02-09-18

Vädret: Klar, kylig morgon med stadig nordlig vind. Fram emot förmiddagen varmare och mer byig nord till nordvästlig vind.

Ny lina

Varning, kalsonghumor ingår idag

Tja, har det inte hänt något viktigare här i världen än att jag bytt lina...?
Jo, förmodligen. Fast inte i min lilla värld av fiske och det är ju den det handlar om här och nu.

Det är väl lika bra att tala om vilken lina det var också. Både för att jag själv förmodligen har glömt det om ett par år, om den nu håller så länge, och för att det är en del personer som faktiskt verkar vilja veta det också.

Men linor och spön är inga big deal för mig. Jag kan använda det mesta. Helst skall det vara billigt. Som den linan som sitter på. Det är en andrasorteringslina som kostade mig 89:- och har fungerat väldigt bra för mig i ett år ungefär, tror jag.

Men hallå där!, kanske någon utropar, en Cortland 444 kostar ju multum! Hur har en snåljåp som du råd med den?
-Ha, svarar jag då, den köpte jag på rea för 150:- på Fiskeshopen i Karlshamn någon gång i våras!

Fast av någon anledning är själva spetsen röd, upptäckte jag när jag spolade på den.

Kanske för att den ska bli mer bildmässig på det viset?
Idag var jag ledig eftersom jag jobbat i söndags. Igår hade det sett ganska lugnt ut på sjön så även att det blåste nordlig vind, ämnade jag mig nog ut i båten. Men jag packade in allting i bilen i förväg. Bensintank, vadarstav, vadare och båtväskan, allt för att kunna bestämma mig nere i staun på morgonen. Total valfrihet alltså.
Fast när jag stack ut näsan och kollade vädret vid femtiden på morgonen behövde jag inte tveka. Det rasslade rejält när vinden drog genom de torra löven i trädtopparna. Båtfiske nej, vadare på, med andra ord.

Likaså hade jag full valfrihet vart vi skulle åka, Fabian och jag. Väster ut, öster ut eller rakt fram, det var bara att välja.
Nordlig vind och solsken brukar vara rena katastrofvädret för än har inte den riktiga höstkylan infunnit sig.
Hm... vet inte riktigt om jag skall vara mystisk och hemlighetsfull om vart jag körde...
Det är ju det här med den stundande gäddfiskefestivalen också...
Kanske konkurrenter studerar mina sidor extra noga för att få gratistips...
Fast dit jag körde fanns det i och för sig inga stora gäddor. Det är en udde som i folkmun går under det passande namnet Smågäddsudden

Det är ett ställe som lämpar sig väl för nybörjare och amatörer för det är så lätt att få smågäddor. Men skall man ha de riktigt stora bör man nog bege sig någon annanstans. Så jag kan nog lova att jag inte skall dit under gäddfiskefestivalen.

Här har vi i alla fall en närapå hygglig gädda. En fyrakilos som drog ganska duktigt.

Jag upplevde i alla fall ett par sköna timmar längs kuststräckan ty det var halvlä, någorlunda klart vatten och strax under normalt vattenstånd. Den nya linan fungerade perfekt vilket jag i och för sig förväntade mig också. Den gamla hade jag slitit upp ytskiktet på så att den inte gled så bra över höger pekfinger.
Nackdelen här är att det är så svårframkomligt. Alldeles för stenrikt. Rätt som det är skär det in en djup, smal vik också som man inte kan vada över utan måste gå tillbaka upp på land och gå runt på insidan.
Det är ju jättejobbigt!

I synnerhet som det blev varmare och varmare också.

Det är lätt att vara efterklok. Esprit d'Escalier, som fransosen säger. Någonting bra att säga som man kommer på i trappan efteråt, ungefär. Under tiden jag fiskade kom jag på hur man hade kunnat göra en så kallad rolig fluga. Det var ju en sådan klass på det här Fly Fair som jag avhandlat tidigare.
Jo, man hade kunnat klippa sönder ett par gamla kalsonger; vita naturligtvis, i smala remsor. Sedan hade man kunnat binda ihop dem till en vit gäddsara. Kul, va!

