02-03-09

Vädret: På morgonen regn. Senare upphörande och framåt middagstiden uppklarnande och soligt. Hela tiden mycket hård sydvästlig vind.

Irrfärder i skärgården

I veckan hade vi pratat om att kolla in lite nya ställen i fjärran östern. Det vill säga den allra som östraste delen av Blekinge. Kuststräckan från Torhamn upp mot Bergkvara i närheten av gränsen till Kalmar Län. Men vädret som alltid skall lägga sig i planer och målsättningar förhindrade det. Pär tyckte nämligen att kombinationen hård sydvästan och högvatten inte skulle vara bra där. Vattnet skulle vara alldeles för grumligt, fanns det stor risk för nämligen. Men fiska måste man ändå.
Därför ändrade vi planerna till att utforska både nya och gamla ställen på lite mer skyddade platser. Pär som bor i Torhamn, är naturligtvis väl bekant med alla de andra öarna som jag själv knappast har varit på. Såsom Inlängan, Utlängan och allt vad de heter. För att inte tala om andra delar av själva kusten. De nya planerna gjordes upp via mobilerna på väg ut mot kusten. Han från Torhamn och jag från skogen.

Att fiska eller ens vistas längst söderut på uddar eller öar var helt uteslutet. Men beskåda naturens vildsinta krafter gick bra.

Nej, skulle vi kunna fiska fick vi bege oss betydligt längre in i skärgården.
Kunde vi inte utforska nya vatten på östkusten fick vi göra det på främst de norra delarna av de stora öar som Karlskrona skärgård är så rik på.

Där finns tillräckligt med vikar och uddar som varken han eller jag har varit vid, för att räcka en hel dag.

Eller till och med en hel vecka. Fast alla ställena vi provade idag var kanske inte helt nya. Pär har stor lokalkännedom och visste om ett bra ställe.

Jag får ju inte kalla honom nybörjare längre men vilken slags tur hade han när han fick napp redan på dagens första kast...?

Och inte vilken liten gäddsnärta som helst heller utan en mycket fin gädda. En som både rusade, plaskade, drog och hade sig.

Flera gånger hörde jag slirbromsen om inte skrika så åtminstone knarra.

Trots sitt bakvända sätt att ha flugrullen fäst på spöet lyckades han få upp den stora gäddan. Men vill man veva baklänges är det naturligtvis vars och ens ensak.

Sex och ett halvt kilo skäms inte för sig ens i de bästa kretsar, tycker jag. Den var inte över sig lekfet heller, utan väldigt välproportionerad.
Gissa om jag blev avundsjuk?
Men detta var hans ställe så det var ju naturligtvis inte mer än rätt att det var han som fick den.

Han återutsatte den naturligtvis efteråt.

Gäddan tog på en fluga tillverkad av långa strutsherl med lite glitter i, bunden på en liten Kamasankrok. Konceptet verkade väldigt välbekant.

Men snart återställdes balansen. Efter bara några minuters ytterligare fiskande från min sida, fick även jag napp. En lite mindre femkilosgädda. Betydligt kortare och tjockare än Pärs. Vilket betydde att den rörde sig mycket försiktigt i vattnet. Men i det läget kändes det verkligen helt rätt att kunna landa en fin gädda.
Jag menar, hur skulle det se ut om kycklingen skulle lära hönan lägga ägg?

Sommarstugeägarna skulle nog häpna över vilka stora gäddor det finns i deras bryggvikar på vintern.
Som jag flera gånger tidigare påpekat är det så med gäddorna på vintern (och kanske i ännu högre grad på våren) att beståndet förtätas på vissa smärre ställen. Då följer att det förtunnas på andra, större områden. Andra områden som på sommaren och hösten håller ett mer normalt, det vill säga jämnt fördelat antal gäddor.
Så vid den här årstiden behöver man både lite tur och lokalkännedom. Fast om samma vik är bra år efter år vet jag inte. Kanske skiftar det lite. Eller är gäddorna som öringen och laxen att de gärna uppsöker samma ställe att leka på som de är kläckta på?
Här behövs mer forskning eller kanske det redan är utrett och klart fast jag inte vet om det.

