02-09-22

Väder: Mulet med mörka moln som for över himlen. Ett par korta skurar och lite solglimtar emellan. Först lite normal nordostlig vind så ökande till säkert kuling i byarna.

Äntligen busväder!

Nu kom äntligen omslaget i vädret som jag efterlyste häromsistens. De högre makterna bönhörde mig. Synd bara att de inte verkar ha minsta koll på väderstrecken. Jag bad om sydvästliga vindar och vad fick jag?
Jo, nordostliga!
Men de var hårda så det förslog i alla fall.

Så småningom blir det nog fason på den här hösten med.

Av olika anledningar kom jag igång sent med gäddfisket idag. Inte förrän vid nio-tiden kliver jag över trappstegen och letar mig ner mot havet. Det är på läsidan av en halvö som jag tror många känner igen. Den sämre sidan i vanliga fall men den bättre är helt omöjlig att fiska vid idag ty där rullar tunga vågor in och bryter.

Några elva gäddor idag är inte att tänka på för min del som jag fick sist men så är det med mitt fiske. Ibland är det lätt och nappen trillar in och ibland (oftare!) går det trögare. Många faktorer spelar

naturligtvis in. Det är ju sådant som jag har uppe till diskussion i nästan varje dagboksblad och inte bara jag förresten utan alla som sysslar med att ta upp fisk från hav, sjöar och åar ägnar sannolikt lång tid och många tankar åt att analysera varför det gick som det gjorde. Eller oftare, skulle jag tro, varför det inte gick som man hoppades.
Kort sagt handlar det om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt och vid rätt väder.
Se där, där har ni de tre viktigaste faktorerna!
-Hallå där! Du måste väl ta med fiskesättet också och framför allt betet för att bli heltäckande! Du hävdar förstås att flugfisket är effektivast och din vita gäddsara är den överlägsna flugan, eller hur?
-Nej, den som tror det läser mina dagboksblad dåligt. Ta flugan, till exempel. Så sent som för ett par gånger sedan, när jag skrev om Fly Fair (02-09-03) tog jag upp det här med flugvalet.
Sedan att jag själv väljer att enbart fiska med den hoppas jag att jag får göra.
-Men att flugfisket skulle vara den effektivaste fiskeformen tycker du i alla fall; det kan man utläsa mellan raderna!
-Nejdå. Vad gäller effektivitet, det vill säga dra upp så många gäddor som möjligt under kortast möjliga tid är nog spinnfisket bäst. Fisket från båt tar vi nu. Det kan man lätt se här i mina spalter hur ofta jag snöpligt måste stanna på land eftersom det blåser lite för mycket. Men då blåser det för mycket bara för en flugfiskare. En spinnfiskare kan då gå ut och fiska med sina wobblers och ofta är det ju som bäst när det blåser lite grann också.
För att inte tala om en stor, välutrustad trollingbåt med sjutton spön, radar och Fishfinders; där kan man prata om effektivitet!

När det gäller att vada och fiska från land är nog flug- och spinnfisket mer jämställda. Fast det vet jag inte riktigt för under min aktiva spinnfisketid fiskade jag inte så mycket från land utan det var båtfiske som gällde.

Vad jag däremot hävdar är att flugfisket är mycket roligare!
Alltså att jag tycker det.
Sedan har jag också hävdat att flugfisket från båt är effektivare än spinnfisket under vissa förhållanden. Nämligen sådana när jag kan vara ute. Alltså när det är tillräckligt lugnt för det.
Men som sagt, det är sättet som jag får mina gäddor på som gör det så roligt för mig.
En annan sak som jag kan passa på att reda ut är att delad glädje inte alls är dubbel glädje.

Den käcka och hurtiga sentens må gälla i umgänget mellan människor men inte när det gäller gäddor. Några tycker att tre gäddor är nada, det vill säga ingenting. Och det må de gärna få göra. Lustigt nog fick jag till sist bara det antalet idag också att jämföra med elva stycken sist. Men jag blev inte elvadubbelt så glad då som idag!
Eller hur man matematiskt riktigt skall uttrycka det. Är det svåra och besvärliga förhållanden (eller man är på fel ställe) blir man desto gladare när det till slut lyckas; det är min ståndpunkt.
Jag minns ju hur själaglad man kunde bli över en enda gädda man till slut lyckades få upp i till exempel januari efter en hel dags fiskande. Och hur man när fiskelyckan är god, drar undan flugan för att slippa kroka loss ännu en gädda. Min tes är alltså att man blir inte lyckligare ju fler gäddor man drar upp.
Jag skulle kunna tänka mig att det är en ungdomsgrej att tycka så.

