02-04-20

Vädret: Dimma på morgonen. Mest inne över land. Svaga vindar och uppklarnande fram emot dagen. Sedan sol, sol, sol!

Katastrof, otur och klantigheter!

Jag tar mig friheten att slå ihop lördagen och söndagen till ett dagboksblad idag. Lördagen är inte så mycket att orda om. Det var då "katastrofen" inträffade. Eller en skitsak för mänskligheten men i min lilla värld av fiske en katastrof av stora mått. Om jag säger att jag ångrar bittert att jag utnämnde min utombordare till världens bästa härom dagen, framgår det nog vad som hände.

Aldrig hade väl förutsättningarna varit så goda för ett utmärkt havsöringsfiske i båt som idag. Meteorologerna  var tvärsäkra på vackert väder idag och många dagar framåt. Det stabila högtrycket skulle äntligen parkera sig ovanför oss här i Blekinge och bjuda på svaga vindar. Perfekt!

Visst, dimman låg tät på morgonen men man har ju sin ficknavigationsutrustning så det var överkomligt.

Men så hände det som inte fick inträffa:

Motorn startade inte!
Jag drog och drog; ryckte och slet tills jag blev alldeles svettig. Den var totalt stendöd. Min sexhästars Johnson som alltid brukat starta efter tredje eller fjärde draget om den så hade vilat över hela vintern. I över 20 år!
Mina tekniska kunskaper vad gäller motorer sträcker sig till att skruva av tändstiften och kolla dem. De såg överraskande gamla ut med tanke på att motorn nyss varit på service men inte över sig sotiga eller fuktiga. Och inte hjälpte det heller när jag torkat av dem och försökt igen. Det var bara att surare än någon västkustsjö, packa ihop och köra hem igen. Ty idag hade jag varit så bergsäker på att fiska från båt att jag inte hade vadarna och därtill hörande utrustning med mig.
Hade det bara rört sig om en förlorad dag kunde jag naturligtvis ta det men att få motorn fixad innan den korta, återstående havsöringssäsongen är slut kan bli problematisk om jag har otur.

02-04-21

Idag fick jag göra det bästa av situationen och försöka få någon öring från land. I tankarna gick jag igenom Östra Blekinges Geo- samt topografi och stannade för Lindö Udde. Jag hade ju varit på Torhamns Udde för ett par dagar sedan och där hade jag inte lyckats något vidare. En nackdel skulle ju naturligtvis vara att idag, den finaste söndagen på året hittills, skulle locka ut folk dit i aldrig förr skådade mängder. Men det skulle å andra sidan gälla vart man än begav sig.

Planen var att komma dit relativt tidigt på morgonen, fiska av de bästa ställena och sedan kanske köra till Almö eller Hasslö och pröva lite efter gädda. Det var bara en bil vid parkeringen också. En fin morgon till det var det. Helt klart, men det hade varit minusgrader på morgonen hemma. Sedan kom det inrullande dimbankar från havet men inte så det störde. Jag hade fruktat att det skulle vara spegelblankt hela förmiddagen men vindarna blev helt perfekta. Svaga och sydliga.
När jag höll på att plocka ihop mitt stuff, kom det en fiskare till bilen för att byta spö. Han sade att kompisen just hade haft en efter. Havsöring alltså.
Jag tänkte att jag börjar väl med att pröva ganska långt in på östra sidan eftersom själva udden verkade vara upptagen.
Likaså tänkte jag att den sidan kanske kunde vara bra efter den långvariga ostliga vinden som legat på där. Men idag visade det sig vara lä där. Fiskade i alla fall en stund där inne och kunde utnyttja lågvattnet till att vada omkring på stora områden. Det skulle även gälla för själva Udden senare.
Fick inget annat än en knut på tafsen. En knut som senare skulle visa sig ödesdiger...

Mycket sten finns det!
Så ser det ut även lite längre ut i vattnet. En sådan botten som jag hatar att vada på. Men idag hjälpte mig lågvattnet att komma ut en bit från själva strandstenarna. Lågvattnet och att det inte gick någon dyning som det nästan alltid gör längst ut på udden. Fast jag började inte där utan lite vid sidan om själva udden ty där fanns det folk. Fortfarande på östra sidan för det var därifrån jag kom. Trodde väl inte på allvar att jag skulle få någon fisk men vädret var helt underbart. Samt tänkte att; äsch en liten knut på linan är väl inte hela världen!
Jag använder 0,30 som tafsspets och vet att jag tagit både prickig och fläckig fisk med knut på tafsen tidigare. Med denna uppbyggnad tror jag inte att någon missat vad som skulle ske...
Just det, hade väl knappt vadat ut och fiskat knappt en kvart förrän jag mer anade än såg att linan for bakåt vid sidan om en sten. Lyfte spöt och kände ett kort motstånd. Så fjädrade linan tillbaka och jag märkte direkt att den var av.
I knuten. Ytterst förargligt! I synnerhet som det var den enda säkra fiskkontakten jag hade på hela dagen. Med allra största sannolikhet en havsöring också ty hela området skriker ut att här finns öring.

