03-04-03

Väder: Frisk, byig nordvästlig vind. Regnskurar.

Torsdag

"En dålig fiskedag är bättre än en bra dag på jobbet"

Den devisen skriver jag gärna under på. Och så var det idag. Dagen kunde ha blivit bättre om jag inte hade valt fel hela tiden. Gick åt vänster när jag borde ha gått åt höger, kört dit när jag i stället borde ha kört dit, och så vidare. Jag borde även ha bytt ut min flytlina vid det här laget. Den lever på övertid nu, fransig och sträv som den är. Det gör att den både går dåligt att kasta med och ta in flugan. Vidare vill jag klaga på att oturen inte riktigt släppt sitt grepp om mig och mitt fiske. Det är alltid kul att kunna skylla på någon annan eller något annat.
Det lilla som dock hände gjorde det alldeles i början.
Började dagen med att köra alldeles längst ut på en av våra större skärgårdsöar för att pröva en sträcka som varit bra förra året. Testade först en liten båtvik i närheten av där jag parkerade och fick där dagens första gädda, en fet tvåkilos.
På öarna i Karlskrona skärgård finns det gott om militärer; eller kanske man skall säga att de militärer som finns kvar håller till här ute. I alla fall så stod det ett kompani ute i naturen och väntade på order. Kanske var de glada att de inte skulle skeppas vidare till Bagdad, jag vet inte. Vad jag minns från min egen lumpartid stämde det också att mycken tid gick åt att vänta på vidare order.
Men i alla fall tittade de åt mitt håll och när jag bärgade gäddan stämde de upp en liten applåd.
I den jolmiga viken var jag bara 10 minuter, sedan gick jag vidare. Det blåste friskt redan på morgonen så det gick inte att fiska överallt. Men är man på en ö borde det gå att hitta ställen där det åtminstone är halvlä så att man kan kasta i sidovind.
Fast där jag ville fiska blåste vinden rakt in och det gjorde det besvärligt att kasta. Vattenståndet var åtminstone ganska lagom, i mitt tycke, då det var ungefär 10 cm under det normala.

Efter en timmes fiskande då det mesta gick på tok i själva kastandet med linan som fastnade på strandstenarna, flugor som inte hamnade där de skulle, flugor som surrade 1 mm förbi öronen som arga bin och så vidare fick jag äntligen ett riktigt napp.
Det sög till ordentligt och en stor gädda for iväg med fluga och lina.

Jag kände de där långa rycken, så typiska för en större gädda och tänkte att här vi kanske årets (hittills) största fisk. Nej, det är inte gäddan här ovan på bilden för den här gäddan släppte innan jag fått ordentligt koll på den. Så tyvärr fick jag inte använda min nya våg.

Köpte nämligen här förleden en sprillans ny våg "that cost me deep in the purse" som det står i visan.
Men den skulle vara väldigt bra enligt försäljaren och dessutom den enda fjädervåg som är godkänd för rekordfiskar. Därav rekordpriset förmodligen.
Den visar upp till 15 kg så vi får hoppas på att jag inte får några större.
Risken för det är förmodligen inte överhängande; det skulle kanske vara om en säl högg. Jag såg förresten en sådan idag men som tur var bara på avstånd. Och den sam iväg när den fick syn på mig istället för som ibland, att de närmar sig för att kolla in om det inte är en kollega.

Men det hände inte förrän senare.
Mitt ärende i Fiskemagasinet var egentligen att införskaffa en reservspole till flugrullen just för att slippa slänga den nuvarande fluglinan. Visst, den är dålig men om man smörjer in den med nån goja funkar den bra i flera timmar och det kan räcka för en reservlina. Men Micke hade ingen på lagar men skulle beställa. Kompletterade också med lite krok och wiretafs. Man kan aldrig få för mycket Kamasan nämligen och det är lika bra att köpa när det finns.

Nej, den gäddan släppte som sagt var. Det hände alldeles i början, precis när jag vevat in löslinan och fått den intill mig första gången. Fick en skymt av den och så lossnade kroken bara. Det var ingen jättemonstergädda kanske men säkert en som jag skulle tagit in till land för att väga och ta en idolbild på i gräset.
Dagens enda gäddbild föreställer en annan gädda som jag fick precis i slutet av fiskesträckan. Där jag hittade en liten samlingsplats för gäddor. Fick de sista två där och såg ett par till.
Sedan var det slut på nappen.

Klockan var bara halv elva och resten av fiskedagen irrade jag mest omkring från det ena stället till det andra på flera öar. Som här på bilden. En sträcka som jag utforskade förra året och trodde skulle vara bra just nu, i samband med lektiden. Ett par vikar med lovande botten och idag passande vindar. Men där såg jag som sagt inte till en enda fisk.

Det fanns en annan sträcka som jag siktat in mig på där det skulle vara helt lä. Men där var det upptaget av andra fiskare, kunde jag se på avstånd, så därför körde jag iväg åt motsatt håll.

Jag hade tagit ut en semesterdag idag fast ursprungstanken hade varit att fiska öring. Men det blåste alldeles för mycket för att fega jag ens skulle fundera på att köra ut med båten. Som jag dessutom inte ens puttat ner i vattnet än.
Nå, vi får väl se hur det blir med det i helgen. Både med väder och båtfiske.

Datum Art Plats Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2003-04-03 Gädda Norskan 2 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Regnskurar f-h NV 08:15 Nej
2003-04-03 Gädda Norskan 4,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Regnskurar f-h NV 10:00 Nej Otroligt fet
2003-04-03 Gädda Norskan 3 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Regnskurar f-h NV 10:15 Nej