02-09-03

Vädret: Kylig morgon samt lugnt och klart. Fortsatt nästan spegelblankt hela förmiddagen. Soligt och mycket varmt. Lätt sydvästlig sjöbris senare.

In Search of the Lost Pike

Sista sommarfiskedagen

Eller någonting om att idag var det årets absolut sämsta fiske. Min sämsta insats någonsin. Naturligtvis med tanke på omständigheterna för jag kunde inte skylla på vädret det minsta. En fiskare måste ha en bra arsenal med goda argument att förklara bort sina misslyckanden och vi får se om jag lyckas den här gången. Lägg också märke till det internationella anslaget i den ena rubriken. Idag blir det nämligen mycket på utrikiska.
Men först en kort redogörelse för dagens tur. Eller otur.

Kör under de bägge Saltöbroarna trekvart innan soluppgången. Havet ligger absolut spegelblankt efter en kylig morgon.

När jag åt frukost tänkte jag bland mycket annat på att idag skulle jag äntligen få lite stora gäddor. Om bara vädret höll vad det lovade borde jag också få många gäddor. Hade nämligen tänkt fiska av de områden som jag visste var väldigt bra. Där jag fått absolut både störst och flest gäddor tidigare i sommar.

Men där ser man att man inte skall vara för säker. Ty vädret blev väldigt fint. I två bemärkelser. Dels att det blev lika varmt som tidigare men det kan jag inte gärna skylla på eftersom det varit ännu varmare förut och jag då fått mycket fisk. Dels ställde vinden inte till det för mig.
Visst förblev det alldeles lugnt nästan

hela förmiddagen men det kompenserades ju av att där jag började, på det kanske allra bästa stället, var det under morgontimmarna efter en kylig natt så vattnet var betydligt kyligare än tidigare. Traditionellt och även erfarenhetsmässigt är det något bättre på morgonen än senare.

Läckert!

Förväntansfullt inledde jag dagens fiske här och vid varje kast var jag beredd på stumt motstånd och tunga ryck.
Skulle jag till och med få en över 8 kilo idag, undrade jag.
Så rätt kändes det.

Men det rätt du känt så fel det kan bli, eller hur poeten trycker ut det. Jag fick inte en fisk. Och vad mer är, såg eller kände ingen heller. Otroligt!
Mer och mer undrande kände jag mig allt eftersom dagen framskred. Först lanserade jag teorin om att all den småfisk jag lagt märke till här tidigare som sprätt åt alla håll när en gädda kommit susande, hade försvunnit. Och gäddorna med den. Det lät plausibelt och jag köpte den. Först.
Men då borde den ju ha försvunnit till något annat ställe, tänkte jag. Men ingenstans hittade jag den ju. Nu pratar vi om de större gäddorna som jag antar lever ett mer rörligt liv än de mindre, stationära. Ty de smågäddor som jag ändå fick, befann sig längst in i grunda vikar där jag vanligtvis inte brukar få några stora gäddor.
Men teorin om den försvunna betesfisken var jag tvungen att överge, tyckte jag, eftersom jag under dagen täckte stora ytor. Körde hit och dit, långt ut och längre in. Och ingenstans såg jag till några gäddor.

Så hur jag än kastade och kastade hjälpte det inte. Mer och mer kom jag då till övertygelsen att det måste bero på något annat.
Fast långt innan den här bilden togs hade jag format en annan teori som måste vara den rätta.
Ty redan från början hade jag lagt märke till det mörka vattnet. Inte direkt grumligt men opalescent kanske. Ogenomskinligt. Alldeles nyligen hade den ständiga ostanvinden upphört och i helgen hade det blåst närmast sydvästlig kuling i ett par dagar.
Säga vad man ville om ostanvinden men den hade i alla fall medfört att man sluppit algblomningen som i denna värmen annars skulle ha varit något i hästväg längs min kust.
Men nu hade algerna, kanske halvdöende, vad vet jag, drivit hit. Och kanske de hade, eller var i färd med att avsluta sin livscykel i och med att det trots allt är september nu. Kanske den processen drar syre eller producerar ämnen som gäddorna inte tycker om och att de därför flyr fältet ut på djupare vatten?

