01-05-18

Vädret: Växlande molnighet, lagom vind på morgonen och förmiddagen. Så ökande moln samt vind. Regnskurar och kallt fram på eftermiddagen.

Bergets Sportfiske Dag 1

Så var det då dags för årets fiskeresa. I vår klubb, Nättraby SFK brukar vi företa en sådan på våren inklusive övernattning. I år skulle den alltså förläggas till Bergets Sportfiske i Eksjö, Småland. Jag hade tagit semester på fredagen och eftersom jag är en utpräglad morgonmänniska körde jag upp dit ganska tidigt på morgonen. Klubbens nya junior skulle med.

Vi hade bestämt träff vid OK-macken i Rödeby halv sex och som synes hänger den gamle Saaben med än. Sovsäckar, kuddar, mat och fiskegrejor packas in och vi är på väg.

Cirka 20 mil är det dit och resan går utan mankemang.

Junioren har aldrig fått någon regnbåge trots att han försökt flera gånger. Fast gäddor har han ju fångat och kastar hyggligt gör han så han är ivrig att få protokollföra en. Eller helst flera förstås.
Jag brukar säga att ofta går flugfiskenybörjare fisklösa det första året, bara som tröst.

Men här uppe finns goda förutsättningar att bryta den nollan för regnbåge ty här brukar finnas gott om fisk. Vi har varit här flera gånger och det är inte alla ställen som det fylls på fisk i tillräckliga mängder.

Här en vy från den största dammen där den största fisken går. Och där priset också är det grövsta, nämligen 300:-. Medelvikten håller sig på 3 kilo med gott om bonusfiskar på 4 och 5. Det lär till och med finnas en på 12 kg där. En annan fiskare där sade att han fått en på 10 kg för någon vecka sedan, så det såg ju lovande ut.
Men regnbågsfiske är alltid vanskligt för det är många faktorer som ska stämma för att man ska få fisk.

Ett bra ställe för nybörjare är det i alla fall. Lättillgängligt, grönt och fint. Själv är jag inte så där förtjust i regnbågsfiske på våren. Numer är det kanske bäst att tillägga. Framförallt inte på övergödda, fenklippta, lekande regnbågar som bara tar på monsterflugor. Det blåste lite lagom och ingen fisk syntes i ytan men jag började ändå med flytlina och en BPS på tafsen. Jag rekommenderade junioren att pröva något stort och färggrant, eller varför inte en Montana - för småflugor tar de nog inte på idag. Knappt hade jag sagt det förrän den första regnbågen satt där!

Hur det än är, så är det alltid kul att få en trekilos på flytlina och lätta grejor. Det var god fart på fisken men efter några minuters kamp var den mogen för håven.

Dock tänker man på hur mycket starkare och vildare den skulle ha varit med en riktig stjärtfena, tagen i havet. Till exempel i Gö.

Men visst känns det skönt när första fisken är landad. Vid sådana här vatten vet man inte om det blir den enda. Skillnaden är också enorm mellan att få en fisk och ingen. Mycket större än mellan en och två.

Hur gick det då för junioren?
Jo, han fick napp på napp men lyckades inte kroka dem ordentligt. Många faktorer spelar in därvidlag. Något han saknade var rutin och Kamasankrok. Innan den här trippen band jag upp några BPSar (Black and Peacock) och ett par March Brown på en modell jag inte sett förut. Nämligen några små metkrokar "Curved needle point fine 110 Carbon Wire, wide gap angled eye". Ett napp, en fisk var ju lovande.

Jag fick själv övergå till lite större flugor ty mycket riktigt fick jag inga mer stigningar på småflugor. Då använde jag förstås samma sorts vita sara som tidigare. En liten en på Kamasan som jag hade både på Gö i vintras och nu i vår efter havsöring.
-Nej, vitt fungerar inte idag, sade han och flera andra. Rött, gul och orange ska det vara!

Här står han, junioren med en bamse på kroken. Jag befinner mig på andra sidan den smala viken. Men när jag hann runt, hade den redan släppt. Strax efteråt fick han på en till och jag stod där och var beredd med håven då den släppte och flugan fjädrade upp på land. Ett fult orangt monster.

Då gick han över och fiskade i knattedammarna bredvid...

Där fick han sitt livs första regnbåge. En på cirka kilot.

Under tiden hann fler klubbmedlemmar ansluta sig. Ordföranden Christer och Dan från Rödeby. Vi fyra kamperade ihop i samma stuga. Det är väl strax efter middagstid och de börjar genast fiska.

