03-07-18

Väder: Disigt och nordostlig bris på morgonen. Så lite mer sol och så kom det indrivande dimma. Vinden avtog och vred sig mot väster. Omväxlande ren sol med dimmoln och dimslöjor. Varmt. Mot middagstiden riktiga moln och ett och annat regnstänk.

Äntligen ny motor!

Första semesterfisket

Idag är det en hel del saker att dokumentera. Det föreligger naturligtvis inte riksintresse att få veta att jag nu definitivt har skrotat min gamla Johnson 6-hästars. Men det skadar ju inte att hela världen får veta att jag haft den i 27 år. Ägnade de första semesterdagarna åt att inhandla, transportera, vänta på, montera och provköra den nya Johnsonmotorn. En tiohästars denna gången.

Jag gruvade mig en del för hur det skulle bli. Den verkade jättestor på land. Skulle förlängningsröret till rorkulten fungera? Hur skulle båten uppträda?

Nå, allt löste sig till det bästa. Bättre än jag vågat hoppats på faktiskt. Susade ut till fiskeplatserna på halva tiden mot innan! Verkligen ett lyft!
Eh... här har jag fuskat lite grann. Den här bilden till höger skall egentligen vara sist för den tog jag när jag körde hem under Hasslöbron.
Det bästa är ju att den drar mindre bensin än den gamla. Åtminstone tror jag det. Eftersom den går dubbelt så fort som den förra använder den ju bränslet halva tiden och den andra halvan blir alltså ren förtjänst.

Tyvärr hade jag både för liten båt och för liten plånbok för att köpa en fyrtaktare. De är nämligen mycket stora och mycket dyra. Åtminstone om vi pratar om 8-10 hk-klassen. Men de här nya tvåtaktarna skall vara så bra, så bra, vad gäller miljövänlighet, sade försäljaren.

Vad gäller själva fisket hyste jag mina farhågor. I mitten av juli mitt under en tropisk värmebölja. Mitt under semestern och fullknökat i sommarstugor, husvagnar och campingplatser. Fullt med fiskare överallt förstås. Småbåtarna trängs och folk med spön kantar stränderna. Eftersom jag inte heller varit ute till sjöss på över en månad visste jag inte var gäddorna höll hus.
Körde väl ut till Bollöarna i alla fall för att ha någonstans att börja vid. Hela veckan har det rått en otrevlig nordostan som varit ganska frisk. Inte min favoritvind på sommaren precis. Inte på hösten eller våren heller. Likaså har det rått ett ordentligt högvatten hela juli, har jag märkt. Men det har inte så stor betydelse när man fiskar från båt. Nordöstanvinden rådde nu också och jag befarade att jag skulle få avbryta fisket i förtid om den ökade. Men istället minskade den.

Fick en gädda här och en gädda där. Samt den som är på bilden till vänster. En fin bit på sex kilo.
Högg på det roliga sättet att jag kände och såg hur spöspetsen riktigt hoppade till. Det var bara att dra till så satt den där.
Innan fiskedagen riktigt hunnit börja än och jag knappt fått ordning på grejorna i båten, hade jag redan bokat en fyrakilos och en sexkilos. Kul.
Till de två första gäddorna använde jag gäddsaror av strutsherl men precis innan dagens största gädda högg, hade jag bytt till en garnsara. Detta för att den sista gäddan

hade massakrerat tafsen så att jag inte vågade använda den mer. Med det menar jag att jag numer jämställer de två materialen. Fiskemässigt upplever jag ingen skillnad på dem. Inte krokningsmässigt heller. Jag kan förresten säga att jag fick upp precis alla gäddorna som högg idag. En på ett ganska lustigt sätt. Först högg den som vanligt, satt på ett par sekunder och släppte sedan.
-Aha, det var den första jag tappade idag, synd på den fina statistiken hittills, tänkte jag och tog hem flugan återstoden av vägen. Men just när jag skulle lyfta den ur vattnet kom gäddan rusande efter i expressfart. Nästan lika fort som min båt med min nya Johnson tiohästars! Och tog flugan och krokade sig själv. Det var en av de där fyrkilosgäddorna som jag fick i svit lite senare.
Dock återstår en liten nackdel med garnsarorna; nämligen att vingen kan sno sig runt krokböjen då och då. Men jag har satt folk på att produktutveckla det, så vi får se.
Nej, tillbaka igen!

