02-04-25

Vädret: Tät dimma på morgonen som aldrig lättade helt. Klar himmel ovanför och då och då trängde solen igenom. Svag sydvästlig vind som ökade något fram emot eftermiddagen. Lågvatten.

Torsdag

Fiske i väntan på att motorn skall bli klar

Egentligen har jag sagt allt jag behöver med rubriken. Men visst, lite finns det att berätta för senare genrationer att läsa och förundras. Eller för mig själv om ett par år när man glömt vad man gjort år 2002 och undrade över till exempel hur öringfisket hade varit det året.
Problemet är bara att det får jag inte veta då eftersom det ser ut att spolieras helt och hållet i år. Som igår ringde jag till Kamm's (som firman heter) och hörde mig för om den skulle vara klar. "Ja", svarade någon där och jag körde dit för att hämta den. Men när jag kom dit var den inte alls klar!
Eftersom jag hade en semesterdag i dag så fick jag ändå köra ut och fiska. Semesterdag avsedd till öringsfiske.

Packade därför Fabian full med spön, vadare, vadarkängor, vadarstav mm och körde hit.

Skänkte samtidigt en medlidsam tanke åt alla andra olyckligt lottade som jag mötte. Som alltså var på väg till sina tråkiga jobb inne i staun och inte kunde ägna dagen åt roligare saker.

Som till exempel vada runt hela Udden ivrigt kastande efter både svartprickig och gröngulfläckig fisk i de större dimensionerna. Eller vad säger du Pär...?
Det var det jag tänkt mig idag alltså. Nu kunde det gått betydligt bättre men jag hade chansen tyckte jag mig känna nästan hela tiden. Ty så här bra hade det aldrig gått förut att vada och fiska på den besvärliga östra sidan för mig. Tala om stötestenar alltså...

Allt kändes nämligen rätt. Tack vare lågvattnet och den absolut lagoma vinden bara visste jag att jag hade chansen på öring. Jag kunde vada precis var och hur jag ville och kände mig som Kung av Udden. Att jag sedan inte varken såg eller kände någon havsöring är en annan sak. Det hänförde jag bara till otur och den fiskartens välkända flyktighet. Det var också lätt att känna sig som härskare där eftersom jag inte såg en enda människa där. Knappt ens en fågelskådare. Det kan ju i och för sig ha med tjockan att göra.
Dimman var besvärlig och på ett sätt var det bra att jag inte kunde köra ut med båten. Ty att vara ute en hel dag i tät dimma är ingen höjdare. Den vägrade ju lätta!

Annars brukar den ju göra det på förmiddagen i synnerhet som solen lyste ovanför. Bilden ovan är tagen någonstans där jag började, den norra udden på den stora, grunda viken längst ut. Jag visste faktiskt inte riktigt exakt var jag var eftersom dimman spelar en spratt och så väl känner jag inte till grannskapet.
På tafsen satt ett av mänsklighetens bästa allroundbeten genom alla tider; en fluga som garanterat dammsuger haven efter all rovfisk, bättre än en hela japanska trålarflottan. En One Size. En vit sara som exakt är anpassad i storlek att passa all förekommande rovfisk, stor som liten. En fluga som snart kommer att vara olaglig om EU och Fiskeriverket får som de vill. Den är nämligen alltför effektiv och hotar tömma världshaven och alla inlandsvatten tillika.
Om den fick större spridning vill säga.

Jag är ju inte den som skryter i onödan vilket jag tror att alla som läser mina dagboksblad kan intyga, men med den på tafsen kan man knappt undgå napp.

När det första kom efter kanske en och en halv timmes fiskande lurade det mig inte det minsta.
 Det var en gädda.

De tunga, långsamma knycken, de tröga men starka rusningarna, tjurigheten, allt pekade på en lite större gädda.

Men den behövde inte känna sig ovälkommen. Inte kunde jag klandra den för att nappa när jag använde en One Size.

Det var ju den gäddan som räddade hela detta dagboksblad för övrigt. För jag fick några fina bilder av den och i brist på annat tar jag med en till av den.

Det var en kort, mycket grovvuxen gädda med extra elakt och grymt utseende. Nästan stor.

Nästan av den dignitet som förtjänade en idolbild men jag befann mig utvadad en bit och orkade inte ta mig iland för den sakens skull.

Eller plocka fram vågen utan beslöt mig att boka den till 4,5 kg efter att ha vägt den i handen.

Dessutom trodde jag att jag skulle få flera gäddor till. I synnerhet som jag bara några minuter efter denna fick ytterligare en på samma ställe. En pigg två och ett halvtkilos som var utlekt och mager som en skrika.

