Väder: Klart och kallt och jag menar kallt på morgonen. Nära noll och redan från början nordanvind. Den blev byig och även om det mest var sol kom även mörka moln farande ibland. Ordentligt högvatten.

04-10-08

Mycket vatten, lite fisk

Idag borde jag ha stannat hemma. Men turligt nog var det inte huvudanledningen att jag körde så pass långt bara för att landa en tvåkilosgädda. Hade nämligen andra skäl att besöka Sölvesborg och resonerade jag, varför inte kombinera det med en liten fisketur ute i Tredenborg.
On a clear day you can see ända till Åhus minsann! Det kunde även min kamera med 5* zoom.

Idiotiskt nog hade jag lite bekymmer på den långa vägen dit om det var lågvatten. Där jag tänkte fiska kan det faktiskt vara bra med lite högvatten och ett ordentligt högtryck hade aviserats. Och som jag nämnde var jag även ute igår och fiskade och därvidlag tyckt att vattenståndet var i sjunkande. Jo Gomiddag!
Här vann nordanvinden över högtrycket. Annars är det motstående krafter. Ett högtryck pressar undan vattnet och nordanvinden skjutsar ner vattenmassorna från Bottenviken hit ner.
Nordliga vindar har dåligt rykte hos gäddfiskaren, det är sant. I vilket fall som helst var det helt enkelt uruselt fiske här idag. Den enda förklaringen jag kan komma upp med är att högvattnet är så färskt. Det måste ha kommit strömmande under natten och gäddorna hade inte hunnit anpassa sig.

Det är naturligtvis inte så ofta jag kör hit men vad jag minns brukar men kunna få en och annan gädda häromkring.
När jag fiskat någon timme såg jag en annan flugfiskare som jag språkade med ett par gånger.
I vanliga fall föredrar jag att ha det aktuella fiskevattnet för mig själv men idag spelade det inte så stor roll. Det verkade inte finnas så många gäddor att konkurrera om nämligen.
Han berättade bland annat att förra helgen hade det varit rena folkvandringen hit och kanske hade de skrämt iväg gäddorna och kanske hade de inte hämtat sig från chocken än?
Jag är uppvuxen i de här trakterna och vi diskuterade olika platser och ställen här omkring och jag fick några tips. Tydligen är det här med gäddflugfiske väldigt populärt här och även dansken brukar komma hit. Enligt vad jag erfarit och det trodde han också, brukar de allra flesta tillämpa catch & release. Alltså de som roar sig med flugfiske efter gädda.
Rimligen bör då vattnen tåla ett högre fisketryck.

Jag hade den frågan uppe till diskussion för ett par gånger sedan och fått ett par reaktioner på den. Bland annat en som jag blev lite förvånad över. Det kom från en bekant i form av ett PS i ett annat ärende.

"PS

Jag vill inte debattera med dig men jag noterade ditt inlägg om "herr Johansson" på din hemsida. Den här krönikan provocerade, men jag håller med honom.

DS"

Suck, säger jag bara! Ja, inte över att han tycker att Curt Johansson har rätt i sin artikel, det får han självklart tycka men att han tror att en sådan åsikt kan gå okommenterad från min sida. Ville han inte debattera med mig borde han inte ha nämnt det över huvud taget.
Det är väldigt irriterande att diskutera en sak som kanske bara hälften av läsarna känner till. Därför har jag nu scannat in "hr Johanssons" tyckarartikel så att alla har chansen att läsa den.
Tyvärr fick jag göra det i form av jpeg-bilder och det blev lite otydligt men jag tror det är läsbart. Så klicka på Debattartikel så kommer ni dit på ett närmast magiskt sätt.
Nu tycker hr Johansson en massa saker och jag kan väl själv hålla med vad han skriver om TV-fisket och dess hurtfriska, tjoande gossar. Fast inte i fråga att de släpper tillbaka fångsten. Likaså skulle jag inte sätta tillbaka en stor lax (eller för den delen liten lax försåvitt den var lovlig) om jag nu skulle råka ha turen att fånga en. Men om vi håller oss till själva principen catch & release tolkar jag det som att den helt enkelt är både fel och dum. Att så tycker både hr Johansson och min bekant.
Sedan kan man förstås tycka en sak och göra en annan. Det är väldigt mänskligt och säg den som inte gör det. Men min bekant var med mig en gång ute och fiskade och fick ett par gäddor. Och minsann om han inte släppte tillbaka dem!
Min tes är då att han skulle ha slagit ihjäl dem om han nu ansåg att hr Johansson har rätt. Och i det läget spelar det naturligtvis ingen som helst roll om han avskyr att äta gädda. Han skulle naturligtvis bara låtit dem ligga på stranden så att måsar, rävar och katter hade kunnat ha lite kalas.
Ty för gäddan eller laxen eller vad man nu råkar få på kroken spelar det ju ingen som helst roll för vilket ändamåls skull man dödar den. Den är lika död om man äter upp den eller låter bli.
Under förutsättning att fisken överlever krokning och drillning och återutsättning kan jag inte tycka annat än att det är en fiskevårdande åtgärd att släppa tillbaka den.
Annars hade jag inte kunnat bedriva det fiske jag gör. För mig är det som att, trots vad ordspråket säger, både att kunna äta upp kakan och ha den kvar. Så man kan säga att det är av rent egoistiska orsaker jag håller mig med den filosofien. Vad som inom psykologin brukar kallas rationalisering. Det vill säga att man hittar på en ädel och för sig själv godtagbar förklaring till det man ändå måste göra.
I mitt fall är det som sagt själva fångsten som är det viktiga. Och i hr Johansson fall tydligen själva dödandet av fångsten.
Låt mig bara avslutningsvis (för den här gången?) säga att jag bara hittat ett enda argument som hr Johansson framför varför det är så mycket bättre att slå ihjäl sin fångst än att släppa tillbaka den. Det gäller alltså motståndarna till c&r som, jag citerar: "för vilka det är självklart och naturligt att tillvarata det man lovligt fångat." Att en handling eller beteende är "självklar och naturlig" tycker jag är ett ganska tunt argument.

Nå, idag behövde jag inte grubbla över det moralfilosofiska problemet i någon större utsträckning.
Det såg bland annat det här flytande fenomenet till.
Allt bandgräs som tidigare lossat från botten och ansamlats vid stränderna och kastats upp en bit på land, lättade och kom flott vid högvattnet. Med den nordliga frånlandsvinken drev det ut på fritt vatten och utgjorde ett stort irritationsmoment för mig. På många ställen gick det inte att undvika att de fastnade på kroken på nästan varenda kast.
Lite får man väl skylla på det också.

Sedan fick jag i alla fall en kort, tjock och pigg tvåkilosgädda. Som jag återutsatte. På ett självklart och naturligt sätt.

Nu har det dragit ner ett högtryck av allra värsta sort. Frost om natten och isande nordliga vindar, trots solskenet på dagen. Som tur är jobbar jag några dagar nu så jag slipper tänka på fiske. Låt oss hoppas på milda sydvästliga vindar från Brittiska Öarna med dis, dimma och lätt duggregn till nästa helg!

2004-10-08 Gädda Tredenborg 2 Vit Gäddsara Nej Ja Ja Flytlina Växlande molnighet, måttlig Nordan 11:00 Nej AFTM #5