Att jag inte fick upp mer än tre berodde nog på att jag var på fel ställe. OK, frånlandsvind räknas ju inte som det bästa men kan gå. Fast lite besvärliga förhållanden rådde. Man kunde vada upp till midjan i vattnet och ändå låg tång och sjögräs ända uppe i ytan och försvårade fisket en aning.

Jag missade minst tre andra gäddor som inte lyckades hugga ordentligt trots upprepade försök.

Mörka, hotfulla moln som ruvar över ett dystert landskap...?
Nej då, inte alls. Det är verkligen välkommit med lite regn och rusk. Där jag befann mig kom det tyvärr bara några stänk nederbörd. Skulle tro att det behövs mycket mer. Fast, snälla högre makter, låt det inte storma och ösregna nu flera månader i sträck; det var inte så jag menade!

Här, en bild på dagens största gädda, om jag nu vågar använda det begreppet om en fyrakilosgädda.

Men som amatörmässig gäddfiskare får man ju nöja sig med det lilla och vara glad över småfisk.
Och det är jag!

Tyckte denna feta och kämpastarka gädda verkligen utgjorde dagens höjdpunkt. Besvärligt att få in den var det också på grund av att den dök rätt ner i tången och körde fast sig. Fick vada ut på farligt djupa vatten för att dra loss den. Men till sist var den min och jag kunde ta loss den.  Jag grämde mig inte överhövan att det inte blev några större idag.
Hm... det där sista klingade väl lite falskt... Självklart vill man ju ha den där tiokilosgäddan, det erkänns. Toppen av lycka vore också att det inträffade under stundande gäddfestival, men förmodligen blir det väl en fyra, femkilosgädda som vanligt.
Ooops! Det där är ord man verkligen kan få äta upp för inte ens det är säkert!
Det är alltid ett element av slump inblandat i allt fiske, det är däremot sant.
Men idag hade jag inte slumpen på min sida vilket är lika sant. Jag fiskade i ytterligare ett par timmar efter den avslutande trekilosgäddan utan det minsta napp för jag ville verkligen komma upp till minst fyra noteringar i protokollet.

Det lyckades som synes inte alls men däremot upptäckte jag den här båten. Jag vet inte, kanske det är ägaren som lagt den här men jag tyckte den låg så undanskymd och ödsligt att jag blev lite misstänksam.
Först trodde jag att den drivit hit av sig själv men den var förtöjd.
Kanske en metallbåt tål att ligga och skava på stenar, vad vet jag?
Men om någon känner igen den, eller vet om någon som saknar en sådan här ovanlig båt, kan maila mig så meddelar jag exakt plats.

Fast förmodligen är det väl bara någon som tillfälligt lagt sin båt här.

Till sist vill jag nämna några ord om den nedlagda strutsfjäderförsäljningen. Någon har varit orolig för att mina fjädrar skall ta slut och det tackar jag för.
Andra retar sig på att jag aldrig byter fluga.

För bägge kategorierna vill jag gärna visa mitt avgångsvederlag. Det är ju så att även om firman går dåligt skall cheferna ha ut sin bonus.
Så nu kan jag fortsätta att använda min vita gäddsara i många år till!

Skämt åsido, det beror alltså inte på för få beställningar som vi har tvingats lägga ner försäljningen utan på att de har svårt att få fram fjädrar i tillräcklig omfattning. I synnerhet sådana i den bästa kvalitén.

Vi skall försöka samla på hög för att bygga upp ett förråd och när det är klart lämnar jag meddelande. Vidare skall de som redan har beställningar liggande, få första tjing.

Datum Art Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2002-09-22 Gädda 2,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina vxl moln, frisk NO 10:00 Nej
2002-09-22 Gädda 4 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina vxl moln, frisk NO 10:30 Nej
2002-09-22 Gädda 3 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina vxl moln, frisk NO 11:00 Nej