01-09-06

Vädret: Växlande. På morgonen dimstråk och svag nordvästlig vind. Så lite ökande västlig vind och uppsprickande molntäcke. Åter mulet och avtagande vind. Så åter sol och sjöbris som friskade i lite mot mitten av dagen.

Torsdag

Äntligen massvis med napp!

Skönt att åter få uppleva lite verkligt flugfiske efter det konstlade efter regnbåge. Ett riktigt flugfiske brukar ju karaktäriseras av att man med sin fluga skall imitera fiskens naturliga byte, eller hur?
Då faller ju även laxfisket bort för vem har väl någonsin sett laxen äta Jock Scotts eller Thunder & Lightnings? Inte ens bytesdjur som det minsta liknar dessa attaractors.
Nej, det hamnar i samma kategori som att kasta efter nyinsatta regnbågar med pelletsliknande flugor eller orangea saror. Så det så...

Så om ni inte visste det förut så gör ni det nu, att gäddflugfisket tillhör det absolut ädlaste slaget av flugfiske man kan tänka sig. Förutsatt att man använder sig av en vit gäddsara förstås. En fluga som helt och hållet imiterar en tobis, strömming eller mört. Som ju är gäddans naturliga föda. Quod erat demonstrandum, som han sa, Euklides, fast här översatt till latin.

För omväxlings skull hade jag tänkt testa den östra skärgården idag. Åtminstone den bit som kallas Tjurkö. Därför tog jag vägen genom tunneln under Infarten och järnvägen och kom ut i Handelshamnen. För ovanlighetens skull låg det ett handelsskepp där.

Lägg även märke till den kanariegula Aspö II som är på ingång. Vid Marinmuseét.

Vädrer var mycket septemberlikt. En himmel som kan förebåda vad som helst och dimma och fuktighet i luften i alla fall på vägen ut till kusten. Enligt sjörapporten skulle i alla fall vinden hålla sig i skinnet.

Här gäller det att hålla i témuggen när svallet efter den här busåkaren träffar båten!

I bakgrunden ser man även aspöfärjan på tillbakavägen. Med den lite nordväst till västliga vind som rådde, tänkte jag börja på Kungsholmssidan av Tjurkö idag. Då kunde jag både driva och ro mig runt om hela den för sitt stenhuggeri kända ön.

Men... Hm... Det är väl bäst att göra ett förbehåll i alla fall. Det kan vara så att jag bluffar helt och hållet idag!
Kanske låg dimman i alla fall så tät att jag körde någon helt annanstans...
Det kan också vara så att dimman bara låg framför mina ögon... Vad jag vill ha fram är att snart närmar sig något som heter Gäddfiskefestivalen här i Blekinge. Då kommer några hundra gäddfiskare hit överallt ifrån och skall fiska efter mina gäddor.
Därför tycker jag det inte är mer än rättvist att varna dem för min notoriska lögnaktighet när det gäller att rätt utskriva var jag håller till.
Så för att inte i onödan lura dem att köra till Tjurkö i nitti, glatt sägande till varandra att "idag tar vi Tjurkö, där fick någon 18 gäddor för inte så länge sedan!" vill jag påminna om denna min ovana. Men å andra sidan hade jag säkert fått ungefär lika många gäddor vart jag än hade styrt båten idag, så glöm vad jag har sagt!
Jag funderar faktiskt själv på att vara med på ett litet hörn, men är en velig typ som har svårt att bestämma sig. Nackdelen var alla krångliga regler och föreskrifter, vill jag minnas. Och att släpa med sig en ¤¤!!&%&&& planka vart man gick. För naturligtvis ställde jag upp i catch & release-klassen. Kanske man åtminstone kunde få slippa den där engångkameran den här gången?
Nu när man har egen fotograf...
Fast jag vet inte om det finns några uthyrningsfirmor kvar för fotografer när den tiden kommer. Jag har alltid haft saker att anmärka på dem. Och tvingats byta firma hela tiden. Mer om det senare.

Konstigt egentligen, för jag fiskade nog i närmare en timme innan jag fick första nappet. Ändå var förhållandena lika här på sydsidan om Tjurkö. Om det nu var där jag höll till...
Men så trillade nappen och gäddorna in i stort sett så fort jag hann med. Det var inte många kast som man inte hade någon kontakt med fisk under ett par timmars tid.

På bilden håller jag hårt om spöet för det är dagens största gädda som rusar iväg.

Tyvärr blev den inte större än 5,5 kilo. Det var också det enda jag kunde klaga på idag. Att jag inte fick några större.
Fast det vore på något sätt otacksamt att göra det när det annars var så kul och bra på de flesta sätt.

-Jamen för fasen! Var det Sixten du hette? Jag har ju sagt till dig att inte fotografera de små!

Fy vad det är svårt att få tag på yrkeskunnigt folk nu för tiden!

Man behöver ju inte skylta med att det blev en hel del smågäddor idag.

Men å andra sidan är det ett faktum som bör glädja dem som är oroliga för gäddbeståndets framtid och utveckling.

