Väder: Sol, sol, sol! Växlande vindar.

04-06-02

Dubbelädelfiske

Tillbakalutat avkopplingsfiske

Eller now for something completely different, nämligen regnbågsfiske i ett put-and-put vatten. Med tanke på gårdagens dåliga havsfiske tänkte jag att jag äntligen skulle göra slag i saken och köra till ett litet och lugnt regnbågsvatten. Betala en avgift och fiska där hela dagen. Koppla av och ta det lugnt och återuppliva gamla flugfiskeminnen. Här, där jag bor som förmodligen överallt annars i landet, finns det några stycken att välja på. Dock måste åtminstone jag köra någon eller några mil dit.

Så här ser det ut som jag valde. En liten damm som ligger lite undanskymt och gör inte så mycket väsen av sig. Ägaren bor i huset som syns på bilden och det borgar för god ordning. Jag tror det ursprungligen är ett gammalt sandtag och vattnet är källvatten för det är klart och rent. Det är en ganska liten damm och därför tål det inte så många fiskare. Men om vardagarna brukar det inte vara så mycket folk där och det passar mig bra. De sista åren har jag inte besökt något vatten med inplanterad regnbåge och mot slutet blev det kanske bara en eller ett par gånger om året.
Så det tog lite tid att vänja sig vid det här helt annorlunda fisket mot jag är van vid. Ute i havet behöver man till exempel inte bekymra sig om en massa träd som hela tiden lägger sig i ens göromål!
Själva kastandet gick ganska hyggligt redan från början för jag hade ju övat på klass femutrustningen de sista gångerna ute i havet. Fast det är ganska stor skillnad att hantera en liten regnbågsfluga mot en stor gäddsara. Den lilla, lätta flugan snor sig väldigt lätt om tafsen, märkte jag. Och sällan sträckte den tafsen när man väl en gång lyckats hysta ut den. Ofta lade den sig som en hög spagetti på ytan.

Och inte ville fisken nappa heller!
En stor skillnad mellan havet och regnbågssjöar är att man hela tiden undrar om det finns någon fisk.
Hm... den skillnaden kanske för den delen inte är så stor nu för tiden, kom jag att tänka på. Men vad jag menar är att man undrar hur det är med det så kallade in-putet.
Kanske man står där och kastar i en sjö med bara två regnbågar i, som dessutom befinner sig i andra ändan av sjön?
Kanske finns det bara abborre?
Men här och idag behövde jag inte undra så mycket över det för det vakade ganska bra. Dessutom kunde jag se en hel del regnbågar som patrullerade runt dammen. Fast nog verkade de vara ganska små?

Nå, idag var jag inte främst ute efter matfisk utan för att ha roligt och trivas i solskenet. Ja, jag visste att det skulle bli lika soligt idag som igår. Och då kanske det inte är så lämpligt att fiska regnbåge egentligen men jag resonerade som så att än har det inte riktigt hunnit bli sommarvarmt i vattnet.
En annan stor skillnad mellan fiske i havet och inplanterad regnbåge är att i havet är problemet att hitta fisken. Har du gjort det och lyckats placera flugan inom synhåll för fisken, brukar den visa sig intresserad. Antingen hugger den eller följer efter. Väldigt sällan ignorerar den helt flugan. Enda undantaget är när det är bleke och solsken. Det gäller för mina tre fiskarter; gädda, havsöring och havsregnbåge. Men här i regnbågsdammen har de inte hört talas om den regeln. Här ser fisken din fluga på nästan varje kast och struntar för det mesta fullständigt i den! Det kan vara frustrerande.
Den kunskapen fick jag snabbt uppdaterad.

Kaxigt nog tänkte jag så fort jag kom dit att detta blir en lätt match! Jag kommer att landa massor med regnbågar så som de vakar.
Klockan var väl kring halv åtta när jag riggat upp spöt och betalat fiskekortet. Började med en BPS som jag plägar. En liten Black & Peacock Spider. Den blir perfekt i dag, tänkte jag eftersom det kryllade med små svarta grodyngel längs stränderna. Kunde lägga den i vakringar men de struntade ändå i den! Höll på med både den och andra liknande flugor under de svala morgontimmarna utan det minsta nyp. Kunde se någon som ändrade kurs men i god tid innan de kom fram, vände de.
Aha, tänkte jag då, kanske det skall vara torrfluga. Inventerade förrådet och satte på en. Med samma resultat. Åtminstone i början.
När det gäller fiske är upp något som jag sällan ger. I synnerhet när fisken vakar. Som synes av bilden lyckades jag till sist också.

