Väder: Det började med uppehåll. Sedan lätt regn hela tiden jag var ute. Det vill säga fram till cirka kl 14. Vinden ostlig till sydostlig. Lite över normalvattenstånd.

03-11-26

Transportproblem

Idag blir det bara en kort rapport. Egentligen borde jag inte skriva någonting alls. Fiskets problem är ett av transport brukar jag hävda. Först en mer eller mindre lång sträcka medelst bil, oftast. I och för sig kan man bygga ut den första biten hur långt som helst. Det kan var flyg till Sydamerika eller Nya Zeeland för den delen, innan biltransporten börjar. Eller helikopter. Eller båt. Men sedan skall man vandra på land också en längre eller kortare sträcka för att slutligen vada ut till tio meters avstånd från fisken.
Så ser det principiella schemat ut för all slags flugfiske skulle jag förmoda. Om man inte ställer sig på en brygga i ett put-and-takevatten förstås.
Men i mitt fall, idag klantade jag bort mig i valet där jag gick på land. Valde fel plats hela tiden. Man tycker att man borde rätta sig efter den reella vinden som blåste och inte bry sig om vad som stått i tidningen att den skulle blåsa!
Men icke, jag placerade mig fel hela tiden.
Som därför inte blev så lång. Det sistnämnda berodde på det ständiga regnet.

Regn i sig tycker jag inte är något större problem. Bara  man placerar sig så att vädret kommer bakifrån, så att säga. Det var där mitt misstag låg. Visserligen blåste det alls inte hårt men det var ytterst irriterande att gå och stå framåtböjd för att inte få vatten på glasögonen och kasta i motvind. Och inte fanns det någon fisk heller.

Inte här på det ställe som bilden visar trots att det ser mycket lovande ut.

Och då är det tredje stället jag kört till idag. Det är den högra udden av en vik. Hade jag i det läget gått

tillbaka till bilen, pulat in mig i den och kört iväg till den vänstra udden i stället hade läget varit helt annorlunda, är jag övertygad om. Då hade jag haft vind och regn i ryggen och förmodligen hittat lite fisk också.
-Jaha, jag hoppas du inte börjar sätta upp fiskar i tabellen som du egentligen skulle ha fått om du bara kört dit eller dit! Det är kanske det du gör förresten?
-He, he... Nej då... Absolut inte...

Här är lite bildbevis på att jag faktiskt fick en fisk idag. Visst brukar det heta att en bild ljuger mer än tusen ord men jag kan garantera att jag bara tar med bilder tagna samma dag som fisketuren. Ibland kan det vara foton av flugor eller liknande som jag kan ha tagit dagen efter eller dagen före men det är en annan sak.
Ibland hör jag klagomål på att det är så svårt att se eller veta var jag egentligen har varit.
Men vem har sagt att det skall vara lätt?

Så mycket kan jag dock säga att både bilden och gäddan är tagna vid en badplats i närheten av Gö. Alltså det andra stället jag prövade idag.

Gö var faktiskt där jag började. För att leva upp till de allra högsta kraven på exakthet skall jag till och med säga att det var till Gökalvs parkering vid badplatsen som jag körde. Kände mig tvungen att göra en snabbkoll där för att se om det hade hänt någonting på regnbågsfronten. Det hade det inte.
Det här med badplatser får mig att tänka på att jag för tillfället håller på och omarbetar min artikel om gäddflugfiske i allmänhet. Den är väldigt gammal råkade jag se för ett tag sedan. Där står nämligen att jag använde vinylvadare och det måste röra sig om minst en fyra eller fem år sedan. Samtidigt är den ganska kortfattad så därför ägnar jag en stund då och då att göra om den. Byter även ut bilderna. Bland annat för att då lätt kunna hänvisa till artikeln för de personer som då och då mailar till mig och vill ha tips och råd för nybörjare.
Och så finns det folk som inte gör annat än mailar till mig och tjatar på mig att jag skall lägga in en beskrivning på hur man tillverkar Vit Gäddsara garnvarianten ;).
Trots att jag för tillfället har semester räcker inte tiden till!
Först skall man fiska. Sedan blir det en massa efterarbete med det. Flugor skall repareras, vadare och kläder torkas, bilder kollas och bearbetas och inte minst en rapport därom skall skrivas som...
-Sss, de fem minuterna det ser ut att ta, kan du väl ändå inte skylla på!
-Nähä kanske det, men jag har väl även annat jag måste göra.
-Säg som det är; spela meningslösa dataspel!
-Självklart inte! Jag har massor med viktiga saker att ta mig för här hemma! Som till exempel... till exempel... Ja, helt enkelt jättemassor!
-Jag antar det finns fullt med folk därute som tycker väldigt synd om dig som är tvungen att åka ut och fiska var och varannan dag.
-Ja, lätt är det inte. Men jag försöker ta det som en man.
-Men vad har allt det här med badplatser att göra?

