01-11-17

Vädret: Frisk väst till sydvästlig vind. Mulet och några regnstänk i luften på förmiddagen. Mot eftermiddagen lite lättande molntäcke.

Bara två gäddor idag.

Trots dagens rubrik får jag väl ändå vara nöjd. Det har varit tuffa tider den här veckan för oss gäddflugfiskare må jag då säga. Idag hade i alla fall vattnet sjunkit från superhögvatten till vanligt normalt högvatten, om uttrycket kan logiskt tillåtas. Ett annat fenomen som måhända hör till domedagstecknen och bebådar Yttersta Domen kan jag väl också redogöra för, främst för att själv komma ihåg det om några år. Som nämnts flera gånger har ju vattenståndet varit extremt högt länge nu. Det utnyttjade jag i onsdags för att dra upp båten. Så på torsdagen avstod jag från att fiska. Inte för att det blåste storm för den var västlig och då finns det en fin läkuststräcka att prova, utan just för högvattnets skull.
Döm om min förvåning då jag upptäckte att det då var superlågvatten!
Jag såg det när jag hade annat ärende inne i staun och hade inte fiskegrejorna med mig. Fredagen hade jag också blivit upptaget av annat och kunde inte fiska som jag då hade velat. Men det gjorde ingenting fick jag veta senare, för då hade vattnet kommit tillbaka med råge. Från extremt lågvatten till extremt högvatten på ett dygn. Två meters nivåskillnad är inte lite i Östersjön.
Översvämningar, skadegörelse och länspumpning talades det om i tidningen.

Vattnet strömmar från den ena sidan av Östersjön till den andra, precis som i ett badkar. Men vinden hade väl mojnat av under senare delen av fredagen och jag fick rapporter om sjunkande vatten så idag körde jag ut till öarna.
I min serie broar i Karlskrona har vi nu kommit till den sista. Nämligen Möcklöbron. Den som förbinder halvön Möcklö med ön Senoren. Efter ön med det falskeligen spanskklingande namnet följer både Sturkö och Tjurkö.
Redan innan bron hade jag lättat kunnat konstatera att det värsta högvattnet hade sjunkit undan.
Inga problem hade jag att hålla mig på vägen heller.

Igår hade nämligen ett par andra bilister inte den turen. Vägen till några andra lågt liggande halvöar hade varit under vatten och bara de med lokalkännedom kom rätt. Ett par hade styrt ner i havet enligt tidningen. Fast ingen hade lyckligtvis kommit till skada, mer än bilar och så småningom försäkringsbolag, antar jag.
Nå, jag parkerade och till fots skulle jag leta upp en bra sträcka. Men gick naturligtvis fel och fick gå tillbaka. Från de lite större vägarna går det ner mindre som oftast slutar vid hus och sommarstugor där ofta staket och skyltar där det står "Privat" på stänger vägen. Så ordentligt varm och nästan svettig var jag när jag äntligen hittade rätt och kunde starta fisket.
Men som rubriken skvallrar om gick det inte så bra. Skulle tro att gäddorna inte hade hängt med så snabbt i vattennivåernas växlingar.

Så när jag äntligen fick en blev jag desto gladare och skyndade mig att fotografera den. En mycket fin och kraftfull fyrakilosgädda.

Förresten, med anledning av förra dagboksbladet kan jag meddela att jag aldrig sände in mitt bidrag till SportfiskeCentrums c & r-tävling. Såg nämligen att den minsta låg på 105 cm och då tyckte jag att mina 98 inte hade där att göra.
Det blir inte lätt att komma över 105 cm!

Lustigt egentligen, på tal om min 98 cm gädda...
Jag befann mig nämligen på samma ställe som då. Just eftersom jag visste att där gick det hyggligt att fiska i lä för den västliga vinden. Och på exakt samma plats som åttakilosgäddan högg, fick jag ett annat napp av en gädda som verkade vara i samma storleksklass.

Nå, detta var inte samma, visade det sig efter en liten stund. Den här var betydligt mindre men inte liten för det.
Tung och seg tog det lång tid att bogsera in den på grunt vatten.
Drygt 90 cm lång kan man utläsa på spöet.
-Väger den 6 kg?
-Nej, bara 5, skulle jag tro.
-Du pratar! Den känns mycket tyngre än så!
-OK, då tar jag väl fram vågen. Den har jag nämligen med mig idag.
_Äsch inte för en så här liten gädda. Vi kan väl sätta 5,5?
-Ja, en bra idé.

Så gick diskussionen med mig själv och därför bokade jag den för ovannämnda vikt.

Sedan följde ett par timmars roligt fiske. Allt kändes precis som det skulle. Att jag inte fick några napp kändes nästan oväsentligt. Det gick bra att vada och vädret var precis som jag ville. Förhållandena såg ut att stabilisera sig så jag kunde fiska som vanligt nästa vecka också.

Till och med molntäcket såg ut att spricka upp och en hoppets stråle tycktes skina ner från himlen också.

Fast egentligen föredrar jag mulet, milt och lite duggregn om jag finge välja. När lågtrycken stillsamt vandrar in från Brittiska Öarna ett efter ett. Inga från Ishavet norrifrån, tack.
För att variera mig och göra något nytt har jag satt mig före att prova en dag med lätt utrustning. Jag har bundit några gäddsaror i low water version. Alltså på ännu mindre krok och även om flugorna är ungefär lika långa som vanligt, betydligt tunnare. Tänkte testa dem med #5 utrustning. Men då vill jag ha lågvatten och normala förhållanden, tack.

Hm... ovanstående meningar ser ut att innehålla den verbala plågan att inte skriva ihop orden. Ett nutida gissel som man alltför ofta ser.
Jag hatar sär skrift!

Även om det kan vara kul i ett par timmar att bara kasta och njuta av tanken och minnet på de två fina gäddorna jag redan landat, vill man förstås ha några napp till.

Här hade jag rundat en udde och kom in i en fin, grund vik där jag tyckte att här måste det stå gott om gädda. Det brukar det göra nämligen. Men inte en enda fanns det där. Eller fanns de kunde de inte upptäcka mina flugor. Det visade sig nämligen att här var vattnet fortfarande uppgrumlat. De kraftiga omsvängningarna med flodvågor och ebb hade rört om de mjuka bottnarna längst in och ännu hade det inte hunnit stabilisera sig. Det var verkligen synd för jag hade sett fram att fiska här inne.

På tal om synd om...
Undrar just om skånefiskarena rest upp hit som de planerat. Det kan inte ha varit så kul om de följt med i väderleksrapporteringen de här dagarna. Att bestämma huruvida de skulle fullfölja uppgjorda planer alltså. Det kan de nog inte ha undgått förresten för det kom väl med i riksnyheterna med översvämningarna i Blekinge. Jag får väl läsa en rapport från dem i så fall. Så fort jag anser vädret lämpligt tänker jag själv köra ut till Torhamns udde och prova där. Men då skall det nog först ha varit normalt väder ett par dagar. Idag, söndag avhåller jag mig från allt fiske och skall syssla med annat. Men på måndag blir det nog en heldag vid kusten.