01-06-17

Vädret: Tunga moln på morgonen. Svag till måttlig nordväst till väst. Fram mot middagstiden stadigt ökande. Mer och mer sol dock.

Gäddinventering

Ovanstående rubrik tycker jag är passande idag. Veckans stora händelse här i mitt lilla hörn av Världen, Blekinges sydöstra del, har nämligen bestått i diverse larmrapporter om den usla förekomsten av gädda. Just det, från allra som högsta håll har min favoritfisk uppmärksammats och därför skrivits om i ortspressen. Det lär väl bli ett återkommande tema i nedanstående krönika. Precis som det har varit i tidningarna.

Länsstyrelsen gick nämligen ut och meddelade att man vill ha ett gäddfiskeförbud under månaderna april och maj. Förekomsten av gädda har nämligen minskat katastrofalt. Uppföljande artiklar i pressen uppvisar folk som instämmer och säger att det knappt finns en fisk i sjön. En gammal ålfiskare i Gö hävdar att havet är dött, mer eller mindre. Så där blev man avslöjad minsann. Alla mina tidigare rapporter och bilder måste alltså vara påhittade och kanske samma gädda visats om och om igen! Mer om det nedan.

Men jag fortsätter oförtrutet i samma anda ändå.

Igår var det första lediga dagen på semestern för många på mitt jobb, alltså regnade det hela dagen. Blåste det för mycket kunde man i alla fall få båten öst, resonerade jag och körde in till Långö. Fast jag tillhör inte de som har tidig semester i år utan är bara helgledig ändå. Klockan är 04:20 och små krusningar i lä och en flagga som står ut borta på andra sidan, gör att jag tvekar.

Men kör ut gör jag ändå. Idag blir jag ju dessutom en äkta söndagsfiskare. Jobbar hela veckan dessutom så det är sista chansen på ett tag. Jag är också ivrig att testa om det ändå inte finns några gäddor kvar i det som nu refererats som Döda Havet.

Tunga moln på himlen men solen är på väg upp borta i öster. Det betyder att jag har kört under Hasslöbron och är på andra sidan från staun räknat. Jag passade på att flytta över min snabbsjunkande lina från en spole till en annan. Det är för att ha alla linorna på samma sorts spoltyp.

Skulle det blåsa för mycket hade jag med mig vadarbyxorna och dito staven. Men det såg hyggligt ut när jag började bland några holmar i nära anslutning till själva Hasslö.

Jag fiskade på i en halvtimme utan att få napp. Då är det sant, tänkte jag. Det finns inga gäddor. De är slut. Kalmarsundssyndromet har spridit sig hit. Men så såg jag en kraftig virvel efter flugan och greps av nytt hopp.  När jag så kom till ställets bästa del, där det alltid brukar stå en sjukilos, fick jag äntligen napp. Eftersom det var den första och antagligen enda gädda jag skulle få tog jag många kort på den.

En lite mager utlekt gädda som jag bokade till 4,5 kilo.

Sedan lossnade det ordentligt. Det nappade precis som det brukade.

En annan sak. Det finns en stor nackdel med wiretafsar.

Nämligen att de får ett korkskruvsliknande utseende efter några gäddor. Inte så att de försvagas men de förkortas. Därför sög en gädda in flugan så långt i käften att den kom åt nylontafsen som bara klipptes av. Var det sjukilosen undrade jag oroligt. Nej, det var fel, visade det sig om en liten stund. Den högg nämligen och tyngde ordenligt i spöt. Ni får ha överseende med de två bilderna på den för det är hittills årets största gädda. Och överhuvudtaget de många bilderna i dagens reportage.

Ha, där satt den!

Vadå, jo bilden på en hoppande gädda. Att den sedan visade sig väga 7,5 kilo gör väl inte saken sämre.
Synd bara att det böjda spöet i Quake-perspektiv inte kom med. Det är bara att jobba vidare på det.
Helt tomt på gäddor verkar havet inte ha blivit i alla fall.
-Nähä, skulle kanske fiskerikonsulenten ha svarat, men att du får en och annan stor gädda kan mycket väl stämma in med att gäddbeståndet totalt sett minskar. Så var det nämligen i försurade sjöar med abborren. Till sist återstod bara några stycken jätteabborrar när ingen föryngring underifrån kom.
Så kanske det förhåller sig med gäddorna.

