03-08-01

Väder: Sol sol sol! Svag till lätt bris från nordost, så stiltje. Sedan en väldigt lätt sjöbris från sydväst. Lite mer moln vid middagstid.
&¤#!!£$$ hett!

Plats eller tidpunkt?

Sail idag (suck)

Så här såg det ut i Handelshamnen när jag körde ut vid halv-femtiden på morgonen. Det är något Sail, di kallart.
Alla kommunerna här i Blekinge har skaffat sig en anledning till att sätta upp öltält, tivolin och marknadsstånd en helg på sommaren. Här i staun kallas det Sail. Vissa år har de inte kunnat få tag på en enda större segelbåt men öltält brukar det alltid gå att skaffa fram, verkar det som. Nå, i år har det tydligen lyckats lite bättre för här ligger ett par större båtar med flera master.
När jag körde förbi verkade hela området dött; det enda jag såg var ett par stora tankbilar som körde där. Förmodligen var de lastade med öl för idag pekade alla väderprognoser på att det skulle

bli hett.
Vädret har annars varit lite lynnigt de här dagarna sedan sista fisketuren. Regn och lite för mycket blåst. Idag blev det precis tvärt om. Fast det som störde mig mest var algblomningen.
Körde i alla fall ut till Aspö där jag började på södersidan.

Aspö, rådjurens och fästingarnas ö, som den ibland kallas. Av mig.
Men det finns orsak till det. Det är nämligen ofta av de två anledningarna det står om den ön i ortspressen. Aspöborna vill nämligen döda rådjuren för de går in i trädgårdarna och tar för sig. Men det låter kanske inte så trevligt att säga det så därför brukar de istället framhäva att det är rådjuren som är orsaken till fästingproblemet på Aspö. Och därför måste "åtgärdas".
Här lyckades i alla fall den skicklige naturfotografen fånga både en råbock och en hel massa fästingar samtidigt på bild!
Det var förresten flera stycken rådjur men jag lyckades bara plåta en av dem. Om det nu heter plåta när

man använder en digital kamera. "Fotografera" bör man kunna använda och ändå vara tekniskt korrekt. Ty det betyder ju ungefär och nästan poetiskt; "skriva i ljus".
-Inte visste jag att du var en sådan naturexpert att du kan säga att det är en råbock på bilden?
-Jo men, det är ingen konst. Jag såg nämligen att den här böjde på huvudet när den andra kom. Och, tja... Det brukar ju vara pojkarna som bockar... Och pojkar är bockar... Nej, vad jag säger jag! Hannarna bockar, menar jag... Eller...
-Suck!

Ja, det är väl bäst att lämna naturfotografavdelningen för den här gången.
Vad gäller själva fisket skall vi idag avhandla den viktiga frågan om det är platsen eller tidpunkten på dagen som är den viktigaste. Tittar man i tabellen kan man måhända tro att jag avslutade fisket vid niotiden redan, eftersom det klockslaget är det sista jag bokfört en fångst. Så var det dock inte utan jag höll på ända till klockan 13:30 minsann. Onekligen en stark indikation på tidpunkten på dagen som avgörande. I alla fall om jag fiskade på likvärdiga ställen efter bästa förmåga sedan att jag lämnade stället med det falska namnet Luggeskär.

Och visst fiskade jag efter bästa förmåga på ställen där jag trodde det fanns fisk. Men på morgonen rådde det en ytterst lätt morgonbris som gjorde att man drev lite grann och att ytan krusade sig, åtminstone när jag lämnade Aspö och körde iväg ända bort till Luggeskär.
Men efter det utmärkta stället satsade jag på några grund utanför Tjurkö där det borda vara lika bra. Men då blev det nästan spegelblankt och dessutom stördes jag av algbälten. Jag vet inte om det har direkt betydelse för gäddans huggvillighet men efter idag har jag anledning att misstänka det. För där det brukade finnas fisk såg jag knappt till en enda.
Höll till på grundtopparna och rodde och fiskade där i ett par timmars tid. Hade en trekilosgädda på i flera minuter innan den lossnade. Det var allt. Här ute finns det bara ett par uppstickande stenar som indikerar ett av grunden och det hittade jag naturligtvis, men alla de andra måste man kunna se botten för att finna och det gjorde jag alltså inte idag.

Men vad fanken, tänkte jag, man har ju semester och vädret är jätteskönt så varför irritera sig över lite alger eller att det är långt mellan nappen. Om några veckor är de borta och vattnet blir kristallklart. Gäddorna går in ännu längre i skärgården och årets bästa årstid är i antågande. Idag är det den första augusti och vattnet är ljummet även så här jättelångt ut som jag var idag. Så det konstiga var kanske att jag ändå fick så pass många gäddor som nio en dag såsom denna.

