03-05-23

Väder: Regn och frisk till hård sydlig vind. Konstant nederbörd hela tiden.

Garnexperimenten fortsätter

Humant krokningssätt upptäckt

Sedan sist har jag fått tag på just det garn jag tänkt skulle vara så bra; nämligen ett ganska tunt mohairgarn. Vitt förstås. Samtidigt hade jag fått mail från handarbetsexperten Peter Andersson som sade att just mohair är värdelöst till vinge. Det dög bara till kroppar, tyckte han.
Nå, när dagen var slut vet vi hur många som ställde upp bakom den åsikten!

När det äntligen blev dags för fiske för mig idag blev jag tvungen att först tillverka två nya gäddsaror för det skulle bli busväder och båtfiske omöjligt. Jag hade nämligen planerat för sjunklina och därmed lite större flugor. De stora på Kamasan #2 hade jag redan klara så det blev lite panik att få ett par mindre klara i tid.
Själva flugorna binder man ju snabbt ihop men när det gäller att få på tafsen tar ju det lite längre tid. Det skall lindas, brännas och framför allt lackas flera gånger. Men det hann jag med på morgonen.
Ökande sydlig vind och regn, hade de sagt på sjörapporten och nog stämde det alltid. Blåsten ökade till kuling och regnet bara öste ned hela dagen.

Nå, lite regn och rusk är väl ingenting för en väderbiten, råbarkad machotyp som jag själv så jag plockade fram vadarna och körde ut till Hasslö. Det är ju minst lika viktigt att prova det nya materialet för flytlina. En sådan fordrar ju lättare flugor och mindre krok och nu för tiden fiskar jag nog oftare iklädd vadare än jag gör från båt eftersom den säsongen är längre. Utom när det blir isvintrar förstås.
Sedan är det ju så att gäddorna är som allra bäst nu. Eller åtminstone snart. Än har de nog inte hunnit äta upp sig riktigt men har man tur kanske man kunde få uppleva en kämpastark femkilos på flytlinan.

Av någon anledning anses det lite finare att få fisk på och använda flytlina vid flugfiske. Och visst kan jag hålla med om att det är roligare när det hugger vid ytan än en meter längre ner. Samtidigt är det ju så att gäddorna förflyttar sig så långt ut att de blir svåra att nå för vadningsfiske. I alla fall på de platser som är tillgängliga för den bilburne fiskaren.
Men att testa en garnfluga skulle gå bra oavsett väder och vind, tänkte jag med all rätta. Jag körde ända ut till Hasslös sydspets och studerade läget. Ännu hade det riktiga busvädret börjat men det var på väg. Sydlig vind är nästan rak pålandsvind och därmed mycket svårt att hitta fiskbara sträckor. Men där jag började, på bilden ovan, gick det bra att kasta. Och det gick hur bra som helst!
Flugan visade sig inte det minsta för tung!
Att gången i vattnet blev bra med garn hade jag påvisat förra gången. Men snart nog visade sig en annan nackdel med garn och att jag gjort ett misstag när jag komponerade den flugan jag använde. Jag hade nämligen bundit in några alldeles för korta garnstumpar. Från början var jag på det klara med att man nog inte bör använda sig av exakt lika långa garnbitar för jag ville ju få fram den rätta spolformiga profilen på streamern. Men de korta bitarna snodde sig på ett mycket förargligt sätt kring krokböjen och ibland fastnade de på krokspetsen. Och då var det ofta som att försöka få loss kroken från tyg. Och det vet väl alla hur jobbigt det är när hullingen är igenom.
Här var det poäng till strutsherlen igen. Där får du spolformen på flugan helt automatiskt och den trasslar sig sällan. Tills slut tröttnade jag på det och bytte fluga. Först hade jag tänkt att ge upp garnet helt och hållet och gå tillbaka till en strutsfluga men så tänkte jag att "Äsch, jag prövar min andra garnfluga, jag har ju två med mig." Ibland kan det nämligen uppstå individuella skillnader mellan flugorna utan någon egentlig anledning. Och den jag nu satte på visade sig inte trassla sig så mycket utan den fiskade betydligt bättre. Eller om det bara var en slump att jag kom till fiskrikare områden men nu började jag få fisk i alla fall.

