01-10-07

Vädret: Måttlig till frisk ostlig vind först ostlig och sedan lite vridande sig åt sydost. Disigt på morgonen och försök till uppklarnande fram emot middagstiden.

Gäddfiskefestivalen Dag II

Idag började tävlingen klockan sju, men Eos, den rosenfingrade morgongudinnan var redan uppe då.

Lite falskt alarm var det dock, för så mycket sol såg jag inte till under dagen mer än några enstaka glimtar. En bra morgonbild in mot staun fick jag i alla fall, tycker jag.

Samling, upprop och utdelning av kameror, brädor och papper. Som synes blåser det redan lite grann. Ostlig vind som inte många tycker om. För min del ogillar jag den för att den brukar medföra högvatten.
Finge jag välja vattenstånd för vadningsfiske skulle jag beställa strax under det normala.

Efter mycket grubbel vart jag skulle köra hade jag bestämt mig för västerut, närmare bestämt Lindö udde.
Fel både håll och ställe, som det skulle visa sig.
Först och främst för att det inte gick att fiska på den östra sidan. Där låg vinden på alldeles för mycket. Blåser det sedan vinkelrätt mot land göre sig flugfiskaren icke besvär.
Och sedan kom det två andra och skulle flugfiska på Lindö.

Det är inte så bra från min synpunkt sett. Jag vill ju helst ha vattnet för att inte tala om hela havet för mig själv. Men i det här fallet kan jag knappast klaga eftersom det var mitt eget fel att de valde Lindö. En av dem hade nämligen kollat in den här sidan och frågade om det var jag som var jag. Vilket det var.
Nå, de störde inte mig så mycket skulle det visa sig.

De höll mest till borta på grundet. Ett bra ställe ibland. Men nu drar jag mig till minnes att den här läviken brukar vara bäst i hård sydvästlig vind. Då sveper vinden och vågorna in utifrån och ett slags bakvatten kan då uppstå. Då kan gäddorna gå in och ställa upp sig på led bakom grundet och ända in mot land.
Idag var det tvärtom smågäddornas paradis.
Den ena efter den andra.

Då och då såg jag att även skåningarna hade fisk på. Förmodligen inte större än mina kilosgäddor.

De stannade kvar där men jag förflyttade mig neråt och inåt viken.
Usch, det är det som är nackdelen med tävlingsfiske, man kan inte njuta av fisket fullt ut. Hela tiden vill man ha större och större gäddor! Och det är klart, att man kanske vill ha gäddor större än ett kilo är väl inte så mycket att säga om.
Ändå tyckte jag det var ganska kul att lägga kasten vid tångkanter eller vid stenar på grunt vatten för att se om det sköt ut någon liten våg eller om det bildades en virvel vid flugan.

Från början idag hade jag bestämt att inte göra mig det besväret att mäta gäddor mindre än fyra kilo. I morse tyckte jag mig ha hört resultat på både 98 och 99 cm i c & r-klassen och det är pjäser på uppåt tio kilo så det vore bara löjligt att anmäla en sådan.
Men precis när jag fiskat färdigt sträckan fick jag i alla fall den här:

Måhända ser den större ut än sina tre kilo, men kameran ljuger om jag säger till den att göra det.
Bilderna brukar också bli extra bra om man kan ta dem över ljus sandbotten.

Och visst är det så här en gädda ska se ut, inte ligga i en slemmig plastpåse; nej, simmande med en vit gäddsara i mungipan!

Åtta mindre gäddor gav besöket i viken vid Lindö men sedan var det stopp för vidare fiske. Sankmarker, taggtråd och elstängsel tog vid innan ett sommarstugeghetto, för att inte tala om en stor hjord av säkerligen ilskna tjurar.

Dags att flytta till ett annat ställe.

Vid förra årets Gäddfestival hade jag gjort samma runda och fick mig fyrakilos på östra sidan av Lindö. Då hade jag kört bort till Gö och fick där också en fyrakilos men idag skulle det nog inte funka på Gö. Jag hade ju varit där häromdagen och tyckt att det fortfarande var för mycket ålgräs där.
Körde i stället tillbaka mot staun men svängde ut mot Almö-Hasslö istället. Jag hade ungefär två timmars fiske kvar och varför inte spendera dem på ungefär samma ställe som igår?

