02-10-28

Väder: Regnig morgon med hård nordvästlig vind. Upphörande, först regn och en liten stund senare även den värsta molnigheten. Växlande molnighet blev det istället med övervikt på sol. Fast vinden mojnade inte utan här var det kuling.

Måndag

Vardagsfiske

Måndag, den kanske mest vardagliga dagen på hela veckan fast kanske inte för mig. Jag var nämligen ledig idag eftersom jag jobbat helgen. Så i ett avseende var det egentligen helgdag för mig. Det är alltid lite extra bra att fara ut på fiske en vardag nu på hösten. Inga söndagspromenerare ute och går. Inte så många som åkt ut till sommarstugan för att ta hand om det sista innan vintern. Inte så många söndagsfiskare ute heller...
Det lämnar stränderna oftast helt tomma och öde. Något som passar mig.

Fast å andra sidan var det desto mer bilar på vägen. Tung trafik och regn. Alla skulle till jobbet. Disigt och mörkt.
Men vad gjorde det när man snart tog av vid rondellen vid Listerby för vidare befordran ut mot kusten. Jag hade stora förväntningar på dagen för de sista gångerna hade bjudit på bra fiske och tänkte att man var inne i ett stim.
Men såsom jag ofta brukar påpeka går mycket av det vi kallar bra saker, tur och välgång. likt havet, nämligen i vågor.
Det verkar ju åt bägge hållen

så idag blev det att skruva ner förväntningarna en aning. Här kom vinden att spela boven i mitt lilla vardagsdrama. Inte styrkan utan riktningen.
Ibland beter jag mig ordentligt dumt när jag i förväg bestämmer mig för att dit eller dit vill jag köra och fiska. Och inte sedan ändrar mig när stunden är inne och vädret borde ha sagt åt mig att det är omöjligt idag.

Jag hade nämligen fått för mig att nu var det dags att köra till Lilla Gö och prova lyckan efter någon av de tre fiskarter som sägs härja här.
Namnet Lilla Gö är en invention från min sida för jag har ambitioner att pröva Stora Gö någon lämplig dag.
Stora Gö blir då vad som annars är känt i fiskarkretsar som Gö Udde. Lilla Gö är alltså då Gökalv med utgångspunkt från badplatsen. Främst då lilla badplatsudden som bilden är tagen vid men också vidare norrut mot Gravfältet och vidare in i Ronnebyfjärden.
Att stå här och försöka pressa ut fluglinan i den hårda motvinden visade sig naturligtvis lika fruktlöst som löjligt. Nordvästlig vind är den enda vind som gör det helt omöjligt att fiska här.

I synnerhet när den är så hård som idag. Visst, var jag här så försökte jag. Gick till och med ett stycke norrut för att komma till stengrunden bortanför den grunda sandviken men det var helt lönlöst. Den ganska lösa bottnen hade grumlats upp och då blir det tråkigt. Ingen av de tre fiskarterna såg eller kände jag skymten av. Skall jag försöka mig på en skattning av hur frekventa de uppträder blir det Gädda: 75%, Regnbåge: 20 % och Havsöring: 5 %. Den sista arten går jag bara efter hörsägen på för själv har jag inte sett någon här.

Skam den som ger sig, jag gick tillbaka till parkeringen efter ungefär en timmes fiskande och det enda jag fått var syn på solen som alltmer började visa sig.
Jaha, tänkte jag, närbelägna Lindö Udde borde vara ett säkert kort. En sida måste ju vara läsida och där borde det ju gå att fiska. I synnerhet som vattenståndet var lite under det normala vilket jag tycker allra bäst om.
Men se det blev inte kastat ett enda kast där.
Fast dit körde jag, parkerade och gick ut för att granska environgerna.
Västra sidan, som oftast är läsida gick inte så bra för dit in blåste vinden och skulle göra det otrevligt. Nå, då måste ju den andra sidan lämpa sig bättre, tänkte jag, tog på mig vadarjackan och samlade ihop spöt och vadar staven och gick bort dit. Men där var vattnet så svart och uppgrumlat av dyningarna att jag inte kände någon större lust att försöka vada ut där. Det är dessutom en ganska kort, fiskbar sträcka där och man får vada djupt för att komma någonstans, till råga på allt på massvis med hala stenar så jag avstod. Gick tillbaka till bilen och funderade på vad nästa steg skulle bli.
Nu hade jag prövat två ställen, varit ute i ett par timmar och inte fått ett napp!
Var paniken nära?
Nä, men lite kymigt kändes det. Tyckte att tiden bara rann mellan fingrarna.
Vid hårda vindar på väst finns det dock ett jättesäkert ställe att pröva. Där det är lä, soligt och skönt att gå och småfiska. Nämligen Almös östra sida. Fisktillgången är visserligen ganska knapp; ungefär ett napp i timmen men så vadå.

