01-08-26

Vädret: Dimmigt på morgonen och svag nordostlig vind. Utanför Hasslö klart. Vinden vred sig mot ost avtog, dog ut nästan men kom igen mot middagstiden som lagom sydostlig sjöbris.

En underbar dag!

Äntligen en dag då ni slipper läsa hur jag ständigt skyller allting på vädret. Jag kan faktiskt inte hitta några som helst klagomål att anföra. Helt perfekt.

Så här såg Krutholmen ut i morse när jag körde ut, så visst fanns fog för oro. Men dimman kom i stora sjok och däremellan var det ganska god sikt.

Igår, lördag hade jag gjort ett försök att köra ut men tyckte att det blåste för mycket i Rödeby så jag vände där och körde hem igen. Jag tror att jag valde rätt, men idag hängde alla flaggorna slaka på infarten så det såg lovande ut.

Eftersom vinden var nordostlig körde jag ut mot Hasslö på ostsidan. På bilden, ganska nära Garpahamnen.

Verkligt ivrig på att fiska var eftersom jag haft sådant väderstrul de sista veckorna. Sådan tur hade jag med dimman att jag körde i ett dimfritt stråk rätt fram. Både till höger och vänster låg bankarna täta.

Till råga på allt var hela havet klart när man väl kom utanför Hasslö! Började på ett område med skär, grund, tång och släta stenhällar, kallat Gylvan. Eftersom det var nordostlig vind började jag på insidan och drev utåt. Men där var oväntat dåligt fiske. Kastade både länge och väl utan att få något.
Men så såg jag en fyrakilos följa efter och en liten stund senare fick jag en liten tvåkilos.

Den högg på ett kul sätt. Den signalerade nämligen i förväg att något skulle hända. Plötsligt upptäckte jag hur små blanka fiskar sprätte någonstans där jag hade flugan. Jag förberedde mig på mothugget och så kom nappet!
Bara en tvåkilos... Men den högg 08:12.
Hur vet jag det, jag som inte brukar ha klocka med mig?

Jo äntligen, tio år efter alla andra har jag skaffat mobiltelefon. Så fort jag fick veta att de kommer med inbyggd klocka nämligen.
Annars kunde man ju ringa Fröken Ur.
Man vill ju räcka ut en hjälpande hand till hela IT-sektorn också.
Annars blir det väl att Telecom och Telegick...
(bra vits va, synd att jag inte hittat på den själv)
Men det är mycket annat man kan ha den till som man har användning för ute på sjön.

Man kan till exempel ringa till Fröken Väder för att få reda på hur det skall blåsa.
Och till Fröken Sjöräddning om det händer något.

Och som nu då det inte högg så mycket, till Fröken Napp. Jag prövade det, fast där var det bara en massa spädbarn som skrek...
Efter Gylvan körde jag in mot själva Hasslö och började ganska långt in i en vik. Först fick jag väl några mindre gäddor men så började de lite större visa sig och även att hugga.

Faktum var att jag drog upp den ena fina gäddan efter den andra. Under ett par timmar hade jag ett utomordentligt bra och roligt fiske. De allra flesta vägde mellan 3,5 och 4 kilo.

Ibland brukar jag säga att gäddor finns överallt. Då i motsats till havsöringen. Men inte ens gäddorna finns kvar där man släpper i dem igen. Vissa uddar och holmar kan vara helt gäddbefriade när det i viken intill kan vara alldeles tjockt av dem. Det märkte jag idag.
I tabellen kan man se att det stundtals var tätt mellan nappen.
Vinden dog nästan ut också tillfälligtvis men idag påverkade det inte gäddorna det minsta.

Så härs års kan det inträffa att jag ser stor blank fisk. Men aldrig att de är intresserade av vad jag har att erbjuda. Ibland kan jag se ett kraftigt vak i mitten av ingenting. Några gånger har jag sett den nämnda stora blanka fisken hoppa. Just här utanför Hasslö särskilt. Så jag brukar då använda en ganska liten gäddsara utifall, utifall...
Fast idag var det bara gäddor som tog.

Som den här till exempel. Här är det meningen att man skall se flugan ganska långt ner i halsen på den. Lite till vänster...

Än en gång kan jag väl passa på att förundra mig över hur bra Kamasankroken griper.
Så stort förtroende har jag nu, att jag släpper löslinan vid napp. Jag bryr mig alltså inte om att försöka hålla linan spänd samtidigt som jag frenetiskt vevar upp löslinan.
Nej, jag bara låter den löpa tills jag i lugn och ro får kontakt. Undantagslöst sitter den kvar...
Fast jag måste först ha gjort ett ordentligt mothugg.
Även idag inträffade det att precis i det ögonblick som flugan skulle lämna vattnet för ett nytt kast, en fyrakilos tog den.
Jag kom av mig i kastet och gäddan snodde runt lite och tydligt kunde jag se hur gäddsaran spottades ut. Men det gjorde ingenting för den var ju bara på cirka fyra kilo.