Det var i alla fall en mycket god start på fiskedagen. En otrolig tur egentligen om man tänker efter. Här har man tidigare fiskat både två och fem timmar innan man fick första fisken som i alltför många fall också blev den enda fisken. Idag räckte det med en kvart så var både dagen och fiskeäran räddad.
När vi fiskat färdigt på det stället körde vi till ett annat. De här öarna är rena sommarstugeghettona och många andra bryggvikar att utforska finns det. De är företrädesvis på de norra delarna och det var där som det var lä och det var där som vi befann oss.

Oj, jag märker nu att jag inte klagat på högvattnet en enda gång idag. Men man är så van vid det nu att man inte bryr sig. Fast jag tror att det har sjunkit undan till bara cirka 20 cm över normalvattenstånd. Rena lågvattnet med andra ord. Men eftersom det var mest nya områden för mig idag vet jag ju heller inte hur det brukar se ut i normala fall.
I den här viken fick vi dock inget napp.
Inte heller i nästa och i näst-nästa.
Det blev lite mer normalt med andra ord.

Emellanåt företog vi långa promenader mellan sommarstugor, genom trädgårdar och förbi lusthus. Så gott som helt tomma och öde. Ett tag höll vi heller inte på att hitta tillbaka till bilarna. På morgonen hade det regnat. Fram till elvatiden helt mulet men sedan lättade molntäcket och solen tittade fram. Det blev svettigt värre att trava fram på småvägar och stigar, över klippor och höjder.
Pärs mobil pep hela tiden. Fullt med folk ville veta om vi hade fått någon fisk tydligen. Även andra fiskare anslöt sig till sällskapet.
Vi hade ett möte at the crossroads, kan man säga. Pär hade fått för sig att det skulle vara "dåligt" väder för att få fisk. Alltså regn och mulet. Jag hävdade att bara blåser det lite spelar lite sol ingen roll. Hur det var så delade vi upp oss. Jag tyckte att jag varit social tillräckligt länge och ville testa ett annat ställe för mig själv. Att vara tre flugfiskare på samma sträcka är också för mycket, tycker jag. Därmed inträdde fas två i dagens fiske. Som jag lite kryptiskt kan kalla:

Alone again or?

Dels härstammar titeln från en sång som nog ingen känner till nu för tiden och dels skulle jag även i fortsättningen befinna mig i goda vänners lag. Trots att jag fiskade ensam.

Jag parkerade på en kaj vid en bred vik. Där det fanns ett par stora lyxbåtar upplagda. Förmodligen ägda av några rika knösar. Det skulle inte heller förvåna mig om någon av dem användes till trollingfiske.
Jag kan se det i andanom:
Sjutton spön uppriggade, fullt med ölburkar och whiskyflaskor, en hutt för varje trassel, eller hur de nu har bestämt det. Blinkande bildskärmar, både från ekolod och bärbara datorer. Mobilpip, dunka-dunkamusik och förmodligen har de också kabel-TV ombord.
Ja ja...

Låt de hålla på med det som de vill så håller jag på med det jag vill. Som i detta fall var att fiska gädda. Molnen håller på att definitivt lämna plats för solen och resten av dagen blev det mycket skönt väder. Men skulle det inverka på fisket?

Men vinden mojnade inte märkbart utan låg på betydligt mer än jag trott. Fick därför förflytta mig ordentligt för att komma i läge. Jag hade en idé vart jag skulle. En teori om var det skulle vara bra. Tunga vågor och dånande bränningar är ingenting för mig. Nej, jag fick söka mig ner till en lite halvjolmig vik.

Ett ställe där jag varit ett par gånger förut. Första gången var en solig och lugn majdag. Det var uselt fiske men jag såg några gäddor. Jag har ett tydligt minne av en fin gädda i fyrakilosklassen som sävligt kommer simmande efter flugan. Idag borde förhållandena vara perfekta där, resonerade jag.

