02-06-11

Vädret: Regn hela morgonen och större delen av förmiddagen. När regnet väl slutade friskade vinden i. Den var väst, sydvästlig. Vid middagstiden lite uppsprickande molntäcke och faktiskt en och annan solglimt.

Blöt dag

Idag gjorde jag en del misstag. Det första och största var nog att jag åkte ut och fiskade...
Ett annat var att när jag nu envisades att lämna Gagnekulla med bilen full med fiskegrejor, matsäck, vadarbyxor, båtbensin och spön, både borde och kunde jag ha valt ett annat ställe och fiskesätt. Ett tredje var att jag inte hade en ordentlig regnjacka med mig.
Det var de felgrepp som jag själv stod för. Att sedan vädrets gudar stod för resten kan ju inte jag rå för. Jag kan inte heller försvara mig med att jag inte var förvarnad för det stämde faktiskt vad de sade på TV i går kväll att nu var det slut för gott på det mäktiga högtrycket över Ryssland. Att det skulle komma välkända lågtryck från Brittiska Öarna och sikta in sig på en bana upp över Sverige. Fast när jag och Fabian körde mot staun var det uppehåll. Men de första riktiga stänken kom samtidigt med mig själv till Långö.
I efterklokhetens kranka blekhet är det lätt att säga att jag skulle vänt om och kört till exempel till Torhamns Udde och fiskat där iklädd vadarbyxor. Då hade jag hållit mig varm, god samt torr hela fiskedagen som säkert skulle ha varat längre också.
Men skulle jag ha fått fler gäddor?
Nja, det vet jag inte det minsta. Däremot vet jag att jag skulle ha uppskattad dem mer om jag stått udvadad i vattnet istället för att med vattnet rinnande längs ryggen irriterat krokat av de här smågäddorna.

Sedan sist har jag missat en fiskedag på grund av den på tok för hårda ostliga vinden som rådde då. Det var i torsdags och inte förrän idag är jag åter ledig. Det förklarar nog också varför jag ändå åkte ut trots regnet. Det och det faktum att det inte såg ut att blåsa särskilt hårt. Klockan halv sex satte jag alltså ut från Långö med kursen rakt västerut.

Eh... idag får jag fuska lite med bildmaterialet. Det beror på allt regnet. Vågade inte plocka fram kameran förrän det slutat. Så bilderna kommer inte i rätt ordning.

Rakt västerut; det är genom Hasslöbron som gäller då. Fast kortet tog jag på hemvägen men läsaren ombedes försöka föreställa sig att det är taget från andra sidan.

Vatten i tét, vatten på osten och uppblötta limpskivor fick jag till frukost. Inte så gott.

Genom att sitta blick stilla kunde jag trots allt hålla mig ganska torr. Men hur genomför man en båtfisketur genom att inte röra en fena?
Det är omöjligt i alla fall om man vill röra en fiskfena.
Vadarjackan är visserligen vattentät men så kort att det glipar mellan den och regnbyxorna. Våtare och våtare blev jag. Körde i lä av Arpö, plockade upp fiskegrejorna och öste båten. Började fiska där och det blev genomgående att det var väder och vind som fick bestämma var jag skulle fiska.

Som väntat fick jag bara smågäddor.
(Bilden hör inte till texten. Den är från den största gäddan lite senare. Men jag kände att jag måste ha en bild här. En del läsare tycker nämligen att bilderna är bättre än texten och för att de inte skall tröttna genast lägger jag in den här. Uppriktigt sagt håller jag med dem. I alla fall idag. Men efter en sådan här helt misslyckad dag tycker jag ingenting är bra.)
Fick ju hålla till längst inne i vikarna där jag kunde hitta lite lä för den byiga, alltmer ökande vinden.

Med längtan kunde jag se utåt havet mot de yttre skären och holmarna där jag visste att chansen fanns för riktigt grov gädda. Men de var ouppnåeliga för mig just då.

Fast just då hoppades jag både att regnet skulle upphöra, vinden mojna och solen komma fram. Men det skulle icke ske...
En försmak av grov gädda fick jag ganska tidigt i det att en minst sex, sjukilos kom framrusande mot flugan. Men för sent. Samtidigt upptäckte den nämligen båten och vände.

Så småningom minskade dock regnet. Men vinden ökade istället. Det fick mig att fly in ännu längre in bland de halvjolmiga vikarna mellan Arpö och Almö. Där finns många (av mig) outforskade holmar. Ganska jolmigt, som sagt. Mycket ålgräs och brunalger. Är nog bättre tidig vår och sen höst.
Men visst plockade jag en och annan smågädda.

Hela tiden fick jag genomleva flugfisket från båts alla nackdelar. Man drev så snabbt att det minsta det trasslade sig, hade man drivit över det bästa stället. Hela tiden fick man kasta sig på årorna för att ro ur vägen för en snabbt framdrivande sten. Eller backa närmare en strand för att kunna kasta på fiskbart vatten. Inget kul alls.

Lite roligare blev det när jag fick den här gäddan. En fyra och en halvkilos. Då hade det precis slutat regna också och hoppet steg.

Men roligare än så blev det inte.

Jag fiskar ju med sjunklina från båt och den bär ju en betydligt större och tyngre fluga än flytlinan. Det var frapperande dock hur små en del gäddor var som glatt attackerade flugan. I en del fall var de bara dubbelt så långa som flugan. Men de tänkte väl att lyckas jag knipa den här godbiten har jag mat för hela veckan.

Det enda som jag gjorde rätt idag var just att jag körde västerut. Då fick jag nämligen medsjö hem och det var bra. Redan innan klockan tolv avbröt jag fisket. Skandal...

Ja, inte mycket att rapportera idag som synes. Men snart närmar sig lill-semestern. På måndag börjar den.
I stort sett fyra veckor ledigt. Då hoppas jag att ett nytt högtryck lägrar sig på lämplig plats så att det blir sol och svaga vindar.

-Va, tänker du inte fiska då! kanske någon utropar besviket. Eller kanske snarare;
-Hurra, han skall inte fiska då!
Jodå, självklart tänker jag fiska. Det är det jag menar med att ha det skönt när man är ute på sommaren. Och jag får säkert fisk ändå. Med vit gäddsara tar man gäddor även när det är sol och lugnt och 30 grader varmt. Jag hoppas verkligen jag får tillfälle att bevisa det.
-Lill-semester... hm... vad kan han mena med det...?
-Därför att den RIKTIGA semestern infaller i november förstås! Självklart tar alla seriösa gäddflugfiskare ledigt hela den toppenmånaden!

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2002-06-11 Gädda Kring Arpö 1,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina Regn, s-m SV 07:00 Nej
2002-06-11 Gädda Kring Arpö 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina Regn, s-m SV 07:15 Nej
2002-06-11 Gädda Kring Arpö 1 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina Regn, s-m SV 09:00 Nej
2002-06-11 Gädda Kring Arpö 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina Regn, s-m SV 09:30 Nej
2002-06-11 Gädda Kring Arpö 4,5 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina Regn, s-m SV 10:00 Nej
2002-06-11 Gädda Kring Arpö 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina Regn, s-m SV 10:30 Nej
2002-06-11 Gädda Kring Arpö 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina Regn, s-m SV 11:15 Nej