Det här var en sådan där härlig sommardag som man får leva på resten av året. Flödande solsken och en vind som höll sig lagom mest hela dagen. Ett mycket sällsynt fenomen.
Det var bra fart på gäddorna också:
Här är det meningen att man skall se att backingen är på väg ut genom spööglorna!
Jag vill minnas att det var dagens näst största gädda som tog alldeles nära båtkanten och på härligt kort tid rasade ut med hela fluglinan i ett svep.
Men det är ju för tråkigt att man inte kan få tag på bra fotografer!
Här säger jag till på skarpen till han som följde med idag:
-Alltså, om du inte slutar att bara sitta och dricka öl hela tiden kommer jag inte att anlita
 Manpower mer!
Nästa gång ska jag minsann testa Proffice!

Ja, det är inte lätt med inhyrd personal och dyrt blir det också i längden. Jag vet inte hur länge till det går att pröjsa dem med optioner i mitt lilla IT-företag...

Ska man klaga och det kan man ju alltid göra eftersom vi inte lever i den perfekta världen, var det lite synd att inga av de riktigt stora visade sig. Jag har ett klassificeringssystem när det gäller gäddor som följer:
Smågäddor är alla under två kilo. Fina gäddor mellan tre och fem. Stora räknar jag gäddor över sex kilo. Jättestora över tio.

Jag vet inte hur de bär sig åt, de där inhyresfotograferna; men här har han fått en ynka 5,5 kilos gädda till att se ut minst det dubbla!
Större varken fick jag eller såg jag.

Nu över till något helt annat.

När det gäller gäddbrist, miljöförstöring, fisksjukdomar och att det var bättre förr...
Antaganden, tyckande och troende är säkert jättebra men fakta och undersökningar brukar vara bättre. Därför kan jag inte låta bli att publicera nedanstående artikel. Jag hoppas att texten går fram men rubriktexten säger nog det mesta i alla fall.
Tyvärr vågade jag inte minska ner bilden mer så den tar nog lite tid att ladda ner men det får ni väl stå ut med.

En nackdel som jag ser det blir nog att det inte blir ett nätfiskeförbud efter lekande gädda. Det hade jag verkligen välkomnat för jag vet att det bedrivs ett omfattande sådant. Folk som på ett sådant sätt kan finansiera en Mallorcaresa...

Hm... undrar om det är lagligt att publicera sådana här artiklar...

Till sist fick jag ta på mig tröjan igen för jag tyckte det började brännas på axlarna.

Märkligt, trots att jag här nyss lossat kroken från en 4,5 kilos, tänker jag mer och mer på nästa vecka. Då ska vi nämligen åka till Trollemölla. Många som läser detta vet naturligtvis vad det begreppet står för och begriper varför.
Inte bara simpelt regnbågsfiske utan ett mycket speciellt regnbågsfiske minsann!
I alla fall förr i tiden. På lördag får vi se hur det är nu.
Skulle tro att jag gör ett fylligt reportage därifrån. I alla fall om jag inte går bom...

Det föreligger nämligen alltid det när man fiskar regnbåge. Men jag kommer att uteslutande köra med Kamasankrok så hugger de får jag dem!
Om de inte sliter tafsen förstås för det är skillnad mellan 0,30 som jag använder till gädda och kanske 0,16 där.

Idag fiskade jag ovanligt länge men kunde egentligen fortsatt ända till kvällen. Men man hade inte varit ute i solen på länge och det hettade ordentligt på mina nyklippta öron fingrarna började bli lite väl såriga efter all gäddkontakt så till sist måste man säga att det här är sista kastet.

Avslutar denna underbara dag med en bild på infarten till Borgmästarfjärden, Saltösund. Ju närmare man komma staun, desto mer tätnar båttrafiken. Fast det märks att hösten närmar sig och att huvudsemestern är över, för så många som det var under de fina dagarna i juli var det inte.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2001-08-26 Gädda Gylvan 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 08:12 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 1 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 09:00 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 09:30 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 4 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 09:45 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 5,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 10:40 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 4,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 10:50 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 11:00 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 11:15 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 1,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 11:30 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 3 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 11:45 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 12:15 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 4 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 12:45 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 4,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 13:00 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 13:30 Nej
2001-08-26 Gädda Hasslö 3 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande sol, sv O-SO 13:45 Nej