Ett ställe där jag fick rika tillfällen att träffa en hel del av mina vänner. Ett ställe där jag tänker frossa i bilder

Här har vi den första och minsta i kön av besökande.

Här kan man verkligen tala om en rolig halvtimme. Spöt stod i krum nästan hela tiden. Tre duktiga bitar kom upp. Så inte var jag ensam någon längre tid inte.

Tre högg och tre landades. En fjärde såg jag sno omkring flugan men missade i hugget.

Alla fyra från i stort sett samma position.

Så blev det en liten paus i visiterna. Jag förflyttade mig vidare utefter stranden och på ett annat ställe fick jag ett nytt påhopp. Inte skriftligen eller muntligen trots att jag nog var trespassing på andras sommarstugetomter. Utan en lite större gädda gjorde ett så kallat skuttnapp.

Det vill säga, på något sätt liksom lyfte den upp huvudet ovanför vattnet och tog flugan uppifrån när den sjönk ner igen. Jag vet inte om ni sett filmen "Hajen" men där ser man det ett par gånger.

Att det är en präktig bit ser man. Det kan inte kameran ljuga till.

Jag bokade den till sex kilo.

Jag ville att gäddan skulle ligga still så att man kunde mäta den. Men det ville inte hon, trots att vi hann bli de bästa vänner.
Sedan jag gjorde spömarkeringarna någon gång i höstas har jag inte behövt använda dem någon gång.
Man kan se två ljusa fält på spöet, precis ovanför första spöringen. Det första fältet markerar en meter från butten räknat och det andra 110 cm.
Nå, i vilket fall som helst blev den årets största gädda.

Hittills.
Så småningom återvände jag till ursprungsplatsen. Den gäddan som missat i hugget kunde kanske hade ändrat sig. Kanske den nu hade kommit över sin blyghet och ville träffa mig.

Javisst hade hon gjort det!
Efter några kast kom hon farande och vi hade en liten pratstund.

Den här bilden kanske är lite väl lik den på den förra gäddan. Några kanske till och med misstänker att det är samma gädda.
Men det är två olika gäddor. Däremot var de nästan exakt lika stora.

Dock verkade den här aningens mindre.

Jag tog fram vågen och vägde gäddan. Min aning bekräftades. Jag fick boka den till 5,5.

Så tre gäddor på eller över fem kilo kan i alla fall jag inte klaga på. Jag vet ju att några av er där ute tycker det bara är småfisk men jag var gla ändå.

Jo du, Pär. Nu får du väl i alla fall ge dig beträffande solskenets inverkan på gäddans nappvillighet! :)
Fast i och för sig kan du ju alltid hävda att det gäller bara mindre gäddor. Jag lyckades ju inte slå din första (och enda som det skulle visa sig) gädda trots att jag var nära.

Jag får verkligen be om ursäkt för detta bildfrosseri. Men det har ju varit så tunt med fiskbilder tidigare så det gäller att passa på när tillfälle gives.
Få se... När blir nästa fisketillfälle tro...?
Imorgon, söndag... Hm... Då tror jag att jag har att välja mellan att fiska och göra rent toaletter. Ett mycket svårt val... Jag tror jag överlåter bestämmanderätten till vädret. Är det orkan så stannar jag hemma.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2002-03-09 Gädda Ett ställe 5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Mulet, hård SV 09:30 Nej
2002-03-09 Gädda Ett annat ställe 3,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, hård SV 13:00 Nej
2002-03-09 Gädda Ett annat ställe 4 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, hård SV 13:10 Nej
2002-03-09 Gädda Ett annat ställe 4,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, hård SV 13:20 Nej
2002-03-09 Gädda Ett annat ställe 6 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, hård SV 14:00 Nej
2002-03-09 Gädda Ett annat ställe 5,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, hård SV 14:30 Nej