Väder: Nästan exakt samma som på Luciadagen, bara lite mindre av allt. En massa minusgrader på natten, snöfall som övergick i regn, samt frisk sydvästlig vind. Men som sagt, i mindre omfattning. Likaså hade det varit plus 37 cm högvatten dagen innan som raskt hade sjunkit undan till lite under det normala.

03-12-17

Bättre bildlös än textlös?

Ännu en fåfäng dag på jakt efter en större gädda att pappersfotografera. Det förutom var det en ganska trevlig dag. Inte minst att jag lyckades höja fångstkvoten till respektabla 89 %. Tillbringade de ljusa timmarna ute på ett par av våra stora öar och körde omkring där till olika ställen.
Väldigt synd att jag inte hade den vanliga kameran med för då hade jag kunnat göra en liten dramatisk bildberättelse med färgstarka gubbar.
Jag började nämligen väldigt tidigt på morgonen idag. Redan vid halv nio lade jag nog ut det första kasten och det motsvarar nog fyratiden på sommaren om man räknar efter solens uppgång. Hade i alla fall lugnt räknat med att vara ensam vid vattnet, en vardag tillika med närapå kuling och snöglopp i luften samt allra längst ut mot öppna havet också.
Men så såg jag två figurer som också stod vid sin bil och plockade med grejor. Länge och omständligt grejade de med sina prylar. Aha, tänkte jag, det måste nog vara militärer av något slag, för än ser man en och annan av det slaget här ute på öarna. Kanske skjutledare för de var klädda i orange och gult i närmast neonlysande nyanser.
Men banne mig om de inte gick åt mitt håll där jag stod utvadad i en liten vik och testade hur pass morgonpigga gäddorna egentligen var. Och fiskare var de ändå, drog jag slutsatsen för visst bar de på spön? Och haspelrullar också, tyckte jag att jag såg. Det kunde stämma för gäddflugfiskare brukar inte klä sig i så uppseendeväckande regnkläder som dessa bar.
De gick förbi mig, vidare ut på udden och jag tänkte att attans också för dit tänkte jag gå lite senare.
Men hur det var så sneglade jag åt deras håll där jag stod och kastade och såg deras självlysande kläder bland de taggiga buskarna och stenarna. Vad sysslar de med?
För de uppehöll sig en bra bit ifrån själva vattnet.
Aha, tänkte jag igen. Då måste de vara metare!
För det har jag sett förut hur de slänger ut sina kastflöten och går och ställer sig uppe i lä, huttrar och dricker kaffe och väntar på napp. Men här var ju så fel för metare det någonsin kunde bli, tänkte jag vidare. Plats, tidpunkt och väder stämde inte det minsta.
Nå, eftersom de inte flyttade på sig vevade jag in och gick upp för udden och fram till dem. Hälsade på dem och undrade om de också skulle fiska här. Eller jag såg att det inte var spön de höll på med utan någon sorts mätdon. De satte alltså upp mätinstrument på höga tripoder som jag trott vara haspelspön! Och haspelrullarna visade sig vara något slags optiskt instrument.
Så där ser man... För det mesta är det någon liten vardagshändelse som inträffar när man är ute och fiskar och kunde vara värt en bild. Om man haft sin digitalkamera med sig.

Nåja, det fick till följd att jag själv kunde gå ut på det tänkta stället och göra några kast. Och genast fick jag de två första gäddorna på ett ganska oväntat ställe för det var allra ytterst på den yttersta av de stora öarna.
Ja, som skribent hyllar jag principen som säger att man inte skall belasta läsarens minne i onödan med att hela tiden rabbla upp en massa namn på öar, uddar, grund, holmar och skär. Det är ju både irriterande och oväsentligt bara man beskriver det rent fiskemässiga, så att säga.
Ett knappt hundra meter brett skär bildade såsom en pir mot det öppna havet och jag kunde vada ut till det och därifrån kasta inåt. Där bildades såsom en lagun i lä och faktiskt hade det samlat sig några mindre gäddor där.

Sedan testade jag ett par ställen med växlande framgång. Ett "ställe" är ett ganska kul begrepp. För min del innebär det en lämplig parkeringsplats för bilen. En inte alltför lång gångsträcka ner till vattnet. Där skall det gå att vada naturligtvis. Sedan är det fiskbart i allt från 50 m till ett par kilometer. Samt att man kan klassa det i en tja, tvågradig skala. Huruvida den får A- eller B-klassning skall egentligen vara oavhängigt årstid, väder och vattenstånd fast det växlar ändå. Att ställena blir så olika gång från gång är bara ett bevis på min tes att gäddan är en ytterst flyktig fisk. Som det andra stället i dag. Där förhållandena var alldeles perfekta.
När jag var här förra gången, bara för ett par dagar sedan var vattenståndet lite för högt men ändå hade jag två napp under de korta minuterna jag fiskade där. Idag var det lägre vatten och fylld med förväntan och med papperskameran beredd, började jag fiska. Men inte ett napp!

Så kan det bli.

På det tredje stället missade jag den enda bilden jag egentligen behövt. Det var kamerans fel. Fick där dagens största gädda; visserligen bara en trekilos men en sak kan kompensera det, nämligen att den här tänkte hoppa. Det kan jag se.
Kikade genom objektivet och höll mitt triggerfinger berett. Såg hur gäddan gick upp i luften och knäppte. Ingenting hände.
Det är nämligen så på den här ¤!!##€€ analoga kameran att autofocus är lite trögare. Eller att den är mer krävande innan den piper till för att meddela att nu kan jag knäppa. I alla fall så missade jag den bilden.

Så kan det bli.

Sedan är det bara en sak till jag vill berätta om. Hur jag kom i närkontakt med en stor gädda. Fiskade mig neråt en kust. Detta var på fjärde och sista stället för idag. Den friska vinden låg på men ju längre ner för kuststräckan jag kom, desto mer lä skulle jag få. Ända tills kustlinjen helt övergick till en liten udde bakom vilket det helt skulle bli fullständigt lä. Och precis där var det ett av mina storgäddställen. Det är ju på det viset att på vissa ställen har man fått flera stora gäddor än på andra, trots att förhållandena ter sig likvärdiga för människoögon. Inte varje gång naturligtvis men tillräckligt ofta för att man kan rita ut ett rött kryss där på sin inre, mentala fiskekarta. Fiskade av stället noga utan att det hände något. Gick långsamt mot ytterligare en liten klippudde. Nu vid lågvatten kunde jag gå strax utanför stenbältet på sandbottnen. Då mötte jag storgäddan. Den kom nämligen långsamt simmande från andra sidan udden!
Den såg inte mig men jag såg den. Någonstans mellan 6 och 8 kilo uppskattade jag den till. För jag såg den tydligt under lång tid. Ja, i dessa sammanhang får en minut räknas som länge.
Naturligtvis försökte jag manövrera ner flugan till den men det gick inte. Jo, jag fick ner den så att den såg den men tydligen var hon inte på det minsta napphumör idag för den brydde sig inte. Den befann sig alldeles för nära mig också för att jag skulle kunna fiska effektivt efter den. Så småningom försvann den. Roligt var det att ha fått sett den men ännu roligare hade det varit att få låna den en stund som fotomodell. För i så fall hade jag varit helt klar med den analoga kameran.