03-09-09

Väder: Frisk sydostlig vind. Klart och soligt. Oerhört varmt för årstiden.

Livstecken

Om det förhåller sig på det viset att jag inte svarat på några mail de senaste veckorna har det en invecklad förklaring. Jag har som princip att besvara alla och brukar göra det; så många är det inte. Förutom spam förstås...
Nu hände det sig att vid den tiden att Sopig.F. härjade. Min (eller snarare Telias brevlåda) bombarderades med massvis med virustunga filer och blev till slut överfull. En gång laddade jag ner 53 stycken till min egen brevlåda från Telias server. Samt ett meddelande där det stod att jag överskridit gränsen till vad den fick rymma. Och lång tid tog det!
Nå, mitt antivirusprogram tog hand om viruset och förhoppningsvis skickades inga vidare från min PC. Men sedan blev jag tvungen att lämna in en av mina datorer på service. Den PCn med modemet på. Därför kunde jag inte ladda ner alla virusmailen och brevlådan blev förmodligen snart överfull och många mail bara studsade väck. Hur många det rörde sig om vet jag inte. Men det är i alla fall förklaringen på att inga livstecken via svarsmail från mig har kommit.
Sedan en vecka fungerar det fint och de flesta virusmailen har försvunnit. Fast att jag inte har lagt ut några nya dagboksblad på länge kan inte skyllas på dataproblem. Det beror på att jag inte fiskat på länge, helt enkelt. Fel väder vid fel tidpunkt och kanske lite dåligt med inspirationen eftersom det varit så dåligt de sista gångerna.

Men idag skulle det ske. Med den högsommarvärme som rådde var det meningen att jag skulle ha åkt ut med båten, men en alldeles för frisk morgonvind satte stopp för det. Men det var jag förberedd på och hade med mig vadarna och den utrustningen också. Körde alltså ut till Hasslö med bilen, åt lite frukost, krängde på mig vadarna och vandrade iväg.
Mina förhoppningar infriades för de var inte stora. Det är ännu lite för tidigt för att de lite större skall ha simmat in till land.

Men några vanliga, mindre strandgäddor hade jag bespetsat mig på och fick jag mycket riktigt också. Bilden ovan är från det jag kallar Varvsviken och vars stora fördel är att där är lättvadat. Fast idag låg vinden på ordentligt så man fick verkligen lägga kraft i kasten om man ville ha ut dem mot djupet.
Nära den lilla ön som heter Djäkneholmen var vattnet alldeles tjockt av finfördelade brunalger. Ett förhållande man får leva med nu under förhösten. Det kristallklara höstvattnet har ännu inte infunnet sig.
Men som jag ofta brukar påpeka, det viktigaste är att man tycker det är kul. Och det gjorde jag.

De gäddor jag fick gick ordentligt grunt och var ganska så pigga.
Ett angenämt problem har jag när jag aldrig kan bestämma mig för vilket fiskesätt jag tycker är roligast; gäddflugfiske från båt eller med vadare.
När förhållandena är optimala är nog bägge lika underbara. Eller...?
Fast det inträffar i och för sig ganska sällan för nackdelarna är också uppenbara. Vädret är den ständigt nyckfulla faktorn. Den slår främst mot båtfisket som idag till exempel.
 Åh, en fördel med vadningsfiske är att man oftast kan ta mycket bättre gäddbilder också!
Lyckas man ta en på en hoppande gädda är dagen räddad.

När det gäller vadningsfisket är det nog transportproblemet som dominerar. Det är svårt att ta sig till de bästa ställena till fots och ibland är det svårt att förflytta sig inom fiskeplatsen också. Och att skifta fiskeområde är också omständigt. Idag när högsommarvärme rådde var det väldigt skönt att stå ute i vattnet i det flödande solskenet och kasta och kasta och dra en och annan gädda. Lite senare på säsongen kan inte ens kuling stoppa den fanatiske gäddflugfiskaren i det att man då kan fiska i lä längre in i skärgården. Men det är ännu alldeles för tidigt. Där inne är det nog ännu flera veckor framåt, alldeles för jolmigt med folk, sjögräs, pyttesmå gäddor och befolkade sommarstugor, svampplockare, hundpromenerare, vanliga promenerare, bärplockare, brädseglare och korvgrillare. I synnerhet sådana här soliga söndagar.

