01-05-19

Vädret: Blåsigt och kallt. Mulet med lite duggregn och regn då och då. Mot em, kvällen lite lättande molntäcke men fortsatt hård blåst.

Bergets Sportfiske Dag 2

Gick inte upp förrän närmare halv sju idag. Åt frukost i lugn och ro. Så småningom kom även junioren upp. Christer och Dan låg kvar lite till. De som kommit så sent i går kväll att de inte tyckt det varit lönt att lösa fiskekort, hade redan varit ute i ett par timmar.

Ingemar är alltid bland de första att få fisk på våra resor och den här var inget undantag. Här står han i känd stil och är redan på väg tillbaka till stugvärmen för frukost. Jag mötte honom när jag var på väg ner. Även de flesta andra hade redan fått upp sina första fiskar.

Kallt och ruggigt var det och jag hade satt på mig regnstället och en extra tröja.

Även hade jag min vita regnbågssara på tafsen. Tyvärr förstörde jag min fina svit i att inte tappa fiskar. En lossnade efter några sekunders kamp.

Men de högg flitigt under hela förmiddagen så jag kunde snart reparera skadan.

Igår verkade ett gäng regnbågar ha samlat sig i dammens smala ända men idag hade de spritt ut sig mer. De vakade även flitigare om man nu ska kalla det vak förstås. Det var antagligen inte mat de var ute efter, de uppvisade nämligen lekbeteende, vilket är en orsak till att jag inte gillar regnbågsfiske på våren.

Här plumsar och sticker ännu en trekilos.
Eftersom jag skulle ta denna fisk använde jag håven. Man släpper inte gärna dagens första fisk i sådana här betalvatten. Men de andra två lika stora jag fick under förmiddagen, återutsatte jag. Orkade inte ta hand om dem.

Jag sade att om de var över fyra kilo skulle jag tänka på saken, men den här trippen var alla stöpta i samma trekilosform som jag fångade.

Andra hade större tur.

Som jag påpekade för junioren är det alltid ett element av slump när det gäller fiske och i regnbågsfiske är det större än någonsin.

Ett orosmoment utgjordes av att ryktet sade att 30 man från kommunen (Eksjös förmodade jag) skulle hit på friluftsdag, konferens eller något liknande. Dessutom hade de en företagsdamm som också var bokad till idag. Men det uppstod inga problem eller trängsel. Ingen skulle fiska i Valen, som storfiskdammen heter visade det sig.

En ful fisk

Och då menar jag naturligtvis regnbågen. Stor men ful. Strax över fem kilo.  Janne B är det som lyckades landa den. Då hade han tappat flera stycken innan och ville gärna ha en innan frukost. Efter den här fångsten kunde han med gott samvete gå upp till stugorna.

Det hade nappat ganska bra hela morgonen och förmiddagen. Såg man en fisk vaka kunde man nästan vara säker på att den attackerade flugan om man nådde ut. Men så trögnade det till. Vinden ökade hela tiden också. Nappen bara dog ut.

I vår stuga gick vi upp och åt middag någon gång vid tvåtiden, tror jag.

Junioren och jag delade en burk köttsoppa med mackor till men Christer och Dan var mer avancerade än så.

De hade inhandlat en fryst fiskgratäng under den föreställningen att det fanns tillgång till ugn här. Det fanns det inte.
Men Christer har inte för inte gått matlagningskurs i klubbens regi så gratängen anrättades i stekjärnet. Här vänder han själva fiskklumpen med en grilltång och så proffsigt handlag att en TV-kock inte kunnat göra det bättre.

Den märkliga anrättningen uppgavs smaka gott.

Hur gick det för junioren idag då?
Nja, han hade nog bränt sitt bästa krut under gårdagen. Det är alltid ett element av slump inblandat i regnbågsfisket och idag hade han ingen tur i den stora dammen. Men han gav inte upp för det. Ihärdigt kastade han på men tyvärr utan att lyckas. Han kunde dock trösta sig med att ingen fick någon fisk i Valen på hela eftermiddagen vad jag vet. Det blåste som attan också vilket gjorde det svårt att kasta.

Till vänster Valen och till höger ett antal mindre dammar med mindre fisk i. De var både vak- och huggvilligare så där gick många och drog lite småfisk.

Egentligen synd att kalla dem det ty de var många gånger finare i formen och mer "naturliga" än de stora i granndammen.

Ett tag hade det varit ganska mycket folk där men under dagen tunnades det ut. Junioren tillbringade en hel del tid där

Det gjorde han i och för sig rätt i för som sagt hade fisken slutat att nappa i stora dammen. Varför är svårt att reda ut, men en teori säger att de större regnbågarna påverkas av lufttrycksförändringar och en sådan kunde mycket väl vara på gång. Även om inte vinden avtog fram emot kvällen, vilket många hoppades på, försvann molnen och solen kom fram.
Själv hade jag mer och mer tappat lusten att fortsätta fiska. Funderade på att köra hem i förtid för egentligen skulle vi ha övernattat en gång till.

Det är så här det skulle sett ut!
Fast fullt med vakande, ätande, stora, hela regnbågar. Då hade det varit perfekt.

Men på det hela taget är Bergets Sportfiske en välskött, fin anläggning. Inte minst att det alla gånger jag varit där åtminstone, är gott om fisk i dammarna. Prisvärt helt enkelt, för att prata småländska.

Som sagt, synd på de klippta fenorna.

Vi packade ihop våra saker, junioren och jag och körde iväg mot Karlskrona lite över 19. Skulle tro att han var mycket nöjd med sin fiskehelg med de stora grabbarna.

Till er, de läsare som med en förargad fnysning konstaterat att de här dagboksbladen för fanken inte alls handlar om gäddflugfiske som utlovats, till er tröst kan jag säga att nu är det slut med havsörings- och regnbågstjafs på ett bra tag. Från och med nu är det gäddflugfiske från båt som gäller. Så om vädret tillåter och fiskelyckan håller i sig kan det bli några vackra gäddbilder till nästa helg.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2001-05-19 Regnbåge Bergets Sportfiske, Valen 3 Vit regnbågssara Nej Nej Ja Ja Sjunkande, långsamt Mulet, m SV 08:30 Ja
2001-05-19 Regnbåge Bergets Sportfiske, Valen 3 Vit regnbågssara Nej Nej Ja Ja Sjunkande, långsamt Mulet, m SV 09:00 Nej
2001-05-19 Regnbåge Bergets Sportfiske, Valen 3 Vit regnbågssara Nej Nej Ja Ja Sjunkande, långsamt Mulet, m SV 09:30 Nej