Såg fram mot en dag ute bland de allra yttersta skären och grunden där de riktigt stora kan gå. Men se det gick inte alls.

Ty in rullade mörka moln från havet och verkade överskugga solen. Kunde inte riktigt avgöra om det var vanliga moln eller dimma. Snart nog upptäckte jag att det var det sistnämnda. Jag till att raskt starta motorn (en ny tiohästars Johnson!) och köra in till land.
Inte fastlandet utan Hasslö där man kunde vänta ut dimman och fiska lite smågäddor under tiden.

Som tur var blev det inte så farligt med dimman. Jag kom att hålla mig i något slags gränsskikt mellan blå himmel och molndis. Det blev en väldigt behaglig temperatur och när dessutom vindarna skötte sig helt perfekt fick jag en trevlig dag.

På tal om behaglig temperatur så kom jag att tänka på jobbet. Det är nämligen så att vårt AC har pajat. Kylaggregaget hade gått sönder för gott och skulle ta månader att byta ut. När jag jobbade under den första semesterperioden gjorde det inte så mycket eftersom det regnade och var kallt i nästan fyra veckor.

Nu har jag gått på semester och de andra stackarna har börjat jobba. Och nu är det tropisk värme som råder. Eller rular som vi brukar säga nu för tiden.
Snäll som jag är ringde jag upp jobbet för att prata lite om det. Menade på att hade de det inte varmt under sin semester kunde de istället njuta av värmen på jobbet nu istället.

Ja, vad gör man inte för att muntra upp sina arbetskamrater!

Jag nämnde produktutveckling och det är inget skämt. Fick nämligen ett mail från en kille som utbildat sig till just ett sådant yrke. Nu skulle han just ge sig på gäddflugor. Hade erbjudit sina tjänster till ett litet engelskt hobbyföretag som sålde olika typer av flugor. Bland annat då gäddflugor. Samt att han ville veta lite om mina flugor.
Min vita gäddsara är så gott som färdigutvecklad, svarade jag bland annat. Förutom det här med tafsen, det blir aldrig bra, tycker jag. Där kan han sätta in sina krafter. Vingmaterialet har nyss genomgått en fullständig revolution och den är i och för sig inte riktigt avslutad ännu. Det där att den snor sig behöver åtgärdas. Får se hur han lyckas.
Hm... Jag undrar just hur det är med rättigheter, patent och sådant? Tänk om den firman börjar sälja min vita gäddsara, tjänar miljoner och så står jag där utan minsta lilla euro! Eller penny eller öre, eller vad det kommer att heta. För naturligtvis skulle det bli tidernas hit. Det är ju alldeles självklart!
Fast vid närmare eftertanke kan jag nog leda i bevis att jag var först. Det finns väl dokumenterat både här på nätet och i fisketidningar sedan 80-talet att jag hittat på, använt och utvecklat gäddsaran med närmast sjuklig envishet och monomani.
Annars har det här med produktutveckling en lite negativ klang i mina öron. Att man vill variera en produkt i det oändliga för att få sälja desto fler och mer. Nå, adressen till den firman lyder som följer: http://www.oceanflies.com/pike_flies.htm och vi får se vad det dyker upp för fantasiskapelser i framtiden.
En fråga som ständigt återkommer från nya läsare är vilken utrustning jag använder. Då brukar jag rekommendera artikeln "Artikeln" som jag har här på sidan. Jag kollade nyss den och upptäckte att den är väldigt gammal och kan kanske behöva lite produktutveckling. Får se om jag får tid till det framöver. Många verkar tycka det är väldigt viktigt med märken och fabrikat på grejorna och det är det kanske. Och att hitta rätt i märkesdjungeln är inte det lättaste vare sig det gäller flugspön eller utombordare.

