01-09-23

Vädret: Ett par häftiga regnskurar på morgonen. Men framåt förmiddagen uppklarnande och växlande molnighet. Mycket sol. Svag till måttlig ostlig vind. Högvatten.

På villovägar.

Inte så mycket att rapportera om den här helgen. I synnerhet om man inte vill erkänna en massa misslyckanden och tillkortakommanden och det vill väl ingen. Fast man kan ju i och för sig inte bara skriva om succéer och lyckade dagar...
Då bleve ju om inte annat ens trovärdighet skadad. Och en del tycker nog att den ligger svårt sjuk redan som det är.
Igår fuskade jag lite, till exempel. Egentligen har jag föresatt mig att bokföra alla fiskar jag landar och alla fisketurer jag ger mig ut på. Men den igår borde egentligen förbigås i tystnad. Så här var det:
Jag skulle ut till Hasslö för att rekognoscera en bra väg eller stig ner till vattnet.
Men gick fel. Kom ner alldeles för långt norrut. Gick tillbaka. Vi pratar här om långa sträckor, minst ett par kilometer på vattensjuka stigar i taggig terräng. Det började regna. Missade rätt uppfart när jag såg bebyggelse. Kom in bland villor. Hittade inte bilen. Pinsamt. Gick villagata upp och villagata ned och spanade i regnet men kände inte igen mig någonstans. Kände mig lätt löjlig där jag gick iförd vadarbyxor, riggat flugspö och vadarstav i handen. Fram och tillbaka.
Jag blev blöt och ville inte fiska längre när jag väl hittat bilen utan körde hem. Fusket låg i att på de få kast jag gjorde nere vid vattnet ändå fick en tvåkilosgädda. Och den bokförs inte mer än på detta sätt.

Idag blev det nästan lika illa. Fast jag körde till Sturkö och skulle försöka hitta någon bra nedfart till det som kallas Uttorp. Körde därför kors och tvärs över ön utan att komma rätt. In på smala vägar som övergick till hjulspår och slutade vid privata hus...
Om och om igen tills man blev alldeles svettig. Till sist gav jag upp och körde ner strax innan Tjurköbron och tog av till Hålevik. Där hade jag nämligen varit ett par gånger tidigare och hittade.
Men det är ett ganska dåligt ställe.

Visst, jag brukar väl få lite fisk men det är mest smågäddor. Konstigt det där egentligen. Att det stämmer så bra år efter år. På en del ställen gör det faktiskt det. Det kan även gälla för stora gäddor. Inte alltid för en del år kan förhållandena helt ha ändrats. Men här stämde det blott allt för väl.
Jag kan köra hit en gång vartannat eller vart tredje år och det är ständigt likadant. Bara smågäddor. OK, en och annan fyrakilos har jag väl fått men då oftast från sjösidan.
Hade nämligen tänkt skicka in min anmälning till Gäddfiskefestivalen om ett par veckor och tänkte försöka hitta några nya ställen.

Men inte hittade jag några nya ställen inte. Det får väl bli de gamla vanliga. Fast hit tänker jag inte köra. Man lär inte vinna några priser på smågäddor. Om det nu skulle vara så viktigt kanske...
Att vinna alltså. Jag vet inte.
Har det att göra med varför man egentligen fiskar?
Folk tittar konstigt på en när man ibland säger att man släpper tillbaka fisken man fångar. Vad är det då för mening, undrar de.
Ibland kan jag svara då att en golfspelare tar väl inte med sig alla golfbollarna hem som de slagit ihjäl...
Det där naturköret, köper jag inte ens för egen del. Alltså när man säger att det ju så underbart att vara ute i naturen. Att man får en anledning att gå ut. Jag vet att jägare gärna brukar köra med samma bortförklaring, men det är bara svepskäl. Ty precis som det skulle vara mycket lättare att gå en sväng längs en havsstrand utan tunga vadarbyxor och bli drypande svettig, borde det vara mycket lättare att gå en sväng i skogen utan bössor och utrustning för tiotusentals kronor.

Nej, annat är det som ligger bakom. Gamla atavistiska instinkter djupt grundade i vårt genetiska arv, utan tvivel. Inte nödvändigtvis att döda utan mer att fånga. Ty vad var det som den här undersökningen visade?
Jo, att ända upp till 87% av fiskeupplevelsen låg i själva huggögonblicket. Om jag minns rätt stod själva ihjälslagningen av fisken för ynka 3%. Hos gäddflugfiskaren alltså. Hos trollingfiskare låg dödandet och själva fångsten på imponerande 98,3%!
Och så måste det nog förhålla sig eftersom de inte inte ens håller i spöt i huggögonblicket.
Jo, så är det!

Det är alltså fångandet som är det primära, inte själva fångsten. För egen del åtminstone. Även om jag tycker att själva kastandet med flugspö är jätteroligt, skulle jag nog inte få för mig att ställa mig på en fotbollsplan och stå där en hel förmiddag och bara kasta. I synnerhet inte om en fotbollsmatch pågick.
Nej, det är sådana syner som här till höger som ska till.
Genom att släppa tillbaka fisken kan jag ju både äta kakan och ändå ha den kvar.
Men havsöring och regnbåge slår du ju ihjäl!

Tja, ingen är perfekt...

Jag höll mest till i den stora viken som syns överst på bild. Sandbotten och sten, bör ju vara toppen. Men där mynnar det ut några småbäckar med starkt humusfärgat vatten som missfärgar havsvattnet till den grad att det blir alldeles ogenomskinligt. Inget kul alls. Den senaste tidens myckna regnande gjorde det nästan lika vått på land som ute i havet. Men man hade ju vadare på sig så det var inget problem.

En massa smågäddor fick jag som sagt. Men den sista som nappade bokade jag till anständiga 4 kilo. Att det blev den sista beror på att jag då slutade fiska. Hade jag fortsatt hade jag säkerligen landat minst lika många till ty jag hade ett ganska långt stycke fram till bilen. Med mycket tång och sten. En mycket jobbigt strandavsnitt att vada på.

Jag var också ganska trött både på att först köra omkring och leta och sedan gå omkring att leta. Solen lyste nämligen och så där värst mycket svalare är inte de här goretexen gentemot vinylen. Varmt och svettigt blir det lätt ändå.

Ostlig vind rådde också vilket i sig gjorde att det blev mycket lä där jag var. Det vill säga ännu varmare. Den där ostliga vinden kan förresten få sluta att blåsa nu. Lite sydväst och lite mindre vatten till på onsdag efterlyser jag.
Hur är det förresten... När det gäller växlingen mellan sött och salt vatten i Östersjön... Är det inte så att det är ostliga vindar som behövs i motsats till västliga?
Problemet är väl att få ut det gamla söta och inte in det nya salta, eller har jag fattat det fel? Säkert finns det någon sakkunnig som vet det.
i så fall ska det kanske fortsätta att blåsa från öster.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2001-09-23 Gädda Sturkö 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. S-m O 11:30 Nej
2001-09-23 Gädda Sturkö 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. S-m O 12:00 Nej
2001-09-23 Gädda Sturkö 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. S-m O 12:15 Nej
2001-09-23 Gädda Sturkö 1 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. S-m O 13:00 Nej
2001-09-23 Gädda Sturkö 2 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. S-m O 13:15 Nej
2001-09-23 Gädda Sturkö 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. S-m O 13:45 Nej
2001-09-23 Gädda Sturkö 4 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. S-m O 14:15 Nej