Väder: Minusgrader hela dagen. Måttlig ostlig vind. Mulet och stundtals lite snöfnyk i luften.
Ganska högt vatten.

04-01-10

Vinterfiske

Äntligen lite mat i stugan

Nytt år lär det ha blivit men jag undrar om det ändå inte är samma gamla som de bara bytt namn på. Det känns i alla fall inte annorlunda. Möjligtvis på ett sätt för nu har det varit en ordentlig köldknäpp och isen lagt sig. Eller var på väldigt god väg att göra det inomskärs. Men så kom ett par dagars vackert väder med dimma, duggregn och ett par plusgrader samt friska vindar och bröt den negativa trenden. Så idag skulle det äntligen bli läge att köra ut till någon bra kuststräcka och prova. Betydligt bättre skulle det ha varit som igår eller i förrgår men se det gick inte när man jobbar.
Det var nämligen ett par minusgrader hemma i Gagnekulla nu på morgonen men jag räknade kallt med att det skulle vara åtminstone en halv grad över nollan nere vid kusten. Så brukar det vara nämligen. Men idag blev det inte så utan det bildades is i spöringarna mest hela dagen. Men vattnet var öppet vilket var huvudsaken.

På land var marken frusen, is- och snöfläckar låg överallt och man anade att det inte skall mycket till för att isen åter skall lägga sig.

Det förelåg med andra ord stor risk att man skulle frysa idag. Men fjorton dagars abstinens från fiske samt bra vadare gjorde att jag kunde hålla värmen. Samt att jag inledde dagen med en avsiktlig lång promenad. Det är verkligen någonting jag kan rekommendera till alla som lätt blir frusna. Den värmen som därvidlag uppstår har man nytta av hela dagen.

Jag började också ovanligt tidigt på morgonen. Var exakt jag körde och inledde dagens fiske är av mindre betydelse. En sak som det här med nytt år för med sig är ju att havsöringen blir lovlig. Samt att det hade ryktats att tillgången på den goda matfisken kunde bli extra stor denna vintern. Detta i sin tur beroende på den svaga uppgången i länets många havsöringsåar. Detta ytterligare i sin tur beroende på det låga vattenståndet i nämnda åar. Som i sin tur berodde på svaga regnmängder under hösten. Som i sin tur... Nej, nu slutar vi! Det skulle leda alldeles för långt om vi tog reda på orsakerna till det.
Och tja... Det var tidigt på morgonen, minusgrader och kändes inte som det skulle gå och få gäddor just nu. Och här i trakterna visste jag att chans till blank fisk förelåg. Därför satte jag banne mig på en allroundfluga, den som jag mycket riktigt kallar One size fits all.
En annan orsak till det är att de är betydligt lättare att kasta också. Det var som sagt 14 dagar sedan sist och vid min ålder kan det ha betydelse att inte överbelasta benstomme och tillhörande muskulatur allt för mycket. Så klen är jag dock inte än att jag inte klarar av en dags slängande och dängande med en fullvuxen gäddsara på tafsen utan allt för mycket problem. Men inte utan att få en viss träningsvärk och jag hade tänkt fiska som i morgon, söndag också. Nu blev det inte så för det var fortfarande lika kallt på söndagsmorgonen och hålla på att hela tiden rensa spöringarna från is är inte jättekul. Så därför stannade jag hemma i morgon.

Och vad hände?
Minsann om jag inte fick hugg av en blank fisk. Genast visste jag att här är matfisk på kroken. Säga vad man vill om gäddan i januari men inte hoppar den och sprattlar, gör blixtsnabba rusningar, kör och knycker, rister och skakar på detta viset!

Inte heller blixtrar den blankt och bländande genom vattnet.

Hela tiden var jag fullständigt övertygad om att det var en havsöring också för här hade jag aldrig landat någon havsregnbåge, men när den kom närmare upptäckte jag att jag tagit fast en rymling.

Det gjorde mig inte det minsta besviken heller för jag anser dem likvärdiga under likvärdiga förhållanden. Ja, till och med hyser jag de hädiska tankarna att

en regnbåge som fått gå ett par år i havet är överlägsen en havsöring i de flesta hänseenden. Senare vid rensningen kunde jag dock konstatera att den här stackaren inte fått njuta friheten från nätkassarna så värst länge. Kanske bara någon månad.
Roligt var det att konstatera att redan på detta årets första fiskedag överträffade jag hela förra årets fångst av regnbåge. 2003 fick jag nämligen inte en enda trots många försök både förra vintern och nu i höstas på den bästa ställena nere på Gö.
Några fler regnbågar eller annan blank fisk såg jag inte till men jag var supernöjd med den jag fått. Faktum var att vi omdisponerade middagsmenyerna hemma och åt upp den redan idag. Jag vägde den inte men bokade den ändå till tre kilo. Kanske, kanske skulle vågen ha stannat på cirka 2,8 men det är betydelselöst.
Lite senare fick jag årets första gädda också. Tog många kort på den just för att det var årets premiärgädda men eftersom nästa igen kom att bli lite större fick den istället äran att vara med här.

