Väder: Idag blev det vad jag brukar skriva; sol sol sol!
Det vill säga en riktig högsommardag med svaga eller inga vindar alls.

04-09-04

Fin-fina gäddbilder!

On the beach

Det sistnämnda hänsyftar på den sista bilden. Där det med all önskvärd tydlighet framkommer att jag inte far med osanning det minsta när jag hävdar att badstränder tillhör mina favoritfiskeställen. Fast oftast brukar jag inte fiska där när folk badar.
Hm... Ibland önskar jag att jag kunde fortsätta att skriva på engelska hela vägen. All the way, alltså. Tydligen är det några stycken i riktigt utländska länder som halkat in på denna sida och önskar att de kunde förstå vad jag skriver.
Skulle inte förvåna mig om det även finns en och annan svensk som också skulle önska det, men det är en annan sak.
Nej, det hade varit väldigt trevligt om jag hade kunnat skriva hela alltet på engelska så hade jag säkert kunna öka min läsekrets något. Men det är främst en fråga om tid. Möjligtvis att jag enbart skrev det på engelska...
Men det är jag å andra sidan för dålig i engelska på. I can't right write, helt enkelt. I can't even spell rong.
I och för sig kanske det skulle bli roligt men förmodligen inte på det sätt jag avsett.
Nå, alla kan väl titta på bilderna i alla fall. Och idag råkade jag få en hel del alldeles utmärkta. Ibland kan jag ta 10, 15 bilder på samma fisk eller situation och kanske bara en blir halvhygglig men idag blev nästan samtliga jättebra. Och är det väl bäst att påtala för de som ännu inte begripit det att enväldig jury och domare är jag själv när det gäller att bedöma fiskebilder.

Åh, innan jag fortsätter kan jag tala om att jag nu rättat till ett par felaktigheter av teknisk natur på de föregående två dagboksbladen. Av en slump råkade jag upptäcka att de inte såg ut som de skulle. Bilder fattades och gjorde därmed stora delar av texten (ännu mer) obegriplig. Igen hade jag råkat göra det dumma misstaget att döpa en bild till någonting med "ä". Ä som i gädda. Döpte den inskannade bilden av den gamla tidningsartikeln till "gäddartikeln.jpg".
Det tål inte internet men inte ens Internetombudsmannen hörde av sig och påpekade det. De andra bilderna råkade jag nog föra över till en helt annan katalog än den avsedda. Måste försöka komma ihåg att kolla när jag tror mig vara färdig!

När jag satte ut på dagens fiske hade jag knappt några förhoppningar att få napp ens. Eller fick jag det idag fick jag vara nöjd. Möjligtvis att jag var på rätt plats vid rätt månad men vädret var det sämsta tänkbara. Och jag visste om det långt i förväg också för samtliga meteorologer på samtliga kanaler lovade med en mun att i helgen skulle det äntligen bli högsommarvärme med svaga vindar. Och det blev det.
Spegelblankt och solsken...
Värre fiskeväder finns inte vid någon årstid, det är då visst och sant. Och det säger jag att hade jag fått välja hade jag absolut inte kört hit. Eller prövat vadningsfiske vid stranden. Men lördagen var vikt för familjeangelägenheter här och för att överhuvud taget få fiska den här helgen var jag tvungen att ändå ut och vada här under morgonen och förmiddagen.

Men att bara vada omkring på fin botten och lägga kasten kors och tvärs i strålande solsken är någonting som jag absolut inte plågas av skulle jag inte råka få något.
Sist jag befann mig här av ungefär samma orsaker och samma väder fick jag inte upp något. Tror inte ens jag fick något riktigt hugg.
Men det fick jag idag.
Först såg jag och skrämde iväg ett par stycken, och det var absolut inte oväntat.
Så fick jag en liten ett och etthalva. Det intressanta med den (förutom att den högg givetvis) var att en betydligt större gädda hade varit och tuggat lite på den.
Kanske var det den tiokilosgädda jag fick inte så långt därifrån förra hösten?
Sedan, när solen gassade som värst och hela havet låg så gott som spegelblankt inträffade det helt osannolika att jag fick en, i sammanhanget, ordentligt fin gädda på!

Kolla bilden ovan!
En som både utan att tveka och utan att jag vägde den var på 4,5 kilo! Det verkar vara omöjligt att bryta femkilosvallen med mitt #5-spö!
Men nu känns det mer och mer som att snart är jag där. Kanske med råge. Med den här medräknad har jag nu fått 5 gäddor mellan fyra och fem kilo så nu måste det ske snart.
Hm... Kom precis att tänka på att jag precis sett att den så kallade Gäddfestivalen strax skall äga rum. De har flyttat fram tidpunkten med cirka fjorton dagar. Så den är redan nu alldeles i närheten av faggorna.
Jag kollade i min almanacka och måste jag erkänna, nästan hoppades på att den helgen skulle vara upptagen för då skulle jag ha ett bra skäl att hoppa över den i år. Det är nämligen med ytterst blandade känslor jag ställer upp i den.
Och jag erkänner gärna att ett skäl är att jag aldrig lyckas få någon hygglig gädda just under de två dagarna. Och i år verkar det bli ännu sannolikare än någonsin för det var väldigt länge sedan jag fick någon ens över fem kilo.
Sedan är det den här trängseln vid fiskevattnen, tidspressen och jäktet som jag inte gillar. Och den ¤%%!! plankan! Men jag får tänka över det ett tag till.
Hm... Av någon anledning kom jag i sammanhanget att tänka på den här insändaren i tidningen Sydöstran som jag nämnde förra gången. Den kom med idag, i lördagsnumret, såg jag när jag kommit hem. Kul.
Fast kanske inte alla tycker det.
Kopplingen med Gäddfestivalen är nämligen att samlingsplats och startpunkt för deltagarna brukar äga rum just i Thomas Bergs Dragsö Camping. Han som ämnar anlägga stugby för fisketurism ute på den här hittills öde ön alltså. Nå, jag får väl se till att ha vadarstaven med mig vid uppropet för att freda mig med om han skulle bli våldsam (Obs, dåligt skämt!)

