02-03-10

Vädret: Frost på morgonen och mestadels soligt. Mycket hård blåst. Västlig med en anstrykning till norr. Minst kuling i byarna. Ånyo superhögvatten.

Nya och gamla områden

Hm... Det verkar som om toaletterna skulle förbli smutsiga ett tag till... Tyvärr lär det bli så. Trots att orkanen inte var långt borta ibland. Ett tag tog stormen i så jag höll på att blåsa omkull. Sant!
Men jag visste inte om att det skulle bli så hårt väder stundtals hemifrån. Inte heller att superhögvattnet kommit tillbaka med råge.
Nej, hemma såg jag bara den blå himlen och gladdes åt solskenet.
Inte lyckades jag landa en enda fisk heller. Alltså en komplett misslyckad dag...?
Nej då, långt därifrån. För äntligen gjorde jag slag i saken och provade ett nytt ställe. Även idag infogade jag en ny fiskeplats i hjärnan. Jag är nämligen lite slö när det gäller att förnya mig. För det mesta kör jag till de gamla vanliga ställena istället för att irra runt och leta parkeringsplatser och vägar ner till sjön.
Vad gäller själva fisket fick jag så mycket igår att jag inte behövde känna någon prestationsångest idag, tyckte jag också.
Jag var också medveten om att om jag även idag besökte samma ställe som igår, borde jag få fler gäddor. Inte minst för att det fanns andra områden i närheten som jag lämnade obefiskade igår.
Nej, idag körde jag åt ett helt annat håll, nämligen västerut, ut mot Hasslö.

Idag bjuder jag därför bara på vackra naturvyer. Eftersom jag idag inte såg till en enda fisk här kan jag berätta exakt var jag befann mig. Just det, nu har jag blivit mer hemlighetsfull vad gäller fiskeställen. Platsen heter Horn och är Hasslös, vad-blir-det...? Jo, nordvästra udde.
Det röda huset har en intressant förhistoria vad gäller sportfiske. Där fanns nämligen en landbaserad fiskodling för några år sedan. En viss Göran Nyström, känd från Norrefors, födde upp regnbågar här. Men det gick inget vidare. Problem med ortsbefolkningen, har jag för mig. Dessutom skötte han den utan folk på platsen, vill jag minnas. Efter ett blixtnedslag en sommar gick automatiken sönder och en massa fisk dog, så blev det slut med det. Tror det var en tio, femton år sedan.
Även de som bedrivit fiskodling i kassar runt ön har haft problem med öbefolkningen enligt vad man läst i tidningen. Begreppet insulär lever kvar här i högsta välmåga, här såväl på de andra öarna. Därför blev jag lite  spänd när dörren öppnades på det hus jag parkerat bilen framför och en person kom ut.
Men det visade sig vara en snäll gammal fiskargubbe som bara var lite nyfiken på vad jag var för en.
Däremot hade han förskräckliga saker att berätta. Jag trodde knappt mina öron men hade absolut ingen anledning att betvivla vad han sade. Hemskare än den värsta skräckhistoria från Stephan King sade han något i stil med följande:
-Jo, det är gott om gädda nu. Jag vet en som har tagit massvis på utter i år. En dag tog han ett ton gäddor! Jo men, ett ton som han sålde. En annan dag tog han 27 stycken och bara stora lea ena. (Här mätte han med händerna till ca 5-6 kg) De går så grunt i fjärdarna att han har svårt att komma åt dem med uttern. Men det är synd att ta dem nu när de ska leka. Det är inte rätt. Det borde egentligen vara förbjudet.
Så berättade han på ett ungefär.
Så herr Fiskerikonsulent och andra: hur vore det med ett försäljningsförbud på gädda under vårmånaderna?
Det pratades vitt och brett om fiskestopp på gädda och abborre förra våren men i år har jag sett en rad om det i tidningarna. Däremot brukar det stå mycket i samma tidningar om hur viktigt det är att öka turismen för kommunen.
Även om jag inte direkt gillar den här gäddfiskeuthyrningsverksamheten som jag berört tidigare, så lär även de släppa tillbaka de flesta gäddorna de tar och det är i så fall mycket sympatiskt. Och om lekgäddorna fick vara i fred skulle de mer än väl räcka både till turistfiskarena och till mig. Samt till andra gäddflugfiskare förstås.
Usch så upprörd jag blev!

Där inne ligger staun med sitt varv, lyftkranar och IT-torn.

Jag fick raskt gå ner till, och i vattnet för att kyla ner mig. Någon fisk såg jag inte till, som sagt. Trots att det på många ställen mycket väl såg ut att kunna finnas. Fast kanske inte just nu i mars. Jag fiskade mig igenom en ganska lång sträcka och där såg mycket bra ut på det hela taget. Ett ställe att återkomma till under andra väderleks- årstids- och vattenståndsförhållanden. Som till exempel en disig novemberdag. Då jag kommer att vara ledig. Redan nu planerar jag att ta minst fem veckors ledigt i november!
En till synes omöjlig uppgift men jag skall nog klara av det.

Vänder man blicken åt vänster från förra bilden räknat, har man Almö till höger, Hasslöbron mitt i och en intressant kuststräcka till vänster. Men idag blev det närmast ofiskbart för mig där. Alldeles för högt vatten och just då kom det upp några mörkare moln och vinden ökade från hård till minst storm i byarna. Det var där inne någonstans som jag höll på att blåsa omkull.

Vid halvettiden gav jag upp och gick tillbaka till bilen. Under rådande förhållanden finns det bara ett fiskbart ställe i närheten och det är Almös östra sida. Som så många gånger förr i år fiskade jag mig igenom en bra bit av sträckan. Det kan jag inte göra utan att få närkontakt med en fyrakilosgädda. Förmodligen är det samma gädda hela tiden.
Först kände jag en mycket lätt dragning i linan. Undrade om det var napp eller kanske att flugan gick igenom en bit sjögräs eller tång. Precis när jag skulle lyfta flugan gjorde gäddan sitt andra (och sista) försök att hugga. Det misslyckades åter under höga plaskanden och jag kunde inte truga den en tredje gång.