02-04-06

Vädret: Soligt och klart förutom lite dismoln fram på eftermiddagen. Frost på morgonen. Frisk nordlig vind. Kanske lite vridande i nordsydlig riktning på eftermiddagen och något avtagande.

Rekyl

För att inte tala om kraftig rekyl. Vad gäller mina fiskeresultat alltså. Men det går ju inte att komma hem med öringar varje dag heller. Eller släppa tillbaka stora gäddor. Så det var väl inte mer än väntat att det skulle ske lite bakslag eller tillnyktrande.
Frisk nordlig vind...
Men jag skall inte över mig klaga på den idag. Eller skylla allt för mycket på den. För nu medför den inte högvatten. Varför fattar jag inte men vattnet har inte stigit en cm trots kraftig nordlig vind i flera dagar. När det tidigare i vinter bara hade anats lite vindkantring åt det hållet i bara en timme förrän superhögvattnet steg till oanade höjder.
Måhända beror det på ett extra högt lufttryck i högtrycket som vilar över Sverige?

Det hade utlovats ganska frisk nordlig vind till idag och därför beslöt jag mig för att lämna båten i Långö småbåtshamn och i stället använda vadarna till dagens fiske. Dessutom hade jag tänkt att pröva ett nytt ställe.

Så här såg det ut i environgerna. Här i Karlskrona finns det väldigt mycket militära installationer och områden och det nya stället var mycket riktigt taggtrådsomgärdat men förmodade jag, utanför stängslet fick man befinna sig. Alltså själva strandzonen var fritt och tillgängligt.
Usch, tur att man inte slagit sig på upptäcktsfärdsbanan!
Det är mest jobbigt. Man vet inte hur det ser ut runt nästa krök eller om det överhuvud går att ta sig fram. Eller om det går att komma till att fiska. Det andra ser som en utmaning ser alltså jag mest som en förtretlighet.
Nå, jag hade fått ett tips om den här militära holmen eller halvön och inser att jag måste samla på mig lite nya ställen och inte bara köra på i gamla invanda hjulspår. Man måste förnya sig, sägs det. Fast idag hjälpte det inte.
Jag varken fick eller såg till någon fenförsedd vän. Varken grönfläckig eller prickig.
Tiden på året är ju sådan att bägge kan förekomma här i närheten. Men sannolikheten att ingen visar sig är större än att någon av sorterna gör det.
På tafsen hade jag därför en One Size.
Det blev mer gående än fiskande också. Gående och vadande samt framkämpande mig genom en obändig vildmark väl värdig en riktig djungelupptäcktrsesnde från 1800-talet för övrigt. Vinden blåste också åt helt fel håll idag, när den kom från norr.

Tyvärr var botten av den typ som jag inte gillar. Nämligen bestående av en massa sten. Svårvadat och halkigt alltså. Men det viktigaste måste väl ändå vara att fisken gillar det, eller hur?
Jo, förvisso...
Och jag vet att den gör det vid andra årstider också för jag har fiskat här från sjösidan många gånger förut och fått en del gädda häromkring.
Sedan hände en väldigt irriterande sak nämligen att när jag fiskat färdigt och lagt det nya fiskestället till handlingarna och var på väg tillbaka. Så nära att jag bara hade kanske hundra meter kvar till utgångspunkten och landsvägen när det blev totalstopp.
Från staketet hade några illasinnade personer dragit ut en taggtrådshärva så det var helt omöjligt för mig åtminstone att ta sig igenom. Runt gick inte heller att gå för där stupade det alldeles för brant ner i en grävd kanal. Tilläggas kan att det varit fruktansvärd jobbigt och svettigt att ta sig dit på sina ställen. Dels var det lä där och solen gassade och dels var det ordentligt igenväxt med massvis med törnen och sly.
Men det var inget annat att göra än att vända och kämpa sig tillbaka. Jag hade en väldig tur som lyckades klara mig igenom utan att vadarna trasades och strimlades sönder.
Jag fick dra kniv och använda den som machete på ett ställe!
Förhoppningsvis får jag lön för mödan under årets höjdpunkt, nämligen november. Då jag får ytterligare ett ställe att fiska på. Jag tror nog att det kommer mer till sin rätt på senhösten än nu, tidig vår.
Ordentligt svettig, varm och trött kom jag tillbaka till bilen för att ta mig någon annanstans. Nu var jag trött på nya ställen och ville ha ett gammalt beprövat. Närbelägna Almö låg härvidlag bra till. Gjorde samma runda som 02-03-14, ett dagboksblad som jag kallade Arbetsseger. Det utspelade sig alltså på Almö och i exakt samma slags väder också, sånär som på högvattnet. Och att solen hade lite mer klös i sina strålar nu, en dryg månad senare. Men fiskefattigdomen var förvånade konstant.

Pliktskyldigt lägger jag ut bilderna på de två smågäddor jag ändå fick till slut.
Jo, ett par blev det för hur hade det annars sett ut!
Jo, en ren skandal och så kan vi inte ha det.

Tillbringade ändå några sköna timmar därstädes. Det bästa man kan säga om Almös innerområden är att där är lättvadat. Men redan nu måste grönalgerna ha börjat växa till sig för på många ställen gick de nästan ända upp till ytan.

Bägge gäddorna högg på samma ställe och som vanligt tror man att det ska fortsätta hugga.

Nej, inte mycket att inspireras av idag är det. Tänkte i stället på morgondagen då jag har för avsikt att ta båten ut till öringställena. Ordentligt trött i mina gamla ben var jag nämligen och tänkte på hur jag skulle glida fram som en kung ovanpå vattnet istället för att kämpa sig fram på stenbotten och vandra långa sträckor iförd vadare och påbyltat med tröjor, väskor, dykarskor, vadarstav och diverse annat.

Fiskar jag gädda är det både sällsynt och snudd på skandal om jag inte får någon, men när det gäller havsöring är det snarare regel än undantag. Så har det varit de tidigare åren. Fast i år har jag i och för sig redan fyllt min vanliga kvot innan säsongen egentligen börjat. De två lyckosamma öringarna borta vid Torhamn i påsk menar jag då. För vissa år har jag nämligen inte fått så mycket ens. I alla fall inte upp. Efter vinterns likaledes lycksamma Gö-fiske behöver jag knappt mer matfisk, så jag känner mig ganska avstressad och kravlös.
Är det månne så att samma förhållande gäller mellan fluga kontra drag när det gäller havsöringen som när det gäller gädda?
Alltså att flugan sänker fiskens napptröskel till den milda grad att nästan alla hugger i stället för att bara följa efter...
Hm, för försöka använda flugspöet lite mer även från båten...