03-03-18

Väder: Lite över nollan på morgonen och klart. Senare svag nordvästlig till västlig vind. Soligt och varmt. Vinden vred sig lite mot syd och friskade i lite fram mot eftermiddagen.

Islossning

Det är inte utan att man får skämmas när man inte kommer med någon rapport på så här länge. Jag som hade ambitionen att bli först av alla med årets första gädda. Så blev det inte. Istället måste jag ha blivit sist av alla. Att inte få upp en fisk förrän den 18 mars är rent ut sagt skandal! När jag använder ordet "alla" i det här sammanhanget avser jag förstås alla oss som flugfiskar gädda.
Alla 13...
Fast OK, riktig koll på antalet har jag inte; det kan lika gärna röra sig om 15. Dessutom fick jag bara ett napp idag.
Skall jag vara riktig ärlig så har jag faktiskt varit ute två gånger innan i år utan att få något. Varken napp eller något minnesvärt att berätta om. Bägge gångerna hindrades jag av is och både hård och fel vind.

Så visst var det en klar förbättring idag i alla avseenden. Vädret var helt enkelt underbart och där jag befann mig fanns det ingen is även om den inte var så långt därifrån.

Innan jag kastar alla anständighetshänsyn åt sidan och fullkomligt dränker hela Internet med bilder på den ensamma stackars gäddan vill jag orda lite om vad som hänt sedan sist. Eller snarare en sak som inte hänt.
Nämligen det halvt om halvt aviserade gäddfiskeförbudet från förra året.

Jag både hoppas och tror att det inte blir något av med det i år. Jag har inte sett någonting om det i tidningarna. Det är lite väl sent att gå ut med det nu. Fast om det hade trätt i kraft redan nu hade det inte stoppat mig. Jag hade bara gjort som idag. Fiskat efter havsöring med en One Size på tafsen.
Det är ju så tyvärr att den blanka och prickiga matfisken havsöringen stryker längs land nu. Jag menar; familjen vill ju ha något att äta och då kommer man inte undan, man måste offra sig och sätta på en liten One Size.
För att vara på den säkra sidan idag vad gäller isfria vatten körde jag långt åt öster, ut på en udde där jag visste att det var öppet vatten. Stenigt, grunt och svårvadat karaktäriserar det här stället. Risk för öring och chans till gädda.

En ordentlig gädda högg i en liten vik bakom ett stenparti. Jag märkte med detsamma i det grunda och klara vattnet att den var om inte jättestor så i alla fall fin. Minst 6 kilo uppskattade jag den till. Minst.

En sexkilosgädda tycker jag är fin i alla sammanhang, för så bortskämd med jättegäddor är jag inte. Men som årets första både napp, fisk och gädda var det naturligtvis extra roligt.

Den stretade och drog utan att precis hoppa eller göra några tjurrusningar. Trots allt pågår islossning och issmältning överallt inomskärs så särskilt varmt är det inte i vattnet.

Verkligen en härlig känsla att få se den komma emot sig med den nästan ladugårdsbreda ryggen ovan vattenytan!

Tyvärr har jag inte så stort urval av bildkategorier på mina sidor. För att den här skall få ett högt betyg i klassen "simmande gädda i ytan med synlig tafs" måste gäddsaran flöda vitt kring nosen på den. Men gäddan hade fått den lilla One-sizen för långt in i käften så den syntes inte.

I klassen "böjt spö med plaskande fisk" misslyckades jag tyvärr kapitalt idag. Ljuset och skärpan blev helt fel så de bidragen utgår idag.

Men skulle tro att chanserna återkommer lite längre fram.

I det fina vårvädret var det fullt med åskådare på stranden. Så när jag lyfte upp gäddan för att lossa kamasankroken, vände jag mig om och gjorde det så att de kunde se lite bättre. Alltid roligt att demonstrera flugfiskets fröjder och fördelar.

Likaledes gjorde jag lite show av det när jag släppte tillbaka den ädla fisken. En stund stod den stilla vid fötterna på mig innan den viftade till med stjärtfenan och försvann.

-Må lycka och välgång följa dig på de sju haven samt se upp för eld och djupa vatten, sade jag till den lite för mig själv.

Ja, nu kan jag inte hitta på mer bildtexter så de övriga korten får jag väl spara på annat ställe.

I forstsättningen på fiskedagen kunde jag njuta av både vädret och vetskapen om att äntligen ha landat årets första fisk.

Det är ju så att varje år blir man nollställd vad gäller fiskestatistik och får börja om på noll. Gamla lagrar och segrar gäller inte. Synd att detsamma inte gäller för antalet levnadsår som man gärna skulle vilja bromsa lite på.
Fast lite måste man ju säga om tidigare år ur fiskehänseende. Förra året var ju ganska lyckat för min del och då hade jag landat 26 fiskar vid motsvarande datum. Vilket naturligtvis berodde på att det inte var någon is att tala om då.
Vart tog växthuseffekten vägen egentligen?

Ville gärna pröva något annat ställe också så därför körde jag utåt öarna men där var det absolut inte fritt vatten överallt. Även om solskenet och den nu sydvästliga sjöbrisen nog ökade den öppna ytarealen betydligt.
Prövade ett annars säkert ställe men där såg jag inte till någon fisk överhuvud taget.

Det kan mycket väl ha berott på att fisken söker sig till djupare vatten just under själva islossningen då ju ytvattnet måste vara ganska obehagligt.

Det är ju också så, som jag brukar framhålla, att fiskar man

sällan vet man inte var fisken just nu håller till. Eftersom isvintrar är ganska sällsynta här i Blekinge känner jag inte så noga till hur gäddorna brukar förhålla sig till dem. Men fortsätter vädret så här kommer förhållandena att normaliseras inom en vecka, är jag övertygad om.
Nå, jag tror jag klarade den långa fiskeabstinensen med den psykiska hälsan i behåll. All den sparade tiden kunde jag använda till andra saker som inte hade med fiske att göra.
Framöver skall jag fernissa åror och sittbräda samt hämta ut båtmotorn från servicen. Svartmåla båtbottnen och putta ut den i sjön. Ja, hela båten förstås. Blir det fint båtväder kör jag väl utomskärs för att pröva efter matfisk. I annat fall blir det vadare på och någon gäddvik. Det ser alltså bra ut framöver.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2003-03-18 Gädda  En känd udde 6 One Size Nej Ja Nej Ja Flytlina Soligt, sv SV 12:00 Nej