Hur låter det som en rimlig förklaring?
Jag vill inte kalla det en bortförklaring för där jag är på bilden ovan, befann jag mig för bara fyra dagar sedan. Se förra dagboksbladet, med andra ord. Och då fanns det massor med gäddor här. Och dessutom tappade jag många här då och nu rådde det perfekta förhållanden i och med att en absolut lagom lätt sjöbris hade börjat fläkta.
Nu borde man ge vattnet kanske en vecka till på sig att klarna. Nätterna blir allt längre och redan är det bara ungefär fem grader varmt då så vattnet avkyls i snabb takt trots att det fortfarande är högsommarvärme om dagarna. Men en sak är säker och det är att det absolut inte berodde på min fluga att jag inte fick mer fisk idag.
Nu kom jag osökt in på den internationella touchen på dagens skriverier. När man inte har något bra fiske att redovisa är det bra att ha lite utfyllnadsmaterial att ta till och det har jag idag.

Genom mina kollegor/konkurrenter Pikehunters www.pikehunters.com har jag fått reda på att det finns något som heter Fly Fair och att det denna gång skulle handla om gäddfiske med fluga. Då totade jag ihop både några flugor och ett medföljande brev och lägger ut det här. Brevet måste jag låta översätta till engelska. Tyvärr är jag inte så bra på utrikiska annars hade jag nog skrivit samtliga dagboksblad på detta språk. Jag menar, varför nöja sig med några tiotals läsare i Sverige när man kan vända sig till milliontals ute i världen?
Men det blir för jobbigt. Inte har jag heller plats i min lilla firma med en översättare heller. Det räcker så bra med fotografen som jag betalade dyra pengar idag bara för att han satt mestadels sysslolös. Han hade ju inga gäddor av storlek att fotografera ju.
Nej, detta får bli en engångsföreteelse.
Och inte kan jag översätta det tillbaka till svenska heller utan det får stå som står.

"Fly Fair’s International Fly Tying "Crack"

02-08-29

OK, so I finally decided to join the competition. But not without a great deal of thought. Because you demanded three different kinds of flies. And that is impossible! There’s absolutely no need for three kinds of flies, I thought so I put the competition out of mind.

At first. But after a while I came up with the following line of reason.

First, I couldn’t stand the thought of not letting you, and perhaps the rest of the world, see and feel, and experience, and marvel, and admire the original and, do I need to say this; the best pikefly there is.
Now, how can I say this, you may wonder. Isn’t it just another empty statement or words without proof?

No, because I have all the support I need to say so. Hundreds of hundreds can vouch for the "White pike-sara", or whatever the name will be in English.

Maybe you will receive many pike-flies resembling mine. It’s no wonder in that case but I can guarantee that I was first. You see, I’m one of the pioneers in flyfishing for pike. I started out already in 1975-76. At that time I did not read or see or hear of any one else doing so. At least not in Sweden. The White pike-sara has been with me from the start. The concept, that is. It has changed a great deal but not the overall look, only in details. Important details, like materials, hooks and leaders to be sure. But the fly remains the same although.

The fly (or flies) I send to you, does it represent the ultimate peak of the white pike-sara’s development?

Almost, I would answer to that. Almost. I have finally come across a new and easy-handling material for the weakest point in all fly fishing for pike, i.e. the leader. Drennan Green Pike wire 15 or 20 lbs is quite satisfactory in my opinion. But we may see other, maybe better, solutions in the future. Or maybe they already exist in some other place, just that I am unaware of this fact. Maybe at the Fly Fair…?

And the hook… Kamasan! Perfect! Just perfect! But don’t tell anyone that the B982 Strong or the B980 is intended for angling!

And above all, don’t tell the people at Kamasan that it’s perfect for pike-flies.

If they ever find out that we use them for fly fishing, they will no doubt double the price!

Mostly I use #4. For really big flies, fishing from a boat and with a sinking line, I use #2 and for the light version (AFTM 5) #6.

The White Pike-sara is very simple and easy to tie. Or make. It consists of only two materials, namely ostrich herl and a little Krystal Flash from Adexa (or some other glitter). And mind you, the ostriches I take the feathers off, don’t live in Africa but on an Ostrich Farm right here in Sweden. That makes my conscience calm and easy while I fish, because I release all the pikes I get. Of course!
You see, the White Pike-sara catches so many pikes it would be a threat to the species if you were greedy or barbaric enough to kill the nice little creatures!

The pikes are my friends and I wouldn’t dream of mistreat them in that way. I just want to talk to them a little while. Make sure they’re all right and maybe tell them to be more careful not to get fooled by wobblers, nets, spinners and other metallic or plastic lures.