Där jag befann mig utanför Tjurkö hade jag ett alldeles utmärkt läge att studera alla båtarna som var på väg in till Sailet. Strax intill går nämligen farleden och många båtar såg jag, både nya och gamla.
Vet ni förresten hur många olika slags knopar det förekommer på en sådan här gammal skonert?
Ja, jag vet det i alla fall inte! Men om ni gör det skulle jag starkt rekommendera er att ställa upp i något av TVs alla frågesportsprogram!
Skulle ni dessutom veta om det verkligen är en skonert eller inte, är ni verkligen att gratulera...

Nu till den viktiga frågan om jag skulle ha fått de gäddor jag fick om jag körde bort till Luggeskär mitt på dagen istället för tidigt på morgonen.
Faktum är att jag tror det. Där fullkomligt vimlade det av gäddor. Jag fick bara äran att bokföra sex av alla jag såg där.

Den här gäddan bokade jag bara till fem kilo. Här på bilden ser den faktiskt lite större ut. Men i likhet med mig själv, ljuger även kameran ibland. Ibland verkar fiskarna större än de egentligen är och ibland mindre.
Så ni får lita på mitt ord därvidlag.
-Just en snygg uppmaning!

Jag kan säga att jag här såg en verklig gäddskatt. Bara när jag landade den första gäddan såg jag en fem, sexkilos som lojt följde efter för att se vad som orsakade allt uppståndelse i vattnet. Senare såg jag på samma plätt tre stycken gäddor i samma storleksklass!
Alltså som den jag håller upp här på bilden.
Vad jag menar är att de var verkligen tröga på att nappa den tidiga timmen till trots.
En av mina principer lyder att jag inte brukar försöka två gånger på samma gäddor jag sett följa efter.
Det är alltså en princip och inget högtidligt avgivet löfte att aldrig göra så. Hade jag till exempel sett att någon av de här gäddorna

hade vägt upp emot tiokilosgränsen hade jag säkert gjort ett nytt försök. Istället gladde jag mig åt att se dem och veta att de förmodligen skulle finnas där nästa gång jag hade vägarna förbi. Det är också därför jag förfalskar namnet på stället. Jag vill också poängtera att jag når precis alla holmar, grund och öar blixtsnabbt med mina nya, tiohästars Johnson, så avstånd är numer inga problem för mig. Detta säger jag eftersom jag vet att det sitter folk med förstoringsglas, linjal och sjökort och försöker lista ut var jag har varit!
I alla fall får jag nog lämna den frågan obesvarad i dag huruvida det är tidpunkten på dagen eller om det är stället som är det viktigaste.

Vad gäller Blekinge som turistmål, Sail mm, verkar det som om jag själv inte var helt oskyldig till att locka hit turister. Här en bild på två danskar som verkade ha som delmål att betitta mig.
Niels och Mark från KØbenhavn var det. Trots att han mailat innan blev jag lite överrumplad när han ringde upp och sade sig tälta ute på Sturkö.
Nå, jag hade semester och inget speciellt för mig så vi kom överens om att träffas dagen efter. Som en engångshändelse, vill jag poängtera, fordi det slet ikke må bli en vane, körde jag ut till Tjurkö och pratade lite. Det var meningen jag skulle kommit med båten men det hade blåst för mycket på morgonen så det fick bli bilen.
Vi snakkede gott om forfange, fluer og liknende tinger. Vi gick även ner till vattnet för att kasta lite. Jag hade vadarna med mig, Niels och Mark vanliga stövlar bara. Lä och mitt på dagen var det också så jag hade absolut inga förväntningar på fisk. Men Mark, drengen på bilden fick faktiskt en liten strandgädda nästan med detsamma. Sedan var det min tur och Niels fick två stycken innan fisketuren var till ända. Inga stora dock och svettigt var det i vadarna.

Det är nästan första gången jag har varit här ute på öarna om sommaren och vilken skillnad det är på folktäthet! En ständig ström av bilar över Tjurköbron var det där det annars mest brukade vara bussen, flakmoppar och postbilen om vintern. Det var förresten Niels som undrade om gäddfisket var bäst om morgnarna och därav den lilla avhandling. Mer forskning behövs dock.

Oj, oj, oj, vilket virrvarr av båtar det var när jag skulle hem! Här gällde det verkligen att känna till skillnaden mellan styrbord och babord och dessutom ha tungan rätt i mun när man begav sig i det här gyttret av både små och stora båtar.

Karuseller snurrade, tingel tanglade, flaggor och vimplar smällde muntert i vinden, ölskummet stänkte, heta dunster av frityrolja vällde ut över vattnet, rop och skrik, optimister jollade, vattenskidåkare körde slalom mellan Aspöfärjan och andra båtar, solen sken, ja, se det var ett härligt myllrande folkliv på gator, kajer och vattenvägar!
Återstår att läsa i tidningen imorgon hur många som drunknat, kolliderat, fått på käften eller blivit bestulna av ficktjuvar. Men huvudsaken är att få sälja öl; nej, att folk har roligt, menar jag!