Väder: Först mulet och svag nordlig vind. Så ökade den något och mot eftermiddagen blev det några korta solglimtar. Superhögvatten!

04-10-02

Min egen Gäddfestival

Snövit och de sju små gäddorna

Gäddans hämnd

Många rubriker men tunt innehåll

Alla passar väl in; den sistnämnda inte minst. Men låt mig först börja med Snövit. Om jag inte minns fel var hon både vit och röd. Mest vit och lite röd. Det röda inslaget bestod av läppar och kinder. Precis som en gäddfluga jag använder. Vad jag tänkte var; varför inte byta namn på flugan?
Vit Gäddsara är ju lite mesigt om vi skall vara ärliga. Problemet är väl bara att förmodligen är namnet redan upptaget. Det finns tusentals olika flugmönster och alla skall val ha ett namn. För tillfället kan jag dock inte komma någon vare sig vid namn Snövit eller Snowwhite. Men om någon gör det kan du väl maila mig om det (Peter Andersson). Fast varför det finns tusentals olika flugmönster har jag alltid undrat över när man bara behöver ett par stycken. Skulle tro att svaret står att finna i den mänskliga fåfängan. Man gör en liten ändring i material eller färg på en annan fluga och vips har man uppfunnet något nytt, eget och jättebäst. Sedan döper man det till något vitsigt eller catchy och använder det ständigt dag ut och dag in, år efter år och får därvidlag en och annan fisk på den och därmed bevisar man åtminstone för sig själv att man gjort en epokgörande uppfinning. Sedan plågar man envetet sin omgivning i skrift eller tal om att har du prövat den här flugan som jag kommit på; den är helt enkelt superfenomenal!
Som sagt, så har det gått till när vi fick alla våra tusentals flugmodeller. Inte minst visas det här inom gäddflugfiskets område när det av någon konstig anledning tydligen lär förekomma andra flugor än den Vita Gäddsaran.
Flugan var med i någon liten bok som Sportfiskarna gav ut för några år sedan. Då döpte de om den till gäddfé till min stora förtrytelse. Visst, sagomotivet finns där men det är inte därför jag idag kom att tänka på Snövit utan det var för att jag just råkade få sju små gäddor. Visserligen kan väl bara en sägas vara i dvärgformat men stor var ingen.
Det här med min egen Gäddfestival var ganska givet eftersom den riktiga gick av stapeln idag. Det kändes otroligt skönt att slippa den både jäktiga och pressande fiskesituationen.
En skön känsla infann sig redan tidigt på dagen. Speciellt när jag fick den första gäddan redan på andra eller tredje kastet för då tänkte jag på alla de som just då stod där på Dragsö camping och åhörde alla regler och förmaningstal och väntade på sin tur att ta emot sina papper, prylar och inte minst den fruktansvärda och svårhanterliga plankan. Mycket värre planka än den i Robinson!
Jag kan mycket väl tänka mig att jag skulle ha hamnat på prislistan om jag ställt upp och det gällt antal i stället för längd. För idag rådde oerhört tuffa förhållanden vad gäller väder och vattenstånd. Superhögvatten och nordlig vind rankas nämligen ganska högt upp på listan över besvärliga yttre fiskeförhållanden. Jag tror det åtminstone. För en som brukar vada går det ju inte på de vanliga ställena och frånlandsvind brukar inte vara en bra riktning. Fast i och för sig är bleke och solsken snäppet värre. Då kan till och med jag gå bom!

It's payback time!

Det tyckte åtminstone en av gäddorna jag fick på första stället. Höll den med vänstra långfingret under ett gällock för att komma åt med tången för att lossa kroken. Precis när jag blivit klar och skulle lirka loss fingret vilket brukar gå hur bra som helst utan blodvite, sprattlade den till våldsamt och kom åt tummen med flera tänder. Det blev ett par ordentligt djupa jack som blödde ymnigt under en halvtimmes tid.
Men det är ingen slump att jag alltid har både hushållspapper och plåster med mig i fiskevästen. Det var den sista gäddan av fyra på det stället som gav mig den minnesbetan och klockan var väl ungefär tio. Gick tillbaka till bilen och kände mig väldigt nöjd med morgonens fiske. So what att jag inte fått någon stor? Spelar ingen roll för jag hade ändå landat fyra stycken och märkt av ytterligare ett par. Kändes också skönt att ha valt ett passande ställe att kunna fiska på trots superhögvattnet. Skulle tro att det låg 50 eller kanske till och med upp till 60 över normalvattenståndet.