En mycket lång sträcka är det med kort stenig strand och ganska starkt sluttande utåt mot djupare vatten. Mycket tålamodsprövande men den egenskapen är jag utrustad med i stora mått. Här frestas uthålligheten på två sätt. Dels står det ungefär en fisk på var hundrade meter och dels får man ta in linan väldigt sakta och låta flugan sjunka ordentligt för det är som sagt ganska djupt en bit ut.
Eftersom vinden var lite åt norr, parkerade jag längst ut, alltså vid brofästet och gick norrut för börja längst in. Detta för att ha lite hjälp av medvinden.
Ja, så långt som ända in till Hajvar gick jag inte. Jag ville ju inte fiska ända tills det blev mörkt för den här sträckan tar lång tid att fiska av. Klockan var redan kring halv elva när jag lade ut första kastet också.
Fast det är besvärligt för en högerhandskastare att ha stranden till höger om sig för där växer det en massa höga träd ända nere vid stranden. Det gäller att vinkla ut kasten ordentligt.

Ovanstående är nackdelarna med Almökusten. Fördelarna är det lugna, kontemplativa fisket. Lugnt och skönt blir det naturligtvis eftersom det är så gott som helt lä. Varmt och skönt blev det också idag.

Som jag tidigare påpekat kan det vara roligare att fiska när svårighetsgraden ligger lite högre. När det inte blir napp på varenda kast. Fiskar man vid en kust med hård frånlandsvind har man onekligen en utmaning som heter duga.
Turen kommer i vågor som sagt. Kan även gälla för blott en dag också. Jag körde hemifrån vid pass halv sju och inte förrän klockan elva kunde jag bokföra dagens första, både napp och fisk.

En mycket fet och fin fyrakilosgädda var det som högg i ett så kallat clomp-napp. Det vill säga ett mycket  hårt och bestämt hugg som jag tycker serietidningsordet "CLOMP!" är en mycket passande benämning på.
Det kändes som snudd på storgäddevarning när den satte iväg ut mot djupet innan jag fick se den ordentligt.
Här till höger kanske inte gäddan syns så bra men det kristallklara vattnet och de fina färgerna på tång- och stenbottnen i solglittret går fram desto tydligare.
Kanske gäddan vägde ända upp till 4,5 kg för den var ordentligt bred över ryggen.

Men det spelade inte så stor roll. Väldigt roligt kändes det att ha fått landa den i alla fall. Genast blev läget nästan perfekt. De yttre förhållandena var ju redan väldigt sköna med solsken, klart vatten och relativt bekväm vadingsbotten och gäddan åtgärdade ju fiskfattigdomen med besked.
Man brukar nämligen inte få större gäddor här än fyra kilo så det var redan maxat från början.
Det var första gången den här höstsäsongen jag var här. Förmodligen blir det inte så ofta den här som förra jag kommer hit i vinter. Sedan förra året har jag ju testat så många nya ställen att jag inte behöver slita på samma så ofta. Och det är långt ifrån färdigtestat!
Men ingen vet vilken vinter vi kommer att få. Blir det i stort sett isfritt i år också eller lägger sig den sin förlamande hand över havet?
Ingen vet.
Ingen vet heller om det blir gäddfiskeförbud till våren. Åtminstone inte jag. Däremot vet jag att ett sådant planeras till våren år 2003. Men detaljerna är inte kända. Såsom hur catch & release skall räknas i sammanhanget.
Nå, blir det det värsta alternativet, så gäller det att köra hårt med en One Size efter havsöring. Skulle man då råka få en gädda på kamasankroken är det ju verkligen att beklaga och skyndsamt sätta tillbaka den så man inte bryter mot någon lag eller förordning. Jag vet att fiskerikonsulenten ibland är inne och läser dessa rader. Kanske han då inser att beståndet inte är så hotat att ett totalt fiskeförbud är befogat utan nöjer sig med nätfiskeförbud?
Om det nu är tekniskt möjligt.
Annars lär vi väl få se alla arbetslösa torskfiskare vara inne i lekvikarna och tråla upp allt som rör sig med sina yrkesfiskarredsakp i brist på annat. Som tillskott till alla vanliga så kallade fritidsfiskare vill säga.