Precis som på Lindö i söndags, var det tack vare lågvattnet som det gick så bra att vada. Man kom ut en bit utanför de största strandstenarna och kunde gå på stundtals jämn sand- och grusbotten. Jag hade därför ett mycket trevligt fiske hela tiden. Men märkligt nog fick jag inga fler gäddnapp heller. Trots att jag vadade och fiskade mig ner ända till där Udden övergår till en vanlig kuststräcka. Ja, inte ända ner till skjutbanan men nästan.

Ingenting finnes här i detta liv så bra att det enbart består av fördelar. Så icke ens en One Size. Dels ger den upphov till vindknutar och dels kan vingen dela sig och sno sig om krokskaftet.

De problemen tycker jag mig inte ha ha haft med en vanlig vit gäddsara nämligen. Flera gånger fick jag kapa tafsen för vindknutarnas skull för jag ville ju inte vara med om det som hände på Lindö Udde en gång till.

Jag kan tillägga att bägge gäddorna fick jag med två knutar på tafsen!

Det skall vara en havsöring som vänder så blixtsnabbt efter hugget att en knyck uppstår. Det är också därför jag använder en så pass grov tjocklek som 0,30 på den yttersta tafsspetsen. Så att den skall tåla en och annan liten knut alltså. För själva fiskens skull kan man ju precis lika gärna använda 0,25 och det gjorde jag också i början. Men då visade det sig ofta att man kastade bort flugan. Den är så pass tung att man kan snärta av den under olyckliga omständigheter.

Nå, jag fiskade mig alltså ganska långt ner på östra sidan innan jag tyckte att jag ville ge upp där. Mer och mer otåligt väntade jag också på att dimman skulle lätta. Jag var nämligen klädd för solskensfiske och det började kännas lite kyligt. Såg till min förskräckelse att klockan redan var ett. Det är väldigt ovanligt att dimman ligger kvar så länge. Jag hade en tid att passa och hade även tänkt att fiska av den östra sidan. Gick raskt över till andra sidan och tillbaka söderut.

Men där var det helt värdelöst. Där är så långgrunt nu vid lågvattnet att jag nästan fick vada utom synhåll från land för att komma ut på fiskbart djup! Faktiskt försvann land flera gånger genom att dimmolnen kom inrullande från havet. Det kändes lite otäckt faktiskt att inte se land. Men vinden hade friskat i och det är en ovärderlig hjälp när man skall orientera sig i dimma.

Det är också värdelöst att fiska när man har en tid att passa. Men Kamm's stänger kl 16 och innan dess måste jag ha tagit mig dit. Allra längst in i staun ligger det; på Saltö.
Det gjorde jag också men där inne på serviceavdelningen såg jag inte en människa. Däremot såg jag min motor ligga isärtagen. Den var alltså ännu inte klar. Tydligen finns det något som heter tändspolar på en utombordare. Det var en sådan de skulle byta och testa hade de sagt förra gången jag var där. Alltså lär havsöringen klara sig till liv och lem imorgon också. Ty då är jag också ledig och kommer inte ut med båten.
Men då är det ju fredag och alltså vardag... Då kanske man skulle testa Lindö igen. Då bör det vara folktomt nämligen.

Jag gjorde även en annan sak som gällde fiske inne i staun. Var nämligen inne på Fiskemagasinet och köpte på mig lite mer eller mindre nödvändiga grejor. Ett nytt tafsmaterial, pin-on reel och lite Kamasankrok i favoritstorleken numer; No 4. Man kan aldrig få för mycket Kamasan nämligen och det gäller att skaffa sig ett lager för man vet aldrig när de tar slut. Eller att de borta i Japan får upp ögonen för att den inte används så mycket till metkrok utan till flugfiske. För så fort de gör det kommer de att fördubbla priset!

Men huvudanledningen att jag gick dit var för att hämta ett spö som jag beställt tidigare. Ett ABU-spö som Micke fått tag något restlager på eller så. I alla fall kunde han sälja det för överkomliga 200:- och det kan ju inte en snåljåp som jag motstå.
Med lite tur kan jag visa en bild på det som imorgon. Alltså en bild där det är böjt och måhända en virvel i vattnet...
Samt lämna en rapport om dess övriga egenskaper för det är alltid roligt att pröva lite nya grejor. Vi får se hur det blir.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2002-04-25 Gädda Torhamns Udde 4,5 One size Nej Ja Nej Ja Flytlina Dimma, s SV 09:00 Nej
2002-04-25 Gädda Torhamns Udde 2,5 One size Nej Ja Nej Ja Flytlina Dimma, s SV 09:15 Nej