För att garantera förstapriset i den klassen behövde man bara nypa av krokböjen och hävda att ingen spets behövdes. Gäddorna skulle fastna ändå i och med att tyget skulle trassla in sig i gäddtänderna ändå och man skulle kunna få upp dem på det sättet. Lika humant som jätteroligt!

Synd att man får sina bästa idéer när det är för sent bara.

Det skulle till och med kunna funka också!

Men jag ämnar inte ta ut patent på den idén utan det är fritt fram att pröva för er alla där ute. Men det vore fusk att använda vita lakan; kalsonger måste det vara!

Jag fiskade alltså upp 11 gäddor på tre timmar. Det bevisar bland annat att platsen där man är spelar stor roll, om man nu hade betvivlat det. Vidare kan jag tala om att jag tappade inte en enda idag. Även om jag hade ett par som inte ansträngde sig tillräckligt i själva nappet; så kallade hugg.

Inte idag heller kunde jag pröva det nya tafsmaterialet Pro Leader, som jag lovat. Jag hade gjort en passande fluga för flytlinefiske men det visade sig att jag inte kunde trä igenom tafsen i kroköglan. Jag brukar nämligen använda storlek #4 då.

Nå, det kommer, det kommer.

Hade jag fortsatt fisket efter klockan elva där jag var, hade jag nog fått en och annan till. Fast inga större, tror jag. Men det blev för varmt. För mig alltså. Gäddorna hade nog fortsatt nappa om jag gått vidare för kuststräckan tog inte slut utan fortsatte nog lika långt till som jag redan hade avverkat. Men att hålla på att dra smågäddor på ett så jobbigt sätt, tröttnade jag lite på.
Men som sagt, de överlämnar jag till amatörerna och nybörjarna som tycker det är roligt att bara få napp. Och även till spinnfiskarna som tydligen lär stå här i långa rader om kvällarna.

På hemvägen stannade jag till på ett annat ställe här i närheten. Ett "hemligt" ställe som jag upptäckt. Men där såg jag inte till en enda gädda. Tydligen är det för tidigt där. Fast vinden låg på där åt alldeles fel håll så jag kunde i och för sig inte fiska av det på rätt sätt.

Nej, vad jag skulle vilja ha nu är en serie lågtryck med regn och lagom blåst som kommer indrivande från Brittiska Öarna hitåt. Långvariga sydvästliga vindar av växlande styrka skulle samla gäddorna på de gamla vanliga ställena är jag övertygad om.

Jag hoppas jag kan göra några båtturer till innan det blir dags för båtuppdragning. Kanske redan till kommande helg?

Nå, med bilden till höger av den sista treochenhalvan avslutar jag dagens dagboksblad.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2002-09-18 Gädda Smågäddsudden 1,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, frisk nordlig vind 08:00 Nej
2002-09-18 Gädda Smågäddsudden 4 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, frisk nordlig vind 08:15 Nej
2002-09-18 Gädda Smågäddsudden 2,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, frisk nordlig vind 08:30 Nej
2002-09-18 Gädda Smågäddsudden 1,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, frisk nordlig vind 09:00 Nej
2002-09-18 Gädda Smågäddsudden 2,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, frisk nordlig vind 09:30 Nej
2002-09-18 Gädda Smågäddsudden 2 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, frisk nordlig vind 09:45 Nej
2002-09-18 Gädda Smågäddsudden 4,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, frisk nordlig vind 10:00 Nej
2002-09-18 Gädda Smågäddsudden 2 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, frisk nordlig vind 10:15 Nej
2002-09-18 Gädda Smågäddsudden 2,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, frisk nordlig vind 10:20 Nej
2002-09-18 Gädda Smågäddsudden 2 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, frisk nordlig vind 10:45 Nej
2002-09-18 Gädda Smågäddsudden 3,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Sol, frisk nordlig vind 11:00 Nej