02-03-14

Vädret: Frost på morgonen. Växlande molnighet först så mer och mer uppklarnande. Frisk till hård nordlig vind. Kallt! Superhögvatten!

Torsdag

Arbetsseger

Att klaga på vädret lönar sig inte. Blott sucka kan man...
Men på grund av diverse klimatförhållanden spolierades min noggrant uppgjorda strategi för dagens fiske. Genom eget resonemang, yttre indikationer, hågkomster vad andra sagt och rena chansningar trodde jag att de inre delarna av Almö skulle visa sig bra idag. Kanske jag där äntligen skulle få den där tiokilosgäddan som säkert finns någonstans.
Men vem har någonsin hört talas om bra gäddfiske vid nordlig kuling, kallt klart väder och superhögvatten?
Det är en så kallad evig sanning att nordlig vind är det sämsta väder som finns när det gäller gäddfiske. Åtminstone vid sådana geografiska förhållanden att nordlig vind också innebär frånlandsvind. En sanning som även moderna experter håller med om. Eller?
Nja, kan jag ju själv säga. Stiltje är nog sämre, skulle jag vilja påstå, trots att jag kanske varken är expert eller särskilt modern.
Skulle tro att den sanningen etablerades innan gäddflugfiskets introducering...

Däremot kan jag säga att det väder som rått de tre dagar som jag jobbat hade varit betydligt bättre. Det vill säga lägre vatten, och milda, inte allt för hårda, sydvästliga vindar.
-Men hallå där! Inte ser det ut att blåsa så mycket på bilden heller! kanske någon skeptiker invänder.
-Jodå, det är bara det att här är det helt lä. Att temperaturen antagligen fortfarande ligger runt nollan kan man heller inte tro, men så var det. Däremot kan åtminstone jag se att vattnet ligger närmare metern över det normala. Enbuskarna står nästan ända nere i vattnet.
Åh, kom just att tänka på varför de sågat ner så många andra enbuskar här på Almö. (Se tidigare kommentarer i frågan)
Någon hade tyckt att Almö varit förenat :)
Jag inledde fisket med väldigt nedskruvade förhoppningar vad gäller själva fångsten. Skulle jag bara få napp fick jag räkna det som succé.

Därför kunde ingen bli mer glatt överraskad än jag när jag lika plötsligt som oväntat fick napp. En ganska fet tvåkilosgädda bara men ändå.
Idag fick man glädja sig åt det lilla, det stod ganska klart.
Bilden av den blev också riktigt lyckad, tycker jag.

Inte minst konstigt var att den tog så pass tidigt på dagen också. Ett napp är alltid ett napp och en inspiration till vidare fiske. När jag fiskat färdigt området som är i bild ovan, beslöt jag mig att fullfölja de ursprungliga planerna, nämligen att leta upp de inre vikarna. Jag följde en prickad led tvärs över halvön norrut.
Det visade sig, som jag borde förstått helt lönlöst. Så småningom kom jag fram till en vik men där låg vinden på så dant att jag inte ens försökte fiska.

Möjligtvis det hade gått hade det varit sydvästliga vindar och normalt vattenstånd. Men risken hade varit stor för jolmiga dybottnar. Men vass och ålgräs hade man ju sluppit nu. Jag vet att härinne borde det vara en lekplats för gäddor. För min del ledde det bara till nyttig motion samt att jag blev varm och svettig.
Och att det gick någon timme.
När jag kom tillbaka från långvandringen var jag tvungen att gå i vattnet för att kyla ner mig. Fiskade av samma sträcka där jag fått den första gäddan en gång till. Tänkte att det kunde finnas andra gäddor där också som piggnat till framåt dagen. Molnen drog sig helt tillbaka och solen värmde gott.

