02-12-29

Väder: Svag nordvästlig vind. Dimmigt, mulet och lite duggregn då och då. En plusgrad.

Årets sista fisketur

Trots att det är två dagar kvar på årets kan jag nog säga att något mer fiske lär det inte bli för någon här i Sverige under 2002. Ja, självklart avser jag då gäddflugfiske; att folk sätter ståndkrok, pimpelfiskar eller till och med gillrar gäddsax är jag medveten om. Men det gills inte i dessa spalter.
Därför hade jag den målsättningen att ta årets sista gädda i dag. Tyvärr misslyckades det. Men av anledningar som jag inte själv kan råda över.
Men eftersom jag var ute större delen av dagen och kastade får jag väl avlägga rapport därom, tycker jag. Likaså göra den kort resumé över de närmaste tre, fiskelösa veckorna innan. Annars kanske jag själv undrar om ett par år varför jag inte varit ute någon enda gång under så lång tidsrymd. I början berodde det på att jag jobbade och sedan blev det kallt och is. Vikar och sund frös igen och tidningarna var fulla av reportage och bilder av folk som åkte långfärdsskridskor och isjakter precis som om det skulle vara ett nöje.
Så äntligen i torsdags började det bli mildare. Det fortsatte både i går och förrgår med härligt regn och dis och snön smälte undan. Jag var medveten om att det var lite av ett vågspel att pröva att fiska redan idag, men på väderleksrapporten hotade de med riktigt kallt väder redan imorgon; minus tjugo, trettio grader i Mellansverige och minus tio, femton grader här.

Så inför valet mellan att chansa idag eller aldrig mer detta året, körde jag iväg.

Här en snygg stämningsbild från min första väderkollningsstation på vägen ner mot kusten. OK-macken i Rödeby. Flaggan indikerar svag nordvästlig vind och det är inte helt fel.
Många normala människor skulle sucka och stöna om gråtråkigt, slaskväder och deprimerande höstmörker trots att klockan är cirka halv nio på morgonen,

men jag tycker naturligtvis tvärtom.
Mitt primära mål var ute på Tjurkö. Jag anade att isen skulle ligga fast i vikarna och innerfjädarna och det gjorde den. På utsidan var det fritt vatten men där tror jag det är olämpligt att fiska av andra orsaker. Tror nämligen att gäddan, liksom jag själv, föredrar lite mer lä och skyddade vatten under vintern. Nu var ju vinden inte bara svag utan nästan obefintlig när jag kört ut till Tjurkö så av den anledningen hade det gått att kasta där.
Började i alla fall längst ut på Tjurkö, lite mot insidan som jag tyckte var en hygglig kompromiss. Det är lågvatten också och då kan man vada ganska bekvämt på en kort sträcka där jag fått fisk förut. Inte helt oväntat fick jag inget napp idag där.
Förresten var jag lika grön och okunnig som vilken nybörjare som helst idag. Har man inte fiskat på flera veckor och aldrig just under en islossning vet man inte riktigt var gäddan finns. Vattnet höll sig kring nollan kunde jag konstatera för nu har jag fäst en liten termometer vid vadarstaven så att jag kan ge ett lite mer vetenskapligt intryck av mitt fiskande.
Annars kanske jag avslöjar att jag för det mesta famlar i blindo vad gäller gäddornas vanor och uppehållsplatser samt att det enbart är den primitiva gamla principen trial and error som gjort att jag över huvudtaget fått några fiskar.
Så det känns skönt att kunna komma upp med vetenskaplig förklaring på att jag inte fick någon fisk idag. Det kalla ytvattnet tvingar ner gäddorna på djupet just när islossningen sker. Det anser jag härmed vara fullt vetenskapligt belagt och behöver inte skämmas det minsta att jag blev utan.
Den andra anledningen till att jag inte fick fisk var att precis på de två sträckorna som jag hoppats mest på, låg isen kvar.
Det är två grundområden som gränsar mot mycket djupt vatten och där tror jag att trots kölden, man kunde ha lurat upp någon gädda till ytan.
Ett dygn till med plusgrader och hela innerskärgården skulle vara isfri, bedömde jag det till.

