03-01-26

Väder: På morgonen disigt. Sedan lite lättande men ingen sol att tala om. Frisk sydvästlig vind. Ett par, tre grader varmt.

Vintertröghet

Så har ännu ett år gått. Alla och allt har blivit ett år äldre och allt levande kommit ett år närmare sin död. Denna tillvarons enkla grundregel blir uppenbarare ju äldre man blir. Inte så mycket att göra åt och bor man här i Västeuropa behöver man förmodligen inte riskera att det sker genom mer eller mindre intelligenta bomber eller bombare. I alla fall inte under innevarande år.
Här är man till och med så lyckligt lottad att man kan klaga på och ondgöra sig över så bagatellartade småsaker som en enkel förkylning. Vilket jag drabbades av och som hindrat mitt fiske lite grann. Det och isvintern.

Jag hade grämt mig en hel del över förlorade fiskedagar i förra veckan då vädret varit utmärkt. Men lite hade jag bedragit mig i det jag trott att isen hade gått betydligt fortare än den gjort.
Så idag var jag i samma sits som sist jag var ute; den 29/12 förra året.
Det vill säga ett par dagar för tidigt. Alldeles för nära islossningen. Jag visste att det varit isfritt på utsidan om öarna och längre västerut i flera dagar men inomskärs hade skridskoisen legat så tjock att den ännu inte helt brutit upp.
Fortfarande täckte den stora ytor längst in i vikarna även om jag inte skulle rekommendera en bandymatch på dem.
I alla fall måste det ha medfört att det var extra kallt i vattnet och att det avskräckt gäddorna från att gå

gå upp på det grunda vattnet nära land. Det är åtminstone det enda jag kan komma på att skylla på att jag inte fick eller såg till någon fisk idag. Eller kanske vibrationerna som uppstod när jag stod där ute i vattnet och hostade spred sig vida omkring och skrämde iväg gäddorna?
Ändå befann jag mig på ett mycket bra ställe när hård sydvästan råder; nämligen Almösträckan.

På hösten brukar man få ett napp i timmen och på vintern ett napp per fisketur men det blir en mycket fin lä där. Och vid normalt eller lågt vattenstånd blir det både lugnt och skönt samt trevligt att fiska av sträckan.

Jag får väl också erkänna att jag har dålig koll på sådana här isvintrar hur det påverkar fisken och fisket. Under de senaste åren då jag i stort sett fiskat hela vintrarna igenom har det varit öppet vatten stort sett hela tiden. Vid regelbundet fiskande vet man också på ett ungefär var gäddorna gömmer sig.
Nå, fortsätter det så här med plusgrader skall jag nog snart landa årets första gädda.
När jag kom hem fick jag förresten en rapport från några likasinnade som tagit ett par fina gäddor utomskärs en dag i veckan, vilket förvånade mig.
Så där ser man hur lite jag vet.

Fast då kan det inte ha blåst så mycket idag, det är då säkert.

Som jag skrivit på ingångssidan är det tyvärr slut på strutsfjäderförsäljningen. Eringsboda Struts har lagt ner verksamheten för gott. Det här med att försöka få dem att förstå att fjädrarna är värdefulla verkar inte ha gått in det minsta. Min kontaktperson har nog försökt få dem att förstå på slakteriet att ta vara på plymerna men det har glömts bort eller så har de inte brytt sig.
Hon har även försökt få andra strutsfarmare att begripa att det går att tjäna pengar på att ta vara på fjädrarna men de verkar heller inte bry sig. Hellre slänger de dem eller bränner dem. Det känns bittert.
Så nu gäller det för mig att noga hushålla med det jag har. Eller söka ersättningsmaterial.
Hm... Det där att klippa smala remsor från gamla vita kalsonger kanske inte var så dumt i alla fall...?

Stundtals infann sig den välbekanta känslan att rätt som det är hugger det. Fast idag var det falskt alarm. Men några sköna timmar upplevde jag trots det.
Roligt att vadarna inte läckte och att stå där ute varm och skön. Inledde nämligen med en lång promenad för att riktigt få upp temperaturen inombords.

Roligt också att låta kasten skjuta iväg, låta flugan sjunka och sakta ta hem linan med upprepade pauser.
Stå och vänta på att linan stramar åt och det plötsligt blir stumt och att vattenytan bryts av skumkaskader och plask.
Även om det inte hände idag kommer det förmodligen att inträffa kanske redan nästa gång jag är ute. Eller näst-nästa...

Som synes fortsätter jag med ofoget att lägga ut bilder och text på internet. Men nu är jag bara en i mängden som gör det. Ständigt dimper det ner mail i brevlådan med uppmaningar att kolla andras dagböcker och fiskehemsidor.  Jag kan tänka mig att det i dessa dagar vimlar av nya dagböcker med rubriken "Fiskepremiär" på det första bladet.
Min egen premiär blev ju ganska snöplig och dessutom orkade jag bara fiska några timmar. Det är nämligen inte bara gäddorna som är vintertröga.
Det är bara att hoppas på att allt blir bättre till nästa gång. Som till exempel förkylningen, att jag hittar några gäddor och inte minst innehållet på denna sida.