Över bland annat det kan man stå och filosofera när man långsamt fiskar sig igenom den långa sträckan.
Man gör ett tiotal kast från samma utgångspunkt. De man riktar rätt ut, i vinkel mot stranden, ut mot djupen tar väldigt lång tid eftersom man bör låta flugan sjunka innan man börjare sin hemtagning. Även den bör ske väldigt långsamt med några långa pauser inlagda.
Sedan tar man sin vadarstav och går framåt ungefär en halv kastlängd och så upprepar man proceduren.
Idag fick jag faktiskt mer än ett napp i timmen. De första fem gäddorna i tabellen fick jag i en följd. Jag menar att jag inte hade några hugg eller tappade gäddor däremellan alltså. Det är väldigt fin utdelning i det här egentligen usla fiskevädret.
Men efter det började gäddorna krångla till det. De började missa i hugget, virvla och i ett olyckligt fall, ta med sig flugan.

Mitt fel förstås som inte bytt den slitna tafsen i tid. Alltså stålwiretafsen. Jag använder ju den tunnare varianten 15 £ till flytlinefisket och när nylonöverdraget slitits väck är det egentligen signal att man bör byta fluga. Någon av de missade gäddorna verkade ha varit ganska stor av virveln att döma. Minst fyra kilo alltså.

Den extrema närheten till vattnet och fisken när man vadningsfiskar illustrerar den här bilden. Tre-och-etthalvtkilosgäddan är på väg mellan benen på mig nämligen och det är faktiskt en reell fara.
Åtminstone för mig som håller på att fjanta runt med kameran för att få så många bra gäddbilder som möjligt.
Visserligen är alla gäddbilder bra bilder men man vill ju att människans bästa vän, gäddan, skall ta sig så bra ut som möjligt.
Detta gäller för övrigt ur alla gäddryssior också!

På tal om nät så upplät jag mitt namn nyligen till en förening vars syfte är att väcka opinion mot nätfisket. Framför allt i Skåne efter havsöring under våren, tror jag.
Sök efter ordet Nonet; alltså no net, och ni skall förmodligen finna det.
Ett behjärtansvärt ändamål som jag gärna vill stödja och gärna gör reklam för här på mina sidor.

Sedan drabbades jag tyvärr av akut tidsbrist. Det sista avsnittet hann jag inte med. Klockan var redan fyra, det vill säga tre för än har jag inte hunnit ställa om tiden till vinter- eller normaltid varken i hjärnan eller på klockorna.
Idag blev det inga stora gäddor men jag hoppas att kunna reparera det till nästa gång. Om inte vädret sätter stopp för mina planer förstås. På lördag planerar jag nämligen att besöka ett av mina nya ställen där jag har haft verkligen toppenbra gäddfiske. Tiden går och nu är det visserligen snart en månad sedan och en sak har jag lärt mig om gäddfiske och det är att de inte väntar på en på samma ställe från gång till gång.
Nej, att de är stationära är något av en myt.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2002-10-28 Gädda Almö, östra 4 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. F-H NV 11:00 Nej
2002-10-28 Gädda Almö, östra 2 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. F-H NV 11:30 Nej
2002-10-28 Gädda Almö, östra 2 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. F-H NV 12:00 Nej
2002-10-28 Gädda Almö, östra 3 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. F-H NV 13:00 Nej
2002-10-28 Gädda Almö, östra 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. F-H NV 14:00 Nej
2002-10-28 Gädda Almö, östra 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej Ja Flytlina Vxl moln. F-H NV 14:45 Nej