Kunde inte låta bli att föreviga öarnas klassiska transportmedel när jag gick förbi den på väg mot ett fiskeställe.
Man kan inte undgå knattrandet när Oskar, 72 år gammal eller Sillakalle 81, kommer fräsande på sina flakmoppar här ute.
Målet är ofta fiket nere i byn där man om kvällarna kan få se gänget samlat. Där sitter de och gasar och skryter om sina trimmade motorer.
"Aktare vad min Zûndapp går sedan jag jackat kannan!" kan Simon på Ryd, 76 säga.
"Har du drevat då?" frågar Skallatorparn spydigt. "Nä, men det har jag", fortsätter den 73-årige gubben, "kommer upp i femtio på rakan som ingenting!"

"Ha, det är väl ingenting! Min Monark Three Wheel Ligthtning -62 gjorde sextio härom dagen"
"Äh, sluta snacka så drar vi ner till ålderdomshemmet och sätter fart på fruntimrena!"

Så går det säkert till, tror jag.

Vad kan det här betyda då?
Jo, här har er påpasslige naturfotograf fångat ett sällan skådat fenomen.
Stora stim av små tångräkor tror jag att det är. Trots att jag böjde mig ner och studerade dem på helt nära håll kunde jag inte se ordentligt om det var räkor eller glin. Men 80 mot 20 att det var tångräkor.
På vissa ställen helt nära land kan man se att det formligen kryllar av de små läckerbitarna.
Det är väl ingen gäddmat precis men jag kan tänka mig att havsöringen går in här och käkar om de vet om att det finns.

Eller gäddans bytesfisk kanske. Roligt att se att det fanns något levande i havet i dag i alla fall. Jag fick som sagt inte upp någon fisk idag men en skön dag vid kusten blev utbytet. Jag prövade tre "ställen", kan man säga. Vinden var förunderligt lagom. En svag nordostlig som gav både lä och lagom rörelse i vattnet.

På den här sista sträckan fick jag faktiskt årets sista napp. Tidpunkten var också optimal så här års, cirka 13:30. Ett gäddhugg som tog flugan till och med. Inte för att det var en stor gädda utan snarare för att tafslinan måste ha haft en knut. Av virveln att döma var fisken ingen jätte nämligen.
Men kul var det och jag fortsatte ivrigt däromkring och kanske, kanske hade jag ett litet napp till.
Men att skryta med årets sista gäddhugg är inte så imponerande så därför avstår jag.
Lite vemodigt känns det trots allt att den inte följde med upp för på hemvägen började det snöa.

Meteorologerna verkar tyvärr få rätt den här gången. Redan under kvällen sjönk temperaturen flera grader under nollan och idag ser det ut att bli redigt kallt. Eftersom havsvattnet är så nedkylt redan, kommer det att frysa till väldigt snabbt och bli tjock is på nolltid. Tyvärr ser det ut att bli åtskilliga fisklösa veckor framöver. Vad år 2003 för med sig får vi se. Vad gäller fiskereportage här och fisket över huvudtaget. Vi har ju ett fiskeförbud här i Blekinge hängande över oss. Inte torskfiskestoppet för det bryr jag mig inte om utan gäddfiskeförbud under lektiden.
Det är jag som sagt positivt inställt på men egoistisk som jag är ser jag ju helst att det drabbar andra värre än mig själv. Vi får se den exakta ordalydelsen först och hoppas på att herr Fiskerikonsulenten lämnar ett kryphål i reglerna så att vi catch and releasare slinker igenom, likt en liten ej lekmogen torsk i trålmaskorna.
Jag kan nog också säga att det kommer att bli en hel del havsöringsfiskande för min del fram emot februari, mars.
Under mina irr- och upptäcktsfärder i höstas kom jag till platser som sett mycket lovande ut att pröva för havsöringen under rätt årstid. Med en One Size på tafsen kan man ju heller inte hjälpa om en gädda skulle hugga när man egentligen var ute efter havsöring, eller hur?

Som det nu ser ut väderleksmässigt kommer det att dröja en eller flera månader tills isarna lossar. Vädret är ganska extremt nu för tiden. Än är det den varmaste sommaren på tusen år och kanske det blir den kallaste vintern på 2000 år?
I så fall får jag rekommendera besökarna på den här webbplatsen att kolla in gamla repriser från de tre gångna årens fiske som finns tillgängliga.
Eller göra vad annat ni vill.
Jag är inte mycket för nyårshälsningar och liknande tomma fraser men ett gott slut på fortsättningen kan jag väl ändå kosta på mig att önska.