03-03-30

Eller 03-03-28 för den delen

Väder: Fredagen bjöd på strålande sommarväder med nästan inga vindar och sol sol sol!
Söndagen kyligare och frisk till hård väst, nordvästlig vind. Mer moln på em.

Fredag och söndag

Kort rapport från helgens dåliga fiske

Hade egentligen inte tänkt skriva någonting från den här helgen eftersom jag inte fick något. Men eftersom negativ kunskap även är kunskap plitar jag väl ner några rader. Det kan vara värdefullt (för mig alltså) att veta om några år och beror alltså inte att jag tror att det skulle föreligga något slags riksintresse om vad jag har för mig lediga dagar.
Men något konstigt är det i år. Jag hittar inte gäddorna alls nu. Det är inte på plats helt enkelt. Eller är det jag som inte är på rätt plats. Förmodligen det sistnämnda för andra lär få gäddor enligt vad jag erfar. Men det är klart, än har jag undvikit de värsta lekvikarna utan sökt dem på andra ställen där de fanns förra året vid den här tiden.
Den stora skillnaden är ju att i år har det varit en riktig isvinter.
På något sätt måste det ha påverkat deras uppehållsplatser. Trots den sista veckans varma och soliga väder kunde jag fortfarande se isrester här och där. Så färsk är islossningen. Det är i och för sig minusgrader om nätterna än men snart kanske gäddorna intar sina vanliga platser.

Nå, i fredags besökte jag ställen i anslutning till Gö. Bilden till höger illustrerar väldigt bra hur jag fann det där.
Stendött.
Vilket är en dubbel lustighet för den som orkar hålla reda på dåliga vitsar.

Man ser en och annan död sjöfågel om vårarna men om det är mer nu än tidigare vet jag inte. Det härjade mystiska fågelsjukdomar främst förra året och även för i år har jag läst att man hittat förlamade fåglar.

Trots närmare sommarvärme och spegelblankt samt extremt lågt vatten borde jag ha sett åtminstone någon slags fisk där.

När jag ändå inte gjorde det förflyttade jag mig en bit billedes för att pröva en halvö i närheten. Där det skulle finnas chans på både matfisk (havsöring) och ädel fisk (gädda). Tidpunkten var strax efter middagstid och en svag sjöbris hade börjat fläkta. Det var extremt skönt att vara ute så när som ett par saker. Dels att vadarna började läcka och dels att jag inte fick någon fisk. Men man kan inte få allt här i världen.
Men exakt på den plats där jag själv skulle ha valt ut att stå på om jag varit havsöring, hade jag en efter flugan. Den gjorde en snabb attack, virvlade och snodde runt flugan och jag lyfte spöet för mothugg, men icke!
Den försvann utan att jag lyckades locka den tillbaka. Förmodligen var det en liten blank kilosöring som det brukar finnas gott om.

På söndagen körde jag ut igen i ett helt annat väderstreck. Med förhoppningsfullt lyckat reparerade vadarbyxor. Jag fick göra det själv för jag hittade inga Vadarelagare i telefonkatalogen.

Utan att vara det minsta vidskeplig visste jag att jag behövde en lyckospark och här trodde jag att jag funnit den.
Slumpen, tur eller otur har en tendens att växla. Tur övergår i otur och vice versa. När det gäller fiske visste jag att jag låg ordentligt på plus efter den lyckosamma öringen nere i Skåne förra helgen. Därför var det nog inte annat att vänta att fisket skulle gå dåligt ett par gånger framöver.
Fast att jag skulle gå bom två gånger i följd är väl att ta i...?

Började på en hygglig sträcka på en av våra större öar i Östra Skärgården. Där jag tidigare fått både stora, mellanstora och mindre gäddor. Idag fick jag inte det minsta napp. Kanske jag började lite för tidigt på morgonen för det var premiär för sommartiden idag samt frost. I motsats till mig är gäddorna lite trögstartade om morgnarna den här årstiden. Senare på säsongen brukar den egenheten sammanfalla.

Vädret i övrigt var alldeles utmärkt ty det är bra med friska vindar för gäddfiske. I synnerhet när man fiskar från land.
Gick över hela den sträckan utan att få kontakt och vandrade tillbaka till bilen för att köra en liten bit till nästa ställe. Utnyttjade både vinden och lågvattnet till att vada ut till en lovande kant. Dock inte den Kant som lovade att han en gång för alla löst kunskapens problem.

Nej, utan kanten mellan djupt och grunt vatten. Där träffade jag på en trevlig och vänskaplig gädda. Den hade gått upp och ställt sig någon meter in på sandbottnen. Först högg den lite tvekande och lätt. Såg den mer än kände.
-Aha, den ska jag nog få att nappa igen, tänkte jag och kastade först åt motsatt håll för att ge den tillfälle att samla och lugna sig lite. Vid nästa kast kom den efter som en lång skugga. Men den tog inte. Och även vid nästa. Och vid nästa...
En gång vände den inte utan ställde sig nästan vid fötterna på mig!
Så nära och länge att jag kunde uppskatta dess vikt till 5,7 kg!
Till sist var jag tvungen att köra bort

den genom att stampa med fötterna i botten! Inte kunde jag en gädda som ständigt kom in för att bli klappad som hund heller. Visst är jag gäddornas vän men någon måtta får det väl ändå vara. Den kunde väl åtminstone ha visat sin uppskattning för mig och allt vad jag gjort för gäddornas sak genom att nappa så jag kunde bokföra den, men icke.
Men jag fick förnyat hopp att slippa ännu en blank dag eftersom detta hände alldeles i början av den långa sträckan. Men det gjorde jag alltså inte. Inte en gädda till jag såg. Eller kände. Ändå körde jag till ett tredje ställe. Betydligt längre in i en halvjolmig vik där det alltid brukar finnas smågäddor. Ja, så djupt hade jag sjunkit i min strävan att åtminstone få anteckna en kilosgädda i protokollet men inte heller det lyckades mig.
Vid fjortontiden avbröt jag allt fiske, körde in till staun och målade båten. I veckan lär det bli dags för sjösättning och måhända lite sökande efter matfisk från sjösidan. Men då får det inte blåsa så mycket som idag.
Kanske mitt otursmått är rågat nu efter två dagars bomfiske? Nå, vi får se.