01-06-11

Vädret: De flesta vanligtvis förekommande väderlekstyperna. Först mulet och svag till måttlig sydvästlig vind tidigt på morgonen. Så vridande till nord. Till nordväst. Så mer eller mindre upphörande. Vid 8 - 9 tiden ungefär. Lättande molntäcke och någon timmers stiltje. Därpå soligt och ökande väst- sydvästlig vind. Den friskade i ordentligt. På hemvägen en kraftig regnskur.

Halvdan fiskedag.

Klockan kvart i fem på morgonen är infartsleden tom.

För att ta mig till Långö svänger jag av här till höger.

Säkerligen är det förbjudet att ta kort under bilkörning. Med ett undantag; Pentax Digital.
Kolla den i backspegeln!

Som vädret har uppfört sig nu de sista dagarna är det bara att chansa. Orkan på Västkusten häromdagen och kuling hemma. Regn och sol om vartannat. Igår verkade det i alla fall vara relativt lugnt så jag körde ut trots att det såg lite blåsigt ut. Men hade jobbat i helgen och var ledig idag, måndag så jag kände mig lite tvungen att åka ut. Med mig i båten hade jag vadarbyxorna och vadarstaven om läge skulle uppstå för den sortens fiske.

Åh, våfflor till efterrätt!
Vilken trevlig överraskning jag hade ställt i ordning till mig idag!

Idag skulle jag börja där jag slutade förra gången jag var ute. Där jag så snöpligt miste både sjukilos, fluga och tafs. Ett bra ställe i närheten av Bollöarna. Underligt nog vare sig fick jag napp eller såg några gäddor där. Trots utmärkta förhållanden. Inte vanliga gäddor vill säga.

Men ett näbbelände högg och fastnade på flugan. Som tur var blev det den enda som gjorde det. Fastnade alltså, för högg, nafsade, lurades och var ett allmänt förtret sysslade de med hela dagen.

Den här var nog extra stor tror jag. Men noteringen på 0,5 kg i tabellen är en ren gissning.

I veckan som gått har jag funderat lite över det här med att avslöja sina fiskeställen. Ett ämne som har varit uppe till diskussion tidigare här i mina dagboksblad. När det gäller gädda behöver man kanske inte vara så hemlig för det finns egentligen inga bra ställen. Eller gäddorna finns i princip överallt.
I motsats till främst havsöringen här i havet. Den finns inte där, inte där, inte där men där. Och de hot spotsen håller bara öring kanske en gång av fem i genomsnitt. Och vilka ställen som är bäst skiftar också lite år från år.

Hade jag bara vetat att det var likasinnade som läste de här sidorna hade jag mer än gärna angett exakt position för varje gädda jag drar upp. Jag kunde ha en bild på varje sten, holme eller ö med en pil som pekade ut exakt plats.
Men det finns en del fula fiskar här på nätet. Nätfiskare till exempel. Trollingfiskare. Sådana som hyr ut båtar till gäddfiskare. Sådana som grymt slår ihjäl mina gäddor. Wobblerfiskare. Ja, exemplen kan mångfaldigas.

Jag slits mellan två motsatta ståndpunkter i frågan. Samtidigt som jag ärligt vill berätta allt om mitt fiske och var fisken finns, inser jag att jag måste vara lite diskret.
Hur lösa det problemet?

Jo, jag ljuger lite grann. Eller är lite lurig. Säger jag att jag fick den här gäddan till höger vid Aspöskär behöver det inte vara sant. Bara en tre och en halva. Men om ett par år kan den väga uppemot tio kilo kanske när jag får den nästa gång.

Det skulle finnas ett enkelt och billigt sätt att märka gäddorna. Vet någon om det finns pennor som man kan rita på gäddor med?

Oj, nu har jag redan ljugit lite grann. När jag påstod att gäddorna fanns överallt. Det är i alla fall inte riktigt sant. Titeln på detta dagboksblad är "Halvdant fiske" och det åsyftar att halva dagen var det bra. Kolla i tabellen här nedan. Där kan man se att jag fick ganska bra med fisk inom knappt två timmars fiske och sedan inget alls. Och då skall ni veta att jag höll på att fiska intensivt på flera olika ställen ända tills klockan tolv. Utan att ens se en enda gädda.
Eh... I tabellen står det "Aspöskär" som fångstplats men det behöver alltså inte vara sant för det.

Den här gädda högg på precis samma sätt som den som omtalades förra gången. Alltså väldigt nära båten, när flugan precis skulle lyftas upp till nästa kast. Men idag hade jag större tur för den krokade sig själv när den vände och simmade iväg. Det var dagens både sista och största.

Kolla på tabellen igen. Synd att de slutade nappa för nästa skulle ju bli en femkilos utifall stegen höll hela vägen! Jag hann inte testa vadningsfiske. Dels beroende på att jag inte hittade några bra ställen att gå i land på den holmen som jag utsett som lämplig för ändamålet och dels på att det friskade i ordentligt. Vinden låg på rakt in i de avsedda grundområdena och jag skulle ha fått kasta i rak motvind och det går inte så bra med flytlina och stora gäddsaror. Får skjuta upp det till en annan gång.

Det blåste ordentligt på hemfärden, men som tur var hade jag ren medvind. Längst till vänster i bild är det Hasslö som skymtar. Det var alldeles svart över land och innan jag hann hem, kom det en kraftig regnskur. När jag steg i land kom solen åter fram.

Skulle tro att det är sommarens väder som har kommit för att stanna. Precis som förra sommaren.

Vi får se till helgen om det blir något fiske. Har jag fel om vädret och det blir en riktig sommardag kan inte mycket hindra mig från att åka ut någon av dagarna.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2001-06-11 Näbbgädda Bollöarna 0,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande Mulet, s-m N 06:30 Nej
2001-06-11 Gädda Aspöskär 3 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m NV 08:00 Nej
2001-06-11 Gädda Aspöskär 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m NV 08:15 Nej
2001-06-11 Gädda Aspöskär 4 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m NV 09:00 Nej
2001-06-11 Gädda Aspöskär 4,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m NV 09:30 Nej