02-07-14

Vädret: Klart och soligt. Men vinden... Först en svag till måttlig nordostan som ökade till frisk och byig.

Dåligt väder

Det var egentligen inte meningen att jag skulle åka ut idag. Sist jag var ute kallade jag det för sista semesterdagen och det stämde naturligtvis; här ljugs det inte! Söndagen är egentligen inte semesterdag nämligen och efter att ha jobbat sent i går kväll hade jag tänkt göra annat. Men det hade varit så bra i fredags med både fisk och väder att jag föll för frestelsen att ändå åka ut idag.
Det visade sig vara fel valt, men sådant vet man ju inte i förväg.

Solen skall snart stiga upp över hustaken i staun. Det fläktade lite grann när jag steg ur bilen och granskade vattnet. Men frånlandsvind var det och det tyckte jag var bra.

Med ett så här starkt högtryck är det förstås morgonbrisen som råder och snart dör den ut för att så småningom följas av en bekväm sjöbris, tänkte jag dumt nog.

Lika dumt körde jag västerut. Då hade jag medvind och då märker man inte riktigt hur hård vinden egentligen är.

Äsch, den lägger sig nog snart när väl solen stigit lite till, tänkte jag i alla fall när jag passerade genom Hasslö-bron. Fast jag får väl lägga om planerna lite...
Ändrade därför kurs in mot fastlandet för att söka lä bland gyttret av öar och holmar som ligger mellan Almö och Arpö.
Och det, mina damer och herrar, var inget bra val. Inte ur fiskesynpunkt. Inte nu, så här på sommaren. Men redan nu började jag inse att jag inte hade så mycket annat val.

Men förmodligen för att det var så tidigt på morgonen fick jag ändå några gäddor på väldigt grunt vatten där mellan ett par öar. De kändes väldigt varma när jag tog upp dem.

Här inne bland holmarna finns det utmärkta områden som gjorda att bedriva vinterfiske på. Alltså vandra omkring iklädd vadarbyxor och kasta med flytlina.
 Problemet är bara att man måste ha båt för att nå dem. Och på vintern ligger båten uppdragen och jag vågar mig inte ut i alla fall

Bilden visar en udde av Arpö. En skogsklädd, ganska stor ö där det var lä i vikarna. Så fort man kom ut en liten bit, grep vinden tag i båten och man började driva som attan. Ett halvhyggligt ställe i vanliga fall och på udden fick jag både dagens största och sista gädda. Inte alls märkvärdiga fyra och ett halvt kilo.

Fast ordentligt pigg för sin ålder. Och sin storlek för jag tycker det går såsom en nästan magisk gräns mellan 4,5 och 5,0 kilo. Det är som om de på bara de hektona träder in i en annan dignitet; i en annan dimension nästan. Plötsligt blir de så grova över nacken att man inte kan lyfta dem med nackgreppet längre. De drar på ett annat sätt också, tycker jag. Hårdare, längre och envisare. I en hast har de blivit storgäddor. (Jag envisas nämligen att tycka sådana gäddor är stora)

Fast den här klarade inte riktigt kvalgränsen; men var som sagt pigg ändå.

Den fick jag klockan åtta och ändå höll jag på till klockan halv ett utan att få något riktigt napp till.

Jo, alldeles efter den här gäddan, vid nästa ö, som jag faktiskt inte vet vad den heter, såg jag ett par efterföljare men jag hann inte ge dem en andra chans. Båten drev för snabbt för det. I sådana lägen bör man vänta några sekunder innan man kastar på nytt efter dem men det hann jag inte idag. I fyra timmar både körde och rodde jag hit och dit för att komma i bra läge. Man fick försöka backa in i lä och försöka vinkla kasten in mot grund och stenar men det verkade helt fisktomt.
Det enda jag kan skylla på är vinden. Både för dess styrka och dess felaktiga riktning. Jag uppställde en teori som lydde att tidigare har det varit väldigt varmt med svaga vindar. Då har de inre vikarnas vatten värmts upp flera grader. I en del fall upp till 23-24 grader. Men i ytterskärgården har det ändå varit kallt.
OK, men så kantrar vinden och allt det varma ytvattnet dras ut ur vikarna. Det måste därför träffa gäddorna som en het jetstråle. Förskräckta flyr de ut på djupt vatten!
Hur låter det som en bortförklaring?
Ganska bra, tycker jag. Fast begreppet jetstråle...? Vad är det?
Rent språkligt alltså. Samma som folkdemokrati eftersom jet är engelska för stråle. Alltså strål-stråle.

Frånsett från ordmärkeriet, är det en ren vetenskaplig, utan minsta tvivel, bevisad hypotes. För jag var på flera toppenställen och några kast lyckades jag placera där det borde ha stått fisk.

Den enda anledningen till att jag inte avbröt fisket och körde hem i förtid var vädret i övrigt. Uselt fiskeväder men skönt ändå att vara ute i.
Förra gången hade jag med mig både solmadrass och bok men hade inte tid att nyttja dessa sommarföremål. Idag hade jag tid till det men hade lämnat dem hemma.

Så är det...

Mot slutet fiskade jag i lä av Hasslö men oroades av ordentliga vindbyar som drog och slet i både mig och båten.

Ankrade upp i lä, styrkte mig med en drink, plockade ihop fiskegrejorna och tog på mig regnkläderna.

Jag visste det skulle bli tufft!
Jag visste det skulle bli farligt!
Jag visste det skulle bli stänkigt!

Kör man från Hasslö in mot staun i hård nordostan får man nämligen motsjö och det tål varken jag eller båten så bra.

Nå, nu blåste det inte så mycket att jag behövde vara orolig för att gå under med man och allt men ordentligt schlaugigt blev det.

Men ju längre hemåt jag kom, desto mindre blev också vågorna. Idag var jag också lite tacksam över att det var en söndag mitt i semestern. I andras semester vill säga. Eftersom det var så gott om andra båtar alltså. Om det skulle hända något. Fast det värsta som skulle kunna hända var att motorn la av och man drev tillbaka ut till öarna för jag hade oroat mig lite i onödan beträffande vågbergens enorma storlek, visade det sig. Fast regnkläderna var nödvändiga för visst slog sjöarna in.
Hem till Långö kom vi i alla fall, både jag och båten och jag behövde inte stanna till för att ösa en enda gång.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2002-07-14 Gädda Arpö 2 Vit gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina soligt, f NO 06:15 Nej
2002-07-14 Gädda Arpö 3 Vit gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina soligt, f NO 06:30 Nej
2002-07-14 Gädda Arpö 3 Vit gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina soligt, f NO 06:45 Nej
2002-07-14 Gädda Arpö 2 Vit gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina soligt, f NO 07:15 Nej
2002-07-14 Gädda Arpö 4,5 Vit gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina soligt, f NO 08:00 Nej