Och detta på ett sätt som man annars bara brukar läsa om i fiskeböcker eller tidningar. Nämligen att jag kunde se en regnbåge som gick under den nedhängande grenarna från ett träd och vakade sporadiskt. Riktiga matvak. Smög väl dit och satte mig.
Lika stor fördel att vara lång när man vadningsfiskar, lika stor nackdel är det när man fiskar regnbåge från land. Då gäller det att hålla en låg profil nämligen. Därför satt jag ned och lyckades trixa in flugan så att den flöt in under grenarna. Och då tog regnbågen torrflugan!
Jepp, hur klassiskt som helst.
Det var mycket insekter i farten hela dagen. Sävsländor kröp på mig som det brukar på försommaren men enligt uppgift är de inte så uppskattade av regnbågen. De kläcks visst på land och flyger därifrån inåt. Men flugan jag hade just då, var en Eu-tolva, antar jag att det får kallas nu för tiden.
Regnbågen var inte alls stor så därför kan man säga att jag bedrev put-and-putfiske. Eftersom jag satte tillbaka den.
Men roligt var det och det var därför jag kommit hit.

En sak jag kommer ihåg från den tiden jag var en flitig besökare till olika regnbågsvatten och undrade lite över var hur folk brukade klä sig. Var det en fin försommardag eller lika fin tidig höstdag, solen sken och det blev högsommarvärme noterade jag hur många behöll den tunga klädseln från morgonkylan. Inklusive tjocka stövlar rätt om de stod längst ut på en brygga mitt på dagen.

Sådan är inte jag. Nej, jag brukar försöka anpassa klädseln efter vädret. Och idag verkade det passa bäst att fiska från solstolen. Många fördelar ger det. Inte minst att det försvårar för myror, spindlar och skalbaggar att hela tiden krypa upp på en med början från fötterna. Dessutom kan man knappt hålla en lägre profil än liggande i en solstol.
Tala om avslappnat fiske!

Solstolen är förresten en specialmodell från ett känt sportfiskeföretag och så litet i hopfällt tillstånd att den får plats i fiskevästen. Perfekt!

Tidigare i våras fick jag anledning att reda ut vilket sätt som var ädlast att få havsöring på. Naturligtvis finns det en liknande skala för regnbågen i ett put-and-takevatten på fluga. Allra finast är förstås att ta den på torrfluga. Som jag gjorde idag.
Härav titeln på detta dagboksblad. Sedan tror jag kommer att ta den på en liten nymf eller myggpuppa på tunn tafs

alldeles i ytan. På tredje plats kommer sjunklina och streamer eller stor nymf, typ Montana. Allra sist, som sig bör, att ro med sjunklina släpande efter båten.
Är det någon annan som har en annan uppfattning ombedes denne vänligen att behålla den för sig själv.
Här och idag var det stört omöjligt att få fisken intresserad av något annat än torrfluga trots otaliga försök med främst små nymfer och våtflugor som borde ha fungerat. Eftersom de vakade i stort sett hela dagen. Både de och jag tog en välbehövlig vilo-och solpaus från klockan ett till tre.

Hela dagen kläcktes det olika sländor av olika storlekar och ofta surrade de omkring på vattenytan innan de då och då uppslukades av, inte bara regnbågar utan även abborrar och svalor.
Alla mina flugor är säkert minst 15 eller 20 år gamla och väldigt små. Väldigt små, var särskilt torrflugorna. Allt skulle vara både smått och tunt på den tiden.
Nu saknade jag några askar med lite extra stora torrflugor som inte hade kommit med.  Man ville ju åtminstone kunna se dem på vattenytan. Men den största jag hittade, band jag på efter siestan och gick bort där det vakade lite extra flitigt. En mycket avancerad torrfluga med utsträckt bakkropp med tre perfekta stjärtspröt, upprättstående polyvinge och fallskärmsbundet hackle.

Nästan på första kastet tog en regnbåge den i en perfekt virvel. Även den var dock liten och fick gå tillbaka. Bilden ljuger lite och regnbågen verkar falskeligen vara mycket

större än i verkligheten.
Slutresultatet blev alltså två landade regnbågar efter nästan en hel dags fiskande. Jag slutade nämligen vid fyratiden och missade därför kvällsfisket. Lustigt nog lyckades jag kroka alla som högg för några andra riktiga napp hade jag inte. Några studerade flugan ganska närgånget men avstod från att hugga, så de kan inte räknas.
Det är inte säkert att jag kommer att fortsätta med regnbågsfisket i dammar. Som engångsföreteelse var det kul men i längden blir det kanske lite för begränsat i både det ena och det andra avseendet. Vad är till exempel en liten damm mot havet?
Eller chansen att få riktigt stor fisk på kroken där ute mot de här i bästa fall tvåkilosfiskarna?
Nu går vädret mot den riktiga sommarvärmen också och snart blir det för varmt här i regnbågsdammarna. Men osvuret är bäst för visst är det roligt att lura dem att nappa på främst torrflugor. Åtminstone kommer jag nog att binda upp några större, vitvingade torrflugor på Kamasankrok. Bara för att ha i reserv. Man vet ju aldrig.