Fina priser utlovas men jag kan tala om att jag hörde klagomål på den saken förra året. Nämligen från ett tungt namn i flugfiskekretsar; Jan Melin från Lund. Han tyckte inte det var någon bra idé att ha huggkrokar som pris till vinnare i catch & releaseklassen.
Och själv behöver jag absolut inga fler haspelspön eller dito rullar. Ända sedan barnsben har jag närt svåra fördomar mot haspelutrustning och de vill jag behålla, tack.
Eller jag kanske begränsar mitt deltagande till bara ena dagen? Får se.

Oj, medan jag bara står här och pratar, passerar fiskebilderna förbi

okommenterade!
Att jag överhuvud fick den där och då måste hänföras till avdelningen svårförklarliga, på gränsen till omöjliga händelser. Men det var bara att tacka och ta emot. Med ens blev allt dubbelt så roligt och det hade inte varit tråkigt innan heller.

Oj! Det verkar som om gäddan vill säga något... Tysta! Vad sa du?
-Fy fanken vad lurad jag blev! Attans helvete att jag skulle gå på den lätte! Ändå har jag stått här hela morgonen och bara fnyst åt små spinnare och äckliga, färggranna plåtbitar! Borrat ner nosen ännu djupare i tången när det kom en tjock plastfisk vickande förbi! Ville inte se åt eländet ens.
Men så kom den allra som läckraste lilla tobisen förbi. Ja, så liten var den förresten inte. En lagom lång munsbit för mig. Den lurade mig totalt. Den simmande rörelsen, det fjälliknande glittret, det röda framtill... Kunde ha svurit på att den var äkta!
Och att den kom simmande så långsamt var på pricken! Inte det där svischandet förbi. Det var så perfekt!

Det där att den fnyst åt wobblers kan jag intyga är sant. För strax innan jag kom dit hade det varit en båt med en spinnfiskare i som hade fiskat av den lilla udde bakom vilken jag cirka en timme senare fick

gäddan. Sedan sade den att det var tur att det var jag. Både för att jag skulle släppa tillbaka den men inte minst för att jag använde så små krokar. "Jag kände den inte ens! Kunde först inte fatta varför jag inte kunde simma vart jag ville. Blev lite skrämd när jag kände som en svag dragning i huvudet bara."
Och det kan man ju hålla med om. Det är konstigt att man vänjer sig så fort. När jag började med Kamasan metkrok på allvar var det bara #2 jag använde. Och den tyckte jag var i minsta laget!
När jag så mer och mer började använda flytlina upptäckte jag att den var för tung. Bytte med tvekan till #4 och undrade verkligen om en sådan pytteliten krok skulle fästa ordentligt. Det gjorde den och efter ett tag verkade #2 som en jättehajkrok för mig. Så började jag experimentera med ännu lättare flugor för att kunna kasta med en klass femutrustning. Såg med yttersta skepsis på en Kamasan #6. Inte kan väl den funka! Men det gjorde den. Och gör. Och nu tycker jag #4 är som en dragg. Undrar vart det kommer att sluta.

Fick en tvåkilosgädda till och hade några fler påslag. Men det unika med den här bilden är som sagt att jag fiskar på en badplats samtidigt som det är folk och badar där.
På bilden verkar det också som om de badande barnen befinner sig jättelångt ifrån mig när de i själva verket bara var cirka två kastlängder ifrån mig.

Det är ovanligt många getingar i år, sägs det och det stämmer säkert. Eller att det är som i algblomningens fall att när äntligen värmen kom gäller det att passa på. Men som tur är har jag sluppit närgångna besök av dem när jag varit ute och vadat. Där är det inte så lätt att bara springa därifrån som annars brukar vara min vanliga taktik när det börjar surra kring öronen.
Men när jag slutat fiskat och gått iland, bytt om och skulle äta frukost nummer två, fick jag banne mig sitta inne i den stekheta bilen för att ha maten ifred!

Skulle tänka mig att en getingimitation för put-and-takeregnbågar nu i höst skulle fungera bra. Det är inte utan att man känner sig lite frestad att själv försöka det. Man får se. Från och med den 20 oktober haver man lite extra ledighet. I stort sett ända fram till den 26 november... Då gives förhoppningsfullt tid att pröva på både det ena och det andra.