I början av dagen var jag lite orolig för att det skulle vimla av andra båtar, fulla av spinnspöviftande turister men av det blev det intet.
Jag var så gott som helt ensam på sjön hela dagen. Såg ett par segelbåtar sticka till havs in i dimman och diset samt en trollingbåt fara ut, det var allt.
Samt att det var ovanligt gott om ålryssjor.
Nå, tack vare EU så är det nog slut med bägge de sistnämnda verksamheterna.
Varför...?
Jo, enligt vad jag inhämtat så vill de förbjuda att rökt mat saluförs.
Med det vill jag alltså insinuera att mycket av trollingfångsten säljs vidare till rökerier. Att "fritidsfiskaren" med ålahommorna gör det, vet jag.
Vad gäller trollingfiske minns jag från den tiden jag läste fisketidningar att det rådde en märkligt kluven ton i artiklarna.

Dels vilka fantastiska fångster man gjorde och dels att det här med att trollingfiskaren fick mycket fisk minsann var väldigt överdrivet och att man fick köra minst 40 timmar för varje blank fisk man drog upp. Men när man läser resultatlistorna från trollingtävlingarna drar i alla fall jag mina fördomsfulla och illvilliga slutsatser...
Jo, jag vet att en del båtar går bom men det gäller ju bara en enda helg. Vad jag förstår så åker de runt till massvis med olika tävlingar för att inte tala om alla vanliga helger när de är ute.
Rätta mig om jag har fel, men har man någonsin hört talas om catch & release när det gäller trolling?

Nej, nu får det vara slut på orättvisa påhopp och illa underbyggda resonemang från min sida.

Fast förhoppningsfullt får mina synpunkter på trolling stå oemotsagda. För jag kan väl aldrig tänka mig att trollingfiskare läser den här hemsidan!

Avslutar i stället med en bild av den sista gäddan. En gädda som uppförde sig och kämpade så att jag länge trodde den var dubbelt så stor som den egentligen var.

Avslutade dagens fiske strax därefter. Både för att dimma och molnighet började tätna, klockan närmade sig 13 och att jag började känna av i armarna att det var alldeles för längesedan jag var ute och kastade med tunga flugor och sjunklina.

En sådan trivial händelse som hemfärden kom att påminna om livet självt med både positiva och negativa inslag.
Det som var kul och roligt var med vilken fart det gick!

Ett uttryck som passar bra att beskriva upplevelsen lyder: "Hej, vad det går!".
Ja, ja, jag vet att en ynka 10-hästars inte är så mycket att yvas över. Så fort man kommer inomskärs och framför allt närmare staun så bara vimlar det av andra båtar. Och då är en tiohästars utombordare inte mycket värd. Nej, där är det fartvidunder och lyxkryssare i flerahundratusenkronorsklassen och nästan lika många hästkrafter som gäller. Dels ser man dem fräsa fram i omedelbar anslutning till hamnen och dels ligga förtöjda vid öarna och skären direkt utanför staun.
Det negativa var att jag upptäckte icke ringa spår av algblomning. Inte bra alls. Det är verkligen ett otyg för mig. Främst för att man inte ser botten och således inte kan hitta till de friliggande grunden som jag siktar in mig på framöver. Eller också att man hittar dem the hard way...
Och det vill jag verkligen undvika med min nya Johnson tiohästars, för den saknar brytpinne!

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Fluglina Väder Tid Död
2003-07-17 Gädda Bollöarna 2 Vit Gäddsara  Ja Sjunklina Soldis, s NO 06:30 Nej
2003-07-17 Gädda Sluskeskäret 4 Vit Gäddsara  Ja Sjunklina Soldis, s NO 07:00 Nej
2003-07-17 Gädda Sluskeskäret 6 Vit Gäddsara G Ja Sjunklina Soldis, s NO 07:20 Nej