För det är främst de mindre gäddorna som minskat i antal.

-Jaha, det vet jag inget om för jag fiskar bara efter de stora, skulle jag ha svarat då.

Men den här gäddan har i alla fall lekt. Idag vägde den sju och ett halvt kilo. Jag plockade fram vågen, så jag vet.
Till hösten kommer den att väga minst nio kilo.

Teorin lyder att övergödningen i havet ger "skräpfisken" ett övertag. Mört och id ökar så mycket att de äter upp gäddrommen och nykläckta gäddyngel.
 Tja, vad vet jag...
Själv lanserade jag teorin att den ökade förekomsten av grönalger och på högsommaren blågröna alger orsakar syrebrist i lekvikarna som gör att ynglen inte klarar sig. Det skrev jag i ett dagboksblad förra året, har jag för mig. Då gällde det Kalmarsund. Att det har blivit jolmigare inne i vikarna kan jag dock skriva under på. Men ute i ytterskärgården tror jag inte det har hänt så mycket. Än.

Nåja, jag är inte motståndare till gäddfiskeförbud under april  och maj. Bara det upprätthålls för det finns en del "husbehovsfiskare" som bedriver riktat nät- och ryssjefiske efter lekgäddor. För att bekosta semesterresor och kanske andra lyxprylar.

Vanligtvis fiskar jag inte gädda då själv. Och om jag gör det släpper jag tillbaka dem. Som de som läser mina dagboksblad vet.

Nåväl, just då funderade jag inte så mycket över världens miljöproblem, utan körde vidare till grund och holmar. Vinden antog mer måttliga proportioner och molnen rullade till och med undan lite så att solen tittade fram. Så småningom kom jag till och med ut till Snorkråkans vidsträckta hällar och tångflader.

Där fick jag i rask följd två femkilosgäddor. Den ena lite större än den andra.

Fiskeförbudet ska även gälla abborre. Men den fisken får jag mycket sällan. Beroende på mina stora flugor.

Som det kan slumpa sig. Så fort jag får en fisk, slänger jag i draggen. Oftast utgör ankarlinan inget problem. Utom idag. Tre av gäddorna snodde sig runt den. Lyckligtvis inte i början av kampen utan i slutet så jag kunde trassla loss dem genom att föra spöt under ankarlinan och skifta grepp.
 Men de här junigäddorna är ena kämpar. De ger inte upp för frökenfasoner inte!

Som synes har vädret bättrat sig och det blev riktigt skönt ett tag.

Alla dessa fina gäddor jag fick gjorde precis inte saken sämre heller.

44,5 kg fördelat på tio stycken. Skulle tro att jag återutsatte fisk för dryga tusenlappen. Nu för tiden har jag ingen koll på gäddpriserna men jag vet att fiskhandlarna ger bra betalt för gäddor. I synnerhet fram på sommaren.
-Va! Skall man tolka det som att du en gång haft koll på fiskpriserna! Rent av sålt fisk!
-Ja, tvingas jag med rodnande kinder erkänna. I min ungdom. För 30 - 40 år sedan. Som pojke och Innan jag hade lön. Då sålde jag faktiskt gädda. Och tjänade bra på det. Bara taget på spinnspö förstås. Det får väl anses som preskriberat nu. Både att ha använt spinnspö och sålt fångsten förstås.

Sedan dess har jag släppt tillbaka lejonparten.
Jag tror inte jag överdriver särskilt mycket om jag påstår att jag bara därigenom skjutit upp gäddkrisen minst tio år...

Ähum... Tja, ska man skryta så ska man väl göra det ordentligt. Och efter en sådan här dag känner jag lite för det.
Tio gäddor med en medelvikt på 4,5 kilo...

Ännu en femkilos här till höger. Ännu en som fick sig en läxa.

Hm... Jag undrar om det inte kan uppstå en förtroendekris här. Jag menar, det är inte så lätt att bevisa att bilderna inte kommer från en eller kanske två gäddor och så bara hittar jag på att det är en massa olika... De är ju i samma storleksklass allihopa. Vi står här inför ett pedagogiskt problem, som det brukar heta när man skall försvara en sjuk sak.