-Jo, det är för att det är ett av de bästa nybörjarställen som finns. Långgrunt och sandstrand, kan det bli bättre?
Jo, här jag tusen röster ropa, det skall väl finnas fisk också!
Jovisst, men det gör det ganska ofta. Kanske inte precis på själva sanden men ofta finns det bättre partier i anslutning till själva badplatsen. Områden med tång och sten. Precis som vid den här lilla badplatsen.
Där fick jag dagens enda napp två gånger.
Stod på ankeldjupt vatten på sandbotten och riktade kasten mot en liten stenudde. Först gick den upp och gjorde ett utfall mot flugan men missade. En fin virvel uppstod. I de lägena brukar jag först göra något kast åt motsatt håll för att ge den någon minut att lugna ner sig på. Sedan kollar jag flugan att alla fibrer ligger som de ska och sedan lägger jag kastet dit den befann sig. Tar in gäddsaran som vanligt och försöker följa den med blicken.
Idag gick det precis efter regelboken. Jag såg inte gäddan utan bara att den vita fläcken som gäddsaran utgjorde, bara försvann.
Lyfte spöt och fast fisk!
Hur kul som helst och en mycket fin gädda var det. Väldigt rund i formen och pigg.

Men visst hade det varit ännu roligare om det inte blev dagens enda, ensamma fisk. Men är man inte smartare än att man inte kan väderstrecken får man skylla sig själv. Är det sedan regn precis hela tiden vill man heller inte hoppa in och ut i bilen om och om igen.
När det gäller att ge tips var man bäst kan hitta gäddorna är det annars väldigt svårt, tycker jag. I synnerhet generella. Först och främst är min erfarenhet begränsat till i stort sett Blekingekusten även om naturligtvis flera av mina slutsatser och iakttagelser bör gälla för hela ostkusten ända upp till Norrland.
Men så har vi alla dessa tusentals insjöar som jag antar majoriteten av Sveriges flugfiskare har närmre till än kusten.
Där tror jag inte det går att vadningsfiska alls. Men precis som det står i boken "Gäddflugfiske" som jag tidigare diskuterat här, är nog flytring ett suveränt hjälpmedel att utforska en insjö ifrån. Jag har aldrig känt behov att skaffa mig ett sådant flytetyg själv men just att kunna förflytta det så lätt mellan olika insjöar måste vara nimmt. Båtfiske är en sak men med flytring bör man ju komma gäddorna närmre in på livet och därmed vara roligare, inbillar jag mig.
Åh, på tal om badstränder skulle jag nästan kunna slå vad om att gå ner på stauns allmänna badplats ute på Saltö och ta en ett och etthalvtkilos gädda. Alltså nu på hösten. Och om vädret är någorlunda lämpligt. Jag skulle bedöma mina chanser till 50-50.
Ja, banne mig om jag inte skulle göra just det! Så se fram emot en rapport därifrån om någon vecka. Men jag säger inte vilken dag det blir för man vill ju inte orsaka att staun proppas igen av bilar och trafikstockning  uppstår. Och att behöva tränga sig igenom folkmassor för att ta sig ner till vattnet har aldrig varit min tekopp.

Oj, nu är både tiden och utrymmet snart slut för det här dagboksbladet och därför slutar jag nu.

Datum Art Plats Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2003-11-26 Gädda Trevlig badplats 3 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Mulet, regn, s-m O 11:00 Nej