Gick tillbaka till bilen och flyttade fram mina positioner. Körde söderut och parkerade vid det som jag kallar vägviken. Fiskade mig söderut fortfarande på Almös östra sida. Befann mig där bilden ovan visar. Djupt och dött under ett par timmar.
När jag var på väg att ge upp allt vidare fiske fick jag en liten kilosgädda. Som i sin tur inspirerade till fortsatt fiske för jag hade tänkt avbryta och köra hem.
Efter ytterligare en timmes kastande och indragande började det kännas hopplöst igen. Det är nämligen väldigt deprimerande att vada och fiska vid högvatten, tycker jag. Nu fiskade jag vid några stenar som jag visste låg på torra land normalt sett. Nu en bit ut i vattnet. Jag fastnade lite lätt i gammalt sjögräs vid ett kast och gav upp. Kastade ut igen och vevade in linan för att gå tillbaka till bilen.

Och då högg det minsann till dukigt!

En inte alltför liten gädda gick upp och plaskade så det stänkte! Kul!

Det som hindrat flugan en aning i förra kastet hade inte varit sjögräs utan ett nappförsök.

En bred-över-ryggen, kort trekilosgädda visade det sig vara.

När jag redan på nästföljande kast fick ett ordentligt hugg igen, trodde jag att jag kommit till gäddornas hemliga mötesplats.
En nästan exakt lika stor som dan gädda var det även den gången.

-Oj, tänkte jag för mig själv och kollade tafs och krok när jag lossat och släppt tillbaka nummer två, nu blir det väl som i lördags när jag fick flera stora på rad.

Men tyvärr bestod stimmet bara av de två gäddorna.

Inga fler napp eller andra livstecken från fisk märkte jag.

-Det var ju själve fanken också, tänkte jag, varenda gång jag tänker åka hem får jag fisk!
Är det Högre Makter som vill säga mig något?

Fast inte Fanken då i första hand.

Därför gick jag tillbaka på vägen till längst in i viken som syns till vänster.

Kan det vara där som tiokilosgäddan står och lurar. Är det dit som Makterna vill styra mina steg?
Nä, det var det tyvärr inte. Eller också var det jag som missade den. För ett napp därinne hade jag. Under förflyttning såg jag hur linan drog iväg, som av sig själv. Lyfte spöt och stramade till så fort jag hann men för sent. Kände bara fisken en kort sekund och den fastnade inte. Fast förmodligen rörde det sig nog bara om en tvåkilosgädda för de är vanligast där.
Vid tretiden slutade jag med fisket, sedan fick Makterna säga vad de ville. Vill de mig nåt fick de banne mig vara lite mer tydliga!

Eller kanske avsikten var att jag skulle finna den gamla wobblern i strandkanten. Kanske för att i en djup symbolisk bild ställa gammalt mot nytt?
Det antika och urmodiga representeras ju förstås av den slitna och söndriga HI-Lon. Det gamla tråkiga spinnfisket efter gädda som är så hopplöst ute nu. Vill man vara uncool ska man förstås fortsätta att använda stora trekrokar, plast- och plåtfiskar, spinn- och haspelspön samt slå ihjäl gäddorna.
Det nya är ju självklart flugspö, flugrulle och vit gäddsara. Samt catch & release.
Innegrejen just nu.
Inträdesbiljetten till ett nytt liv där din popularitet, lycka och framgång i livet kommer att nå oanade höjder!

Jo men, så är det säkert! Eller borde vara åtminstone.
Nå, en arbetsseger kallar jag dagens dagboksblad och resultat. För det ser jag det som. Mer rimligt hade nämligen varit att efter några kast, ge upp och köra hem.

Nu får jag ingen mer fiskechans förrän tidigast tisdag. Men det är inte alldeles säkert om det blir fiske. Det ska jag överlåta åt Makterna att bestämma. Det vill säga de makter som har hand om vädret.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2002-03-14 Gädda Almö 2 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, hård N 09:00 Nej
2002-03-14 Gädda Almö 1 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, hård N 11:30 Nej
2002-03-14 Gädda Almö 3 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, hård N 12:30 Nej
2002-03-14 Gädda Almö 3 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, hård N 12:40 Nej