Väl tillbaka vid parkeringen åt jag lite sen frukost eller tidig lunch och läste i en bok. Då först märkte jag av att det pågick Gäddfestival. För då kom en bil och svängde upp och parkerade intill min. En pratsam deltagare steg ur och undrade om jag var med i tävlingen och om jag fått något. "Nej, jag är inte med och nja, ett par smågäddor har jag väl fått", svarade jag.
Själv hade han inte fått något för de verkar inte vilja nappa på drag idag, sade han. Sedan gick han ner och fiskade där jag hade för avsikt efter vilopausen. Men han stannade inte så länge och snart drog han vidare.
Där kunde jag förresten själv inte fiska för högvattnet gjorde att jag inte kunde vada ut. Där det brukade räcka mig till knäna gick det väl över midjan på mig och gjorde det omöjligt att komma ut. Där låg vinden nämligen på och jag kan inte pressa ut kasten i ren motvind. Men på ett av de få kast jag ändå fick ut hade jag åtminstone en gädda som följde efter.
-Men vad spelar det för roll? frågade jag mig sorglöst, det är bara att köra till ett annat ställe. För som det står i visan "Gäddflugfiskare just want to have fun" Så jag körde iväg och letade upp en annan mer passande strand och fortsatte med min egen kravlösa Gäddfestival.

Efter en hård kamp vann jag slutligen för jag lyckades inte slå den första gäddan. Så redan tidigt på morgonen visade det sig att jag landat det största gäddan och tagit hem segern.
Det kan vara gäddan på bilden.
Inte så stor objektivt sett naturligtvis och det är inte utan att det börjar kännas lite märkligt att det skall vara så svårt att landa någon över fem kilo på den lätta utrustningen.
Det hade varit väldigt nimt om det hade lyckats just idag men så blitt var inte ödet.
Men jag ger inte upp för så lite. Det kan helt enkelt inte bero på att jag använder lätt utrustning! Det vägrar jag tro på.
Nu närmar sig min höstsemester med stormsteg och då vore det väl själva både den och den om det inte skulle lyckas.
Jag har till och med sett ut ett par nya ställen att pröva. Dessutom har jag kommit över min aversion mot

högvatten. För ett par år sedan rådde det liknande förhållande som idag, fast det låg lika högt under flera veckor och jag tyckte inte om det. Men nu har jag funnit några ställen där högvatten är förutsättningen för ett bra fiske. Som idag på det första stället till exempel.
Så det är lite med spänt intresse jag inväntar måndagens rapport i tidningarna om Gäddfestivalen. Skulle tro att det skylls en hel del på vädret om det har varit dåligt med napp.
Usch, det här med min nya kamera... Den är nog bra i många avseenden men än har jag inte lyckats ta en bra bild på en gädda under vatten. De blir gärna som på den ovan. Vattenytan bildar ett ogenomträngligt skikt som jag ännu inte lyckats bryta igenom. Nå, många inställningar finns kvar att testa. Det har också mest råkat var mulet väder när jag varit ute. Jag mailade faktiskt till Pentax nyss och frågade om de hade något förslag till lösning.
Men den är ganska bra på natur- eller landskapsbilder. Kolla in den här vyn över staun tagen med största zoomen.

Likaså är den fantastisk till att ta extrema närbilder. Lita på att jag kommer att lägga ut några bilder på gäddsaran när jag inte har något annat att visa.
Hm... Eller skall jag verkligen döpa om den till Snövit...? Jag får ta några tänk till i den frågan.
Nu när jag skriver detta på söndagen; festivalens andra dag ångrar jag mig lite att jag inte är med. Fast i och för sig hade jag inte kunnat utan det har varit annat jag har måst göra. Men rent väderleksmässigt är det betydligt bättre idag. Fast det regnade i och för sig ganska friskt tidigt i morse men jag tror vinden vänt. Och då sjunker snart vattnet tillbaka till mer hanterbara nivåer. Och nu skiner solen också.

2004-10-02 Gädda 3 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, m-f Nordanvind 07:30 Nej AFTM #5
2004-10-02 Gädda 0,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, m-f Nordanvind 08:00 Nej AFTM #5
2004-10-02 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, m-f Nordanvind 08:30 Nej AFTM #5
2004-10-02 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, m-f Nordanvind 09:00 Nej AFTM #5
2004-10-02 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, m-f Nordanvind 11:30 Nej AFTM #5
2004-10-02 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, m-f Nordanvind 12:00 Nej AFTM #5
2004-10-02 Gädda 2 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Mulet, m-f Nordanvind 12:30 Nej AFTM #5