Men jag tror att jag kan bevisa det genom den senaste datatekniken. Eller näst senaste då. Inte bilderna utan tabellen här nedan. Den är nämligen skapad i Access 2000. Jag skaffade mig nämligen hela Officepaketet i vintras. Att det har funnits stavningskontroll sedan lång tid, vet väl alla. De flesta känner säkert också till att en nyhet var automatisk grammatikkontroll. Programmet känner av att man använder rätt tempusformer och till exempel inte använder ålderdomliga ord eller uttryck. Det har även synpunkter på satsbyggnaden. Då kom det med höjd pekpinne och ilskna röd streck. En ren pina var det och jag kopplade ur den funktionen i Word. Men.
En annan funktion som inte är så väl känd är sanningsfunktionen i Access. Den gör att det helt enkelt inte går att mata in felaktiga eller lögnaktiga värden i grundtabellerna. Då blinkar det rött och går inte att spara. Därför kan ni alltid lita på att det som står i den tabellen är alldeles sant.
Ni tror inte på det?
Det går lätt att bevisa eftersom samma funktion även finns här i Officeprogrammet Frontpage 2000 som jag nu skriver i! Alltså måste det vara sant! Se där ett vattentätt bevis om något. Precis lika vattentätt som mina vinylvadare.

Framåt tolvtiden på dagen, när jag tröttnat på att dra grova gäddor satte jag kurs hemåt. Trots att de inte behövde det, svängde de upp Hasslöbron på vid gavel för mig.

Än så länge är det alltså ingen akut brist på gäddor, så stay tuned till den här hemsidan. Vem vet, kanske det blir en tur någon dag under midsommarn.

Jag måste bara än en gång uttrycka min stora belåtenhet med Kamasan. Inte en enda gädda släppte idag. Hade knappt några som missade i hugget heller. Numer brukar jag strunta i att hålla fluglinan spänd när jag vevar in löslinan vid napp.

Skulle ni köpa en begagnad bil av denne man?

Gäddan simmar iväg åt sitt håll och jag vevar in från mitt håll så därför uppnås direktkontakt på nolltid. Icke att kroken lossnar då. Icke med Kamasan.
 Hm... undrar om man kan få lite sponsring från Kamasan tro? En diskret check eller några lådor krok? En annan funktion finns i Frontpage 2000 eller snarare i HTML nämligen att lägga in en bildtext som framträder om man stannar med muspekaren i bilden. Vanligtvis orkar jag inte lägga in en sådan i bilderna men i den här ovan, som min personlige fotograf tog, har jag gjort det.

En sista kommentar om gäddfiskeförbudet:
Man kan undra hur man har kommit underfund med gäddkatastrofen. Har man gjort objektiva mätningar? Bedrivet elfiske eller har man bara gissat? Hur mycket har man på fötterna, som det heter. Lasse säger i och för sig att man gör det i preventivt syfte. För säkerhets skull alltså och det är väl inte fel. Men jag vet att man också har gjort en enkät som skickats ut till aktiva fiskare och skärgårdsmänniskor. Och nästan alla påstår att det blivit sämre. Jag själv ingick i enkäten. Har för mig att jag hade en känsla av att det blivit sämre i östra delen men att det också kunde vara tillfälligheter. Och att det blivit jolmigare inne i vikarna. Annars icke.
Man kan anta att de flesta tillfrågade är i min ålder eller kanske ännu äldre. Och hur många tror ni svarar "ja" på frågan om det var bättre förr?

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2001-06-17 Gädda Kåsaskär 4,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m V 06:30 Nej
2001-06-17 Gädda Kåsaskär 3 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m V 07:00 Nej
2001-06-17 Gädda Kåsaskär 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m V 07:10 Nej
2001-06-17 Gädda Kåsaskär 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m V 07:20 Nej
2001-06-17 Gädda Kåsaskär 7,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m V 07:45 Nej
2001-06-17 Gädda Arpö Nål 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m V 08:30 Nej
2001-06-17 Gädda Stora Kråkan 5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m V 09:00 Nej
2001-06-17 Gädda Stora Kråkan 5,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m V 09:15 Nej
2001-06-17 Gädda Ljungskär 5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m V 10:00 Nej
2001-06-17 Gädda Arpö 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, s-m V 11:00 Nej