Träffade en bekant lite senare. Det visade sig vara Mats Hansson från Nässjö som med sin klubb hyrt stuga här på Lindö och fiskade på Udden. Mats är gammal Nättrabybo och var med i Fiskeklubben som junior i starten för cirka 20 år sedan. Jag träffade honom även i höstas ute på Gö.
Nu fiskar han mest lax och harr i Vättern. Flugfiskar förstås.
Någon hade fått en öring som igår, berättade han bland annat.

Dessutom hotade han att återkomma till Blekinge till hösten och ta mina gäddor. Han hade bundit upp några gäddflugor med strutsfjädrar från Eringsboda och var ivrig att få prova dem.

Trevligt.

Likaså var det trevligt att fiska vidare, ner längs hela östra sidan av udden. Kanske, kanske hade jag en liten dragning i tafsen men det är inte säkerställt som napp. Men ju längre in på förmiddagen vi kom tidsmässigt desto mer trängde verkligheten och folktätheten på.

Båtar, både stora och små, kom och gick efter att ha stannat till på Udden.
Undrar förresten om den här båten är Anders?
Han brukar hålla till här med ett liknande fartyg, tror jag.
I så fall hade det varit en ödets ironi att klubbens bägge juniorer sammanstrålade här på Lindö Udde utan att veta om det och utan att ha mötts på kanske 20 år.

Man kunde heller inte knappt vända blicken in mot land utan att se flockvis med ofta färggrant klädda människor röra sig en bit upp på land. Män, kvinnor, barn och hundar. Nå, där uppe störde de inte mig.
När jag fiskat färdigt östra sidan, gick jag tvärs över halvön där den är som smalast, förbi parkeringen och ner i den västra viken. Där gjorde lågvattnet det till ett rent nöje att vada omkring för att koppla av med lite gäddfiske. Fast där fanns inga gäddor där än, kunde jag snart konstatera.
Nu var det omkring middagstid och jag gick upp mot själva udden igen på den västra sidan eftersom det såg ganska tomt ut där nu. Smålandsfiskarena hade pratat om att ta en tur bort till Sternö efter lite mat och jag kunde se några stycken slöa utanför stugan, på vägen dit bort.
Fiskade mig sedan öster ut och ut mot själva udden under utmärkta förhållanden. Gick en omväg om ett par andra fiskande och pratade lite med dem. En kille hade fått en öring som igår, på spinn.
Kom tillbaka ungefär där jag inlett i morse och fått nappet. Fick först nästan tränga mig igenom en massa folk som uppehöll sig vid Naturvårdsföreningens stuga ute på Udden. Fullt med barn och korvgrillare. Vädret var nu underbart med nästan högsommarvärme.

När jag närmade mig platsen för mitt tidigare napp kom det ner en annan flugfiskare i vattnet framför mig. En bra bit visserligen och det är allmänt vatten men nu började det kännas lite för trångt för min del.

När jag sedan blev kallad för metargubbe av några barn som sprang omkring och kastade saker i vattnet, gav jag upp.

Åtminstone öringfisket.
Gick ner där jag började och tänkte att någon gädda kanske hade piggnat till nu när det börjat blåsa. En precis lagom sjöbris hade nämligen blåst upp och satt vattnet i rörelse där inne.

Alltså innanför den långa stenbryggan som är där.

En fisketur och dagboksblad utan bilder på fisk känns ju lite tomt. Men jag fick ingen gädda där heller.

Däremot hittade jag en stor, ful och hemsk wobbler med tre förskräckliga trekrokar på.
Jag tog med mig den hem för att den inte skulle komma i orätta händer. Den kommer jag att destruera  på ett säkert och naturvänligt sätt.

Vid 15-tiden gav jag upp allt fiske, gick tillbaka till den närbelägna parkeringen, packade ihop och körde hemåt. Fast jag tog en omväg om Långö inne i staun och hämtade motorn för att kunna lämna in den på reparation som imorgon. Jag hoppas innerligt att det bara är något enkelt.
Som att det bara behövs nya tändstift...

Bara tre veckor återstår av havsöringsäsongen och hade jag bara kunnat röra mig fritt på havet idag, är jag säker på att jag skulle ha kommit i kontakt med betydligt fler öringar än den som tog flugan idag här på Lindö.

Vidare rapportering följer väl så småningom.