Snudd på töntvarning, men konceptet med att förvara mätbrädan på ryggen, bakom en ryggsäck fungerade jättebra idag. Hade spänt en så kallad bläckfisk, en sådan där grej man spänner fast last på bilar med, om livet för att hålla fast nederdelen av plankan.
Ännu ett gratistips från denna hemsida!

En liten ryggsäck är också bra att ha med sig. Där pular jag ner jacka och tröja när jag gör längre förflyttningar under fiskedagen.
En kul sak med fisket är att försöka förbättra detaljer. Försöka ha det så bekvämt som möjligt. Bli såsom en oberoende enhet som klarar sig lång tid utan en fast bas, i detta fallet bilen.
Bara genom att inhandla dessa utmärkta goretex-vadarbyxor kom jag en bra bit på vägen i år.
Förbättringen med vadarstavens flytboj har jag redan redogjort för.
Snart närmar sig min nästan fyraveckors höstsemester nämligen...

Många dagar kommer jag att se ut som på bilden ovan, kan jag hota med. Bland mycket annat skall jag försöka förnya mig. Söka upp nya fiskeplatser från landsidan. Tänker lite på andra sidan Ronnebyfjärden. Kanske också försöka i motsatt väderstreck, mot Torhamns udde till. Ett ställe som alla andra tycker är så jättebra men som jag nästan aldrig varit vid.
Tillbaka till dagens fiske:
Jag såg en kraftig virvel redan vid första kastet och på nästa högg en fin trekilos. Det började verkligen bra, men visade sig tyvärr bli en engångsföreteelse. Fick en liten kilosgädda och såg några virvlar, det var allt i nappväg. Där jag fick den stora gäddan och de andra i går, gick det inte att fiska för vindens och vågornas skull. Så några tävlingsbidrag lämnade jag inte in idag.
Tio gäddor fick jag och med det får jag väl i alla fall vara nöjd. Det ingår alltid ett element av slump i fisket och den lyckosamma varianten fick jag tillgodoräkna mig igår med gäddan på 6,5 kilo. Idag kan man nog hävda att jag hade lite, lite otur att inte ens en fyrakilos visade sig.
Men nu är årets Gäddfiskefestival slut och sammanfattningsvis vill jag nog säga att ett om året är fullt tillräckligt.

Enda anledningen till att jag är med är ju också att de har den goda smaken att ha med klassen catch & realease flugfiske.
Något litet pris kanske min gårdagsgädda inbringar. Då får man väl hoppas att de i konsekvensens namn har flugfiskerelaterade produkter i den klassen.
Som det känns nu vill jag inte fiska på minst fjorton dagar, men känner jag mig rätt skulle det inte förvåna mig om jag stack ut redan på fredag! I alla fall är jag ledig då.
Och får förmodligen rå om både havet och gäddorna själv igen.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2001-10-07 Gädda Lindö 1 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Disigt, m-f SO. 08:15 Nej
2001-10-07 Gädda Lindö 1 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Disigt, m-f SO. 08:30 Nej
2001-10-07 Gädda Lindö 2 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Disigt, m-f SO. 08:45 Nej
2001-10-07 Gädda Lindö 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Disigt, m-f SO. 09:00 Nej
2001-10-07 Gädda Lindö 2 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Disigt, m-f SO. 09:15 Nej
2001-10-07 Gädda Lindö 1 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Disigt, m-f SO. 09:30 Nej
2001-10-07 Gädda Lindö 1 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Disigt, m-f SO. 10:00 Nej
2001-10-07 Gädda Lindö 3 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Disigt, m-f SO. 10:30 Nej
2001-10-07 Gädda Hasslö 3 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Disigt, m-f SO. 11:30 Nej
2001-10-07 Gädda Hasslö 1 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Disigt, m-f SO. 11:45 Nej