Den dröjde dock för idag hade jag mat och varm dryck med mig och gjorde därför matpaus i det att jag skulle göra en större förflyttning. Det vill säga köra en bit.

Rent allmänt ser det ut så här vid Blekingekusten att den huvudsakliga bebyggelsen består av sommarstugor. Men så finns det en och annan av urbefolkningen som biter sig kvar. Underförstått är att de allra flesta stugorna ligger öde och tomma så här års. Jo, under alla helgerna får man se upp så att inte flaggor är hissade, bilar står uppställda och ljusstakar skiner genom fönsterna.
Det hände mig någon av de sista gångerna förra året att jag missade ett toppenställe bara för att

stockholmarna fått för sig att bila ner till stugan i Blekinge och fira jul där. Eller kanske de var från Norrköping. Men i alla fall upptäckte jag folk på tomten och fick stanna. Hade nämligen tänkt göra lite trespassing ner till deras brygga.

Men i alla fall verkar det vara ont om nöjen i januari trots att det var lördag. När jag var färdig med dagens fiske lite senare och gick på en liten väg på väg tillbaka till bilen genom stugområdet, blev jag påhoppad av ett par äldre gentlemän som stod och pratade med varandra. Inte i negativ bemärkelse men genast började de överösa mig med goda råd. "Nej, fiska inte här, här är dåligt. Du skall gå dit eller dit, istället! Om du går ut på udden därborta, kan du få lax! Men idag fick du väl inget, idag är det alldeles för kallt, eller hur? Ha, när jag var ung, då fanns det jäklar i min lilla låda gäddor här! Bara på vägen ut till den där lilla ön där borta, kunde jag slöjta upp fyra gäddor! Och vet du vem som fått allra mest gäddor här i Blekinge!? Jo jag! En gång fick jag 26 gäddor! På Utödrag! Men det var för över 30 år sedan. Nu finns det inga. Jag är 80 år och föddes i den där lilla stugan där! Jojomen!"
Så höll de på och försökte överträffa varandra vem som fått mest fisk förr i tiden eller kunde ge mig flest och godast råd. Så öppnades ett fönster i ett hus en bit röst och en tredje började ropa om det var jag som var Ingvar. För han brukade komma hit ibland om höstarna. Ingvar från Ronneby...? Nähä... Men han fick aldrig något, skrek gubben i fönstret.
Så fort jag försökte säga någonting blev jag genast överröstad och övertrumfad. Jag kunde till exempel sagt att jag fiskade här omkring otroligt mycket för 45 år sedan och fortsatt alltsedan dess på flera ställen här i Blekinge. Men tydligen hade de fått för sig att jag var någon ung nybörjare utombys ifrån som inte var så van. Nå, det var deras show så jag höll tyst.
Sedan retirerade jag mer och mer bort till bilen.

Men innan konfrontationen i sommarstugebyn, fick jag den här feta gäddan trots att här inte fanns några och trots att det egentligen var för kallt. Samt hade ett par virvlar och efterföljare.

Men jag kan hålla med om att det säkert var i kallaste laget. För gäddorna alltså. Har isen precis släppt och det åter blivit minusgrader är havsvattnet nästan underkylt.

Ändå blev detta en mycket lyckad premiär för mig.

Så här vid årets inledning är det kanske brukligt att säga några ord om den närmaste framtiden. Som synes fortsätter jag med fiskedagboken. Ett tag till. Jag brukar säga att jag håller väl på så länge jag tycker det är roligt. En viktig faktor därvidlag är att går själva fisket bra är det lätt att skriva om det.
En annan sak är att rapportering och information om gäddflugfiskets ädla, lilla nisch här på nätet har minskat. Här på min hemsida är i och för sig fisket inte helt begränsat till gäddan utan, precis som det står i vinjetten, handlar det om fiske i havet med flugan Vit Gäddsara.  Att det hugger både regnbågar och ibland havsöringar på dess mindre storlekar kan jag faktiskt inte hjälpa.
Den lille flugkastande gubben på inledningssidan har jag en läsare i Eksjö att tacka för, vilket jag gör härmed. I mina skriverier har jag också numer till min hjälp Internetombudsmannen som griper in när han tycker jag blir lite väl skrytsam och/eller tjatig.