01-10-25

Vädret: Måttlig, stundtals frisk vind på syd. Mulet och ganska kyligt.

Torsdag

Trevlig halvdag

Skulle egentligen reka lite nya områden idag men av det blev det inget av. Jag har haft ett gott öga till Tromtö, en stor halvö mellan Almö och staun. Som vanligt hade jag svårt att ta mig fram från landsidan räknat. Där är naturvårdsområde med snitslade banor genom skog och mark och jag vågade inte satsa på att klä mig i vadare och varma kläder och vandra iväg. Eftersom jag inte visste hur långt det var innan man kommer fram till vattnet alltså. Istället körde jag vidare ut mot Hasslö.

Det blåste i mesta laget men där jag skulle fiska var det halvlä. Dessutom var det lågvatten vilket syns på bilden. Kanske någon kan placera den mer exakt på kartan?
Jag hade faktiskt inte stora förväntningar på fisk eftersom jag var här en kort runda under Gäddfiskefestivalen och då fick jag inte ett enda riktigt napp.
Förresten...
Berättade jag att jag kom på fjärde plats?
I nästa vecka skall jag åka till Karlshamn och hämta mitt pris där. Men inte åker jag ens ärende ända dit för att hämta min draglåda, huggkrok, metspö

eller vad det nu kan tänkas bli, utan jag gör det i samband med fiske på Ronnebyhållet. Min vårsemester börjar nämligen på måndag. Vår...?
Ja, den vår som de svage kallar höst!
I alla fall fick jag snart en gädda.

En vanlig tvåkilosgädda men ändå kul eftersom det varit lite si och så med tidigare fisketurers fångst. Det har också varit lite dåligt med gäddbilder på sistone och det är väl därför ni kommer in och tittar på mina dagboksanteckningar, antar jag.

För att riktigt dregla och njuta av den ädla gäddans bildmässighet och elakt hotfulla utseende, menar jag.
Naturligtvis skall jag försöka effektuera era önskemål i den riktningen idag!
För ganska många gäddor fick jag under de timmar som jag fiskade här. Inte så stora kanske men en var väldigt fin.

Den andra gäddan i ordningen. Den befann sig på exakt det ställe jag skulle ha sagt till en imaginär fiskekamrat:
-Kolla där! Där i bakvattnet över det steniga området. Lägg kastet där och jag kan nästan garantera napp!

Det plaskade till flera gånger under kampen, kan jag meddela. Både alldeles där den högg och senare under slutstriden.
Här kan man se att jag har ganska lång tafs. Lite mer än dubbla spölängden.
Här är förresten fluglinan på väg ut igen några meter vilket man kan ana på bilden.

En mycket vacker, både trofébild och gädda, skulle jag vilja säga. Och gör det också.

På den här bilden kan man tro att gäddan är död, men det är den alltså inte. Den släppte jag i och simmade iväg hur glad som helst, en erfarenhet rikare.
Det finns nämligen en detalj på gäddan som brukar avslöja om den är död eller levande på en bild, nämligen om buk- eller bröstfenorna är utspända. Ty även på land brukar de "simma" med dem.

Fem kilo bokade jag den här för.

Sedan hade jag ett par timmars trevligt fiske. Vadade på knädjupt vatten på nästan ren sandbotten och kunde lägga kasten ut över djupare vatten där det fanns gott om gäddor. Visserligen bara fisk kring två kilo men kul ändå.

Åtta gäddor sammanlagt fick jag och det är bra. Men nog var det väl konstigt att jag inte fick ett enda napp här Gäddfestivalens andra dag.
Väderförhållandena skilde sig inte så mycket. Lite högre vatten, men inte störande och vinden lite mer från ost, det var allt. Exakt samma runda gick jag också, steg för steg nästan.

En av dagens gäddor höll på att få mig på fall. Den stack mellan benen på mig och snurrade runt om linan till vadarstaven. Men det redde upp sig eftersom den var trött.

Idag hade jag ingen fotograf med mig vilket märks på bildmaterialet och...
Hm... jag anar att många tar för givet att jag bluffar och skämtar när jag hela tiden försöker inbilla folk att jag anlitar proffsfotografer...
Det gör mig väldigt ledsen att inte bli trodd för det måste ju innebära att ni inte tror på resten jag skriver heller!
Jag antar att det därför är meningslöst att hävda att jag planerar att hyra in ett team filmare också...
Jag kan riktigt höra hånskratten från mina besökare...

-Jamen se till att fotografera dem då! kan jag höra dem säga.
-Ge oss bevis! Bevis!
Kanske gör jag det också, kanske gör jag det inte...

Plötsligt tog nappen slut.
Inte ens här på bilden sköt det ut en gädda från tångudden eller inifrån den lilla viken för att kasta sig över min fluga.

Åh, nu kom jag ihåg någonting!
I höstas lovade jag att jag skulle rapportera hur min nya fluglina skötte sig. När jag ser den ligga på vattnet, gröngul och fin, påmindes jag.
Det var ju en lina av andra sorteringen, köpt på postorder här på nätet, från ElGeco. Den kostade ju bara 89:- inklusive frakt så det kan ju vara av intresse att få veta hur jag upplevt den efter snart ett års användande.
Eftersom jag inte bytt ut eller slängt bort den kan man räkna ut att jag inte är helt missnöjd.
Tvärtom, väldigt belåten med den är jag.

Den är väldigt bra. Lättkastad, sträcker bra och krullar sig väl inte ovanligt mycket. Kanske att en lina, 5 eller 6 gånger så dyr, har lite mindre rullminne. Men klart prisvärd och rekommendabel blir mitt slutomdöme.
När vi ändå pratar priser och affärsverksamhet kan jag osökt komma in på min egen joint-venture verksamhet med Eringsboda Struts.
Vi har fått några beställningar och jag skulle tro att kunderna har blivit nöjda. I annat fall hoppas jag de hör av sig till mig.
Framöver hoppas jag på att vidareutveckla min e-handel med ett beställningsformulär. Det kommer att ge hela verksamheten ett lite proffsigare intryck. Men det får vänta tills de har skaffat sig en ny dator uppe i Eringsboda.