01-08-17

Vädret: Tät dimma på morgonen men mest över land. Svag västlig vind som snabbt blev både måttlig och tidvis frisk. Mulet men uppklarnande till växlande med solglimtar. Svalt i luften.

Augustikräfta

Ännu en misslyckad dag som man borde ha stannat hemma. Problem med vädret förstås. Fast fel problem med fel sorts väder.

Här ses ett väderproblem tydligt från bilfönstret, eller hur?
Dimma är ju aldrig kul att köra ut i. Men det var jag beredd att ta. Man har ju sin navigationsutrustning och egentligen är det bara att köra rakt söderut från Varvet så hamnar man på Aspö och så är det bara att följa kustlinjen.

Söka upp något hyggligt ställe på sydsidan och bara invänta att den lättar. Under tiden man njuter av värmen och den svaga vinden...

För sådant väder hade det varit nu under några jobbardagar. Upp till 30 grader och ganska lugnt. Men så blev alltså inte fallet idag.

Under natten hade det passerat det värsta åskovädret på 20 år! Detta fick jag veta sedan. 45 000 blixnedslag och två döda! Men det sov jag över och märkte det inte. Men inte konstigt att vädret hade blivit annorlunda.

Här nere vid Långös båtbrygga kan man se att dimman inte ligger så tät. Däremot blåste det en aning, lite, lite för mycket. Men vadå, här skall ut och fiskas, tänkte jag och körde ut.

När jag väl kom ut ur Saltösund märket jag att det kunde bli tufft. Men eftersom vinden var rent västlig skulle jag ju få medvind på hemfärden tröstade jag mig med och det kan ju alltid mojna. Jmr förra fisketuren!

Fast då blåste det ostligt.

Och ökade betydligt mer än det faktiskt gjorde idag. Jag körde bort till den ganska stora ön Arpö transHasslöbron, där det borde vara lite halvlä i vikarna. Jo, det var det men samtidigt det jolmigaste på länge. Det är i slutet av augusti och bandgräs och ålgräs är som rikligast. Så rikligt att det börjat släppa från botten och driver omkring i stora flak och stråk. Men vattnet i sig började bli höstklart.
Man kan se av vikterna att jag tvingades hålla till inne i lävikarna. Smågäddor hela bunten.
Augusti förknippar man gärna med kräftor...

Kanske det var därför jag fick den här vackra kräftgäddan.
Hm... om man proppade den full med dill skulle den nog bli kalas på kräftskivan, tänkte jag. Åtminstone efter några supar.

Nej, nu ljög jag igen! Så tänkte jag inte alls utan jag släppte tillbaka den, precis som de andra.

Jag benämner den här kräftgädda för så har vi alltid kallat den genom åren. Jag vet inte om det är kräfta eller rättare sagt en tumörsjukdom. Jag vet heller inte om den är dödlig eller om de tillfrisknar. Ibland ser man gäddor med läkta sår. Eller partier där man tydligt kan se att nya fjäll bildats. Men det kan ju i och för sig vara efter andra skador också.

Kräftgäddor! Hjälp! Katastrof! De har väl ökat jättemycket de senaste åren! Det beror säkert på Polenkabeln, vindkraftverk, utsläpp, övergödning, mobiltelefonerande, växthuseffekten, Öresundsbron, giftalger, det uttunnade ozonlagret, tobaksrökning och EMU, tror nog många.
Det kanske det gör också, men jag har sett dem sedan jag började fiska gädda. Den första så tidigt som -65 eller -66. I Sölvesborg.

Vissa år har man sett fler och andra år färre. I genomsnitt cirka 2% skulle jag skatta antalet till.
Någonting jag tycker mig ha märkt är att man ser lite fler sjuka gäddor inomskärs; alltså kring själva staun. Fast nu för tiden är det ju sällsynt att jag fiskar där.

Ja, nu fick vi det utrett.

"Ah, jag prövar en liten stund till. Snart verkar det klarna upp och då kanske vinden mojnar," tänkte jag i ett par timmar.

Klarnade upp gjorde det i alla fall lite. Men det lugnade sig inte tillräckligt för att jag skulle våga mig ut till de yttre grunden där de stora finns.
För att förtydliga mig; hade detta varit i april och jag fiskat spinn efter öring, hade vädret varit helt perfekt. Men till att fiska fluga i skulle det inte duga. Man driver för fort; man hinner inte med som flugfiskare.

Den trettiogradiga, tropiska värmen från igår kände jag heller inte av trots att solen stack till då och då. Fick ha på mig långärmat hela tiden.

En gädda av lite hyggligt format fick jag i alla fall upp. En ganska tjock tre och en halva. Den har jag på här på bilden. Men fotografen slarvade när jag skulle föreviga själva fångsten. För jag kände på mig att jag inte skulle få några större.

Här håller jag nog på att lossa på bromsen när gäddan rusar.

Lite senare hade jag en annan i samma storlek på. Den högg på grunt vatten precis när jag tänkt ro ut en bit för att inte hamna på land. Därför blev jag tvungen att lätta på slirbromsen och låta den husera som den ville.

När jag kommit ut på fritt vatten och kunde återuppta kampen, visade det sig att den otacksamme gäddrackaren hade simmat in bland tångruskorna mellan själva strandstenarna. Stort besvär hade jag att följa sjunklinan som snott sig som en orm mellan stenar och grova tångruskor. När jag väl lyckades lokalisera flugan hade gäddan redan smitit. Så den fick jag inte bokföra.

Nästan alltid när man är ute, händer något oväntat. Något ovanligt utöver det vardagliga. Idag skedde det precis innan jag skulle åka hem. Jag fiskade av ett ganska ointressant ställe bara för att ha något att göra. Då plötsligt från djupt vatten simmar en storing efter flugan. En gädda på minst 7 eller 8 kilo. Men på så långt avstånd och så ointresserad att den aldrig hinner hugga innan flugan lämnar vattnet. Mycket riktigt vände den också och stack åt ett annat håll. Men kul att få se den.

Hm... här ser det kanske lite mystiskt ut, men det är bara jag som dragit igång motorn. Sedan har jag trätt på roderförlängaren och skall skifta plats i båten. För att få bättre jämvikt i båten placerar jag mig nämligen på mittbrädan. Nu är det också dags för hemfärd. Det tar mig minst en timmes färd härifrån Arpö till Långö i staun.

-Men... men var sitter fotografen då, undrar kanske någon.
-Äsch, han brukar jag sätta av på någon ö, får han väl ta sig hem bäst han kan!

Sån är jag!

Inte mycket att berätta om idag heller. Får se om jag gör ett nytt försök på söndag. Jag är i alla fall ledig då och förmodligen sugen på att fiska igen. Allt hänger på vädret.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2001-08-17 Gädda Arpö 1 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande mulet, m-f V 07:30 Nej
2001-08-17 Gädda Arpö 3 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande mulet, m-f V 07:45 Nej Kräftgädda
2001-08-17 Gädda Arpö 1,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande mulet, m-f V 08:30 Nej
2001-08-17 Gädda Arpö 1,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande mulet, m-f V 08:45 Nej
2001-08-17 Gädda Arpö Nål 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande mulet, m-f V 10:00 Nej
2001-08-17 Gädda Arpö Nål 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande mulet, m-f V 10:15 Nej
2001-08-17 Gädda Arpö Nål 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande mulet, m-f V 10:30 Nej