Platsmässigt har vi nu förflyttat oss in till Almö. Jag hade oförklarligt nog bara fått en enda liten kilosgädda på det första stället. Samt en massa näbbgäddehugg. Vinden gjorde det sedan svårfiskat så jag åt först frukost och sedan körde jag tvär över hela ön, vidare över Hasslöbron och så var jag på Almö.
Den första gäddan var den största. Fast det är inte den som hoppar på bilden här bredvid.
Nej, det är en vanlig tvåkilosgädda som högg senare. Men fyrakilosgäddan var en seg rackare som bara drog och drog. Jag tror jag har fått upp den tidigare. Det såg ut som om den varit lite rispad kring käften nämligen. Och vem om inte en gäddflugfiskare hade returnerat en sådan fin gädda?

På tal om rispad av krok. Jag hade tänkt när jag försökte trassla ur garnstumparna från hullingen att med garn kanske man inte behöver kroken. Trasslar garnfibrerna in sig bland gäddans tänder följer den med nog upp på land utan krok. Så tänkte jag innan, det är alldeles sant. Och på en av gäddorna satt hela kroken utanför munnen och det var enbart den långa garnstjärten som höll fast gäddan!
Den hade trasslat in sig mellan gälbågarna och var väldigt besvärlig att få loss. Här kommer nyheterna och uppfinningarna i långa rader minsann!
En nyhet för den extreme djurvännen måhända!
Klipp av kroken vid böjen, bind på ett knippe mohairgarn och sätt igång och fiska! Garanterat djurvänligt och nu kan även sportfiskaren bli vegan! För att inte tala om tvärtom.
Uppriktigt sagt tror jag att det kan fungera. Fast du kanske bara landar en av tio.

Två filosofier

kan vi rubricera bilden. Jag brukar rensa stranden från ilandflutet, farligt skräp som jag stöter på. Hittade den grälla jättewobblern vid stranden och tog med den hem så den inte råkar i orätta händer och ställer till med mer skada.
Men här ser man att min lilla fluga för flytlina faktiskt representerar en lika stor bytesfisk som wobblern. Streamern sväller ut i vattnet och ser mycket större ut än på land.

Idag var andra gången med garnfluga och jag hade kommit ytterligare en bit på vägen mot en fungerande vit garngäddsara. Nästa steg blir att inte binda in korta garnstumpar utan att alla skall vara nästan, och det är viktigt, lika långa. Det är roligt att hålla på att experimentera. Fast vad med de redan klara sjunklineflugorna?
Kanske de redan är dömda innan jag ens provat dem?
Nå, det får vi se nästa gång det är båtväder och jag har en ledig dag.

Vad gäller själva fisket så var det ungefär som man kunnat vänta vid den här årstiden. Mest mindre strandgäddor. De större, i den mån det brukade finnas några här, hade gått längre ut. Men här var lite halvlä för kulingen och sålunda enda fiskbara sträckan.

Men även de lite mindre gäddorna är väldigt kämpastarka nu så jag skall inte klaga. På vintern står de mest stilla och rycker lite men nu far de iväg långa sträckor med en väldig fart.
Huvudsaken med fisket är ju att man har roligt och det hade jag, trots allt.

Kunde ha fortsatt ett par timmar till och säkert plockat upp några till men klockan började bli mycket och det kändes lite vått. De eländiga vadarna läckte igen. Visserligen bara lite men det är ändå obehagligt.

Ja Peter, vi var sammanlagt 7 stycken som tyckte att mohairgarn är lämpligt till gäddflugor! Sex gäddor och så jag.
Tittar man noga på bilden ser man att materialet är 100% polyester. Det är mycket vattenavstötande och däri ligger nog förklaringen till att de blir så lättkastade. 52 meter för bara 30:-. Det tilltalar en snåljåp som mig själv. 041249 och parti 5057 står det också på omslagspappret.
Men forskningen går vidare och om ett par dagar ligger det kanske ett nytt dagboksblad ute, vem vet. I så fall handlar det om fler gäddor på garnflugor, skulle jag tippa.

Kanske till och med en sjukilos, vem vet...?
Nu är jag på väg in i ett ordentligt stim med jobbardagar. Imorgon är jag ledig men sedan blir det en hel massa dagar i sträck som det inte är att tänka på fiske. Idag blåser det kuling och hur vädret blir i morgon är det förmodligen ingen som säkert vet. Men jag skall försöka fiska då också.
Hm... eftersom jag egentligen skriver det här dagen efter så vet jag inte riktigt hur jag skall få till det... Jag vet ju vad jag gjorde imorgon. Eftersom det egentligen var igår... Jag skriver det här på söndagskvällen nämligen. Nu börjar det bli komplicerat men så mycket kan jag säga att det dröjer flera dagar tills en ny rapport kommer.