And let me tell you that the White Pike-sara is the right fly to make close encounters and contact with my friends! I have literally thousands of pikes that can vouch for that. (See enclosed list where "Gädda" means "pike")

Back to the contest:
Three categories, yes… But I think I can solve this problem yet…
The first category won’t be a problem whatsoever! Just look at the little plastic bag with the #1 number on it and take out the fly!
It’s so deadly that it is impossible not to catch a pike on it! With the exception if you fish in a bathtub or swimming pool or other such place that don’t have pikes in it. It’s so deadly that if I would have killed all the pikes on the list I would have been considered the Scourge of the Pikes. So that category I pass under applause.

And for number two, the super realistic I have no worry either. But you can’t judge it in a dry condition. You have to fish it. Or at least draw it in water. And why not use a bathtub or a swimming pool?
Yes, of course you must! Otherwise some pike will come up and swallows it and you won’t see the beautiful, tobislike, super realistic, enticing, temptating way in the water and the price would go to another.

The White Pike-sara is imitating a sand eel as you well will see. "Tobis" in Swedish or Ammodytidae in latin. A little fish around here which the pikes favour. All the pikes on the list thought the fly was a sand eel, so they tell me.

This superrealistic fly is tied in a lighter way than No I. Because I use it on a floating line and want it not to be too heavy to cast.

But the number three category made me worry a bit. But then I had the solution. #1 and #2 are pretty big flies and in order to cast them, it’s recommended to use an AFTM 8-9 equipment. But it’s much funnier to use a lighter rod and that will be my angle. That, and one other thing. Namely that in my Swedish waters in winter and spring there is another kind of fish swimming around and making a nuisance of themselves. They come in two kinds; seatrout and rainbow trout. The latter is mainly fugitives from fishfarms but can sometimes appear in great numbers. The problem is that you have to clear the waters from them. They compete with pikes and eat their food and they must be punished for that, of course. The best way to do this is by catching them on a fly, take them out of the water, kill them and later on, eat them. That’ll teach them a lesson!

But the problem with that is that during that time you won’t be able to fish for pikes. The real fish! I have solved that problem with item #3. I call it One-size-fits-all.

What could be funnier than on a light rod be able to catch both pike and seatrout and steelhead? I have caught pikes as big as 6 kilos on a one-size-fits-all. As well as several seatrouts and rainbows.

Too bad I kant spik inglish so good or spel it. So you won’t be able to read the stories on my website as they are written in Swedish. But you can look at the pictures at least and see that I fully speak the truth in this letter. Please visit gagnekulla.net/pikefly and enjoy som hundreds of pictures of pikes.

Yes, I think that’ll be all for my entry of the contest. Will you be kind enough to send the prizes to:

Sören Essebo"

I brevet har jag naturligtvis med den fulla adressen också.

Jag tror att mina flugor ligger bra till för betyder inte "Fly Fair" ljus fluga?

Men jag kan ju inte engelska så det är nog fel. Jag tror jag har en annan fördel också. Jag borde nämligen slippa mina skånska konkurrenter i Pikehunters också för jag skulle tro att de har giftiga flugor. För om jag inte läser alldeles fel så ingår ju en medlem i Pikehunters i juryn och då är det väl rimligt att han inte är med och bedömer sina vänners tävlingsbidrag. Fast han kanske lämnar rummet när just de flugorna skall granskas...
Nå, jag uppfattar mest det här som en rolig grej, som en ploj.
Om inte min fluga faller juryn i smaken vet jag ju att gäddorna uppskattar den desto bättre. Och det är det viktigaste.
Utom just i dag...

Ja, så nu vet ni att jag har skickat in min fluga och kan spara portot.
-Vadå, sparar portot?
-Nja, jag menar ju bara att det är ganska meningslöst för andra.
-Du menar att du är så säker på att vinna!
-Tja, vet du om några bättre då?
-Nä, det förstås...

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2002-09-03 Gädda Aspö 2 Vit gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina sol, lugnt 07:30 Nej
2002-09-03 Gädda Aspö 2 Vit gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina sol, lugnt 08:00 Nej
2002-09-03 Gädda Aspö 1,5 Vit gäddsara Ja Nej Nej Ja Sjunklina sol, lugnt 08:15 Nej