02-10-06

Väder: Frisk, ökande till hård ost-nordostlig vind. Mulet.

Gäddfestivalens andra dag

Total felplanering

dvs

Fiasko

Igår tyckte jag inte att det var mitt fel att det gick så pass dåligt men idag kan jag svårligen skylla på någon annan. Naturligtvis kan man utnämna vädret till någon slags övergripande syndabock men jag hade min fria vilja att bestämma var jag skulle fiska idag. Med hänsyn tagen till den hårda nordostliga vinden alltså.

I alla fall befann jag mig här ute på Dragsö Camping ett par minuter innan 07. Idag gick det lite smidigare att komma iväg också.
De som skulle fiska från båt fick klartecken att göra det. Men att de fick hålla sig inomskärs.
Men jag skulle tvunget fiska utomskärs...

Men först skulle jag köra till det mycket närbelägna Saltö och prova där. Av svårbegripliga, men fullt logiska skäl, måste jag helt enkelt det. Det hade ju varit nimmt att så nära starten ta en femkilosgädda eller hur?
Faktum var också att där landade jag 50% av dagens fångst.

Stockholm må ha sitt flugfiske efter havsöring mitt i city men här i Blekinge kan man gäddflugfiska mitt i staun!

Här ligger nämligen Saltö badplats och badplatser brukar ofta vara hotspots för den som fiskar iklädd gummibrallor och viftandes med flugspön på hösten och vintern.
Jag fiskade faktiskt väldigt flitigt här på både Dragsö och Saltö de första åren jag bodde i Karlskrona. Kring '72 - '74 nämligen.
Och då använde jag en 15 g ABU Killer som bete.
Fick ganska duktigt med gädda häromkring också.

Fast då rörde det sig absolut inte om några bjässar utan som idag, runt ett och två kilo. Fick man en trekilos betraktade jag den som stor. Jag hade flugfiskat ett par år då men uteslutande efter prickig fisk och med tunga grejor. ABU Lapplandia och en ABU Delta; det ni...
Massivt glasfiber och massivt stål, det var verkligen heavy stuff. Allt var inte bättre förr. Och den prickiga fisken var mest trehektos regnbågar i put-and-takesjöar.
Eftersom jag inte har så mycket annat att berätta idag kan jag lika gärna försjunka i gamla tider. De tunga grejorna och dagens gäddflugfiske har faktiskt ett direkt samband så det är inte helt malplacerat.
Ett par år senare, kring '75 måste det ha varit, fick jag chansen att åka till det unika Trollemölla och fiska en dag. Där fiskar men en verkligen hel dag också, från 08 till 20 och är man lite normalt otränad kan jag tala om att mot kvällen känns högerarmen som en väl kokt sparris och handflatan täcks av blåsor stora som hönsägg.
De som känt på ett Lapplandia och en Delta flugrulle kanske förstår vad jag menar.
Nå, som en direkt följd av det började jag träna mer regelbundet flugkastande. Då hade jag skaffat båt och fiskade gädda ute i skärgården och vad var väl naturligare än att ta med flugspöt ut på sjön och träna där?
Jag satte på den där nymodiga streamern vit sara som hade varit så bra i Trollemölla och tänkte att kanske en abborre hugger.
Men flugorna bara försvann!
Kände ett litet knyck och så var tafsen tom.
Snart begrep jag att det var gäddorna som tog dem. Man använde nog högst 0,20 i tafsen och det första jag förbättrade var just tafsbiten närmast flugan. Och började få upp gäddorna. Det var ju jättekul och jag började förbättra och experimentera både med flugan och tafsen och på den vägen är det.
Tillbaka till dagens fiske:
Kanske att det rådde sådant totalt lä där på Saltö badplats förledde mig lite men jag fullföljde i alla fall dagens planerade taktik. Tog mig ut till samma ställe där jag haft sådant bra fiske ett par dagar för knappt en vecka sedan. Där jag visste att fem och sexkilosgäddorna stod på led och bara väntade på mig.
Men det visade sig tyvärr helt omöjligt att ens gå nära den kuststräckan. Jag hade hoppats på att vinden skulle hålla sig lite mer åt nordligt håll men istället vred den av, i för mycket ostlig riktning så den låg på där. Nå, stället är stort och jag försökte på annat håll, där det borde vara mer lä.

Men vinden i kombination med ett snabbt insättande högvatten gjorde det mycket svårt att komma till där. Även om det var nästan helt lä för själva vinden, kom vågorna runt på något sätt och dundrade in. När jag vadade så långt ut jag vågade och ställde mig på en sten med knädjupt vatten hjälpte det inte stort. Ty när vågen kom, kunde den slå ända upp till midjan på mig och höll på att spola ner mig. Ofta hade man ändå upp till tio meter grunt tångbälte framför sig innan man kom ut på fritt, fiskbart vatten med flugan.
Att jag ändå fick en tvåkilosgädda under sådana omständigheter är nästan en bragd. Fast med en stor portion tur skulle jag kanske ändå ha kunnat få en stor för här har jag fått många sådana i somras.

Men en sådan osannolik tur var inte mig beskärd idag.
Nej, det var bara att inse att slaget var helt förlorat. Jag gav till och med upp i förtid för jag var alldeles slut av allt vandrandet i den svårframkomliga terrängen för att äntligen hitta den där fina läviken men som jag aldrig gjorde. Lika blöt av svett som om jag hade ramlat i, orkade jag heller inte ladda om och ta mig till något annat ställe. Tiden skulle heller inte räcka till eftersom man bara fick hålla på till kl 14.
Det resulterade i att jag slängde in både startkort, bräda och handduken redan kl 13.
Nej, det var igår jag skulle ha varit här och idag skulle jag ha varit där jag var igår... Fast det är inget jag kan gräma mig över ty det finns vissa skäl att det måste bli den turordningen. Skäl som är tidtabellsrelaterde.
Nå, det är bara att gratulera de som bättre planerade sina fisketurer och säkert fick upp fullt med stora gäddor i dag med.
I skrivande stund har jag ingen aning om hur det gick för mina konkurrenter/kollegor i öst och väst. Förutom att de naturligtvis måste ha fått betydligt större än jag förstås. Till råga på allt har jag dataproblem.
Jag har gjort en uppgradering på den ena PCn här hemma och i samband med att jag hämtade den igår efter fisket, fick jag inte nätverket att fungera. Har nämligen ett par stycken sammankopplade och nu har jag inte kommit åt Internet på flera dagar. Så är det någon som mailat till mig och inte fått svar så beror det på det. Skulle även ha fått ut gårdagens blad som i söndags morse men det gick alltså inte.
Idag, måndag morgon, skall jag ta med filerna till jobbet och försöka prångla ut dem till min webplats därifrån.

Suck... så gick det alltså med den länge emotsedda Gäddfestivalen för min del. Totalt fiasko.
Nu ser jag fram emot lite mer avstressande fiske under hösten. Men under den febrila uppladdningsperioden hittade jag ett par nya ställen som jag verkligen skall testa grundligt framöver. Och min novembersemester närmar sig...

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2002-10-06 Gädda Ställe I 1,5 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Mulet, f-h NO 08:00 Nej
2002-10-06 Gädda Ställe II 2 Vit gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Mulet, f-h NO 11:00 Nej