan från Fiskhamnen, Saltösund.

Det är faktiskt inte ens fullmåne varje natt.

Stiltje innan gryningen kan man acceptera men LITE mer vind när man väl kommit ut hade inte varit att förakta. Fast man ska vara väldigt försiktig när man önskar blåst.

Ty den som sår vind skall skörda storm och vem vill väl det? När jag tagit mig över Försänkningen satte jag kursen ut mot Aspöskär. Dels hade jag sett fisk där sist jag var ute och dels tänkte jag att finns det öringar kvar, är det nog bäst att söka dem så långt ut som möjligt.

Visst, det var säkert en riktig taktik men det stöp på stiltjen. En bris i vilken riktning som helst och man kanske skulle ha haft en chans.

Aspöskärs norra udde till vänster i blid och Bollöarna samt Hasslö rakt fram. Högst upp kuliga små moln.

Men det var bara att sätta igång med att ro och kasta, kasta och ro. Än med spinn och än med fluga.

Efter ett par timmar kom det några vindkårar och jag skyndade mig dit men någon fisk såg jag inte till.

Hade dock några mystiska nyp. Jag anade nog vad det kunde vara för några och ute vid Busören fick jag mina allra värsta misstankar bekräftade.

När det fastnade en märkte jag genast att det var en näbbgädda och ingen riktig fisk.

Nu kanske jag får mängder med upprörda mail från denna blanka, smala, lilla fisks vänner, men låt mig förklara min inställning.

• När den har kommit har havsöringen försvunnit.

• Hela tiden är den framme och luras med nafs.

• OK, man kan fiska den med fluga men är då oerhört svår att kroka.

• Har man väl lyckats kroka den, är den lika svår att kroka loss utan att ta i den och därmed skada den.
Ha, så här ser den ut, det illfänade kreaturet!

Men jag är säkert först ut på Internet, med årets första näbbgädda!

Klockan var väl omkring tiotiden när jag fick den och jag gav inte upp för det. Jag fortsatte vid alla kända A- och B-ställen i närheten utan att förmärka några havsöringar. Så småningom blev det lite vindkrusningar men inte ens det hjälpte stort. En till lyckades jag kroka.

Är det inte typiskt! Hela tiden sedan jag skaffat min Pentax har jag varit på jakt efter den perfekta fiskebilden.

Spö, vatten, lite land och så en hoppande fisk. I Quake-perspektiv. Så ska den se ut. Jag trodde jag lyckades förra gången jag var ute; med öringen på 3,5. Men icke.

Nejdå, när jag äntligen lyckades var det med en ynklig trehektos näbbgädda!

Efter ytterligare någon timmes fiskande ställdes jag inför valet att antingen avbryta och köra hem, eller att köra vidare bort och  runt Hasslö. Klockan var väl ungefär kring tolv så jag hade lite tid på mig.

Kolla nedan hur jag valde!

Just det, ingetdera. Jag lade mig ner och vilade, helt enkelt. Ångrade bara att jag inte hade med mig någon bok. Skönt ändå i solskenet var det.

Kanske tänkte jag på framtiden. På den närmaste fiske-framtiden åtminstone. Havsöringssäsongen är alltså definitivt slut för min del härmed. Och den har inte varit dålig. Tvärtom. En fullständig succé faktiskt, särskilt om man jämför med förra årets.
Gäddfisket kommer snart igång. Det från båt. Som vanligt brukar jag stå över maj. Dels har jag varit ute så mycket efter havsöring så en paus brukar kännas rätt och dels är de "#¤%¤# näbbgäddorna en pina när man fiskar gädda med fluga. Hela tiden är de där och sliter och drar i strutsherlet. De följer efter i stora flockar och skrämmer säkert bort de riktiga gäddorna. Men om ett par tre veckor brukar den värsta ivern ha lugnat ner sig. Under maj befinner sig gäddorn under förflyttning också. Långsamt flyttar de ut sina positioner från innerskärgårdens lekvikar till ytterskärgårdens kobbar, grund och skär.
Kanske det blir lite juniorfiske i nästa vecka. Då med vadarbyxor och i en vik, får se. Men helgen 18-20 maj ska jag med i klubbens regi till Bergets Sportfiske i Eksjö. Kanske blir det några bilder och ord därifrån, vi får se där också.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning