Väder: Flera grader kallt på natten och fortfarande minus under förmiddagen. Frisk nord- till nordvästlig vind. Sol sol sol.

03-10-23

Torsdag

Tung höst för hemmalaget

Någon kanske trodde att jag alldeles brutit ihop efter fiaskot på Gäddfestivalen och kanske till och med brutit itu mina flugspön men riktigt så illa är det inte. Men oturen, det felaktiga vädret, motigheter och misslyckanden har varit mina ständiga följeslagare på de sista fisketurerna. Två stycken närmare bestämt som varken resulterat i fisk eller dagboksanteckningar. Tyvärr kunde jag inte riktigt skylla på den ständige strykpojken vädret heller.
Så här i efterhand har man ju hört att inte bara jag hade dåligt fiske utan även andra vid tiden för Gäddfestivalen.
I ljuset av ovanstående får jag alltså betrakta dagens fisketur såsom lyckad. Fångststatistiken ökade ju med flera hundra procent.
Fast illavarslande är att förhållandena redan nu i oktober mer påminner om sena december eller januari. Då man alltså kan vara ute en hel dag i iskyla och kanske endast få ett napp. Och blir lycklig över det; den aspekten får man inte glömma bort.
När de yttre svårigheterna ökar, ökar ju också tillfredsställelsen när det äntligen lyckas. Så är i alla fall min inställning till fisket.

Det första stället jag körde till idag blev ett rejält fiasko. Men det var inte enbart mitt fel. Jag hade gjort valet på grundval av väderleksrapporten att det skulle blåsa nordostliga vindar. Istället blev de nordliga eller till och med nordvästliga. Då blev det så gott som omöjligt att fiska där för då låg vinden på hela den sträcka jag skulle befiska.

Även om jag väntade innan jag körde ut på morgonen var det minusgrader i skuggan hela förmiddagen och jag inbillar mig att det inte är bra för fisket.

Det värsta högvattnet hade dragit sig tillbaka och var bara cirka 10 cm över det normala. Helt acceptabelt.
Trots omfattande reparationsarbeten med Aquasol läckte fortfarande vadarna. Det är konstigt att man (jag) inte kan få dem helt täta. Inte heller lönar det sig att köpa nya. Micke på Fiskemagasinet i staun, säger att de alltid släpper i sömmarna. Men varför har de sömmar då! Kan de inte tillverka dem i ett stycke!
Se där ett hett tips för nya fiskeprodukter som jag är säker på att ingen tänkt på förut. Eller också pressa på ett limindränkt band över sömmarna från början om det nu tvunget måsta vara sömmar.
En annan sak som jag skulle behöva åtgärda med vadarna innan min fiskesemester tar vid är att förbättra vadarnas halkningsförmåga. Nej, det blev fel!
Försämra den, skall det förstås vara. Kan just undra om det finns någon välsorterat fiskemagasin eller välutrustad fiskeshop som kan sälja några antihalkningssulor till mig?
Får se om jag får ett mail om tips var jag kan hitta sådana, helst här i Blekinge. Annars är neopren ett suveränt material nu när vi snart går in i november.
Fast jag tycker det är lite illavarslande att det redan är så långvarigt kallt. Vad jag minns från förr om åren kan det vara ett olycksbådande tecken på en alltför tidig vinter. Nu på måndag går jag nämligen på lite ledighet. Kommer att vara ledig ett antal veckor som jag naturligtvis kommer att ägna åt fiske bland annat. Då vill jag att vindar på syd skall råda. Gärna lite duggregn också. Jag säger inte heller nej till dis och dimma. Det perfekta semestervädret!
Konstigt nog går det väldigt lätt att få semester i november. Det verkar inte finnas det minsta konkurrens vilket jag tycker är mycket märkligt. Bra, men konstigt.

Tillbaka till dagens fiske:
Körde ut på Almö och irrade omkring inne bland de småjolmiga vikarna där. Längst in på den västra sidan. Den nordliga vinden lade dem helt i lä, vilket kunde vara trevligt för nu värmde solen ganska skönt.

Där fick jag dagens enda napp. Ett mycket trevligt napp på en treochenhalva i fin kondition.
Det är konstigt hur snabbt allt ändrar sig så fort man känner den karaktäristiska dragningen i linan, man höjer spöt och fast fisk!
Igen hade jag lite tur att det inte var en liten en och enhalvkilos strandgädda utan en lite större bredövernacken.

Den hade stått på ett mycket troligt ställe. Man gör ju så när man fiskar av en sträcka att man ständigt håller utkik efter troliga bästa ställen. Så for man upptäcker ett, tar man det lugnt. Manövrera sig försiktigt i position om så behövs. Som nu, då det var lä där jag gick. Då är det väldigt lätt att man skrämmer iväg fisken. Sedan försöker man lägga kasten så att den tänkta fisken ser flugan ordentligt. De här "bästa ställena" kan vara en liten inskärning på strandlinjen, utanför ett litet grund, uddar, utanför en vass, eller där man förut fått gädda. Sådant ger sig automatiskt efter en tid. En viss känsla utvecklas.
Visst, idag hade jag säkert agerat likvärdigt vid kanske 20 eller 30 troliga hot spots utan minsta resultat. Men här lyckades det.

Plötsligt glömde jag att högerfoten kändes kall, att detta var första fisken på tre fiskedagar och alla andra förtretligheter som livet kan vara så fullt av och bara njöt av dess rusningar och ryck.

Jag tyckte den var jättefin!

Visst, jag vet att det finns fiskare som betraktar en fisketur som helt misslyckad om man inte landar en tiokilosgädda.

Men minns de visa orden: "Den som kan glädja sig åt litet kan glädja sig åt mycket."
Hmm... undrar om jag själv har hittat på dem eller om jag bara glömt att jag läst dem någonstans...?
Vare sig hur det vill med den saken, men från och med nu kan det bara bli bättre, resonerade jag vidare. Det kalla högtrycket med sina förödande nordanvindar skall väl inte råda för evigt.
Jag vet att nu till helgen invaderas Blekinges kuster av skånska kustfiskare. Jag kan bara säga: "Lycka till!" Samt att uppmana dem till att packa ner ordentligt med tröjor, vantar och extrasockor. Alltså om innevarande väder håller i sig. Själv kommer jag inte att vara synlig. Inte för att jag är asocial utan för att jag jobbar.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död
2003-10-23 Gädda Almö, västra sidan 3,5 Vit Gäddsara G Nej Ja Nej Ja Flytlina f N, sol 13:30 Nej