Väder: Klart och soligt på morgonen. Verkade inte blåsa särskilt mycket heller. Men lite sydliga vindar blåste det såg jag när jag kom fram till kusten. Först soligt men mer moln kom uppseglande och mot middagstiden kom det några regnstänk till och med. Vinden mojnade däremot helt oväntat. Men ökade igen senare på eftermiddagen såg jag hemma.

04-09-11

En enda sörja

Efter ett par trevliga fisketurer tog det slut idag. Inga större katastrofer som datumet måhända låter ana dock. Väderleksmässigt var det alldeles utmärkta förhållanden. Platsen passade också mycket bra med de yttre omständigheterna.
Förutom det som titeln utsäger; en enda sörja.
Det var både yttre och inre sörjor. Men när man skriver sådana här dagboksblad är det bra att vara personlig men inte privat, sägs det. Därför nöjer jag mig att säga att det gick knappt att fiska idag för de senaste dagarnas friska vindar rivit och slitit upp massvis med alger. De var nu på väg in mot land för att så småningom antingen spolas upp på stranden i högar eller sjunka till botten och ruttna. Men idag täckte de vattnet från ytan ända ner till botten. Även en matta av grönt bandgräs täckte ytan mer eller mindre på sina ställen. Så nog är titeln väl anpassad till innehållet idag.

Det hade jag dock ingen aning om när jag förväntansfull tog den här bilden i morgonsolskenet.
Istället var jag tämligen säker på att idag skulle det ske; idag skulle jag få femkilosgäddan på den lätta utrustningen. Allt talade för det, tänkte jag då. Det hade som sagt blåst väldigt friskt de senaste dagarna och nu hade det lugnat ner sig. Ett rejält högvatten hade precis gått över i ett, på detta stället, alldeles lagom lågvatten. Orkade man dessutom kämpa sig iväg en bit bort genom snårdjungeln, kom man till väldigt fina ställen. Ja, till och med i både juli och augusti hade jag fått en del fisk här, både smått och lite större.

Men det gick inte alls som jag hoppats på.
Mitt fall blev tungt, kan man säga. För jag trillade kull till råga på allt. Fast inte ute i sjön fast det också var nära ett par gånger. Utan när jag halkade på en sten på land. Men det gick bra. Slog mig inte alls särskilt mycket.
Slog heller inte sönder varken spö eller

rulle vilket annars är lätt gjort om de hamnar på en sten.
Ibland får jag förfrågningar vilka redskap som är bäst. Är den eller den fluglinan bra? Vilken sorts spö ska man egentligen ha vid gäddflugfiske?
Jag brukar därvidlag svara att det har jag ingen aning om. Spelar ingen roll, säger jag. Ta nåt billigt och bra bara. Om det finns.
Jag är väl medveten om att kvalité kostar pengar och kanske skall man lägga ner lite extra när man väljer rulle?
Just för att man samlar på sig olika varianter på linor och därmed vill man ju ha dem på spolar och då gäller det att anskaffa en rulle eller rullsystem som varar många år. Av gammal tradition har jag ABU-rullar. Både den lilla Diplomat 145 för klass 4-5, som på bilden ovan. Och likaså den större modellen Diplomat 178 för linklasserna 7-8.
De sistnämnda hade jag förresten problem med ett tag för ABU lade ut order i Fjärran Östern och de som kom tillbaka var av verklig usel kvalité.
Vad gäller spön föredrar jag dem så långa som möjligt och det lätta är på 10'. Och så inbillar jag mig att keramiska spöringar är skonsammare mot fluglinan än snake-öglor i metall.
Ett ganska överflödigt råd nu för tiden är att köp aldrig ABU Lapplandia i massivt glasfiber!
När jag nu är inne på ämnet fiskeredskap måste jag berömma mina vadare. Det är förunderligt vilken omild behandling de har fått tåla detta året utan att gå sönder eller rivas upp. Jag köpte dem i november förra året (se 03-11-18) och visserligen hade jag lite sömproblem med dem men inte värre än att en tub Aquasol fixade det. Inte en droppe läcker de nu och låt oss hoppas att de fortsätter med det.
För så mycket de har använts detta året är det bra jobbat. Men hala är de förvisso. Jag glömmer alltid att fråga om det finns någonting att göra åt det när jag är i någon fiskeredskapsbutik.

Åter till dagens fiske som inte blev något. Jo, jag fick visserligen ett par gäddor och tog väl några bilder på böjda spön och virvlar och plask i vattnet men i jämförelse med de närmast föregående gångernas fin-fina bilder är de inget att ha eller visa.
Körde även till ett annat ställe för att se om det var bättre där just i alghänseende men där var det om möjligt ännu värre. Bruna tussar med alger var som spärrballonger och redan efter en meter hade flugan förvandlats till en brun gäddsara och därmed blivit diskvalificerad.
När sedan de inre tankarna mer och mer också halkade över i rena sörjan orkade jag inte samla mig till att försöka på ett tredje ställe även om tid fanns.
Vad vi nu skulle behöva är några ordentliga stormdygn som rensar upp.

Datum Art Vikt Bete Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2004-09-11 Gädda 1,5 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Soligt, måttlig sydlig vind 09:00 Nej AFTM #5
2004-09-11 Gädda 3 Vit Gäddsara Ja Ja Flytlina Soligt, måttlig sydlig vind 10:00 Nej AFTM #5