De får var sina fiskar och så är det dags för middag. Det är lite olika menyer som serveras. Pytt i panna med ägg, Chili con carne och ärtsoppa - den perfekta maten i trång stuga!

Efter maten ägnade sig gossen åt flugbindning. Han hade nämligen brist på orangea monster. En del satt i träd, en del hade bara försvunnit och en del satt i fiskkäkar.

Det hyggliga vädret försämras gradvis, molnigheten ökar precis som vinden och till sist börjar det regna. Skurar avlöser tätare regn. Fram emot sena eftermiddagen står junioren där och kastar som vanligt med sin flytlina. Den hamnar som en hög spagetti och han bereder sig att göra om kastet. En stor regnbåge tar och krokar antagligen sig själv och verkar sitta kvar! På den nybundna flugan dessutom!

Riktigt rejält stor verkar den till och med vara! Goda råd från tillströmmande fiskekamrater haglar, flera håvare förbereder sig, fisken plaskar och rusar, spänningen stiger. Ska junioren få sin första rejäla regnbåge?
Jo, till sist är regnbågen bärgad och tillika visar den sig bli dagens största (åtminstone bland oss i Nättraby SFK). Så småningom visar den sig väga 4,1 kilo. Fast för att hitta en våg som dög, gick han runt och frågade 17 olika personer :).

Med denna fisk hade även uppnått ett annat delmål; nämligen att slå sin kompis rekord på vad-var-det? 3,2 kg.

Så nu var både hans dag och hela fisketuren räddad.

Jag själv hade inte fått några på en hel del timmar nu. Folk kastade medlidsamma blickar på mig och viskade någonting om att fattar han inte att det inte funkar med vitt här.

Men under det värsta regnvädret fick jag två  stycken på knappt 10 minuter. Jag behöll den ena men släppte tillbaka den andra. Man får ta tre stycken men jag ville inte låsa mig nu. Ännu återstod många timmars fiske och man tänkte lite på tolvkilosen eller åtminstone en femkilos. Dessutom behöver jag inte fisken. Den skall ju ätas upp också och hemma hade jag så det räckte ett bra tag redan.

En stund senare fick jag en fjärde som jag också returnerade.

Sammanfattningsvis kunde jag bokföra fyra landade stora regnbågar på fyra napp. Tack för det Kamasan!

Andra tappade fisk både till höger och vänster även om flera fiskar landades.

Så småningom blev det dags för den traditionella korvgrillningen och det värsta regnet hade gett med sig.

Men det blev ändå lite kallt och ruggigt för så mycket torr ved lyckades inte bränslekommissionen leta fram.

Men visst blev korven både grillad och bränd precis som den ska.

Junioren hade gått in i stugan redan efter korven trots att vi sade att han inte behövde gå och lägga sig klockan åtta som han brukar hemma.

Han skulle bara binda mer flugor, meddelade han.

Men hade ändrat sig påstod han (dagen efter). Det tar på krafterna nämligen att stå och kasta en hel dag. Dessutom hade han inte bara fått fisk utan också blåsor i kasthanden.
Det är också praktiskt att gå och lägga sig med kläderna på, ty som han sade, då slipper man klä på sig dagen efter.

Själv hade jag också lite problem med sömnen. Fast av motsatt art. Det hade med vissa yttringar från den mänskliga organismen att göra.  Dock icke, som man av middagen kan förledas tro, härstammande från de anatomiskt sett, nedre delarna utan snarare de övre. Det vill säga, det fanns sådana som snarkade.
Så ungefär gick det till på fiskeutflyktens första dag.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2001-05-18 Regnbåge Bergets Sportfiske, Valen 3 Black & Peacock Nej Nej Ja Ja Flytlina Mulet, m SV 08:30 Ja
2001-05-18 Regnbåge Bergets Sportfiske, Valen 2,5 Vit regnbågssara Nej Nej Ja Ja Sjunkande, långsamt Regn, f SV 14:30 Ja
2001-05-18 Regnbåge Bergets Sportfiske, Valen 3 Vit regnbågssara Nej Nej Ja Ja Sjunkande, långsamt Regn, f SV 14:45 Nej
2001-05-18 Regnbåge Bergets Sportfiske, Valen 3 Vit regnbågssara Nej Nej Ja Ja Sjunkande, långsamt Mulet, f SV 16:00 Nej
2001-05-18 Regnbåge Bergets Sportfiske, Harren 0,6 Black & Peacock Nej Nej Ja Ja Flytlina Mulet, s SV 19:00 Nej