Hur noga jag än vägde den här kom den inte upp till mer än 4,5 kilo. Men den drog och kämpade minst som en sexkilos.
Här får den friheten tillbaka samt en nyttig läxa att grunna på. Det gäller att se upp vad man stoppar i munnen!
Jag vet inte hur många gånger jag sade åt fotografen att låta bli att ta kort i motljus men vad hjälpte det.

Lite senare inträffade en tråkig sak.
För någon vecka sedan hade jag bytt tafs på min snabbsjunkande lina. Alltså länken mellan själva fluglinan och 0,50 nylonlinan. Jag trodde det skulle räcka att lägga nylonlinan och fluglinan längs med varandra och sedan linda tätt med limindränkt bindtråd. Limmet var naturligtvis Aquaseal som ju är jättebäst.

Efter att ha använt den skarven både länge och väl och testat den otaliga gånger trodde jag att den var säker.
Men som ni säkert har räknat ut redan, var den inte det. Inte minst hade jag dragit jättehårt i samband med bottennapp utan att den brustit. Men nu inträffade det inte alls ovanliga förhållandet att en gädda rusar fram och tar flugan när den ligger i vattenytan och jag är i full gång att inleda nästa kast. Massvis med löslina alltså. Samtidigt som den tog flugan upptäckte den väl båten och for lika dödsförskräckt som blixtsnabbt iväg. I hastigheten snodde sig lina kring toppöglan och det blev stumt. När löslinan sålunda sträcktes, blev knycken för mycket för skarven. Den brast och där stod jag snopet kvar utan tafs. Jag såg en skymt av gäddan och den var i fyra eller femkilosklassen.
Och ingen nål hade jag heller med mig för att kunna knyta på en ny.
Men en långsamtsjunkande lina har jag ju alltid med mig i reserv. Lustigt nog hade jag precis i dagarna diskuterat varför jag hela tiden använder en snabbsjunkande lina fast jag inte fiskar särskilt djupt. Jag skall leta upp det e-mailet:
"Vad gäller snabbsjunkande lina... Det är mest för att gäddfisket är ett snabbt fiske. Båten driver alltid lite och man har inte tid att vänta hur länge som helst att linan skall komma under vattnet. Håller man bara upp spöet går flugan ytligt även med en snabbsjunkande lina."
Så svarade jag och hur rätt hade jag inte!
Det gick nämligen betydligt sämre nu eftersom sjöbrisen började friska i.

Men några gäddor orkade väl stiga upp till flugan. På den här bilden har ju Sixten lyckats ganska bra.

Tråkigt nog har jag ännu inte fått något sponsoravtal med Kamasan. Men efter detta då...
Jo, när jag bytte fluga efter den som gäddan stack iväg med, råkade jag få tag i en med gammal krok. Jag minns att jag gjorde det en gång förut i år och tvingades byta tillbaka ganska snabbt efter missade hugg och tappade gäddor.
Och precis likadant gick det idag. Ändå var min gamla krok en Partridge Lure Hook som jag sågat av skaftet på. Det konceptet hade jag använt i många år och varit nöjd med.
Men nu duger det inte sedan man blivit bortskämd med Kamasan!
Efter att ha missat och tappat några stycken så jag gav upp och satte på en ny med kamasankrok.

Här har Sixten tagit en bild på ytterligare en liten gädda. Men det fick han för det var dagens sista fisk.

Vinden gjorde att jag tvingades in i vikar för att fiska i lä och det var inget bra. Klockan började bli mycket och jag hade tider att passa.

Jag hade dröjt mig kvar lite extra länge idag. Dels på grund av det stundtals fina vädret med en varm sol och dels för att jag ville toppa dagen med en riktigt stor gädda. Men det sista fick jag inte. Det blir en annan gång.

För att avsluta fiskedagen skulle jag bara runt udden föröver och starta motorn.
Men i samband med den här bilden fick jag nog av Sixten!
Ingen som helst sjövana hade han. Han envisades att vilja byta plats med mig och ta en bild akterifrån. Jag sade till honom på skarpen att man inte ska byta plats i en liten båt på grund av sjösäkerhetsskäl.
Och vet ni vad den oförskämde Sixten då svarade?
Jo, att det ska jag säga som inte använder flytväst!
Va! Maken till oförskämdhet får man leta efter!
Jag menar, jag är ju kapten och gör väl som jag vill...

Precis som jag är redaktör för den här sidan och skriver som jag vill...
Sant och falskt i en enda soppa. Men antalet gäddor och storlekarna på dem i tabellen här nedan, stämmer.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2001-09-06 Gädda Tjurkö 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 08:15 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 4 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 08:30 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 08:45 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 09:00 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 5,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 09:10 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 1 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 09:30 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 09:40 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 4,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 09:50 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 3 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 10:00 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 3 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 10:10 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 1,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 10:20 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 4 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 10:30 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Snabbsjunkande vxl moln, sv V 10:45 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 3 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunk, långsam vxl moln, sv V 11:00 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunk, långsam vxl moln, sv V 11:50 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunk, långsam vxl moln, sv V 12:15 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 3 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunk, långsam vxl moln, sv V 13:00 Nej
2001-09-06 Gädda Tjurkö 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunk, långsam vxl moln, sv V 13:45 Nej