Delar man samma element som sina vänner gäddorna är det också väldigt lätt att fuska till bilderna så att en ordinär trekilosgädda ser ut som en åttakilosbest. Med lite god vilja.

På tal om något annat har jag nu fått papper på att det blir ännu en så kallad Gäddfestival. En tillställning jag ser på med ytterst blandade känslor. Men som jag förmodligen kommer att deltaga i. I år igen.

Förra året blev ett ordentligt fiasko för min del och det blir det förmodligen i år med. Men i år skall jag prova lite nya grepp.

-Skall du ta en stor gädda, till exempel? Som omväxling alltså...
-En mycket bra idé!
Jag har lite problem med timingen bara. Som förra året, då jag söndagen efter tävlingen fick en tiokilosgädda. Men sådana får jag så sällan att det räknar jag inte med. Nej, får jag en fem eller sexkilos får jag vara nöjd för det är min vanliga standard en lyckad fiskedag. Men nu har jag tänkt ut några planer för att förverkliga det. Hemliga planer...
Men än är det flera veckor dit och gott om tid att förbereda mig har jag. Ja, ja, det är ingen big deal för mig utan mer som en kul grej.
-Säg som det är att du hemskt gärna vill slå alla de andra gäddflugfiskarna häromkring riktigt ordentligt!
-Nej, nej! Absolut inte. Sådant står jag verkligen över. Det är bara trevligt att träffa andra fiskare, umgås och ha trevligt.
-Hm...

Tillbaka till dagens fiske:
Vinden gjorde att jag inte kunde fiska färdigt den sträcka som jag kallar Varvsviken. På tillbakavägen fick jag verkligen känna på hur det är att gå långa sträckor i vadare i högsommarvärme. Lite ofräscht inuti vadarna blev det.
Försökte ta mig ut på en annan liten udde för att prova några kast men där satt en jägare så jag vände. Kom så småningom fram till en av Hasslös populäraste badplatser, Sandvik där jag gick ut. Där var det lä och folk på stranden.

Så var det en som ropade ut till mig och på ordvalet förstod jag att det var en flugfiskekollega. Vadade därför upp på land och pratade lite fiske. Han var där med både barn och blomma.
Klockan var 11 och solen sken.
Jag förstod att han själv blev sugen på att fiska; det brukar bli så när man se andra svingar flugspöt. Han pratade om att på kvällen köra iväg någonstans och pröva. Förmodligen gjorde han det när han en liten stund senare såg mig landa en liten gädda.

Själv avslutade jag min fisketur mitt ute på badplatsen. Visst, jag stod länge och tvekade om jag skulle fortsätta ännu längre iväg, men värmen och den friska motvinden borta på nästa udde fick mig att sluta.
Det hade blivit förfärligt att vandra tillbaka nämligen.

Sammanfattningsvis fick jag fem napp idag. Fem hugg och fem landade (små) gäddor. Fast nu när jag både tänker och ser tillbaka på den största gäddan undrar jag om den inte var lite större än tre kilo. Sedan sist har jag äntligen fått mina nya glasögon och det har ställt till det lite med ögonmåttet. De nya glasögonen är ännu inte riktigt kalibrerade. Det vill säga jag har ännu inte riktigt vant mig vid dem. Mina förminskar nämligen bilden. Det märkte jag när jag hade de urgamla. Då verkade allt större. Nå, jag får väl se till att plocka fram vågen lite oftare så jag kommer rätt. Kanske den största i själva verket vägde 3,5.

Det blev i alla fall lite livstecken idag. På både det ena och det andra hållet.

Datum Art Plats Vikt Bete Vadande Fluglina Väder Tid Död
2003-09-07 Gädda Hasslö, Varvsviken 1,5 Vit Gäddsara G Ja Flytlina Frisk SO, sol 08:00 Nej
2003-09-07 Gädda Hasslö, Varvsviken 1,5 Vit Gäddsara G Ja Flytlina Frisk SO, sol 08:15 Nej
2003-09-07 Gädda Hasslö, Varvsviken 3 Vit Gäddsara G Ja Flytlina Frisk SO, sol 09:00 Nej
2003-09-07 Gädda Hasslö, Varvsviken 2 Vit Gäddsara G Ja Flytlina Frisk SO, sol 09:15 Nej
2003-09-07 Gädda Hasslö, Sandvik 1,5 Vit Gäddsara G Ja Flytlina Frisk SO, sol 11:15 Nej